TY - JOUR ID - 824 TI - تأثیر رویکرد راه‌حل محور بر انگیزش تحصیلی در بین کودکان دارای اختلال یادگیری ویژه JO - ناتوانی های یادگیری JA - JLD LA - fa SN - 2251-8673 AU - نعمتی, شهروز AU - بدری گرگری, رحیم AU - افشین, حسین AD - دانشیار روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تبریز AD - استاد روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه تبریز AD - کارشناس ارشد روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه تبریز Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 8 IS - 4 SP - 134 EP - 154 KW - رویکرد راه‌حل محور KW - انگیزش تحصیلی KW - اختلال یادگیری ویژه DO - 10.22098/jld.2019.824 N2 - پژوهش حاضر با هدف تأثیر رویکرد راه‌حل محور بر انگیزش تحصیلی در بین کودکان دارای اختلال یادگیری ویژه شهر تهران در سال تحصیلی 96-1395 انجام شد. روش این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی بود و با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه‌ی آماری شامل دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری ویژه موسسه توان‌بخشی ولیعصر شهر تهران بودند که با علائم مشکلات ویژه یادگیری در این مرکز مشغول گذراندن خدمات آموزشی و درمانی بودند. حجم کلی تحقیق تعداد 150 نفر از کودکان دارای ناتوانی یادگیری­ویژه  بودند که از بین آن‌ها در این تحقیق 30 نفر از دانش‌آموزان پایه‌ پنجم ابتدایی با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به‌تصادف در 15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. برای تجزیه ‌وتحلیل داده­ها از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره استفاده شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که میانگین گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل در متغیر انگیزش تحصیلی رشد معناداری داشته‌اند و نتایج آماری حاصل از تحلیل کوواریانس در سطح (05/0α=) معنادار شده است؛ بنابراین رویکرد راه‌حل محور توانست انگیزش­تحصیلی دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری خاص را بهبود بخشد. UR - https://jld.uma.ac.ir/article_824.html L1 - https://jld.uma.ac.ir/article_824_8b50fedafdebe7655144284f18333a42.pdf ER -