2024-03-29T11:08:53Z
https://jld.uma.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=120
ناتوانی های یادگیری
2251-8673
2251-8673
1397
7
3
تعیین اثربخشی آموزش با استفاده از برنامه چندرسانهای لوح دانش مبتنی بر دیدگاه ساختگرا بر بهبود عملکرد ریاضی دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری ریاضی
مریم
اسمعیلی
محمدعلی
محمدیفر
علیمحمد
رضایی
این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش با استفاده از برنامه چندرسانه­ای لوح دانش مبتنی بر دیدگاه ساخت­گرا بر بهبود عملکرد ریاضی دانش­آموزان دارای ناتوانی یادگیری ریاضی صورت گرفته است. روش پژوهش نیمه تجربی بوده و در آن از طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه استفاده شده است. جامعه پژوهش، کلیه دانش آموزان دختر دارای ناتوانی یادگیری سوم ابتدایی منطقه 10 شهر تهران در سال تحصیلی 97-1396 بود، که به روش خوشه­ای تصادفی از میان آنها تعداد 20 دانش آموز به عنوان گروه آزمایش و 20 دانش آموز به عنوان گروه گواه که دامنه هوشی­شان بین 85 تا 115 بود، انتخاب شدند. به گروه آزمایش با استفاده از نرم افزار آموزشی چند رسانه­ای در 41 جلسه که به مدت 81 روز طول کشیده است، آموزش داده شد. گروه گواه در معرض روش­های آموزش سنتی و مرسوم در مدارس قرار گرفت. برای گردآوری اطلاعات از هوشی ریون و آزمون ریاضی کی­مت استفاده شد. به منظور بررسی فرضیه­های پژوهشی، از آزمون تحلیل کواریانس چند متغیری و تک متغیری استفاده شد. یافته­ها نشان داد که آموزش ریاضی با استفاده از نرم افزار چند رسانه­ای نسبت به روش سنتی بر عملکرد ریاضی دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری موثر است(05/0>p). با توجه به یافته­ها استنباط می­شود که آموزش چند رسانه­ای روشی موثر جهت بهبود عملکرد ریاضی دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری است.
آموزش چند رسانهای
دیدگاه ساختگرا
عملکرد ریاضی
ناتوانی یادگیری
2018
04
21
7
34
https://jld.uma.ac.ir/article_625_f87a2a60d5171d035773130f1dceaf13.pdf
ناتوانی های یادگیری
2251-8673
2251-8673
1397
7
3
اثر برنامه اسپارک بر خودپنداره و مهارتهای حرکتی کودکان مبتلا به ناتوانیهای یادگیری
تکتم
امامی
مهدی
سهرابی
فاطمه
کیهانی
سید مجتبی
حسینی
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر برنامۀ منتخب حرکتی اسپارک بر خود­پنداره و مهارت­های حرکتی کودکان مبتلا به ناتوانی­های یادگیری می­باشد. از بین کلیه دانشآموزان دوم ابتدایی در مراکز اختلالات یادگیری مشهد 30 نفر به روش خوشهای انتخاب و بهطور تصادفی به دو گروه همگن کنترل و تجربی تقسیم شدند. گروه تجربی به مدت 12 جلسه، سه جلسه در هفته و 45 دقیقه در هر جلسه در برنامۀ تمرینی منتخب شرکت کردند. گروه کنترل به فعالیتهای معمول خود پرداختند. پرسشنامه خود­پنداره کودکان پی­یرز ـ هریس و آزمون تبحر حرکتی برونینکس ـ اوزرتسکی برای ارزیابی آزمودنی­ها استفاده شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد بین گروه تجربی و کنترل تفاوت معنیداری در نمره کل خودپنداره، تبحر حرکتی و مهارتهای حرکتی ظریف و درشت، وجود داشت (05/0>p). خرده آزمونهای سرعت دویدن و چابکی، تعادل، هماهنگی دوطرفه، سرعت پاسخ، کنترل بینایی ـ حرکتی و هماهنگی اندام فوقانی (05/0>p) و همچنین خرده مقیاسهای وضعیت تحصیلی و عقلانی، ظاهر جسمانی و نگرش، اضطراب و شادی و رضایت در گروه تجربی نسبت به گروه کنترل، افزایش معنی­داری داشت (05/0>p). این نتایج نشان می­دهد که برنامه حرکتی اسپارک می­تواند در کنار سایر برنامه­های آموزشی در مدارس و مراکز اختلالات یادگیری، جهت کمک به کاهش مشکلات این کودکان مورد توجه قرار گیرد.
ناتوانیهای یادگیری
خودپنداره
مهارتهای حرکتی
برنامه اسپارک
2018
04
21
35
56
https://jld.uma.ac.ir/article_626_e83c17d88c05b4367cd08c9c725e5cad.pdf
ناتوانی های یادگیری
2251-8673
2251-8673
1397
7
3
اثربخشی بازیدرمانی بر ارتقاء یادگیری مفاهیم ریاضی و توانایی حل مسئله دانشآموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی
حسن
حیدری
اعظم
زارع
مریم
محمدی
پژوهش حاضر با هدف اثربخشی بازی­درمانی بر ارتقای یادگیری مفاهیم ریاضی و توانایی حل مسئله­ی دانش­آموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی انجام گرفت. این پژوهش آزمایشی از نوع پیش­آزمون- پس­آزمون همراه با گروه کنترل بود. در این مطالعه­ی تجربی تعداد 60 دانش­آموز دختر پایه دوم ابتدایی شهر قم که در آزمون عملکرد پیوسته رازولد و آزمون حل مسئله گل پرور نمره­ی پایین­تر از میانگین دریافت کردند، به صورت نمونه­گیری طبقه­ای تصادفی، انتخاب شده و در دو گروه 30 نفری آزمایش و کنترل قرار گرفتند. پس از انجام پیش­آزمون، دانش­آموزان گروه آزمایش در 28 جلسه 45 دقیقه ای تحت آموزش بازی­درمانی قرار گرفتند و گروه کنترل همان آموزش مرسوم در کلاس درس را ادامه دادند. سپس پس­آزمون اجرا گردید. داده­ها نیز با استفاده از آزمون ریاضیات عمکرد پیوسته و آزمون حل مسئله جمع­آوری گردید. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از آمار توصیفی میانگین، انحراف معیار و آزمون تحلیل کواریانس چند متغیره (MANCOVA) به کمک نرم افزار SPSS استفاده شده است. یافته­ها نشان داد در یادگیری مفاهیم ریاضی و توانایی حل مسئله بین دو گروه از نظر درصد تغییرات، تفاوت معناداری به نفع گروه آزمایش وجود دارد. طبق شواهد این تحقیق، نتیجه­گیری می­شود که آموزش مبتنی بر بازی­درمانی بر ارتقا یادگیری مفاهیم ریاضی و توانایی حل مسئله دانش­آموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی موثر است.
ناتوانی یادگیری ریاضی
بازی درمانی
مفاهیم ریاضی
حل مسئله
2018
04
21
57
76
https://jld.uma.ac.ir/article_627_c3fff5ae40aec76721b82858c68ea347.pdf
ناتوانی های یادگیری
2251-8673
2251-8673
1397
7
3
بررسی اثربخشی مداخله مبتنی بر پذیرش و تعهد بر راهبردهای حل تعارض والد- فرزند مادران دانش آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری
یاسر
رضاپورمیرصالح
منیره
اسماعیل بیگی
مهدی
دلاوری
هدف پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی مداخله مبتنی بر پذیرش و تعهد بر راهبرد­های حل تعارض والد-فرزند مادران دانش­آموزان مبتلا به ناتوانی­ یادگیری بود. جامعه آماری شامل کلیه­ دانش­آموزان پسر دبستانی مبتلا به اختلال یادگیری مراجعه کننده به مرکز اختلال­های یادگیری شهرستان میبد بود. تعداد 22 نفر از مادران این دانش­آموزان با روش نمونه­گیری دردسترس انتخاب و به صورت تصادفی در گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. ابزار اندازه­گیری پژوهش شامل پرسشنامه تعارض والد- فرزند موری ای اشتراس بود. داده­ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس همراه با اندازه­گیری مکرر مورد تجزیه و تحلیل گرفتند. یافته­ها نشان داد که بین میانگین نمرات پس­آزمون شرکت­کنندگان گروه آزمایش نسبت به گروه گواه تفاوت معنی­داری وجود دارد. با توجه به این یافته­ها می­توان نتیجه گرفت مداخله مبتنی بر پذیرش و تعهد در بهبود راهبردهای حل تعارض والد- فرزند مادران دانش­آموزان مبتلا به اختلال یادگیری تاثیر مثبت و معنی­داری دارد.
درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد
راهبردهای حل تعارض والد- فرزند
ناتوانی یادگیری
2018
04
21
77
90
https://jld.uma.ac.ir/article_628_88b3c6b61a432ca0d1797c27d18e0b88.pdf
ناتوانی های یادگیری
2251-8673
2251-8673
1397
7
3
اثربخشی بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی- رفتاری بر سازگاری اجتماعی و سازگاری تحصیلی دانشآموزان با اختلال خواندن
محسن
محمدعلی لواسانی
هادی
کرامتی
پروین
کدیور
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی- رفتاری بر سازگاری اجتماعی و سازگاری تحصیلی دانش آموزان با اختلال خواندن انجام شد. این پژوهش از نوع کاربردی با روش تجربی، با پیش آزمون- پس آزمون است.جامعه آماری پژوهش را دانشآموزان نارساخوان مقطع اول، دوم و سوم ابتدایی مراجعهکننده به دو مرکز اختلال یادگیری آموزشوپرورش منطقه شش شهر تهران در سال 1396-1395 تشکیل میدادند. از این جامعه با توجه به هدف پژوهش، نمونهای به حجم 30 نفر شامل دو گروه 15 نفره (گروه آزمایش و گروه کنترل) به کمک آزمون خواندن و نارساخوانی کُرمی نوری و به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. به گروه آزمایش جلسات بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی-رفتاری در ده جلسه (هر جلسه 90 دقیقه، سه روز در هفته) و یک روز در میان آموزش داده شد. گروه کنترل در این مدت مداخله ای دریافت نکردند. هر دو گروه قبل و بعد از اجرای آزمایش به پرسشنامه سازگاری اجتماعی کالیفرنیا و پرسشنامه سازگاری تحصیلی کلارک و همکاران پاسخ دادند. داده­ها با استفاده از روش­های آماری نظیر میانگین، انحراف استاندارد، آزمون­های بررسی مفروضه­ها و تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شد. تحلیل حاکی از آن است که آموزش بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی-رفتاری بر سازگاری اجتماعی و سازگاری تحصیلی دانش آموزان با اختلال خواندن در سطح معناداری تأثیر دارد. بنابراین این شیوه درمانی می تواند نقش قابل توجهی در افزایش مهارتهای اجتماعی و سازگاری تحصیلی دانش آموزان دارای اختلال خواندن داشته باشد.
: بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی-رفتاری
سازگاری اجتماعی
سازگاری تحصیلی
اختلال خواندن
2018
04
21
91
109
https://jld.uma.ac.ir/article_629_a35798991c11d7cd4785c9eacbf655c1.pdf
ناتوانی های یادگیری
2251-8673
2251-8673
1397
7
3
اثربخشی روش درمان حساسیتزدایی به واسطه حرکات چشم و بازپردازش بر تنظیم شناختی هیجان و اضطراب امتحان دانشآموزان دارای اختلال یادگیری
مسعود
مرادی
اسماعیل
صدری دمیرچی
نسیم
محمّدی
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی روش درمانی حساسیتزدایی به واسطه حرکات چشم و بازپردازش بر تنظیم شناختی هیجان و اضطراب امتحان دانشآموزان دارای اختلال یادگیری انجام گرفت. روش پژوهش به شیوهی نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل اجرا شد. جامعه آماری پژوهش را کلیّهی دانشآموزان ناتوان یادگیری شهر اردبیل در نیمه دوم سال 1394 تشکیل میدادند که از میان آنها با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، 30 نفر انتخاب و بهطور تصادفی در گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل ( 15 نفر) جایگزین شدند. شرکتکنندگان گروه آزمایش، 7 جلسه برنامه درمانی حساسیتزدایی به واسطه حرکات چشم و بازپردازش دریافت نمودند. . برای جمعآوری دادهها از پرسشنامهی تنظیم شناختی هیجان و پرسشنامهی اضطراب امتحان اسپیلبرگر استفاده شد. داده­ها با روش آماری کوواریانس چندمتغیری مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. یافتهها نشان داد که فرضیهی پژوهش مبنی بر تأثیر برنامه درمانی حساسیتزدایی به واسطه حرکات چشم و بازپردازش بر تنظیم شناختی هیجان و اضطراب امتحان دانشآموزان ناتوان یادگیری مورد تائید قرارگرفته است و دانشآموزان ناتوانی یادگیری گروه آزمایش نسبت به دانشآموزان ناتوان یادگیری گروه کنترل در پسآزمون بهطور معناداری، تنظیم شناختی هیجان منفی و اضطراب امتحان کمتری داشتند. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که برنامه درمانی حساسیتزدایی به واسطه حرکات چشم و بازپردازش در تنظیم شناختی هیجان و اضطراب امتحان اثربخش است.
: روش درمانی حساسیتزدایی به واسطه حرکات چشم و بازپردازش (EMDR)
اضطراب امتحان
تنظیم شناختی هیجان
ناتوانی یادگیری
2018
04
21
110
129
https://jld.uma.ac.ir/article_630_d71d514cfded3ad5827f33afc3db0264.pdf
ناتوانی های یادگیری
2251-8673
2251-8673
1397
7
3
بررسی اثر بخشی روش فنوگرافیکس بر عملکرد خواندن دانشآموزان مقطع ابتدایی مبتلا به نارساخوانی
زهرا
وفا
فریده سادات
حسینی
هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین اثربخشی روش آموزشی فنوگرافیکس در عملکرد خواندن دانشآموزان مبتلا به نارساخوانی است. پژوهش حاضر با استفاده از طرح آزمایشی از نوع پیشآزمون و پسآزمون و دوره پیگیری با گروه کنترل معادل انجام شد. به این ترتیب از میان دانشآموزانی که با توجه به نظر معلمان و تصریح علائم نارساخوانی به مرکز اختلال یادگیری معرفی شدند،40 دانشآموز پایه دوم ابتدایی دارای نارساخوانی انتخاب شد. پس از اجرای آزمونهای تشخیصی شامل آزمون هوشی وکسلر کودکان، آزمون ADHD و آزمون اختلال سلوک، که توسط همکاران روان سنج مرکز اختلالات انجام گرفت، تعداد 30 آزمودنی (12دختر و18 پسر) نارساخوان به منظور اقدامات آزمایشی (10نفر گروه اول،10 نفر گروه دوم و10 نفر گروه کنترل) به شیوه تصادفی جایدهی شدند. پس از اجرای پیش آزمون در هر سه گروه، گروه آموزشی اول به مدت ۱۲ جلسه، تحت آموزش فنوگرافیکس قرار گرفت، گروه آزمایشی دوم بهوسیله روشهای درمانی در مرکز اختلالات یادگیری شهر بوشهر آموزش دیدند و گروه گواه هیچ گونه آموزش ویژهای دریافت نکرد. در هر گروه آزمایشی، پس از اتمام آموزش، پسآزمون و آزمون پیگیری پس از گذشت چهار ماه به اجرا در آمد. در پایان دادههای بدست آمده با روش آماری تحلیل کوواریانس ناپارامتریک مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت، نتایج حاکی از آن بود که مداخله روش فنوگرافیکس، سبب افزایش توانایی مهارت آگاهی واجی (جایگاه صدا در کلمه) و مهارتهای ترکیب و تجزیه که از مهارت های پایه و ضروری خواندن است، گردید. همچنین کاربرد این روش آموزشی موجب پایداری اثرات درمان (پس از گذشت 4 ماه) در این گروه از دانشآموزان گردید. بر اساس نتایج این پژوهش، میتوان از روش آموزش فنوگرافیکس برای کمک به کودکان نارساخوان در مقطع ابتدایی بهره گرفت.
فنوگرافیکس
نارساخوانی
اختلال یادگیری
عملکرد خواندن
دانشآموزان
2018
04
21
130
160
https://jld.uma.ac.ir/article_631_a0579c4658946461df3cf2fae6b26ce6.pdf