2024-03-29T16:43:13Z
https://jld.uma.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=35
ناتوانی های یادگیری
2251-8673
2251-8673
1392
2
4
مقایسه ی نیم رخ جنسیتی اختلالات روان پزشکی هم بود با اختلال خواندن (مطالعه ی کیفی)
محمد
حاتمی
علیرضا
احمدیان
حمیدرضا
حسن آبادی
هدف از پژوهش حاضر مقایسه ی نیم رخ جنسیتی هم بودی اختلالات روان پزشکی با اختلال خواندن در دختران و پسران 15 تا16 ساله مدارس شرق شهر تهران است. اختلالات یادگیری از مشکلات شایع دوران کودکی است که در این میان اختلالخواندن، شایع ترین اختلال یادگیری محسوب می شود. داده ها به شکل کیفی از مقایسه ی طولی یک جامعه ی آماری بالینی درنمونه ی مشتمل بر دو گروه سالم (خواندن معمول) و بالینی(اختلال در خواندن) تشکیل شده بودند، (N= شرق تهران ( 400استخراج و تفسیر شد. تشخیص ، اختلال های بیش فعالی به همراه کمبود توجه، افسردگی مزمن، استفاده از مواد مخدر،مورد بررسی قرارگرفتند. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل آماری DSM-IV-TR اختلالات اضطراب اجتماعی و ... براساسنشان داد که اختلال بیش فعالی توأم با کمبود توجه در هر دوجنس بیشترین میزان هم بودی را با اختلال خواندن داشتند و درهم بودی سایر اختلالات روان پزشکی جنب ههای افتراقی معنادار این اختلاف جنسیتی در هم بودی نیم رخ این دوجنس ازدانش آموزان وجود دارد که می توان نتیجه گرفت نیم رخ جنسیتی اختلالات روان پزشکی در دان شآموزان مبتلا به اختلال15/ 34 درصد، اضطراب اجتماعی با 4 / با 7 ADHD خواندن در جمعیت نمونه متفاوت است که در پسران اختلال های11 درصد / 11 درصد و فوبیای خاص 2 / 13 درصد، وسواس-جبری با 6 / 13 درصد، سلوک با 5 / درصد، افسردگی مزمن با 5،ADHD به ترتیب بیشترین میزان هم بودی را با اختلال خواندن داشتند و در نوجوانان دختر از نظر برجستگی اختلال های11 درصد و / 14 درصد، اضطراب فراگیر با 5 / 14 ردصد، فوبیای خاص با 2 / 16 درصد، وسواسی-جبری با 7 / خوردن با 610 درصد به ترتیب بیشترین هم بودی را داشتند
اختلال خواندن
هم بودی
اختلالات روان پزشکی
نیم رخ جنسیتی
2013
06
22
6
27
https://jld.uma.ac.ir/article_131_8d87fda3ec3482a00da2189a3b6606b8.pdf
ناتوانی های یادگیری
2251-8673
2251-8673
1392
2
4
شیوع اختلالات ریاضی در دانش آموزان کلاس های دوم و چهارم ابتدایی شهرستان اراک و راه های کاهش آن
جمیله
خدادادی
سعید
موسوی پور
پژوهش حاضر به بررسی میزان شیوع انواع اختلالات ریاضی در بین دان شآموزان کلاس های دوم و چهارمابتدایی شهرستان اراک و را ههای کاهش آن پرداخته است. در این طرح توصیفی با استفاده از روشنمونه گیری طبقه ای خوشه ای تصادفی تعداد 32 آموزشگاه و 64 کلاس دوم و چهارم و در مجموع 1802دانش آموز مورد بررسی قرار گرفتند. دانش آموزان مشکوک به داشتن ضعف در درس ریاضی با کمکآموزگاران انتخاب و پس از اطمینان از بهره هوشی حداقل متوسط، سلامت بینایی و شنوایی، توسط آزمونریاضیات ایران کی مت مورد سنجش قرار گرفتند. داده های این پژوهش از طریق روش های آمار توصیفی،استنباطی و روش دلفی تحلیل شد. نتایج نشان داد که میزان شیوع اختلال در کلاس دوم در حیطه ی مفاهیم0 درصد بود، در کلاس چهارم میزان / 1 درصد و در حیط هی کاربرد 87 / 0/54 درصد، در حیطه ی عملیات 091/ 2 درصد و در حیط هی کاربرد 57 / 1 درصد، در حیط هی عملیات 46 / شیوع اختلال در حیطه ی مفاهیم 34درصد بود. بین متغیرهای جنسیت و محل سکونت با میزان شیوع اختلالات ریاضی تفاوت معنادار مشاهده نشد.همچنین با استفاده از روش دلفی برای کاهش میزان اختلالات، خاصه اختلال در درس ریاضی پیشنهاداتی ارائهشد از جمله: آموزش به سرگروه های آموزشی، قرار دادن اهداف هر پایه در ابتدای کتاب ریاضی سال بعد،برگزاری جشنواره الگوهای برتر تدریس با محوریت آموزش مفاهیم ریاضی و ایجاد طرح مرجع.
اختلالات یادگیری
اختلال ریاضی
پای هی تحصیلی
2013
06
22
28
44
https://jld.uma.ac.ir/article_132_b3c534e36abd27173fbfb5c166ba47f0.pdf
ناتوانی های یادگیری
2251-8673
2251-8673
1392
2
4
اثربخشی آموزش مبتنی بر هوش های چندگانه ی گاردنر بر میزان خطاهای املای دانش آموزان با ناتوانی یادگیری پایه ی سوم ابتدایی شهر اصفهان
فهیمه
رنجبری
مختار
ملک پور
سالار
فرامرزی
هدف از مطالعه ی حاضر، تعییین اثر بخشی آموزش مبتنی برهوش های چندگانه گاردنر بر میزانخطاهای املای دانش آموزان با ناتوانی یادگیری بود. روش پژوهش آزمایشی و از طرح پیشآزمون-پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. بدین منظور 30 دانش آموز دختر با ناتوانی یادگیری املا پایه ی سومابتدایی به شیوه ی نمونه گیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب و به روش تصادفی در گروههای آزمایش15 نفر) و کنترل ( 15 نفر)، گمارده شدند. ابزارهای مورد استفاده به منظور جمع آوری داده ها شامل آزمون )هوش ریون، پرسش نامه هوشهای گاردنر وآزمون املا بود.آموزش بر روی گروه آزمایش در 12 جلسهارائه گردید. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش مبتنی برهوشهای چندگانه گاردنر بر میزانخطاهای املا دان شآموزان با ناتوانی یادگیری املا مؤثر است.این نتایج میتواند به عنوان یک روشمداخلهای در بهبود اشکالات املا در دانشآموزان با ناتوانی یادگیری املا مورد استفاده قرار گیرد.
هوشهای گاردنر
ناتوانی یادگیری
ناتوانی یادگیری املا
2013
06
22
45
60
https://jld.uma.ac.ir/article_133_1028b28d3219778aae1e42ad4d64bb23.pdf
ناتوانی های یادگیری
2251-8673
2251-8673
1392
2
4
فراتحلیل اثربخشی مداخلات روان شناختی و آموزشی بر بهبود عملکرد تحصیلی دانش آموزان با ناتوانی های یادگیری ریاضی
عبدالحسین
شمسی
احمد
عابدی
مریم
صمدی
مریم
احمدزاده
با توجه به اهمیت اختلالات یادگیری و لزوم ارائه مداخلاتی برای بهبود این اختلالات به منظورپیشگیری از مشکلات بعدی هدف پژوهش حاضر این است که با استفاد هی الگوی پژوهشی فراتحلیلمیزان اثرگذاری مداخلات روان شناختی و آموزشی را بر بهبود عملکرد تحصیلی دانش آموزان با ناتوانییادگیری ریاضی مشخص کند. این پژوهش با استفاده از تکنیک فراتحلیل با یک پارچه کردن نتایجحاصل از انجام تحقیقات مختلف، میزان اندازه اثر مداخلات روان شناختی و آموزشی را مشخصمی کند. بدین منظوراز بین 33 پژوهش، 22 پژوهش که از لحاظ روش شناختی مورد قبول بود، انتخابو فراتحلیل بر روی آن ها انجام گرفت. ابزار پژوهش چک لیست فراتحلیل بود. یافته های پژوهش نشانداد میزان اندازه اثر مداخلات روان شناختی و آموزشی بر بهبود عملکرد تحصیلی دانش آموزان با ناتوانینتیجه ی فراتحلیل نشان داد که میزان اندازه اثر مطابق .(p≤0/ 0 است. ( 00001 / یادگیری ریاضی 57جدول کوهن در حد بالا می باشد..
فراتحلیل
ناتوانی یادگیری ریاضی
مداخلات روان شناختی و آموزشی
2013
06
22
61
81
https://jld.uma.ac.ir/article_134_24abb7aa6bda81a162fbbbafae196dc8.pdf
ناتوانی های یادگیری
2251-8673
2251-8673
1392
2
4
مقایسهی سبکهای یادگیری، ویژگیهای شخصیتی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری
ناصر
صبحی قراملکی
نادر
حاجلو
حانیه
غلام زاده
هدف پژوهش حاضر مقایسهی سبکهای یادگیری، ویژگیهای شخصیتی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان باو بدون ناتوان یادگیری بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل کلیه دانشآموزان دختر و پسر عادی و ناتوانی1390 بودند. نمونه پژوهش به حجم 80 نفر (شامل 40 - یادگیری دوره راهنمایی شهر اردبیل در سال تحصیلی 91دانشآموزان عادی و 40 دانشآموزان ناتوان در یادگیری) بودند که به صورت نمونهگیری تصادفی چند مرحلهایانتخاب شدند، برای جمعآوری دادهها از آزمون هوش ریون، پرسش نامه سبکهای یادگیری کلب و پرسش نامهاستفاده شده است. روش تحقیق از نوع علی- مقایسهای بوده و برای تجزیه و (NEO-FFI) ابعاد شخصیتیتحلیلداده از تحلیل واریانس چند متغیری (مانوا) استفاده شده است. نتایج این مطالعه نشان داد که بین دانشآموزانعادی و ناتوان یادگیری در سه مؤلفه از مؤلفههای ابعاد شخصیت یعنی درون گرایی- برون گرایی، تجربه پذیری ووظیفهشناسی و همچنین از لحاظ سبکهای یادگیری در تمامی زیر مقیاسها بین دو گروه تفاوت معنادار وجوددارد. یافتههای این تحقیق نشان داد که دانشآموزان ناتوان در یادگیری از لحاظ ویژگیهای شخصیتی و همچنیننحوهی یادگیری با دانشآموزان عادی متفاو تاند. توجه به این تفاوتها و نحوهی تدریسی که با سبک یادگیریدانشآموزان و همچنین شخصیتی آنان هماهنگ باشد باعث میشود که این گروه از دانشآموزان مطالب درسی رابهتر بیاموزند و از خود و یادگیریشان احساس رضایت کنند که این خود موجب تشکیل یک خودپندار هی مثبتدر دانشآموزان ناتوان یادگیری و به تبع آن عملکرد مثبت آنان خواهد شد.
سبکهای یادگیری
ویژگیهای شخصیتی
ناتوانی یادگیری
2013
06
22
82
102
https://jld.uma.ac.ir/article_135_a7022e7a006c8c5458e0609d8d74e460.pdf
ناتوانی های یادگیری
2251-8673
2251-8673
1392
2
4
مقایسه ی اثربخشی نورفیدبک و روش چند حسی فرنالد بر هوش کودکان مبتلا به اختلال نارساخوانی
لیلا
فتح اله پور
جلیل
باباپور خیرالدین
هوشنگ
مهدویان
حسن
بافنده قراملکی
هدف از انجام این پژوهش مقایس هی اثربخشی روش درمانی نوروفیدبک و روش چند حسی فرنالدروی هوش کودکان مبتلا به نارساخوانی بود. بدین منظور دو نفر دانشآموز پسر و دو نفر دانشآموز دخترنارساخوان به صورت نمونهگیری در دسترس از مراکز پنج گانه اختلالات یادگیری تبریز انتخاب شدند و بهصورت تصادفی به دو گروه دو نفری (یک نفر دختر و یک نفر پسر) تقسیم شدند. گروه اول آموزشنوروفیدبک و گروه دوم آموزش فرنالد دریافت نمود. پژوهش حاضر در چارچوب طرح تجربی تکموردی با استفاده از طرح خطوط پایه ی منفرد به انجام رسید. در راستای آن 20 جلسه برای هر روش اجراشد و به منظور ارزیابی پیشرفت در هوش قبل از درمان و بعد از درمان تست هوش وکسلر استفاده شد.یافتههای پژوهش نشان داد آزمودنیهای گروه نوروفیدبک در نمره ی هوش کلی، کلامی و عملی پیشرفتداشتند ولی این پیشرفت در گروه فرنالد دیده نشد. آموزش نوروفیدبک در این پژوهش در ناحیه ی قشرحسی- حرکتی بود که در رمزگردانی تکالیف فیزیکی و شناختی به قشر مغزی کمک می کند.
نارساخوانی
فرنالد و نوروفیدبک و الکتروآنسفالوگرافی
2013
06
22
103
123
https://jld.uma.ac.ir/article_136_b9b40e8336f42d722bfe2776873aff08.pdf
ناتوانی های یادگیری
2251-8673
2251-8673
1392
2
4
مقایسه ی ویژگی های رفتاری و رشد اجتماعی کودکان با و بدون ناتوانی یادگیری
سید موسی
کافی
شینا
زینعلی
مهناز
خسروجاوید
فریده
میاه نهری
هدف این پژوهش مقایسه ی ویژگی های رفتاری و رشد اجتماعی دانش آموزان ناتوان در یادگیری بادانش آموزان بدون مشکلات یادگیری است. نمونه ی این پژوهش 45 دانش آموز ناتوان در یادگیریمراجعه کننده به مرکز مشکلات یادگیری رشت و 45 دانش آموز بدون مشکل یادگیری بودند. آزمونخواندن و نوشتن فلاح چای، آزمون ریاضی کی مت، فهرست وارسی ویژگی های رفتاری کودکانآشنباخ و ادلبروک و مقیاس رشد اجتماعی واینلند اجرا شد. نتایج تحلیل واریانس چند متغیری نشان دادکه بین ویژگی های رفتاری کودکان ناتوان در یادگیری و کودکان بدون مشکل یادگیری تفاوت معناداریوجود دارد. همچنین رشد اجتماعی کودکان ناتوان در یادگیری پایین تر از کودکان بدون مشکل یادگیریاست. این نتایج ضرورت توجه بیشتر به ویژگی های رفتاری و تقویت رشد اجتماعی کودکان ناتوان دریادگیری را مطرح می کند.
ویژگی های رفتاری
رشد اجتماعی
ناتوانی یادگیری
2013
06
22
124
139
https://jld.uma.ac.ir/article_137_18858368264f1fa8bfc2bb120d461edb.pdf
ناتوانی های یادگیری
2251-8673
2251-8673
1392
2
4
اثر بخشی بازی درمانی گروهی به شیوه ی شناختی رفتاری بر کاهش مشکلات رفتاری کودکان مبتلا به اختلال خواندن
مریم
ملک
رمضان
حسن زاده
عبدالحکیم
تیرگری
هدف این پژوهش بررسی اثربخشی بازی درمانی گروهی به شیوه ی شناختی – رفتاری بر کاهشمشکلات رفتاری کودکان مبتلابه اختلال خواندن انجام شده است . جامعه ی آماری پژوهش حاضر راکلیه ی دانش آموزان دختر و پسر مقطع ابتدایی شهرستان گرگان راتشکیل می دهند. که از بین آن ها 28 نفربه شیوه ی تصادفی انتخاب، 14 نفر در گروه آز مایش و 14 نفر در گروه کنترل به صورت واگذاریتصادفی جایگزین شدند . سپس بازی درمانی گروهی به شیوه ی شناختی – رفتاری هفته ایی دو بار به مدت45 دقیقه و در ده جلسه بر روی گروه آزمایش اجراشد . ابزار جمع آوری داده ها عبارت است از:پرسش نامه ی مشکلات رفتاری راتر (فرم معلم ) که به صورت پیش و پس آزمون اجراشد . داده ها با استفادهاز آزمون تحلیل کواریانس شدند . نتایج نشان داد که آموزش بازی درمانی موجب کاهش مشکلاترفتاری کودکان مبتلا به اختلال خواندن شده است
بازی درمانی
مشکلات رفتاری
اختلال خواندن
2013
06
22
140
153
https://jld.uma.ac.ir/article_138_61769efa72726c5c087f56b8f044d1a6.pdf
ناتوانی های یادگیری
2251-8673
2251-8673
1392
2
4
مقایسه ی اثر بخشی آموزش پذیرش/ تعهد با آموزش تنظیم هیجان بر سازگاری دانشآموزان دارای اختلال ریاضی
محمد
نریمانی
مسلم
عباسی
عباس
ابوالقاسمی
بتول
احدی
هدف پژوهش حاضر ، مقایسه ی اثر بخشی آموزش پذیرش / تعهد با تنظیم هیجان بر سازگاری دانش آموزان دارای اخ تلالریاضی بود . این تحقیق آزمایشی گسترش یافته و از نوع پیش آزمون وپس آزمون چند گروهی است . جامعه ی آماری این91 تشکیل دادند (تعداد 5000 - پژوهش را کلیه ی دانش آموزان پسر سال ششم ابتدایی مدارس شهر اردبیل در سال تحصیلی 9257 نفر از دانش آموزانی که طبق آزم ون ریاضی کی مت مشکل داشتند و دارای ناتوانی های ذهنی نبودند ، به صورت .(N=تصادفی انتخاب و سپس در سه گروه آموزش پذیرش/ تعهد، آموزش تنظیمهیجان و گروه کنترل جایگزین شدند. برای گروهاول آموزش پذیرش / تعهد و برای گروه دوم آموزش تنظیم هیجان اعمال شد و گروه کنترل هیچ ن وع آموزشی دریافت نکردند.برای جمع آوری داده ها از آزمون ریاضی کی مت و پرسش نامه سازگاری دانش آموزان استفاده شد . برای تجزیه و تحلیل داد ه هاو آزمون شفه به منظور مقایسه تفاضل نمرات پی ش آزمون – پس (MANOVA) از از آزمون تحلیل واریانس چند متغیریآزمون متغیرها در گروه های آزمایشی و گواه استفاده شد . یافتهها نشان داد که آموز ش های پذیرش و تعهد و تنظیم هیجاننتایج .(p<0/ نسبت به گروه کنترل به طور معن اداری بر بهبود سازگاری اجتماهی، هیجانی و تحصیلی اثربخش بوده اند ( 01پژوهش حاکی از اثربخشی آموزش پذیرش و تعهد با تنظیم هیجان بر بهبود سازگاری اجتماعی، هیجانی و تحصیلیدانش آموزان دارای اختلال ریاضی است . همچنین نتایج آزمون شفه نشان داد میانگین گروهی که آموزش پذیرش / تعهد رادریافت کرده بود در مؤلفه های سازگاری نسبت به گروه تنظیم هیجان و گروه کنترل در پس آزمون بیشتر بود . بنابراین توجه بهاثربخشی پذیرش / تعهد با تنظیم هیجان بر متغیرهای مرتبط با سازگاری در دانش آموزان د ارای اختلال ریاضی از اهمیت ویژه ایبرخوردار است.
سازگاری
اختلال ریاضی
پذیرش و تعهد و تنظیم هیجان
2013
06
22
154
176
https://jld.uma.ac.ir/article_139_dd71dfc39b7febba8cdf11b2dd15642d.pdf