TY - JOUR ID - 922 TI - مقایسه‌ی اثربخشی سطح سوم پاسخ به مداخله و توانمندسازی‌شناختی بر عملکرد ریاضی دانش‌آموزان با اختلال ریاضی JO - ناتوانی های یادگیری JA - JLD LA - fa SN - 2251-8673 AU - زراعتی ایده لو, رقیه AU - ضرغام حاجبی, مجید AU - کامکاری, کامبیز AD - گروه روان‌شناسی تربیتی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران AD - گروه روان‌شناسی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 9 IS - 3 SP - 77 EP - 106 KW - اختلال ریاضی KW - سطح سوم پاسخ به مداخله KW - توانمندسازی شناختی KW - عملکرد ریاضی DO - 10.22098/jld.2020.922 N2 - پژوهش حاضر با هدف مقایسة اثربخشی سطح سوم پاسخ به مداخله و توانمندسازی­شناختی بر عملکرد ریاضی دانش‌آموزان با اختلال ریاضی انجام شد. روش پژوهش نیمه‌آزمایشی، با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل؛ جامعه‌ی‌آماری شامل تمام دانش‌آموزان ابتدایی دختر دارای اختلال‌یادگیری ‌ریاضی شهر تهران در سال تحصیلی 96-97 بوده که از بین آن‌ها از طریق نمونه­گیری در دسترس نمونه‌ای به حجم 15 نفر انتخاب و به صورت تصادفی به سه گروه 5 نفره، دو گروه آزمایش سطح سوم پاسخ به مداخله، توانمندسازی­شناختی و یک گروه کنترل گماشته شدند. گروه­های آزمایش طی 20 جلسه 45 دقیقه­ای تحت مداخلات مذکور قرار گرفتند، درحالی که گروه کنترل هیچ مداخله­ای دریافت نکرد. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل مقیاس هوش وکسلرکودکان 4 و آزمون ریاضی کی­مث است. نتایج تحلیل کوواریانس نشان دهنده تأثیر مثبت سطح سوم پاسخ به مداخله و توانمندسازی­شناختی بر بهبود عملکرد ریاضی کودکان با اختلال ریاضی در سطح معناداری 05/0P< بود. همچنین نتایج آزمون t گروه­های مستقل نشان­دهندة عدم وجود تفاوت معنادار بین میانگین های دو گروه آزمایش در سطح معناداری 05/0P< بوده است. به نظر می­رسد سطح سوم پاسخ به مداخله و توانمندسازی شناختی می­تواند بهبود عملکرد ریاضی دانش‌آموزان با اختلال ریاضی را در پی داشته ‌باشد. UR - https://jld.uma.ac.ir/article_922.html L1 - https://jld.uma.ac.ir/article_922_bbc5e65dc845c39b0aee888cb1e6d754.pdf ER -