2024-03-29T18:47:58Z
https://jld.uma.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=78
ناتوانی های یادگیری
2251-8673
2251-8673
1394
5
2
مقایسهی ابراز هیجان، سواد هیجانی و خودکارآمدی اجتماعی در کودکان با و بدون ناتوانیهای یادگیری
سعید
آریاپوران
هدف این پژوهش بررسی مقایسهی ابراز هیجان، سواد هیجانی و خودکارآمدی اجتماعی در کودکان با و بدون ناتوانیهای یادگیری بود. به همین منظور، 66 نفر کودک دارای ناتوانی یادگیری با روش نمونهگیری در دسترس و 66 نفر بدون ناتوانی یادگیری با روش تصادفی، در پژوهش شرکت نمودند. کودکان هر دو گروه از نظر جنس، پایهی تحصیلی و محل سکونت با هم همتا شدند. روش پژوهش، علّی-مقایسهای بود. دادهها با استفاده از مقیاس ابراز هیجانهای کودکان ، ابزار ارزیابی سواد هیجانی کودکان و زیرمقیاس خودکارآمدی اجتماعی از پرسشنامهی خودکارآمدی کودکان جمعآوری شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل واریانس چندمتغیری (مانوا) استفاده شد. نتایج نشان داد که میانگین آگاهی ضعیف هیجانی و بیمیلی در ابراز هیجان در کودکان دارای ناتوانی یادگیری و میانگین سواد هیجانی (خودآگاهی و مهارتهای اجتماعی) و خودکارآمدی اجتماعی در کودکان بدون ناتوانی یادگیری، بیشتر بوده است (01/0=p). براساس نتایج، پیشنهاد میشود که جهت بهبود ابراز هیجان، سواد هیجانی و خودکارآمدی اجتماعی در کودکان دارای ناتواناییهای یادگیری، به راهبردهای روان شناختی توجه شود.
ابراز هیجان
سواد هیجانی
خودکارآمدی اجتماعی
ناتوانی یادگیری
2016
02
20
7
26
https://jld.uma.ac.ir/article_389_367f3db24b6c4bf3288296313117f388.pdf
ناتوانی های یادگیری
2251-8673
2251-8673
1394
5
2
اثربخشی آموزش سازماندهی فضایی- زمانی و آگاهی واجی بر سطح خواندن و نوشتن دانشآموزان مبتلا به اختلالهای یادگیری
علیرضا
پیرخایفی
باقر
حسنوند
یوسف
اعظمی
صبا
حسنوندی
پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش سازماندهی فضایی- زمانی و آگاهی واجی بر سطح خواندن و نوشتن دانش­آموزان مبتلا به اختلال­های یادگیری کلاس اول دبستان شهرستان کرج بود. جامعهی آماری این پژوهش کلیهی دانش­آموزان مبتلا به اختلال یادگیری شهر کرج در سال تحصیلی 92-91 بود. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی بود و به لحاظ روش، شبه آزمایشی از نوع پیش­آزمون-پس­آزمون دو گروهی بود. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی تعداد 30 دانشآموز دختر و پسر از پایهی اول تحصیلی دبستان انتخاب و در دو گروه آزمایش وکنترل (15 نفر در هر گروه) به عنوان نمونهی پژوهش حاضر، بهصورت مساوی گمارش شدند. ابزار پژوهش حاضر، آزمون تشخیص نارساخوانی شیرازی و نیلی پور بود. به مظور تحلیل داده­ها، از روش آماری کوواریانس چند متغیری استفاده شد. تحلیل داده­ها نشان داد آموزش سازماندهی فضایی- زمانی و آگاهی واجی بر سطح خواندن و نوشتن دانشآموزان مبتلا به اختلال­های یادگیری مقطع اول دبستان، مؤثر بود و هم­چنین این تأثیر در دختران بیشتر از پسران بود. بنابراین می­­توان گفت برنامهی آموزش خواندن با کیفیت بالا و هدفمند با ایجاد فرصتهای یکسان و مناسب برای یادگیرندگانی که در سطوح مختلف یادگیری قرار دارند، زمینه را برای پیشرفت آنها فراهم می­سازد.
سازماندهی فضایی-زمانی
آگاهی واجی
خواندن و نوشتن
اختلال یادگیری
2016
02
20
27
42
https://jld.uma.ac.ir/article_390_450a3995439970b9558dc1d0554e9967.pdf
ناتوانی های یادگیری
2251-8673
2251-8673
1394
5
2
مقایسهی حافظهی فعال دیداری و شنیداری کودکان مستعد دیسلکسیا با کودکان بهنجار: توسط برنامهی عصبی-شناختی طراحی شده
مونا
دلاوریان
غلامعلی
افروز
فرزاد
توحیدخواه
سیدکاظم
رسول زاده طباطبایی
علی اکبر
ارجمندنیا
دیسلکسیا شناخته شدهترین اختلال یادگیری خاص با منشا عصبزیستشناختی است. این اختلال، مشکل در یادگیری خواندن به رغم هوش بهنجار و محیط آموزشی مناسب میباشد. هدف پژوهش حاضر مقایسهی حافظهی فعال دیداری و شنیداری کودکان مستعد دیسلکسیا با کودکان بهنجار توسط برنامه کامپیوتری عصبی-شناختی محققساخته، جهت ارتقای کیفیت مداخلهی آموزشی و توانبخشی، میباشد. نمونهگیری به روش تصادفی چند مرحلهای خوشهای از کودکان پیشدبستانی در استان تهران، تاپیش از آموزش رسمی خواندن صورت گرفت. دادههای حافظهی فعال تمامی کودکان به واسطهی برنامهی عصبی-شناختی مذکور، با روایی و اعتبار بالا، کسب و ذخیره شد. پس از دو سال (در اواخر دوم دبستان)، که تشخیص هر کودک مشخص شد، مقایسهی نمرههای حافظهی فعال مربوط به مقطع پیشدبستانی صورت گرفت. میانگین نمرهی دو گروه، در حافظهی فعال دیداری و شنیداری، توسط آزمون خی دو (X2) مورد بررسی قرار گرفت و تفاوت معنادار بود (05/0P<).
حافظهی فعال دیداری
حافظهی فعال شنیداری
کودک مستعد اختلال
اختلال خواندن (دیسلکسیا)
برنامهی عصبی-شناختی رایانه محور
2016
02
20
43
53
https://jld.uma.ac.ir/article_391_ec986f7f961cfebddcebdba3c352bc3d.pdf
ناتوانی های یادگیری
2251-8673
2251-8673
1394
5
2
بررسی اثربخشی خودنظارتی توجه بر عملکرد دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص در مقیاس عملکرد پیوسته(CPT)
اسماعیل
سلیمانی
هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی خودنظارتی توجه بر عملکرد دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص، در مقیاس عملکرد پیوسته(CPT)بود. برای وصول به این هدف، از بین جامعهی آماری که شامل کلیه دانشآموزانمبتلا به اختلال یادگیری مدرسه اختلالات یادگیری ویژهی شهرستان بیله سواردرسالتحصیلی 94-1393 میباشد. 32 دانشآموز پایه چهارم، پنجم و ششم ابتدایی مبتلا به اختلال یادگیری خاص به صورت نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در پژوهش حاضر شامل پرسشنامهی محقق ساخته، آزمون هوشی ریون و آزمون عملکرد پیوسته(CPT) بودند. ضمن آنکه روش تحقیق پژوهش حاضر یک مطالعهی آزمایشی با کارآزمایی بالینی است که با طرح پیشآزمون و پس آزمون با گروه کنترل انجام شد، دادههای گردآوری شده با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری(MANCOVA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که بین دو گروه دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاصو گروه کنترل در مؤلفههای مقیاس عملکرد پیوسته تفاوت معنی داری وجود دارد؛ به این معنی که مؤلفههای مقیاس عملکرد پیوسته در گروه آزمایش بعد از آموزش خودنظارتی توجه، بهبود یافته است. بنابریافتههایاینمطالعه میتوان نتیجه گیری نمود آموزش خودنظارتی توجه،سبب افزایشنگهداری توجه دانشآموزان دارای اختلال یادگیریمیشودو میتوانازآنبهعنوانیکروشمداخلهایمؤثرسودجست.
خودنظارتی توجه
مقیاس عملکرد پیوسته(CPT)
اختلال یادگیری
2016
02
20
54
73
https://jld.uma.ac.ir/article_392_1fd42965ab26e96f94190078ae8b3d25.pdf
ناتوانی های یادگیری
2251-8673
2251-8673
1394
5
2
مقایسه ی بهزیستی اجتماعی و اضطراب اجتماعی در دانشآموزان با و بدون ناتوانی یادگیری خاص
مسلم
عباسی
هدف این پژوهش مقایسه­­ی بهزیستی اجتماعی و اضطراب اجتماعی در دانش­آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری خاص بود. این پژوهش یک مطالعه از نوع علی- مقایسه­ای بود. جامعهی آماری پژوهش شامل کلیهی دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری مراجعه کننده به مراکز آموزشی و بالینی شهر کرج در سال تحصیلی94-1393 و دانشآموزان عادی(فاقد اختلال یادگیری) همان شهر بودند که از بین آنها 60 نفر (30 نفر مبتلا به ناتوانی و 30 نفر بدون ناتوانی) با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس­های اضطراب اجتماعی و بهزیستی اجتماعی استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس نشان داد که بین دو گروه در اضطراب اجتماعی و بهزیستی اجتماعی تفاوت معناداری وجود دارد؛ به عبارت دیگر، دانش­آموزان مبتلا به اختلال یادگیری نسبت به گروه سالم در مؤلفه­های اضطراب اجتماعی شناختی نمرهی بالاتری کسب کردند. همچنین این دانش­آموزان نسبت به گروه سالم از بهزیستی اجتماعی پایین­تری برخوردار بودند. ناتوانی یادگیری یک عامل پیشگویی کننده مهم برای درگیر شدن در رفتارهای اجتنابی و انزوا و عدم درگیر شدن در مسائل اجتماعی به عنوان جزئی از مردم می باشد. این نتایج نیز اشارههای مهمی در زمینهی پیشگیری، آسیب­شناسی و درمان ناتوانی یادگیری دارد.
بهزیستی اجتماعی
اضطراب اجتماعی
ناتوانی یادگیری خاص
2016
02
20
74
91
https://jld.uma.ac.ir/article_393_60c6b3765484b86a667f594e7e7a6a57.pdf
ناتوانی های یادگیری
2251-8673
2251-8673
1394
5
2
بررسی اثربخشی مداخله ی ترمیمی مبتنی بر روش داویس بر بهبود نارساخوانی دانشآموزان
محمدعلی
محمدی فر
گلین
مهدی نژاد گرجی
حسین
جناابادی
الهه
زارعی مته کلایی
هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی مداخله­ی ترمیمی مبتنی بر روش داویس بر بهبود نارساخوانی بود. روش پژوهش آزمایشی از نوع پیش­آزمون-پس­آزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری پسران مدارس راهنمایی شهر سمنان بودند که در سال 1395-1394 مشغول تحصیل بودند. با استفاده از روش خوشه­ای تصادفی تعداد 300 دانش­آموز انتخاب و مورد غربال­گری قرار گرفتند. در نهایت 24 دانش­آموز مبتلا به نارساخوانی با توجه به ملاک­های ورود انتخاب و به تصادف به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش 19 جلسه­ی 90 دقیقه­ای تحت آموزش قرار گرفتند. نتایج تحلیل کواریانس حکایت از اثربخشی مداخله­ی ترمیمی مبتنی بر روش داویس بر بهبود نارساخوانی داشت. با توجه به نتایج این پژوهش می­توان گفت مداخله­ی ترمیمی داویس می­تواند در بهبود نارساخوانی مؤثر باشد.
نارساخوانی
داویس
مداخلهی ترمیمی
ناتوانیهای یادگیری
2016
02
20
92
105
https://jld.uma.ac.ir/article_394_8aa9ae3199e53c5394376fbf17f56f0f.pdf
ناتوانی های یادگیری
2251-8673
2251-8673
1394
5
2
نقش هوش اخلاقی و اجتماعی در پیش بینی تابآوری و کیفیت زندگی والدین کودکان دارای ناتوانی یادگیری
محمد
نریمانی
مظفر
غفاری
هدف مطالعهی حاضر بررسی نقش هوش اخلاقی و اجتماعی در پیش بینی تابآوری و کیفیت زندگی در والدین کودکان دارای اختلال یادگیری، می باشد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده و نمونهی آماری این تحقیق شامل 150 نفر از والدین کودکان ناتوان یادگیری استان آذربایجان شرقی در سال 1393 بودند که به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. برای گردآوری، دادهها از پرسشنامهی هوش اخلاقی لنیک و کیل، مقیاس هوش اجتماعی تت، مقیاس کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی و پرسشنامه تابآوری کانر و دیویدسن استفاده شد. سپس داده­ها با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج به دست آمده نشان داد که بین تابآوری والدین با متغیر هوش اجتماعی (423/0=r)، خرده مقیاس درست کاری هوش اخلاقی (544/0=r)، خرده مقیاس بخشش هوش اخلاقی (273/0=r)، خرده مقیاس مسئولیت پذیری هوش اخلاقی (282/0=r) و خرده مقیاس دلسوزی هوش اخلاقی (341/0=r) رابطهی مثبت و معنی دار وجود دارد. بین کیفیت زندگی والدین کودکان ناتوان یادگیری با متغیر هوش اجتماعی (344/0=r)، مؤلفهی دلسوزی (330/0=r)، مؤلفهی مسئولیت پذیری (233/0=r)، مؤلفهی بخشش (446/0=r) و مؤلفهی درست کاری هوش اخلاقی (253/0=r) رابطهی مثبت و مستقیم وجود دارد. نتایج رگرسیون چندگانه به روش Enter نشان داد که متغیر هوش اجتماعی و خرده مقیاسهای هوش اخلاقی در تبیین کیفیت زندگی 6/41% و تابآوری والدین دارای کودکان ناتوانی یادگیری 4/41% سهم دارند.
هوش اخلاقی
اجتماعی
تابآوری
کیفیت زندگی
والدین
کودکان
ناتوانی یادگیری
2016
02
20
106
128
https://jld.uma.ac.ir/article_395_f6cd4738eba0eda2072d24c4baa10e84.pdf