TY - JOUR ID - 91 TI - مقایسه ی نارسایی هیجانی و مهارت های اجتماعی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری و بهنجار JO - ناتوانی های یادگیری JA - JLD LA - fa SN - 2251-8673 AU - سلیمانی, اسماعیل AU - زاهد بابلان, عادل AU - فرزانه, جبرائیل AU - ستوده, محمدباقر AD - دانشجوی دکتری،عضو باشگاه پژوهشگران جوان اردبیل AD - استادیار دانشگاه محقق اردبیلی AD - دانشجوی دکتری، دانشگاه پیام نور واحد اردبیل AD - استادیار دانشگاه علوم پزشکی اردبیل Y1 - 2011 PY - 2011 VL - 1 IS - 1 SP - 93 EP - 78 KW - نارسایی هیجانی KW - مهار تهای اجتماعی KW - اختلال یادگیری DO - jld-1-1-90-7-6 N2 - هدف این مطالعه مقایسه نارسایی هیجانی و مهارت هایاجتماعی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری و بهنجار می باشد . جامعهآماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش آموزان مدرسه ویژه اختلالات36 ،(N= 90 بود ( 157 - یادگیری شهر ستان اردبیل در سال تحصیلی 91دانش آموز( 18 پسر و 18 دختر) دارای اختلال یادگیری بعنوان نمونهپژوهش و دانش آموزان بهنجار با استفاده از روش نمونه گ یری تصادفیساده انتخاب شدند . برای جمع آوری داده ها مقیاس نارسایی هیجانیتورنتو و پرسشنامه مهارت های اجتماعی ماتسون بر روی آزمودنی ها اجراشد. روش مطالعه عل  ی – مقایسه ای بود . داده های پژوهشی با تحلیلواریانس چند متغیری تجزیه و تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد کهدانش آموزان دارای اختلال یادگیری در شناسایی، توصیف و تفکر عینیدر مقایسه با دانش آموزان بهنجار به طور معنی داری ضعیف هستند .هم چنین دانش آموزان دارای اختلال در روابط اجتماعی ضعیف بوده ودر روابط اجتماعی شان رفتارهایی چون جسارت نابجا، عمل تکانشی،پرخاشگری، خوداعتمادی افراطی وحسادت و گوشه گیری از خود نشانمی دهند. یافته های پژوهش حاضر حاکی از مشکلات دانش آموزانناتوان یادگیری در تعاملات اجتماعی و توانایی های هیجانی است.بنابراین توجه به برنامه های آموزشی و درمانی ترکیبی موثر برقابلیت های هیجانی و اجتماعی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری ازاهمیت ویژه ای برخوردار است UR - https://jld.uma.ac.ir/article_91.html L1 - https://jld.uma.ac.ir/article_91_9955747ce99861dc6aa8da1adf7bede7.pdf ER -