دانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-86731220120320An examination of the effectiveness of neuropsychological and
content-based training methods in the remediation of
mathematics disorderبررسی اثربخشی روش های نوروسایکولوژیک و تعلیم محتوا در اصلاح اختلال ریاضی62194jld-1-2-91-1-1FAملاحت امانیدانشجوی دکتری روانشناسی وهیأت علمی دانشگاه بجنورداوشا برهمنددانشیار گروه روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلیمحمد نریمانیاستاد گروه روان شناسی، دانشگاه محقق ادربیلیJournal Article20120102The goal of this study was to determine<br />the effectiveness of a neuropsychological method<br />and content-based training in the remediation of<br />mathematics disorder in students of grades 2 to 5 in<br />elementary schools of Ardabil. Sixteen students<br />who had received a diagnosis of arithmetic disorder<br />based on a clinical interview, an intelligence test<br />and a standardized arithmetic battery, At the first<br />received individually neuropsychological tasks in<br />15 sessions and content-based instruction in 10<br />sessions. Standardized arithmetic battery and its<br />parallel form were used for evaluation of<br />mathematics performance students in pre and post<br />test. Results showed that students performed in<br />standardized arithmetic battery in post test better<br />than pre test. The obtained findings underscore the<br />importance practice with neuropsychological tasks<br />that strength memory and attention can remedy<br />arithmetic learning in children with mathematics<br />disorders.هدف این مطالعه تعیین اثربخشی روش های<br />نوروسایکولوژیک همراه با تعلیم محتوا در اصلاح اختلال<br />ریاضی دا نش آموزان دوم تا پنجم ابتدایی شهر اردبیل بود. تعداد<br />16 نفر از دانش آموزانی که از طریق مصاحبه ی بالینی، آزمون<br />هوش و آزمون استاندارد شده تشخیص اختلال ریاضی را<br />دریافت کرده بودند، تکالیف نوروسایکولوژیکی را در 15<br />جلسه و تعلیم محتو ا را در 10 جلسه به صورت انفرادی دریافت<br />کردند. آزمون استاندارد شده ی حساب و فرم موازی آن برای<br />ارزیابی عملکرد ریاضی دانش آموزان در پیش آزمون و<br />پس آزمون استفاده شد . نتایج نشان داد که دانش آموزان در<br />پس آزمون نسبت به پیش آزمون در آزمون ریاضی بهتر عمل<br />کرده اند. نتایج حاضر اهمیت کار با تکالیف نوروسایکولوژیکی<br />را مورد تأکید قرار می دهد که تقویت حافظه و توجه می تواند<br />یادگیری ریاضی را در افراد مبتلا به اختلال ریاضی اصلاح کند.https://jld.uma.ac.ir/article_94_3e1f0c01e04453fd09b9b799a9f3b07c.pdfدانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-86731220120320elementary students, Golestan State,
learning disorders, socio-econimic statusپیش بینی کنند ههای جمعیت شناختی اختلالات یادگیری در دانش آموزان مقطع ابتدایی استان گلستان224295jld-1-2-91-1-2FAاسحق رحیمیان بوگراستادیار روان شناسی بالینی، دانشگاه سمنانJournal Article20120129The purpose of this study was to<br />investigate the demographical predictors of learning<br />disorders for elementary students in Golestan State.<br />In a retrospective cross-sectional study, numbers of<br />702 elementary students from two grade two to five<br />grade of golestan province were selected by<br />multistage clustering sampling method and<br />completed Demographical information questionnaire,<br />The Wechsler Intelligence Scale for Children-<br />Revised (WISC-R), The Myklebust Rating Scale to<br />assess overall learning disabilities along with clinical<br />interview. Data analyzed by Chi-square and enter<br />binary Logistic Regression with PASW software.<br />Results showed that socio-economic Status and<br />residiency location significantly able to differentiate<br />students with learning disorders from those without<br />learning disorders. The total regression model<br />showed that 96.9% of this sample was classified<br />correctly. lower socio-economic status and residiency<br />in rural areas have contribution in incidence of total<br />learning disorders and predicted the greater variation<br />in probability of having the learning disorders. These<br />results have applied implications for intervention<br />programming and remedial training for learning<br />disorders.هدف پژوهش حاضر بررسی پیش بینی کننده های<br />جمعیت شناختی اختلالات یادگیری در دانش آموزان ابتدایی<br />استان گلستان بود. در یک مطالع هی مقطعی واپس نگر، 702 نفر<br />از دانش آموزان پایه های دوم تا پنجم ابتدایی استان گلستان با<br />استفاده از روش نمون هگیری خوشه ای چندمرحل های انتخاب<br />شدند و پرسشنامه ی اطلاعات جمعیت شناختی، مقیاس<br />مقیاس ،(WISC-R) تجدیدنظر شده ی هوشی وکسلر کودکان<br />درجه بندی مایکل بام جهت سنجش ناتوانی های کلی یادگیری<br />به همراه مصاحبه بالینی را تکمیل کردند. دادهها با استفاده از<br />آزمون خی دو و رگرسیون لوجستیک دو مقول های به روش<br />تحلیل گردید. نتایج نشان داد PASW ورود هم زمان با نرم افزار<br />که وضعیت اجتماعی- اقتصادی و محل سکونت قادر بودند به<br />طور معناداری دان شآموزان دارای اختلالات یادگیری را از<br />دانش آموزان فاقد اختلالات یادگیری تفکیک نمایند. مدل کامل<br />96 % موارد به طور صحیح طبقه بندی / رگرسیون نشان داد که 9<br />شدند. وضعیت اجتماعی- اقتصادی پایین و سکونت در نواحی<br />روستایی در پیدایش طبقه کلی اختلالات یادگیری سهیم هستند<br />و میزان بالایی از احتمال ابتلا به اختلالات یادگیری را پیش بینی<br />می نمایند. این یافت هها دارای پیامدهای کاربردی در طراحی<br />مداخلات و آموزش های ترمیمی در اختلالات یادگیری است.https://jld.uma.ac.ir/article_95_a8b81bab5703af8dc49c5c9d4da7a2e0.pdfدانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-86731220120320A comparison of social, emotional and educational adjustment
and self-regulated learning in students with and without learning
disabilitiesمقایسه ی سازگاری اجتماعی، هیجانی، تحصیلی و یادگیری خودتنظیمی در دانشآموزان با و بدون ناتوانی یادگیری436296jld-1-2-91-1-3FAعادل زاهداستادیار علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلیسعید رجبیدانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلیمسعود امیدیدانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسیJournal Article20120220The purpose of this study was to compare<br />the social, emotional, and educational adjustment as<br />well as self-regulation of learning in students with and<br />without learning disabilities. This is a comparative<br />case-control study. The statistical universe of this<br />research includes all 14-16 year-old male students with<br />and without learning disabilities in Ardabil city during<br />the academic year of 1390-1391 (A.H.). The research<br />subjects consisted of 40 male students (aged 14 to 16<br />years) with learning disabilities selected by simple<br />random sampling and 40 normal students matched on<br />age, birth order, socioeconomic status). To collect data,<br />questionnaires regarding students’ adjustment and selfregulation<br />in students’ learning were used. The results<br />of multivariate analysis of variance showed that there<br />is a significant difference between the two groups of<br />students in terms of social, emotional, and educational<br />adjustment as well as self-regulation of learning. It can<br />be concluded that children with learning disabilities,<br />have higher rates of social, emotional and academic<br />problems and conflicts, which are usually ignored in<br />schools. Furthermore, managing self-regulation plays a<br />key role in the academic achievement of children,<br />adolescents and adults.هدف این مطالعه مقایس هی سازگاری اجتماعی، هیجانی،<br />تحصیلی و یادگیری خودتنظیمی در دانشآموزان با و بدون ناتوانی<br />یادگیری بود. این پژوهش یک مطالعه مقایسهای و از نوع مورد- شاهدی<br />است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر 14 تا 16 ساله<br />90 میباشد. - با و بدون ناتوانی یادگیری شهر اردبیل در سال تحصیلی 91<br />16 ساله مبتلا به - آزمودنی های پژوهش شامل 40 دانش آموز پسر 14<br />ناتوانی یادگیری شهر اردبیل بودند که به روش نمون هگیری تصادفی ساده<br />انتخاب شدند. و 40 نفر از دانش آموزان عادی نیز به شیوه همتاسازی<br />(براساس سن، رتبه فرزندی، وضعیت اقتصادی- اجتماعی) انتخاب شدند.<br />برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه های سازگاری دانش آموزان و<br />خودتنظیمی در یادگیری دانشآموزان استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس<br />چند متغیری نشان داد که بین دو گروه از دانش آموزان در سازگاری<br />اجتماعی، هیجانی، تحصیلی و یادگیری خود تنظیمی تفاوت معناداری<br />وجود دارد. میتوان نتیجه گرفت که کودکان دارای ناتوانی یادگیری نرخ<br />بالاتری از مشکلات و سازگاریهای اجتماعی، هیجانی و تحصیلی را دارند<br />که اغلب در مدرسه نادیده گرفته میشود. از سوی دیگر مدیریت<br />خودتنظیمی به عنوان یک عامل کلیدی در موفقیت تحصیلی کودکان،<br />نوجوانان و بزرگسالان نقش دارد.https://jld.uma.ac.ir/article_96_f7fc02af454ad636ca1c48a43a3d2a1a.pdfدانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-86731220120320Prevalence of learning disabilities in first and second grade
students of elementary school in Chaharmahal Va bakhtiari
Provinceشیوع ناتوانی های یادگیری در دانش آموزان پای هی اول و دوم ابتدایی استان چهارمحال و بختیاری637697jld-1-2-91-1-4FAعلی اکبر شریفیعضو هیأت علمی گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نوررقیه داوریکارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، دانشگاه پیام نورJournal Article20120212This study has aimed to investigate the<br />Prevalence of learning disabilities among first and<br />second grade students at elementary school in<br />chaharmahal va bakhtiari province (Iran). Method of<br />this research is descriptive. 415 students (209 boys<br />and 206 girls) were selected by a cluster sampling.<br />Subjects were measured with three tests, KeyMath<br />Diagnostic Arithmetic Test, phonological awareness<br />and writing disorder test. Data analysis was carried<br />out using descriptive statistical methods, and chisquare<br />test. results indicated that 5.42 percent of first<br />grade students and 7.55 percent of second grade<br />students suffered from reading disorder. Also the<br />prevalence of dyscalculia among first grade and<br />second-grade students was 6.9% and 7.5%<br />respectively. According to this results, 7.69% of<br />male and 6.06 % of female in first grade students and<br />8.57% of male, and 6.54% of female in second grade<br />students have writing disorder. Difference between<br />prevalence of reading disorder in the female and<br />male students was statistically significant, and a<br />greater number of male students having a reading<br />disorder, But the difference between prevalence of<br />dyscalculia and dysgraphia in female and male<br />students was not statistically significant. The<br />prevalence of learning disabilities among first and<br />second grade students in chaharmahal va Bakhtiari<br />Province is relatively high. And reading disorder is<br />more prevalent in male students than female<br />students.مطالعه حاضر، با هدف بررسی میزان شیوع ناتوانی های<br />یادگیری در دانش آموزان پایه ی اول و دوم استان چهارمحال و بختیاری<br />انجام شد. روش این پژوهش، توصیفی است. 415 نفر دانش آموز ( 209<br />پسر و 206 دختر) پایه ی اول و دوم ابتدایی با روش نمونه گیری خوشه ای<br />انتخاب شدند و با استفاده از سه آزمون ریاضی کی مت، آگاهی واج<br />شناختی و اختلال نگارش مورد سنجش قرار گرفتند. داده های این<br />پژوهش از طریق روش های آمار توصیفی و آزمون خی دو تحلیل<br />7/ 5 درصد دانش آموزان پایه اول و 55 / گردید. نتایج نشان داد که 42<br />درصد دانش آموزان پای هی دوم دارای اختلال خواندن م یباشند. همچنین<br />6 درصد و در / میزان شیوع اختلال ریاضی در بین دانش آموزان پایه اول 9<br />7 درصد می باشد. بر اساس نتایج این / بین دانش آموزان پایه دوم 5<br />6 درصد از دانش آموزان / 7 درصد از دانش آموزان پسر و 06 / پژوهش 69<br />6 درصد از دختران / 8 درصد دانش آموزان پسر و 54 / دختر پایه اول و 57<br />پایه دوم اختلال نگارش دارند. تفاوت بین میزان شیوع اختلال خواندن در<br />دانش آموزان دختر و پسر از نظر آماری معنادار بود، و تعداد بیشتری از<br />دانش آموزان پسر اختلال خواندن دارند؛ اما تفاوت بین شیوع اختلال<br />ریاضی و اختلال نگارش در دانش آموزان دختر و پسر از نظر آماری<br />معنادار نبود. شیوع ناتوانی یادگیری در میان دانش آموزان پایه ی اول و<br />دوم دبستان های استان چهارمحال و بختیاری نسبتاً بالاست و شیوع اختلال<br />خواندن در دانش آموزان پسر بیش از دانش آموزان دختر است.https://jld.uma.ac.ir/article_97_7d28b9c3cc7d5ca15fb04d4462f934b7.pdfدانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-86731220120320The impact of teaching active metacognitive thinking-oriented
strategies and self monitoring on realing comprehension of
students with the reading difficultiesتأثیر آموزش راهبردهای فراشناختی فعال تفکرمدارانه و خود نظارتی بر درک مطلب دانشآموزان با مشکلات خواندن779798jld-1-2-91-1-5FAباقر غباری بنابدانشیا روان شناسی، دانشگاه تهرانغلامعلی افروزاستاد روان شناسی، دانشگاه تهرانسعید حسن زادهاستادیار روان شناسی، دانشگاه تهرانجعفر بخشیکارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهرانحجت پیرزادیکارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهرانJournal Article20120407Metacognitive strategies including SQP4R<br />and self monitoring are used to improve reading<br />comprehension in students with reading difficulties.<br />The aim of the current study was to study the<br />combined effects of SQP4R and self monitoring on<br />reading comprehension of students with reading<br />problems. To fulfill the stated goal, thirty students<br />with reading problems were selected on the basis of<br />multistage sampling procedure and divided randomly<br />into experimental and control groups. The<br />intervention program consisting of self monitoring<br />and SQP4R procedure was implemented during eight<br />“sixty minute” sessions. Instruments that were used<br />for data collection were Raven's Coloured<br />Progressive Matrices Test, Reading and Dyslexia<br />Test and Reading Comprehension Test. Analysis of<br />data using Multivariate Analysis of Covariance<br />(Mancova) revealed significant differences between<br />experimental and control groups after removing the<br />effect of pretests as covariates. Therefore, it was<br />concluded that a combination of SQP4R and self<br />monitoring can improve the reading comprehension<br />of students with reading difficulties.هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر ترکیبی روش های<br />فراشناختی فعال تفکرمدارانه و خود نظارتی بر درک مطلب<br />دانش آموزان با مشکلات خواندن بود. بدین منظور از بین<br />دانش آموزان پسر پایه ی پنجم ابتدایی با اختلال خواندن 30 نفر با<br />روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب و با روش<br />تصادفی ساده در دو گروه 15 نفره آزمایش و گواه جایگزین<br />شدند. آزمودنی های گروه آزمایش در 8 جلسه 60 دقیقهای،<br />آموزش درک مطلب را با استفاده از روش های فعال تفکرمدارانه و<br />خود نظارتی دریافت کردند. به منظور جمعآوری دادهها از آزمون<br />ماتریسهای پیشرونده ریون رنگی کودکان، آزمون خواندن و<br />نارساخوانی و آزمون درک مطلب محققساخته استفاده شد. نتایج<br />تحلیل کوواریانس حاکی از تأثیر مثبت آموزش راهبردهای<br />فراشناختی فعال تفکرمدارانه و خودنظارتی بر درک مطلب<br />آزمودنی های گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه بود. بر این<br />اساس میتوان نتیجهگیری کرد که روش های فعال تفکرمدارانه و<br />خودنظارتی دارای ویژگی های مثبتی هستند که کاربرد آن ها منجر<br />به افزایش میزان درک مطلب دانشآموزان پایه ی پنجم ابتدایی<br />میشود و مهارت خواندن آن ها را بهبود میبخشد.https://jld.uma.ac.ir/article_98_e1b9c338488a8c2b526def103bec4039.pdfدانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-86731220120320The effectiveness of cognition-promoting software on executive
functions, response inhibition and working memory of childern
with dyslexia and attention dificit/ hyperactivityاثر بخشی نرم افزار پیشبرد شناختی بر کارکر دهای اجرایی، بازداری پاسخ و حافظه کاری کودکان دچار نارساخوانی و نقص توجه/ بیش فعالی9811599jld-1-2-91-1-6FAحسین قمری کیویدانشیار روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلیمحمد نریمانیاستاد روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلیهیوا محمودیدانشجوی دکتری روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی0000-0002-6729-2082Journal Article20111125The present study is examined the<br />effectiveness of the software to promote<br />understanding of response inhibition and<br />working memory in children with dyslexia and<br />attention deficit-hyperactivity. The study<br />population consisted of all male children, with<br />attention deficit/ hyperactivity and dyslexia are<br />between the ages of 9 to 12 years, Who are<br />educated in the city of Ardabil. Sample of 30<br />male children with attention disorders deficit/<br />hyperactivity and 30 children with dyslexia and<br />30 controls who were randomly selected. Raven<br />Colored Matrices test instruments,<br />questionnaires Kvnrz, Test of reading disorders,<br />cognitive advance of computer software, test the<br />hearts and flowers and are a visual search test.<br />The results showed that advance the application<br />of cognitive skills, working memory and<br />inhibitory response on the children's attention<br />deficit/ hyperactive children with dyslexia and<br />has had a positive effectهدف از پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی نرم افزار<br />پیشبرد شناختی بر بازداری پاسخ و حافظه کاری کودکان دچار<br />نارساخوانی و نقص توجه- بیش فعالی است. جامعه آماری این<br />پژوهش شامل کلیه کودکان پسر دچار اختلال نارسایی توجه/<br />بیش فعالی و نارساخوانی بین سنین 9 تا 12 ساله شهر اردبیل<br />90 تحصیل کرده اند. نمونه ی پژوهش - می باشد که در سال 91<br />شامل 30 نفر کودک دچار اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی و<br />30 نفر کودک دچار نارساخوانی و 30 نفر گروه کنترل است که<br />به صورت تصادفی ساده انتخاب شده اند. ابزارهای پژوهش<br />آزمون ماتری سهای رنگی ریون، پرسشنامه کونرز، آزمون<br />تشخیص اختلالات خواندن، نرم افزار رایانه ای پیشبرد شناختی،<br />آزمون قل بها و گ لها و آزمون جستجوی دیداری می باشند.<br />نتایج پژوهش نشان دادکه نر مافزار پیشبرد شناختی بر روی<br />افزایش مهارت حافظه کاری و بازداری پاسخ کودکان نقص<br />توجه/ بیش فعال و کودکان دچار نارساخوانی تأثیر مثبتی دارد.https://jld.uma.ac.ir/article_99_7ce10fd238216e109afb469cb98816b5.pdfدانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-86731220120320A preliminary study of the clock drawing pattern in children with
and without dyslexiaبررسی مقدماتی الگوی ترسیم ساعت در کودکان با و بدون نارساخوانی تحولی116139100jld-1-2-91-1-7FAکامران گنجیاستادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ملایررزیتا ذبیحیاستادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اسلامشهرروشنک خدابخشاستادیار دانشگاه الزهراJournal Article20120220The purpose of this research was to<br />determine of clock drawing pattern in children with<br />and without developmental dyslexia, and to assess<br />the usage of clock drawing test as a screening<br />measure in Iranian children population. The method<br />of this research was expose facto with matched<br />group which included 53 children with<br />developmental dyslexia and 53 normal controlages<br />9-11 years, matched for age, gender, handedness,<br />grades and IQ. They were selectedthrough<br />accesssampling method. Participants were selected<br />after completed the teacher’s and parent's form of<br />CSI-4,WISC-R and structured interview according to<br />DSM-IV-TR. Conceptualization of time and<br />construction of the clock face drawing were assessed<br />separately using Cohen, Ricci, Kibby& Edmonds<br />scoring system normed on school-age children.Data<br />were analysesby MANOVA. The result showed that<br />children with developmental dyslexia, performed<br />significantly poorer than controlsin clock<br />construction and placements of hands. The<br />qualitative analysis of performance revealed errors<br />that were subsequent to poor planning during task<br />execution. According to quantitative and qualitative<br />analyses of differences between clock drawing<br />pattern in children with and without developmental<br />dyslexia , the clock drawing test is useful screening<br />measure, as well as a valuable addition to a<br />comprehensive neuropsychological evaluation in<br />children with developmental dyslexiaپژوهش حاضر با هدف تعیین الگوی ترسیم ساعت در کودکان<br />با و بدون نارساخوانی تحولی و ارزیابی آزمون ترسیم ساعت به عنوان<br />ابزاری برای غربالگری در جمعیت کودکان ایرانی انجام شد. پژوهش<br />حاضر از نوع پسرویدادی با گروه همتا است که در آن 53 دانشآموز<br />نارساخوان 9 تا 11 ساله با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و 53<br />دانشآموز عادی که از نظر سن، جنسیت، دست برتری، پایه ی تحصیلی<br />و هوش بهر با آن ها همتا بودند، با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب<br />شدند. از این رو حجم کل نمونه مورد بررسی 106 نفر بود.<br />شرکت کنندگان، پس از تکمیل فرم معلمان و والدین فهرست نشان هی<br />مرضی کودک، مقیاس هوشی وکسلر کودکان، آزمون تشخیص خواندن<br />و مصاحبه با ساختار براساس ملاکهای چاپ چهارم راهنمای تشخیصی<br />و آماری انجمن روان پزشکی آمریکا انتخاب شدند. مفهوم سازی زمان و<br />ترسیم ساعت، به طور جداگانه و با استفاده از سامانه نمره گذاری کوهن،<br />ریکی،کیبی و ادموندز که بر روی کودکان مدرسه رو هنجار شده بود،<br />مورد ارزیابی قرار گرفت. دادهها با تحلیل واریانس چند متغیری تحلیل<br />شد. نتایج نشان داد که عملکرد کودکان با نارساخوانی تحولی، در ترسیم<br />ساعت و جایگزینی عقربه ها به طور معناداری از کودکان عادی<br />ضعیف تر است. تحلیل کیفی عملکرد، خطاهایی را آشکار ساخت که<br />ناشی از برنامه ریزی ضعیف در انجام تکلی فهای نیازمند هماهنگی است.<br />با توجه به تحلیل های کمی و کیفی و تفاوت های بین الگوی ترسیم<br />ساعت در کودکان با و بدون نارساخوانی تحولی، آزمون ترسیم ساعت<br />ابزار غربالگری مناسب و بخش سودمندی از ارزیابی جامع عصب <br />روان شناختی در کودکان با نارساخوانی تحولی است.https://jld.uma.ac.ir/article_100_0adaecf21ac384e6c73e3da185558424.pdf