دانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-86737120171023Developing intervention program focused and divided attention and investigating its effectiveness on working memory IQ in children with specific learning disorderطراحی برنامه مداخلهای توجه متمرکز و تقسیمشده و بررسی اثربخشی آن بر هوشبهر حافظه فعال در کودکان مبتلا به اختلال یادگیری خاص72557410.22098/jld.2017.574FAرعنا بوستان زردانش آموخته روان شناسی بالینی/ دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوینسعید رضاییاستادیار گروه روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبائی0000-0002-9857-4402Journal Article20171120This study has been done for the purpose of developing an intervention program focused and divided attention and study of its effectiveness on performance of working memory IQ in children with specific learning disorder. The study was experimental with pre-test, post-test and a control group. A total of 16 boys and girls at age of 6-9 years old (8 people in the experimental group and 8 people in the control group) who were treated in one of the exceptional schools for learning disorders in Tehran, were randomly selected and the Working Memory Index of Wechsler Intelligence Scale for Children- Fourth Edition (Wechsler, 2003) were used as the pre-test. After running 8 individual focused and divided attention training sessions of 30-40 minutes on the experimental group, all of the 16 people were post-tested and after a time period of one month and a half, follow up was done. The data were analyzed whit Split Plot method. The results showed that between the experimental and control groups, there were significant differences in increasing working memory IQ (P<0.001). Thus, developing intervention program focused and divided attention resulted in increased working memory IQ in children with specific learning disorder.پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر برنامه مداخلهای آموزش توجه متمرکز و تقسیمشده بر هوشبهر حافظه فعال کودکان مبتلا به اختلال یادگیری خاص انجام شده است. روش پژوهش حاضر از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری همراه با گروه کنترل بود. تعداد 16 دانشآموز پسر و دختر 9-6 سال (8 نفر گروه آزمایشی و 8 نفر گروه گواه) تحت درمان در یکی از مدارس استثنایی ویژه اختلالات یادگیری شهر تهران به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند و با استفاده از مقیاس حافظه فعال از نسخه چهارم مقیاسهای هوش وکسلر کودکان مورد پیشآزمون قرار گرفتند. پس از اجرای 8 جلسهی 40-30 دقیقهای آموزش توجه متمرکز و تقسیمشده به صورت فردی روی گروه آزمایشی، از هر 16 نفر پسآزمون گرفته شد و پس از گذشت زمان به مدت یک ماه و نیم، پیگیری صورت گرفت. برای تحلیل دادهها از روش آمیخته (Split Plot) استفاده شد. نتایج نشان داد که بین دو گروه آزمایش و کنترل در افزایش هوشبهر حافظه فعال تفاوت معناداری وجود دارد (001/0>P). بنابراین برنامه مداخلهای طراحی شده مبتنی بر آموزش توجه متمرکز و تقسیمشده باعث افزایش هوشبهر حافظه فعال در کودکان مبتلا به اختلال یادگیری خاص میشود.https://jld.uma.ac.ir/article_574_7e07f56e26b9cbdbd2deb73a18fb7208.pdfدانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-86737120171023The effect of mathematic problem- solving training with playing- based method on intrinsic motivation for problem- solving in students with mathematic learning disabilityاثربخشی آموزش حل مسئله ریاضی با روش بازی بر انگیزش درونی حل مسئله در دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی264157510.22098/jld.2017.575FAایمان ا.. بیگدلیاستاد گروه روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهدعباس عبدالحسینزادهدانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه سمنانمحمدعلی محمدیفراستادیار گروه روانشناسی، دانشگاه سمنانعلیمحمد رضاییاستادیار گروه روانشناسی، دانشگاه سمنانJournal Article20171120One of the problems of students with mathematic learning disability is deficit or lack of motivation for mathematic problem-solving. The present study intends to examine the effect of mathematic problem-solving training with playing-based method on intrinsic motivation of problem- solving in students with mathematic learning disability. this experimental study included all male and female students with mathematic learning disability who studied in primary schools of Torbat Heydarieh city in the years 2015-2016. The sample included 36 male and female students with mathematic learning disability who were selected through one-stage cluster sampling and randomly assigned into an experimental group and a control group. The research instruments used in this study included, Wechsler intelligence scale for children and key math diagnostic test and a teacher-made questionnaire. The post test was administered on both groups. The experimental group received 8 one-hour sessions mathematic problem-solving training with playing-based method while the control group received no intervention. Univariate analysis of covariance was utilized to analyze the data. The results showed that mathematic problem-solving training with playing-based method was effective on intrinsic motivation of problem-solving in students with mathematic learning disability. Thus, it can be used as a suitable intervention method for increasing intrinsic motivation of mathematic problem- solving.یکی از مشکلات دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی کمبود یا عدم انگیزش برای حل مسئله ریاضی است. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش حل مسئله ریاضی با روش بازی بر انگیزش درونی حل مسئله در دانشآموزان مبتلا به اختلال یاد گیری ریاضی بود. روش پژوهش آزمایشی با طرح پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه این مطالعه شامل تمام دانشآموزان دختر و پسر مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی شهر تربت حیدریه در سال تحصیلی 95-1394بود. نمونه شامل 32دانشآموز دختر و پسر مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی بود که به روش نمونهگیری خوشهای تک مرحلهی انتخاب شدند و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. ابزار پژوهش شامل آزمون هوش وکسلر برای کودکان، آزمون تشخیصی کی مت و پرسشنامه معلم ساخته انگیزش درونی و علاقه به حل مسئله بود. کودکان گروه آزمایش 8 جلسه یک ساعته آموزش حل مسئله ریاضی مبتنی بر بازی را دریافت کرد؛ در حالی که گروه گواه مداخلهای را دریافت نکرد. پسآزمون روی هر دو گروه اجرا شد. برای تحلیل نتایج از آزمون تحلیل کواریانس تک متغیری استفاده شد. نتایج تحلیل نشان داد که آموزش حل مسئله ریاضی با روش بازی بر انگیزش درونی حل مسئله دانشآموزان مبتلا به اختلال ریاضی موثر بود؛ لذا این روش می تواند به عنوان یک روش مداخله مناسب برای افزایش انگیزش نسبت به حل مسئله ریاضی به کار رود.https://jld.uma.ac.ir/article_575_a81b016ad3465c0737191daf6935b7b0.pdfدانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-86737120171023The effectiveness of teaching metacognitive learning on the quality of life and self-efficacy of students with mathematics disorderاثربخشی آموزش یادگیری فراشناختی بر خودکارآمدی و کیفیت زندگی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی426057610.22098/jld.2017.576FAعلی خالق خواهدانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلیشیوا علیپور کتیگریمدرس دانشگاه غیرانتفاعی ناصرخسروحسن حیدریدانشیار گروه مشاوره و روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینرضا میرمهدیاستادیار روان شناسی، دانشگاه پیام نورJournal Article20171120The purpose of the present research was to examine the effectiveness of Metacognitive learning training on the self-efficacy and the quality of life of students with dyscalculia. This is a quasi- experimental study with a pretest/post-test experimental and control group. The sample consisted of 40 students with dyscalculia selected among primary school students with learning disabilities in Tehran city. They were assigned into two experimental (n=20) and control groups (n=20). Eight one-hour sessions of life skills training were implemented for the experimental group. To collect data, The Key Math, Test Self-Efficacy Questionnaire for Children (SEQ-C) and the quality of life scale were used. Univariate analysis of covariance showed that self-regulated learning training significantly increased self-efficacy and the quality of life in the experimental group. The findings implied that self-regulated learning training should be an important part of treatment in the educational and counseling services provided for students with dyscalculia.هدف این مطالعه تعیین اثربخشی آموزش یادگیری فراشناختی بر خودکارآمدی و کیفیت زندگی دانشآموزان دارای اختلال ریاضی بود. این مطالعه نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه پژوهش را دانشآموزان دختر مقطع متوسطه اول شهر تهران تشکیل دادند. نمونه 40 نفر(20نفر گروه آزمایش و 20نفر گروه کنترل) به صورت تصادفی از میان دانشآموزان دارای اختلال ریاضی شهرتهران انتخاب شده اند. برای جمع آوری داده ها از آزمون تشخیصی ریاضی کی مت، پرسشنامه خودکارآمدی، پرسشنامه کیفیت زندگی استفاده شد. آموزش یادگیری فراشناختی برای گروه آزمایش در 8 جلسه به مدت 2 ماه ارائه گردید. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد آموزش یادگیری فراشناختی خودکارآمدی و کیفیت زندگی را در دانشآموزان دارای اختلال ریاضی به طور معنی داری افزایش میدهد. این نتایج تلویحات مهمی در زمینه آموزش و خدمات مشاوره ای برای اینگونه دانشآموزان به عنوان بخش مهمی از درمان دارد.https://jld.uma.ac.ir/article_576_3f87b998603d20d85efc4fa37c1dfa3e.pdfدانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-86737120171023The effectiveness of orientation and symbol mastery on the quality of reading in dyslexic boy studentsتأثیر آموزش موقعیتیابی و تسلط بر نماد بر چگونگی خواندن دانش-آموزان نارساخوان پسر617557710.22098/jld.2017.577FAماریه عبدالقادریدانشگاه گیلانفاطمه خدا مهری شیجانیکارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه گیلانموسی کافیاستاد گروه روانشناسی، دانشگاه گیلانمهناز فلاحیدکتری روانشناسی، دانشگاه گیلانمهناز خسرو جاویداستادیار گروه روانشناسی، دانشگاه گیلانJournal Article20171120Reading disorder comprises perceptual, cognitive and linguistic dimensions continues until adolescent and adulthood. This paper investigated the effectiveness of orientation and symbol mastery upon quality of reading in dyslexic boy students. This is an experimental study with a pretest and posttest design and a control group. From the statistical population, 30 boy dyslexic students of 3rd grade were selected by multi stage random cluster sampling and divided into experimental and control group. The instruments of the research were Wechsler’s children intelligence scale and Kariminoori and Moradi reading test and dyslexia. Orientation and symbol mastery on the base of Dave’s Dyslexia correction of reading was trained in thirty-minute 16 sessions. Result from multivariate covariance analysis (MANCOVA) showed that orientation and symbol mastery training resulted in improving reading of dyslexia students. According to the results of the research, it can be said that the intervention of positioning and domination of the symbol can be effective in how to read dyslexic people.مشکل خواندن دارای ابعاد ادراکی، شناختی و زبانی است و تا دوره نوجوانی و بزرگسالی ادامه مییابد. مطالعه حاضر با هدف تاثیر آموزش موقعیت­یابی و تسلط بر نماد بر عملکرد دانش­آموزان نارسا خوان پسر انجام شد. روش پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش­آزمون-پس­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پسر پایه سوم ابتدایی شهر رشت بود.در این مطالعه تجربی تعداد 30 دانشآموز پسر نارسا خوان به شیوه تصادفی خوشه­ای چندمرحله­ای انتخاب و به دو گروه آزمایشی و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش 16جلسه­ی انفرادی 30 دقیقه­ای تحت آموزش قرار گرفتند. یافته­های حاصل از تحلیل کوواریانس چند متغیری (مانکوا) نشان داد که آموزش روش موقعیت­یابی و تسلط بر نماد باعث بهبود خواندن دانش­آموزان نارسا خوان می­شود. با توجه به نتایج پژوهش می­توان گفت مداخله­ی موقعیت یابی و تسلط بر نماد می­تواند در چگونگی خواندن افراد نارسا خوان مؤثر باشدhttps://jld.uma.ac.ir/article_577_baa229766522c86346fa8fc965ccfedb.pdfدانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-86737120171023The effect of cognitive processes-based educational games on academic motivation and academic achievement of students with special reading difficultiesتأثیر بازیهای آموزشی مبتنی بر فرایندهای شناختی بر انگیزش تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان با مشکلات ویژه خواندن769957810.22098/jld.2017.578FAسمانه قدیریاندانشجوی کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشگاه اراکسعید موسوی پوراستادیار گروه روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اراکصغری اکبری چرمهینیاستادیار گروه روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اراک0000-0002-7025-0203Journal Article20171120The aim of this study is investigating effectiveness of employing educational games based on cognition processing on educational motivation and educational achievement on students with specific dyslexia in Arak in 2015-2016. This study is a quasi-experimental study with a pre-test, post-test and a control group. A group of 20 students (second grade) with specific learning problem who were selected with Wechsler IV and Harter academic motivation scales participated in this study. They were randomly divided into two experimental and control groups. Descriptive statistics and analysis of covariance were used to analysis the data. The results of the study showed significant difference in academic achievement and academic motivation in two groups, with better performance for the experimental group (p<0.05). Accordingly the educational games based on cognitive processing could improve educational motivation and educational achievement in students with specific dyslexia.پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر بازیهای آموزشی مبتنیبر فرایندهای شناختی بر انگیزش تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان با مشکلات ویژه خواندن شهر اراک در سال تحصیلی 95-1394انجام شد. روش این تحقیق از نوع شبه تجربی بوده و با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری کلیه دانشآموزان دچار مشکلات ویژه خواندن شهر اراک بودند که با علایم مشکلات ویژه یادگیری به مراکز ناتوانیهای یادگیری مراجعه کردند. نمونه تحقیق 20نفر از دانشآموزان کلاس دوم بودند که بر اساس آزمون وکسلر 4 و آزمون انگیزش تحصیلی هارتر غربالگری شدند و به تصادف در دو گروه کنترل و آزمایش قرار داده شدند. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی (میانگین، واریانس و انحراف معیار) و از تحلیل کواریانس برای مقایسه معنیداری تفاوت میانگینها استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد میانگینهای گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل در هر دو متغیر پیشرفت تحصیلی و انگیزش تحصیلی رشد معناداری داشتهاند و نتایج آماری حاصل از تحلیل کواریانس در سطح (05/0=α) معنادار شده است. بنابراین بازیهای آموزشی مبتنی بر فرایندهای شناختی توانست انگیزش و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان با مشکلات ویژه خواندن را بهبود ببخشد.https://jld.uma.ac.ir/article_578_0d9e3550586b6e9763c75a9e992dfc1e.pdfدانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-86737120171023The comparison of the effectiveness of multisensory fernald and orton-gillingham methods in improving reading skill of dyslexic studentsمقایسه تأثیر روش های چند حسی فرنالد و اورتون-گیلینگهام در بهبود مهارت خواندن دانشآموزان نارساخوان10011857910.22098/jld.2017.579FAعلیرضا کاکاونددانشگاه بین المللی امام خمینی رهنسیم دمرچلیکارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوینفرهاد شیرمحمدیکارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوینJournal Article20171120The purpose of this study was to compare the effectiveness of multisensory teaching methods Fernald and Orton-Gillingham on reading performance in the dyslexic students of second and third grade elementary schools. The method of study is quasi-experimental with three groups (two experimental groups and a control group) with pre-test and post-test. Statistical population included dyslexic students who had referred to Ebnesina center of Karaj city. Through the whole number sampling method, 21 people were selected and were randomly divided into in two experimental groups and one control group (Fernald group: 7 people, Orton-Gillingham group: 7 people, control group: 7 people). Then, Shafieiet et al's reading diagnostic test was carried out on all three groups as the pre-test. The two experimental groups were exposed to training for 7 30-minute sessions through Fernald and Orton-Gillingham methods and at the end of interventions reading diagnostic test was conducted on the three groups. The reading errors of these three groups were compared in the pre-test and post-test using the analysis of covariance. The results showed that there was a significant difference between the mean scores of reading test in the experimental and the control groups in the post-test. The results of pairwise comparison of groups showed that there was a significant difference between the mean scores of Fernald and Orton-Gillingham groups in the post-test.هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی دو روش آموزشی چندحسی فرنالد و اورتون-گیلینگهام بر عملکرد خواندن دانش­آموزان نارساخوان پسر و دختر پایه دوم و سوم ابتدایی بود. روش پژوهش از نوع شبه­آزمایشی با سه گروه (دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه) با پیش­آزمون و پس­آزمون بود. جامعه آماری شامل دانش­آموزان نارساخوان مراجعه­کننده به مرکز اختلالات یادگیری ابن­سینا شهر کرج بود که به شیوه نمونه­گیری تمام شمار 21 نفر گزینش و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه (7 نفر روش فرنالد، 7 نفر روش اورتون-گیلینگهام و 7 نفر گروه گواه) جایگزین شدند. سپس آزمون تشخیصی خواندن شفیعی و همکاران روی هر سه گروه به عنوان پیش­آزمون اجرا گردید. دو گروه آزمایش به مدت 7 جلسه 30 دقیقه­ای به طور انفرادی با روش­های چند حسی فرنالد و اورتون -گیلینگهام آموزش دیدند و در پایان مداخلات، آزمون تشخیصی خواندن روی هر سه گروه اجرا گردید و خطای خواندن سه گروه در پیش­آزمون و پس­آزمون با استفاده از روش تحلیل کواریانس مقایسه شد. یافته­ها نشان داد مداخله روش فرنالد و اورتون-گیلینگهام منجر به تفاوت معنی­دار بین دو گروه آزمایش و گواه شده است. مقایسه­های زوجی نشان داد که بین میانگین نمرات پس­آزمون خواندن دو گروه فرنالد و اورتون-گیلینگهام نیز تفاوت معنی­داری وجود دارد. یافته­های پژوهش نشان داد که آموزش روش فرنالد نسبت به روش اورتون-گیلینگهام بر عملکرد خواندن دانش­آموزان نارساخوان سودمندتر است.https://jld.uma.ac.ir/article_579_f8dbc18b1b3f609e99ce9b965591f08c.pdfدانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-86737120171023A comparative study of anemia in primary students with attention deficit and its relationship with learning disordersبررسی تطبیقی کمخونی در دانشآموزان ابتدایی مبتلا به نارسایی توجه و عادی و ارتباط آن با اختلالهای یادگیری11913558010.22098/jld.2017.580FAرعنا مرادی ثانیباز نشسته آموزش و پرورش در زمینه تشخیص و درمان اختلالات یادگیری
و شاغل در کلینیک مرکز مشاوره رشد آقای دکتر فریدون رخشانعلی خادمیدانشیار گروه روان شناسی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایرانJournal Article20171120The aim of this research was to compare the anemia in primary students with attention deficit and study its relationship with learning disorders. In the first descriptive part, the research method was causal-comparative and in the second descriptive part it was correlative. The study population included the primary school students in the academic year 2015-2016 in the city of Tabriz form which 50 students with attention deficit disorder were selected in a private consultation, diagnosis and treatment center through convenience sampling. In addition, 50 elementary normal students, who did not have attention deficit and were also homogenized with the first group based on socioeconomic status, gender, age, were selected through available samplind and evaluated. To collect data, Reading Test, Math Test and Spelling Disabilities were used. Data was analyzed using T-test, Pearson correlation and regression analyses. The results showed that there is no significant difference between students with attention deficit and normal students regarding anemia. However, the results of Pearson showed that there is a negative and significant relationship between anemia and learning disorders. As hemoglobin decreases, learning disabilities increases. In addition, regression analysis showed that anemia is able to predict learning. Therefore, due to the students' anemia, students can increase their learning and eliminate learning disruptions. هدف پژوهش حاضر بررسی تطبیقی کم­خونی در دانش­آموزان ابتدایی مبتلا به نارسایی توجه و عادی و ارتباط آن با اختلال­های یادگیری بود. روش پژوهش در قسمت اول توصیفی از نوع علی- مقایسه­ای و در قسمت دوم توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر دانش­آموزان مقطع ابتدایی در سال تحصیلی 95-1394 در شهر تبریز بودند که تعداد 50 دانش­آموز مبتلا به اختلال نارسایی توجه شناسایی شده در یک مرکز مشاوره خصوصی تشخیص و درمان، به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. همچنین 50 دانش­آموز عادی ابتدایی نیزکه فاقد مشکل نارسایی توجه بودند بر اساس وضعیت اجتماعی- اقتصادی، جنسیت، سن با گروه اول همتا شده بودند، به صورت دردسترس انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. برای جمع­آوری داده­ها از آزمون­ خواندن نما، آزمون ریاضی و ناتوانی املاء استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از روش آماری آزمون t، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون انجام گرفت. نتایج دو گروه مستقل نشان داد که بین دانش­آموزان دارای نارسایی توجه و عادی در کم­خونی تفاوت معناداری وجود ندارد. با این حال نتایج پیرسون نشان داد که بین کم­خونی و اختلال­های یادگیری رابطه منفی و معناداری وجود دارد. به طوری که با کاهش هموگلوبین که منجر به کم­خونی می­شود، بر اختلال­های یادگیری افزوده می­شود. از سوی دیگر نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که کم­خونی قادر به پیش­بینی اختلال­های یادگیری است. بنابراین با توجه به کم­خونی دانش­آموزان، می­توان میزان یادگیری دانش­آموزان را افزایش داد و اختلال­های یادگیری را برطرف نمود.https://jld.uma.ac.ir/article_580_81ce2cf30184861450d3cf0a140ee764.pdf