دانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-86737220180220Comparing the levels of self-criticism, perceived stress, and positive and negative effects in mothers of student with and without learning disordersمقایسه سطوح خودانتقادی، استرس ادراک شده، عاطفه مثبت و منفی در مادران دانشآموزان با و بدون اختلال یادگیری72661210.22098/jld.2018.612FAسمیه تکلویاستادیار گروه روان شناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران0000-0001-7025-8363آمنه فرشیکارشناس ارشد روان شناسی، گروه روان شناسی، واحد اردبیل. دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایرانJournal Article20180314The aim of this study was to compare the levels of self-criticism, perceived stress, and positive and negative effects in mothers of student with and without learning disorders. The study method was casual-comparative. The study population consisted of all mothers of student with and without learning disorders in the academic year 1395-96. The sample of study was chosen using the convenient sampling method. To collect the data, self-criticism, perceived stress, positive and negative affect scales were used. The data was analyzed using multivariate analysis of variance (MANOVA).The results showed that the levels of self-criticism (internal criticism, self-criticism comparison), negatively perceived stress and negative effect on the mothers of students with learning disorders were higher than mothers of students without learning disorder and also perceived stress (positive) and efect (positive) among mothers of students without learning disorder were higher than mothers of students with learning disorder.هدف این پژوهش مقایسه سطوح خودانتقادی، استرس ادراک شده، عاطفه مثبت و منفی در مادران دانشآموزان با و بدون اختلال یادگیری می باشد. روش تحقیق حاضر از نوع علی- مقایسه­ای است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مادران دانشآموزان با و بدون اختلال یادگیری در سال تحصیلی 96-1395 بود (100=N). نمونه پژوهش با استفاده از روش در دسترس انتخاب شدند. جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه­ی مقیاس خود انتقادی، مقیاس های عاطفه مثبت و عاطفه منفی، مقیاس استرس ادراک شده استفاده گردید. دادههای پژوهش، با تحلیل واریانس چند متغیره (MANOVA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که سطوح خودانتقادی(خود انتقادی درونی شده، خود انتقادی مقایسه­ای)، استرس ادراک شده منفی و عاطفه منفی در بین مادران دانشآموزان با اختلال یادگیری بیشتر از مادران دانشآموزان بدون اختلال یادگیری می باشد و همچنین استرس ادراک شده (مثبت) و عاطفه (مثبت) در بین مادران دانشآموزان بدون اختلال یادگیری بیشتر از مادران دانشآموزان با اختلال یادگیری می باشد.https://jld.uma.ac.ir/article_612_64ffb9127b6413cd5c85c0f86ecb1807.pdfدانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-86737220180220The effectiveness of mental rotation training on reading performance (accuracy, speed & comprehension) in dyslexic studentsاثربخشی آموزش چرخش ذهنی بر عملکرد خواندن (دقت، سرعت و درک مطلب) دانشآموزان نارساخوان273961310.22098/jld.2018.613FAرامین حبیبی کلیبردانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجانابوالفضل فریداستادیار دانشگاه شهید مدنی آذربایجانفرناز شباندانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه شهید مدنی آذربایجانJournal Article20180314The purpose of the current research was to investigate the effectiveness of mental rotation training on reading performance of dyslexic students. The research method was a quasi-experimental and a type of pretest- posttest with a control group. Statistical population of this research included all male and female students with dyslexia in second grade in Tabriz in the academic year of 2015-16. The sample of the research consisted of 30 dyslexic students who were selected through available sampling and were randomly assigned to experimental and control groups. To collect data, Wechsler intelligence scale for children revised release and reading improvement and dyslexia test were used. Multivariate Covariance (MANCOVA) was used to analyze the data. The findings showed that the scores of the experimental group dyslectic students in reading performance posttest were higher than the control group (P<0/001). The results were discussed and the mental rotation training was recommended to be paid further attention.هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش چرخش ذهنی بر عملکرد خواندن دانشآموزان نارساخوان بود. روش پژوهش، آزمایشی از نوع پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشآموزان دختر و پسر پایه دوم نارساخوان تبریز در سال تحصیلی 95- 1394 بودند. نمونه پژوهش شامل 30 نفر از دانشآموزان نارساخوان بودند که به صورت در دسترس انتخاب و در یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل جایگزین شدند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس تجدید نظر شده هوش وکسلر کودکان و آزمون تشخیص خواندن و نارساخوانی استفاده شد. برای تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کوواریانس (MANCOVA) چند متغیری استفاده شد. یافته ها نشان داد که نمره های دانشآموزان گروه آزمایشی در پس آزمون عملکرد خواندن بالاتر از گروه کنترل شده است (001/0>p). با توجه به نتایج به دست آمده، پیشنهاد گردید که تاثیر چرخش ذهنی در عملکرد خواندن مورد توجه قرار گیرد.https://jld.uma.ac.ir/article_613_bca40c39e5290f1417c575068e895ed6.pdfدانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-86737220180220The influence of the use of music on improving reading and writing performance of students with learning disabilitiesتأثیر کاربرد موسیقی در بهبود عملکرد خواندن و نوشتن دانشآموزان مبتلا به اختلالات یادگیری405461410.22098/jld.2018.614FAتوران صیدانلوگروه علوم تربیتی، واحد بندرگز، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرگز ، ایرانمعصومه باقرپورگروه علوم تربیتی، واحد بندرگز، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرگز ، ایرانJournal Article20180314The purpose of this study was to investigate the effect of using music in improving the reading and writing skills of students with learning disabilities. The research methodology was a quasi-experimental approach with the pre-test-post-test method with the control group. To this end, 30 people were selected by simple random sampling method. The research tool included Fallah Chi Writing Disorder Test and Stanford Binet Reading Disability Test. The music use program (song and instrumental music) was provided to the students in 11 sessions (45 minutes) for five consecutive weeks. The control group received no intervention. The data obtained were analyzed using the covariance test. The findings suggested that the use of music use has a positive and significant impact on improving the reading performance of students with learning disabilities. Also, the music use indicated a positive and significant effect on improving the writing performance of students with learning disabilities. As a result, music usage is effective in improving the reading and writing skills of students with learning disabilities.تحقیق حاضر با هدف بررسی کاربرد موسیقی در بهبود عملکرد خواندن و نوشتن دانش­­­­آموزان مبتلا به اختلال­های یادگیری صورت گرفت. این پژوهش تجربی با روش پیش آزمون­-­پس­آزمون با گروه شاهد بود. بدین منظور­30 نفر بعنوان نمونه به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار پژوهش، آزمون اختلال نوشتن فلاح چای، آزمون اختلال خواندن استنفورد- بینه بود. برنامه کاربرد موسیقی ­­(با کلام و بی کلام)­ در11جلسه (45 دقیقه ای)­مدت پنج هفتة متوالی به دانش­آموزان ارائه گردید­. گروه شاهد در معرض هیچ مداخله­ای قرار نگرفت. داده­های بهدست آمده با استفاده از آزمون کوواریانس تجزیه و تحلیل شد. یافته ها نشان دادکاربرد موسیقی در بهبود عملکرد خواندن دانشآموزان مبتلا به اختلال های یادگیری تاثیر مثبت و معناداری دارد. کاربرد موسیقی در بهبود عملکرد نوشتن دانشآموزان مبتلا به اختلال های یادگیری تاثیر مثبت و معناداری دارد. در نتیجه کاربرد موسیقی در بهبود عملکرد خواندن و نوشتن دانش­آموزان مبتلا به اختلال یادگیری موثر است.https://jld.uma.ac.ir/article_614_e736b0ffb3c5b551d6c12ef0db52a8cd.pdfدانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-86737220180220The Effect of Selected Physical Activity on Eye-hand Coordination of Students with Dysgraphiaتأثیر فعالیتبدنی منتخب بر هماهنگی چشم و دست دانشآموزان نارسانویس557161510.22098/jld.2018.615FAشهزاد طهماسبی بروجنیدانشیار گروه رفتار حرکتی، بخش یادگیری و کنترل حرکتی، دانشگاه تهرانمرضیه شادمهریکارشناس ارشد یادگیری و کنترل حرکتی، دانشگاه تهرانفاطمه پیشدارکارشناس ارشد یادگیری و کنترل حرکتی، دانشگاه تهرانJournal Article20180314Students with dysgraphia are those who write very badly, despite their natural intelligence. Some scientists believe that students' dysgraphia is mostly caused by their lack of motor coordination. Coordination is the access plan of body and its organs in relation to environmental events and objects, and one of the most important problems of dysgraphia is the lack of coordination between eyes and hands. The present study investigated the effect of a period of selected physical activity on eye-hand coordination of students with dysgraphia. This study was carried out on 20 males, 12-13 year-old students in Minab city, Hormozgan province. The students were selected through available sampling and they were randomly divided into two groups. The treatment group performed the exercises with balls and rackets. Lincoln-Oseretsky (Osertsky-1950) test was used in the pretest and posttest. The data analyzed using independent t-test, Mann-Whitney test, paired t-test and Wilcoxon test. The results indicated that the selected program of physical activity improved the eye-hand coordination (P≤0.05) and the treatment group had better coordination in comparison to control group (P≤0.05). Therefore, it recommended that simple kicks of balls and rackets used in all schools, especially those who have students with dysgraphia.دانشآموزان نارسانویس دانشآموزانی هستندکه علیرغم هوش طبیعی بسیار بد می نویسند. برخی از محققان عقیده دارند که بدنویسی این کودکان عمدتا به دلیل عدم هماهنگی حرکتی آنان است. هماهنگی طرحیابی بدن و اندامها در ارتباط با اشیاء و رخدادهای محیطی است و از آنجا که یکی از مشکلات عمده در نوشتن، هماهنگی چشم و دست است، در تحقیق حاضر تاثیر یک دوره فعالیتبدنی منتخب بر هماهنگی چشم و دست کودکان نارسانویس بررسی شد. پژوهش حاضر روی 20 دانشآموز پسر با دامنه سنی12 تا 13سال از شهرستان میناب هرمزگان انجام شد. دانشآموزان از طریق نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. گروه آزمایش به مدت 12جلسه (45 دقیقه) تمرینات ورزشی با توپ و راکت را اجرا کردند. از مجموعه آزمون لینکلن _اوزرتسکی در دو نوبت پیشآزمون - پسآزمون استفاده شد. داده­ها با آزمون تی مستقل و من ویتنی و آزمون تی همبسته و ویلکاکسون بررسی شد. نتایج نشان داد که برنامه منتخب فعالیتبدنی موجب پیشرفت درهماهنگی چشم -دست شد (05/0≥P). همچنین گروه آزمایش از هماهنگی بهتری نسبت به گروه کنترل برخوردار شد (05/0≥P). از این رو توصیه میشود از ضربات ساده توپ و راکت در تمامی مدارس، خصوصاً مدارسی که دانشآموز نارسانویس دارند استفاده شود.https://jld.uma.ac.ir/article_615_b61c30752a161ae07704f617fb39c7a0.pdfدانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-86737220180220The effectiveness of verbal self-instruction training on executive functions and visual motor coordination in children with dyslexiaاثربخشی آموزش خودتعلیمی کلامی بر کارکردهای اجرایی و هماهنگی دیداری حرکتی کودکان مبتلا به اختلال خواندن729361610.22098/jld.2018.616FAمحمد نریمانیاستاد ممتاز گروه روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی0000-0001-7533-2323عباس ابوالقاسمیاستاد گروه روان شناسی، دانشگاه گیلانرضا ایل بیگی قلعه نیدکتری روان شناسی عمومی، دانشگاه محقق اردبیلیJournal Article20180314This study investigated the effectiveness of verbal self-instruction training on executive functions and visual-motor coordination is the dyslexic students. This research is quasi-experimental and has used two-group pretest-posttest design. The population of the study included all children with dyslexia who referred to centers in Mashhad city in 2015. The sample consisted of 40 children with dyslexia that were selected and randomly assigned to two experimental and control groups (each group n = 20). Tower of Londo, Stroop, continuous operation test and Bender-Gestalt visual-motor coordination were used to collect data and the data were analyzed using MANOVA. The results showed that verbal self-instruction training on all the executive functions (exception of consistent errors in Stroop test) and visual-motor coordination is effective on dyslexic individuals (P˂ 0.001). According to the findings it was concluded that verbal self-instruction training is an effective treatment to improve symptoms of dyslexic children.هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش خودتعلیمی کلامی بر کارکردهای اجرایی و هماهنگی دیداری حرکتی دانش­آموزان نارساخوان می­باشد. این پژوهش از نوع نیمه­آزمایشی و از طرح پیش­آزمون – پس­آزمون دو گروهی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه کودکان مبتلا به اختلال خواندن مراجعه­کننده به مراکز درمانی شهرستان مشهد در سال 1394 تشکیل می دهند. نمونه پژوهش 40 کودک مبتلا به اختلال خواندن بود که به صورت در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل(هر گروه 20 نفر) گمارده شدند. داده­های پژوهش با استفاده از آزمون­های برج لندن، استروپ، عملکرد پیوسته و با استفاده از آزمون مداد کاعذی هماهنگی دیداری حرکتی بندر گشتالت جمع­آوری، و با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیره تجزیه و تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش خودتعلیمی کلامی بر تمامی کارکردهای اجرایی(به استثنا خطای همخوان در آزمون استروپ) و هماهنگی دیداری حرکتی افراد نارساخوان موثر است(01/0˂P). با توجه به یافته­ها استنباط می­شود که آموزش خودتعلیمی کلامی، درمانی موثر جهت بهبود علائم کودکان نارساخوان می­باشد.https://jld.uma.ac.ir/article_616_b8f57efb4ef55398bbc5af8d46d6e5ef.pdfدانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-86737220180220Comparison among children with specific learning disorder (SLD) and typically children on measures of planning, selective attention and cognitive flexibilityمقایسه ی برنامهریزی، توجه انتخابی و انعطاف پذیری شناختی در دانشآموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص (نارسایی خواندن)9411161710.22098/jld.2018.617FAالمیرا امانیدانشجوی دکتری تخصصی روان شناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیلالناز فداییدانشجوی کارشناسی ارشد کاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهرانمسعود توکلیکارشناس کاردرمانی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهاناسماعیل شیریدانشجوی دکترای تخصصی روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، دانشگاه شهید بهشتی تهرانولی شیریمربی گروه کاردرمانی، مرکز تحقیقات اختلالات اسکلتی و عضلانی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهانJournal Article20180314Executive function deficits of children with specific learning disorder can new hatch way for treatment and etiology in these children. Destruction of executive function is one of several potential cognitive phenotypes in a specific learning disorder. Thus, the present paper aims to comparison of executive functions in students with specific learning disorder and typically students. In this cross-sectional study, 29 students with specific learning disabilities (reading deficits) and 30 normal students were selected using convenience sampling method based on psychiatric criteria with psychologist and psychiatrist's diagnosis. Then Tower of London, Stroop color word and Wisconsin card sorting tests were completed by student with specific learning disorder. The data was analyzed by spss20 software and descriptive statistics and multivariate analysis of variance was used. There is a significant difference between children with specific learning disorder and typically children in cognitive flexibility (F=0.051), planning (F=0.051) and selective attention (F=0.051) of executive functions. The results of this study indicate that there is a deficiency in the executive functions of children with specific learning disabilities (reading deficits). Therefore, it is recommended that new therapeutic interventions designed to restore the executive functions in children with specific learning disorder (reading deficits).نارسایی­های کارکرد اجرایی کودکان با اختلال یادگیری خاص می­تواند دریچه­ای جدیدی را جهت درمان و علت شناسی در این کودکان باز کند. تخریب کارکرد اجرایی یکی از چندین فنوتیپ­های شناختی بالقوه در اختلال یادگیری خاص است. بنابراین هدف این مطالعه مقایسه کارکردهای اجرایی دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص و دانشآموزان عادی است. در این پژوهش مقطعی 29 دانشآموز مبتلا به اختلال یادگیری خاص (نارسایی خواندن) و 30 دانشآموز عادی با استفاده از روش نمونه­گیری در دسترس براساس معیار روانپزشکی با تشخیص روانپزشک و روانشناس انتخاب شدند. سپس آزمون­های برج لندن، استروپ رنگ واژه و آزمون طبقه­بندی کارت­های ویسکانسین توسط کودکان مبتلا به اختلال یادگیری خاص تکمیل گردید. اطلاعات بدست آمده توسط نرم افزار 20SPSS آنالیز و روشهای آمار توصیفی و تحلیل واریانس چند متغیره استفاده شد. نتایج این مطالعه نشان داد تفاوت معناداری در انعطاف­پذیری شناختی (051/0=F)، برنامه­ریزی (051/0=F) و توجه انتخابی (051/0=F) از مولفه­های کارکردهای اجرایی بین کودکان داری اختلال یادگیری خاص (نارسایی خواندن) و کودکان عادی وجود دارد. نتایج این مطالعه حاکی از وجود نقص در کارکردهای اجرایی کودکان مبتلا به اختلال یادگیری خاص (نارسایی خواندن) است. بنابراین پیشنهاد می­شود مداخلات درمانی نوین جهت ترمیم کارکردهای اجرایی در کودکان مبتلا به اختلال یادگیری خاص (نارسایی خواندن) طراحی شود.https://jld.uma.ac.ir/article_617_3fef80e3c46e587ee59020177f492fc7.pdf