2024-03-28T22:05:05Z
https://jld.uma.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=172
ناتوانی های یادگیری
2251-8673
2251-8673
1399
9
4
طراحی غربالگر عصبی-شناختی پویا توسط الگوریتم هوشمند بهینه: پیش بینی اختلالات یادگیری و سایر اختلالات عصبی-تحولی رایج
مونا
دلاوریان
غلامعلی
افروز
هدف پژوهش حاضر تدوین غربالگر عصبی-شناختی پویا توسط الگوریتم هوشمند بهینه جهت پیشبینی کودکان پیشدبستانی مستعد اختلالات عصبی-تحولی رایج بود. شیوة جمعآوری داده، بصورت پیمایشی از نوع ارزیابی و تشخیص است. جهت جمعآوری داده ها، برنامة رایانهای عصبی-شناختی به­کار رفت. برنامه توسط کودکان پیشدبستانیِ انتخاب شده با روش خوشهای تصادفی اجرا و عملکرد هر یک طی دو سال تا تشخیص قطعی، در فایلهای اکسل ذخیره و سپس در طراحی دو شبکه غربالگر عصبی-شناختی استفاده شد. در مقایسه شبکهها، دقت بالاتر با غربالگر هوشمند تابع پایه شعاعی حاصل شد. دقت غربالگر طراحی شدة بهینه، 41/95% و حساسیت و اختصاصی بودن آن در غربالگری کودکان مستعد اختلالات مذکور 65/93 و 01/96 به­دست آمد؛ لذا، با اطمینان از دقت و حساسیت بالای این غربالگر عصبی-شناختی میتوان جهت تشخیص زودهنگام کودکان پیش دبستانی مستعد اختلالات مذکور، از آن استفاده نمود.
نارساخوانی
نقص توجه-بیش فعالی
شبکه عصبی مصنوعی
برنامه عصبی-شناختی
غربالگری
2020
08
22
7
33
https://jld.uma.ac.ir/article_952_b7ac76fe3b45ad7023d8d01a175a7a37.pdf
ناتوانی های یادگیری
2251-8673
2251-8673
1399
9
4
مقایسة عملکرد خانواده، رضایت زناشویی و سبکهای تفکر در مادرانِ کودک ناتوان در یادگیری و مادرانِ کودکان عادی
یاسر
رضاپور میرصالح
منیره
اسماعیل بیگی
پژوهش حاضر با هدفمقایسه عملکرد خانواده، رضایت زناشویی و سبکهای تفکر در مادرانِ کودکان ناتوان در یادگیری و مادرانِ کودکان عادی انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع علّی- مقایسهای بود. کلّیه مادرانِ دارای فرزند ناتوان در یادگیری و عادی مدارس شهرستانهای اردکان و میبد در سال تحصیلی 96-1395، جامعة آماری این پژوهش را تشکیل میدادند که از میان آنها با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس 140 مادر (70 مادرِ دارای فرزند ناتوان در یادگیری و 70 مادرِ دارای فرزند عادی) به عنوان نمونه انتخاب شده و به پرسشنامههای آپگار خانواده اسمیلکستین، رضایت زناشویی انریچ اولسون، فورنیر و درانکمن و سبکهای تفکر استرنبرگ و واگنر پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل واریانس چند متغیری استفاده شد. یافتهها نشان دادکه مادران دارای کودک ناتوان در یادگیری عملکرد خانوادگی و رضایت زناشویی پایینتری نسبت به مادارن دارای کودک عادی برخوردارند. همچنین هر سه سبک تفکر قانونگذار، اجرایی و قضاوتگر در مادرانِ دارای کودک عادی از مادارنِ دارای کودک ناتوان در یادگیری بالاتر بود (05/0>p)؛ بنابراین، میتوان نتیجه گرفت بهبود سبکهای تفکر، رضایت زناشویی و عملکرد خانواده مادرانِ دارای فرزند ناتوان در یادگیری ممکن است بتواند شرایط بهتری را برای بهبود عملکرد فرزند آنها به وجود آورد.
عملکرد خانواده
رضایت زناشویی
سبکهای تفکر
ناتوانی یادگیری
2020
08
22
34
51
https://jld.uma.ac.ir/article_953_99066068beedfb07003db5eab5ad1d22.pdf
ناتوانی های یادگیری
2251-8673
2251-8673
1399
9
4
اثربخشی بازیدرمانی شناختی- رفتاری بر تاب آوری و بهزیستی تحصیلی دانش آموزان مبتلا به اختلال ریاضی
حسن
شفیعی
ابوالفضل
برهمت
پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی بازیدرمانی شناختی- رفتاری بر تابآوری تحصیلی و بهزیستی تحصیلی دانشآموزان مبتلا به اختلال ریاضی انجام گرفت. از طرح شبه آزمایشی پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر دارای اختلال ریاضی در مقطع چهارم و پنجم ابتدایی شهر الیگودرز در سال تحصیلی 97-1398 بود که بر اساس نمونهگیری در دسترس 30 نفر از دانشآموزان دارای اختلال ریاضی انتخابشده و بهصورت تصادفی در گروه آزمایش (15) و گروه گواه (15) قرار گرفتند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای تابآوری تحصیلی، بهزیستی تحصیلی و برنامه مداخلهای شامل 10 جلسه 30 دقیقهای بازیدرمانی شناختی - رفتاری بود. از تحلیل کوواریانس بهمنظور بررسی فرضیات استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد بازیدرمانی شناختی- رفتاری موجب افزایش تابآوری و بهزیستی تحصیلی در دانشآموزان مبتلا به اختلال ریاضی میشود (05/0P<). بر اساس یافتههای این پژوهش میتوان گفت که بهکارگیری بازیدرمانی شناختی- رفتاری در کلاس درس موجب افزایش جذابیت و لذتبخشی فرآیند یادگیری و افزایش بهزیستی و تابآوری تحصیلی در دانشآموزان مبتلا به اختلال ریاضی میشود.
بازیدرمانی شناختی-رفتاری
اختلالریاضی
تابآوری تحصیلی
بهزیستی تحصیلی
2020
08
22
52
72
https://jld.uma.ac.ir/article_954_0eb49f3726c73d89222df787b0b82e9b.pdf
ناتوانی های یادگیری
2251-8673
2251-8673
1399
9
4
مقایسه سبکهای اسنادی و اجتناب شناختی در دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص و دانشآموزان عادی
اسماعیل
صدری دمیرچی
سمیرا
غلامی
آرزو
مجرد
پژوهش حاضر با هدف مقایسه سبک اسنادی و اجتناب شناختی در دانشآموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع علّی- مقایسهای بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشآموزان پسر مبتلا به اختلال یادگیری خاص مراجعه کننده به مراکز آموزشی و توانبخشی اختلالهای یادگیری شهرستان کرمانشاه در سال تحصیلی 94-95 و دانشآموزان پسر عادی (فاقد اختلال یادگیری خاص) همان شهر بودند که از بین آنها 60 دانشآموز پسر (30 دانشآموز با ناتوانی یادگیری و 30 دانشآموز عادی به شیوه همتاسازی) و با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای تجدید نظر شدة سبک اسناد کودکان کازلو و تاننبام و اجتناب شناختی ساکستون و دوگاس استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل واریانس چندمتغیری مانوا (Manova) استفاده گردید. یافتهها نشان داد که بین دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری خاص و عادی در سبک اسنادی و اجتناب شناختی تفاوت معناداری وجود دارد (001/0>P). بدین ترتیب که سبک تبیین بدبینانه در دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص بیشتر از دانشآموزان عادی است و همچنین اجتناب شناختی در دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص بیشتر از دانشآموزان عادی است؛ از این رو آموزش فردی و گروهی سبک خوشبینانه و درگیری شناختی جهت بهبود وضعیت روان­شناختی در دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص ضروری است
سبک اسنادی
اجتناب شناختی
اختلال یادگیری خاص
2020
08
22
73
88
https://jld.uma.ac.ir/article_955_cfef986c500c0cad7bbb2c44fec2f71c.pdf
ناتوانی های یادگیری
2251-8673
2251-8673
1399
9
4
تأثیر آموزش یکپارچگی حسی بر نادرست نویسی دانشآموزان با اختلالات یادگیری خاص
سالار
فرامرزی
پژوهش باهدف بررسی میزان اثربخشی آموزشیکپارچگی حسی بر نادرست نویسیدانشآموزان با اختلالات یادگیری خاص انجام گرفت. روش پژوهش آزمایشی و از طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. به این منظور از بین دانشآموزان با اختلالات یادگیری خاص در پایه سوم ابتدایی شهر اصفهان و مراجعهکننده به مرکز اختلالات یادگیری در سال تحصیلی 97-98، با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند تعداد 30 نفر که ملاک ورود به پژوهش را دارا بودند، انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه 15 نفری (آزمایش و کنترل) گمارده شدند. آزمودنیهای گروه آزمایش به مدت 12 جلسه 45 دقیقهای، برنامه آموزشی یکپارچگی حسی را بهصورت انفرادی دریافت نمودند. بهمنظور جمعآوری دادهها از آزمون تشخیصی اختلال املا، روش تحلیل تکلیف و ماتریسهای پیشروندة ریون فرم رنگی استفاده شد. دادهها با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس و با استفاده از نرمافزار آماری 21- SPSS تجزیهوتحلیل شدند. یافتهها نشان داد که بین نمرات پسآزمون دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنادار آماری وجود دارد (00۱/۰>P). بر این اساس میتوان نتیجه گرفت که آموزش یکپارچگی حسی بر بهبود نادرست نویسی دانشآموزان با اختلالات یادگیری خاص تأثیر دارد و استفاده از آن را میتوان به روانشناسان و مربیان کودکان با اختلالات یادگیری خاص پیشنهاد داد.
یکپارچگی حسی
نادرست نویسی
املا
اختلالات یادگیری خاص
2020
08
22
89
113
https://jld.uma.ac.ir/article_956_62d0b7ab043ed1e705964cbc2509e12d.pdf
ناتوانی های یادگیری
2251-8673
2251-8673
1399
9
4
مقایسة نارسایی هیجانی، خودآگاهی شناختی و اشتیاق به مدرسه در دانشآموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص
مهدی
نعیم
علی
رضایی شریف
فرداد
دیدار
هدف از این مطالعه مقایسة نارسایی هیجانی، خودآگاهی شناختی و اشتیاق به مدرسه در دانشآموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص بود. این پژوهش علّی – مقایسهای از نوع مقطعی – مقایسهای است. جامعة آماری شامل تمامی دانش­آموزان با ناتوانی­های یادگیری خاص و دانش-آموزان بدون ناتوانی های یادگیری خاص پایة چهارم و پنجم ابتدایی شهرستان اردبیل است. نمونة آماری شامل 60 نفر ازدانش­آموزان پایه­های چهارم و پنجم بود که با روش نمونه­گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمع­آوری داده­ها از پرسشنامة آلکسی تایمی تورنتو، پرسشنامة خودآگاهی ولز و پرسشنامة اشتیاق به مدرسه استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) نشان داد که بین دانش­آموزان با و بدون ناتوانی­های یادگیری خاص در نارسایی هیجانی و خودآگاهی شناختی و اشتیاق به مدرسه تفاوت معناداری وجود دارد. یافتـه­هـای پـژوهش حاضر حاکی از مـشکلات دانشآموزان ناتوان یادگیری خاص در توانایی­های هیجانی است. دانشآموزان بدون ناتوانی­های یادگیری خاص دارای خودآگاهی شناختی بالاتری هستند. همچنین میانگین نمرات دانش­آموزان با ناتوانی یادگیری خاص در اشتیاق به مدرسه به طور معناداری پایین تر از گروه عادی است. براساس نتایج، پیشنهاد مـی­شـود کـه جهـت بهبـود نارسایی هیجانی، خودآگاهی شناختی و اشتیاق به مدرسه در کودکـان دارای ناتوانـی­هـای یـادگیری خاص، بـه راهبردهای روان­شناختی توجه شود.
نارسایی هیجانی
خودآگاهی شناختی
اشتیاق به مدرسه
اختلال یادگیری خاص
2020
08
22
114
132
https://jld.uma.ac.ir/article_957_f72452f994e2627b2f1001c63bf85e3b.pdf
ناتوانی های یادگیری
2251-8673
2251-8673
1399
9
4
اثربخشی آموزش مهارتهای حلمسأله بر ابراز وجود و کمرویی دانشآموزان با اختلال یادگیری
همایون
هارون رشیدی
الهام
عبدهپور سبزقبایی
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای حل مسأله بر ابراز وجود و کم­رویی دانشآموزان با اختلال یادگیری شهر اهواز انجام شده است. بدین منظور با استفاده از طرح نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل از بین دانشآموزان با اختلال یادگیری شهر اهواز در سال تحصیلی 96-1397 و نمونه گیری در دسترس، 30 نفر انتخاب شده و بصورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل گمارده شدند. هر دو گروه با استفاده از پرسشنامه ابراز وجود گمبریل و ریچی و پرسشنامه کم­رویی چیک و بأس به عنوان پیشآزمون و پسآزمون مورد ارزیابی قرار گرفتند و گروه آزمایش به مدت 6 جلسه (90 دقیقهای) تحت آموزش مهارت حلمسأله قرار گرفتند. برای مقایسه پس آزمون هر دو گروه از روش تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد بین میانگین نمرات پیشآزمون و پسآزمون دو گروه تفاوت معناداری وجود دارد (001/0p < )؛ بنابراین، از آموزش مهارت حلمسأله میتوان برای افزایش ابراز وجود و کاهش کم­رویی دانشآموزان با اختلال یادگیری استفاده کرد.
حل مسأله
ابراز وجود
کمرویی
اختلال یادگیری
2020
08
22
133
152
https://jld.uma.ac.ir/article_958_afeac895a95fa739ccd67bdcd26eb13c.pdf