TY - JOUR ID - 553 TI - اثربخشی آموزش نقاشی بر عملکرد ریاضی و حافظه غیرکلامی دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی JO - ناتوانی های یادگیری JA - JLD LA - fa SN - 2251-8673 AU - اسماعیل پور, معصومه AU - شاکر دولق, علی AD - کارشناس ارشد روان شناسی کودکان استثنایی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی AD - استادیار گروه روان شناسی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 6 IS - 4 SP - 7 EP - 23 KW - آموزش نقاشی KW - عملکرد ریاضی KW - حافظه غیر کلامی KW - ناتوانی یادگیری DO - 10.22098/jld.2017.553 N2 - پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش نقاشی بر عملکرد ریاضی و حافظه غیر کلامی دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی صورت گرفت. این پژوهش آزمایشی با پیش‌آزمون- پس‌آزمون به همراه گروه کنترل می‌باشد. در این مطالعه تجربی تعداد 24 دانش‌آموز دختر پایه سوم دبستان شهر ارومیه که در آزمون ریاضیات کی- مت نمره پایین­تر از نقطه برش گرفتند به روش در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. پس از انجام پیش‌آزمون، آزمودنی‌های گروه آزمایش در 12 جلسه آموزش نقاشی درمانی دریافت کردند و سپس پس‌آزمون اجرا شد. برای جمع‌آوری داده‌ها از آزمون‌های کی- مت، ماتریس‌های پیشرونده ریون، عملکرد ریاضی و حافظه غیر کلامی ری استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل کواریانس چندمتغیری (MANCOVA) به کمک نرم‌افزار SPSS استفاده شده است. یافته‌ها نشان داد در عملکرد ریاضی و حافظه غیر کلامی بین دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنی‌داری وجود دارد. در نهایت نتیجه گرفته می‌شود که آموزش مبتنی بر نقاشی بر میزان عملکرد ریاضی و حافظه غیر کلامی دانش‌آموزان مبتنی بر ناتوانی یادگیری ریاضی مؤثر بوده است. UR - https://jld.uma.ac.ir/article_553.html L1 - https://jld.uma.ac.ir/article_553_891fe9a1cff3aa1e97c1a8e03935cb40.pdf ER -