TY - JOUR ID - 921 TI - نقش انگیزش مشارکت ورزشی و حمایت تحصیلی در پیش‌بینی سرزندگی تحصیلی دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری JO - ناتوانی های یادگیری JA - JLD LA - fa SN - 2251-8673 AU - دهقانی, ماهرخ AU - عزیزیان کهن, نسرین AD - استادیار گروه رفتار حرکتی، دانشگاه محقق اردبیلی AD - استادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه محقق اردبیلی Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 9 IS - 3 SP - 52 EP - 76 KW - اختلال یادگیری KW - انگیزش مشارکت ورزشی KW - حمایت تحصیلی KW - سرزندگی تحصیلی DO - 10.22098/jld.2020.921 N2 - پژوهش حاضر با هدف پیش‌بینی سرزندگی تحصیلی براساس حمایت تحصیلی و انگیزش مشارکت ورزشیانجام گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعة آماری پژوهش را کلّیة دانش‌آموزان مبتلا به ناتوانی­های یادگیری دوره متوسطة اول شهر اردبیل در سال‌تحصیلی 97-1398 تشکیل می‌دادند. نمونة پژوهش شامل 105 نفر (50 نفر دختر و 55 نفر پسر) دارای ناتوانی یادگیری خاص بود که به صورت نمونه­گیری خوشه‌ای چندمرحله­ای انتخاب شدند. از پرسشنامة یادگیری کلرادو، سرزندگی تحصیلی، پرسشنامة انگیزش مشارکت ورزشی و پرسشنامة حمایت تحصیلی برای جمع‌آوری داده‌ها استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون‌های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که بین انگیزش مشارکت ورزشی (و مؤلفه‌های آن) و حمایت تحصیلی (و مؤلفه‌های آن) با سرزندگی تحصیلی دانش‌آموزان رابطة مثبت معناداری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون آشکار کرد که تقریباً 49 درصد از کل واریانس اشتیاق تحصیلی براساس حمایت تحصیلی و انگیزش مشارکت ورزشیقابل پیش­بینی است که متغیر حمایت تحصیلی سهم بیشتری داشت؛ بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت که انگیزش مشارکت ورزشی و حمایت تحصیلی از متغیرهای مرتبط با سرزندگی تحصیلی دانش‌آموزان هستند. UR - https://jld.uma.ac.ir/article_921.html L1 - https://jld.uma.ac.ir/article_921_3697c3ee97bb3cbd59a7e319e2ac0ecc.pdf ER -