TY - JOUR ID - 366 TI - شیوع ناتوانی‌های خاص یادگیری در دانش‌آموزان دوره ابتدائی استان خراسان شمالی JO - ناتوانی های یادگیری JA - JLD LA - fa SN - 2251-8673 AU - معین الغربائی, فاطمه AU - اسلامی, معصومه AU - فدائی, مهدی AD - عضو هیات علمی پژوهشی جهاد دانشگاهی، واحد استان البرز AD - عضو هیات علمی دانشگاه بجنورد، دانشجوی دکتری روان شناسی، دانشگاه الزهرا AD - کارشناس ارشد روان شناسی بالینی، مجتمع آموزشی رشد Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 5 IS - 1 SP - 101 EP - 124 KW - ناتوانی‌های یادگیری KW - ناتوانی خواندن KW - ناتوانی نوشتن KW - ناتوانی ریاضی KW - دانش‌آموزان DO - N2 - به منظور تعیین میزان شیوع ناتوانی‌های یادگیری خواندن، نوشتن و ریاضی در میان دانش­آموزان مقطع ابتدایی، در یک طرح زمینه­یابی، تعداد 2120 نفر از دانش­آموزان پایه­های دوم تا پنجم مناطق 9 گانه استان خراسان شمالی به روش نمونه­گیری طبقه­ای انتخاب شدند. پس از تکمیل فهرست نشانگان ناتوانی‌های یادگیری توسط معلمان، دانش­آموزانی که بیشتر از 3 نشانه داشتند، به آزمون‌های تشخیصی اختلال ریاضی، خواندن و نوشتن محقق ساخته برای پایه دوم تا پنجم و آزمون اختلال ریاضی ملک­پور برای پایه‌های سوم و چهارم و آزمون اختلال ریاضی فرامرزی برای پایه ی پنجم پاسخ دادند. یافته­ها­ نشان دهنده‌ی شیوع 22/6 ، 47/5 و 13/1 درصدی اختلالات خواندن، نوشتن و ریاضی برای پایه دوم و 39/3 ، 71/4 و 09/6 درصدی برای پایه­های سوم تا پنجم بود. اختلال نوشتن در پسران و نیز در دانش­آموزان روستایی به صورت معناداری شایع تر بود. با توجه به یافته­های پژوهش، ضرورت اقدامات پیشگیرانه و درمانی از سوی اداره آموزش و پرورش این استان آشکار می­گردد. UR - https://jld.uma.ac.ir/article_366.html L1 - https://jld.uma.ac.ir/article_366_7eac6963b42bef6836d40c587ae6dd98.pdf ER -