دانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-86731320120621In the present research the writing
mistakes of ordinary elementary school boys and
those with dysgraphia, have been compared and
analyzed.Research sample was taken from six boy’s
elementary school which was selected randomly
among educational zones of Tehran city.Sample
comprised 150 students of 3rd, 4th and 5th grade; 75
dysgraphic and 75 ordinary students.GPA,samples of
handwriting and dictation of both groups were
collected for assessment ,and a few interviews were
conducted withمقایسه و تحلیل خطا های نوشتاری در دانش آموزان پسر عادی و نارسا نویس دوره ی ابتدایی628101jld-1-3-91-4-1FAمهناز اخوان تفتیدانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه الزهرا(س)سارا اسدی بیدشکیکارشناس ارشد روان شناسی، دانشگاه الزهرا(س)Journal Article20120418In the present research the writing<br />mistakes of ordinary elementary school boys and<br />those with dysgraphia, have been compared and<br />analyzed.Research sample was taken from six boy’s<br />elementary school which was selected randomly<br />among educational zones of Tehran city.Sample<br />comprised 150 students of 3rd, 4th and 5th grade; 75<br />dysgraphic and 75 ordinary students.GPA,samples of<br />handwriting and dictation of both groups were<br />collected for assessment ,and a few interviews were<br />conducted with teachers and parents of dysgraphic<br />students. Data was analyzed using descriptive and<br />inferential statistics and content analysis. Results<br />showed there is a significant difference between the<br />two groups in the type and frequency of writing<br />mistakes.A remarkable finding of this research is<br />about the result of between-grade comparisons which<br />showed a substantial decrease in types and frequency<br />of writing mistakes in ordinary students as grades<br />increase, while there was an increase or consistency<br />in writing mistakes over time in dysgraphic students.<br />Thus it can be councluded that dysgraphic students<br />don't benefit from the instructions that is based on<br />drill and repetition.هدف این پژوهش مقایسه و تحلیل خطاهای نوشتاری در<br />دانش آموزان پسر عادی و نارسانویس دوره ی ابتدایی بود. به منظور<br />انجام این پژوهش ابتدا دو منطقه از بین مناطق آموزش و پرورش<br />شهر تهران ، وسپس 6 مدرسه ی ابتدایی پسرانه به شیوه ی نمونه گیری<br />تصادفی از این مناطق برگزیده شد . 75 دانش آموز عادی به صورت<br />تصادفی و 75 دانش آموز نارسا نویس به صورت نمون ه گیری در<br />دسترس انتخاب شدند مجموعاً تعداد 150 دانش آموز پسر پایه 5،3،4<br />دبستان انتخاب شدند . ابزار پژوهش، آزمون محق ق ساخته سنجش<br />خطاهای نوشتاری، نمون هی دست خط و دیکته ی دانش آموزان<br />نارسانویس و گفتگو با والدین و معل مان این دانش آموزان بود .<br />داده های به دست آمده با استفاده از آمار توصیفی و است نباطی مورد<br />تجزیه و تحلیل قرارگرفت . یافته های پژوهش نشان داد که بین<br />خطاهای نوشتاری دانش آموزان پسر عادی و نارسا نویس از نظر نوع<br />و فراوانی خطاها تفاوت معنادار وجود دارد. مقایسه ی خطاهای<br />نوشتاری بین پای ه ها نشان داد با افزایش پایه ی تحصیلی ، میزان<br />خطاهادر دانش آموزان عادی به طور چشم گیری کاهش می یابد ؛ اما<br />در دانش آموزان نارسا نویس با افزایش پایه ی تحصیلی و با ادام ه ی<br />روش های مرسوم آموزشی (تکرار وتمرین )، و به دلیل مشکلات<br />ادراکی شناختی، مشکلات نوشتاری این دانش آموزان همچنان<br />پایدار است.https://jld.uma.ac.ir/article_101_a7be7908557cc36c0169adf20f5dc3ec.pdfدانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-86731320120621A study of the factors influencing primary students’ handwriting
legibility from the teacher's viewpointبررسی عوامل مؤث ر بر مهار تهای خوانانویسی دانش آموزان دوره ی ابتدایی از دیدگاه معل مان2945102jld-1-3-91-4-2FAمهناز خسروجاویداستادیار گروه روان شناسی، دانشگاه گیلانسارانا قوامی لاهیجکارشناس ارشد زبان شناسیJournal Article20120306One of the most common problems in<br />schools is students’ illegible handwriting. The<br />purpose of the present research was to study the<br />effective factors on primary students' legible<br />handwriting. This study was conducted with<br />descriptive survey method. The participants for this<br />study included 100 teachers of Lahijan. The sample<br />was selected using random sampling method. After<br />codification of theoretical background, 4 factors that<br />affect handwriting were selected. Based on these<br />factors the research’s questions were made. The<br />measuring instrument was a researcher – designed<br />questionnaire with 24 questions. Analyzing of data<br />was conducted using t-test single-variable for<br />comprising with average level(3). Statistical test<br />results showed that prerequisite writing skills,<br />ergonomic factors and factors related to dictation<br />affect on students handwriting legibility and common<br />errors in writing don’t have any effect on<br />handwriting legibilityیکی از مشکلات شایع در مدارس ابتدایی خوانایی<br />دست خط دانش آموزان است. هدف پژوهش حاضر بررسی<br />عوامل مؤث ر بر این خوانانویسی دانش آموزان دوره ی ابتدایی<br />است. روش انجام این پژوهش توصیفی– پیمایشی و نمونه ی<br />آماری شامل 100 نفر از آموزگاران دوره ی ابتدایی شهرستان<br />لاهیجان بودند. که با استفاده از روش نمون هگیری تصادفی- طبقه<br />ای انتخاب شدند. پس از بررسی مبانی نظری و پیشینه ی پژوهش،<br />4 عامل به عنوان عوامل اصلی انتخاب و بر اساس آن ها سؤالات<br />پژوهش طراحی شدند. ابزار اندازه گیری پرسشنامه محق ق ساخته<br />t 24 سؤالی بود. جهت تجزیه و تحلیل داد هها ازروش آماری<br />تک متغیره برای مقایسه ی میانگین ها با سطح متوسط 3 استفاده<br />شد. نتایج حاصل نشان داد که عوامل پیش نیاز نوشتاری، عوامل<br />کارپژوهی و عوامل مرتبط با دیکته نویسی بر خوانانویسی<br />دانش آموزان مؤث ر است و عوامل مربوط به خطاهای متداول تأثیر<br />چندانی بر خوانانویسی دانش آموزان نداردhttps://jld.uma.ac.ir/article_102_a7f74a64d12fbd36090c70b5ba586bcc.pdfدانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-86731320120621The role of self-esteem and test anxiety in predicting life
satisfaction in students with dyscalculiaنقش عز ت نفس و اضطراب امتحان در پیش بینی رضایت از زندگی دانش آموزان پسر دارای اختلال ریاضی4662103jld-1-3-91-4-3FAسعید رجبیکارشناس ارشد روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلیعباس ابوالقاسمیدانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلیمسلم عباسیدانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلیJournal Article20120307The purpose of the present study is to<br />determine role of self-esteem and test anxiety<br />in predicting life satisfaction in students with<br />dyscalculia. This research is a correlational<br />study The research sample consisted 60<br />students with dyscalculia was selected from<br />through stage random sampling among students<br />in the Delijan city. Data were collected using<br />the Kay-Math Mathematic Test, Self-Esteem<br />Scale and Test Anxiety Inventory and life<br />satisfaction Scale. The results of Pearson<br />correlation coefficient showed that selfesteem(<br />r=0.43) and test anxiety(r=-0.37) are<br />related to life satisfaction in students with<br />dyscalculia (P<0.01). The result of enter<br />regression showed that self-esteem and test<br />anxiety explained 22 percent of variance of life<br />satisfaction in students with dyscalculia. The<br />results indicated that high levels of self-esteem<br />and low levels test anxiety increases life<br />satisfaction in students with dyscalculia..هدف این مطالعه ، بررسی نقش عز ت نفس و اضطراب امتحان<br />در پیش بینی رضایت از زندگی دانش آموزان پسر دارای اختلال ریاضی<br />بود. روش این پژوهش از نوع همبستگی است . نمونه ی این پژوهش 60<br />نفر از دانش آموزان پسر دارای اختلال ریاضی دوره ی راهنمایی<br />شهرستان د لیجان بودند که از میان دانش آموز ان شهرستان دلیجان به<br />صورت نمونه گیری تصادفی مرحله ای انتخاب گردیدند . برای جمع<br />آوری داده ها از آزمون ریاضی کی مت، مقیاس رضایت زندگی، مقیاس<br />عز ت نفس روزنبرگ و مقیاس اضطراب امتحان استفاده شد . نتایج<br />و اضطراب (r=0/ ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که عز ت نفس ( 43<br />با رضایت از زندگی دانش آموزان دارای اختلال ( r=0/ امتحان( 37<br />نتایج تحلیل رگرسیون چند .(P<0/ ریاضی رابط ه ی معناداری دارند ( 001<br />متغیری نشان داد که اضطراب امتحان و عز ت نفس برای پیش بینی<br />رضایت از زندگی دانش آموزان دارای اختلال ریاضی معنادار<br />این نتایج بیان می کند که با افزایش سطوح عز ت .(p<0/ هستند( 01<br />نفس و کاهش سطوح اضطراب امتحان، رضایت از زندگی این<br />دانش آموزان افزایش می یابد.https://jld.uma.ac.ir/article_103_f87e0e49c8209201f7ebb440f3a79070.pdfدانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-86731320120621A comparison of the memory and attention profiles of students
with and without learning disabilitiesمقایسه ی نیم رخ حافظه و توجه دانش آموزان مبتلا به ناتوان یهای یادگیری با دانش آموزان عادی6384104jld-1-3-91-4-4FAسوران رجبیاستادیار گروه روان شناسی، دانشگاه خلیج فارسعلی پاکیزهاستادیار گروه روان شناسی، دانشگاه خلیج فارسJournal Article20120521The aim of this study is Comparison<br />of memory and attention's profile in students<br />with learning disabilities and normal students.<br />Sample was five groups(15 normal students, 15<br />students with dyslexia, 15 students with<br />dysgraphia, 15 students with dyscalculia and 15<br />students with two or three disable) that selected<br />with multistage cluster random sampling in<br />schools of Bushehr and matched. Tools used in<br />this study include impaired reading test,<br />writhing, calculate, Continuous Performance<br />Test(CPT), Wechsler intelligence scale for<br />children revised, and clinical interview.<br />MANOVA Results indicated significant<br />deferent between groups (P<0.001). Tukey<br />(HSD) analyze showed normal students has<br />more attention and memory in comparing with<br />other groups(dyslexia, dysgraphia, dyscalculia<br />and students with two or three<br />disability)(P<0.001). Then, to rank was<br />students with dyscalculia and dyslexia, students<br />with dysgraphia, and lesser of others, students<br />with two or three disability(P<0.001). This<br />study indicated students with dysgraphia and<br />especially students with two or three<br />disabilities have less attention and memory.هدف این تحقیق مقایسه ی نیم رخ حافظه و توجه<br />دانش آموزان مبتلا به ناتوانی های یادگیری با دانش آموزان عادی می باشد.<br />با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای، پنج<br />گروه 15 نفری( 15 دانش آموز عادی، 15 دانش آموز دچار ناتوانی در<br />یادگیری املاء، 15 دانش آموز دچار ناتوانی در یادگیری ریاضی، 15<br />دانش آموز دچار ناتوانی در یادگیری خواندن و 15 نفر دچار ناتوانی در<br />یادگیری از نوع مرکب) از دو ناحیه ی آموزش و پرورش شهرستان<br />بوشهر انتخاب و همتا شدند. سپس در قالب روش علی-مقایسه ای<br />آزمون اختلال در خواندن، املاء، حساب، مقیاس تجدیدنظر شده ی<br />هوشی وکسلر کودکان، آزمون عملکرد پیوسته و مصاحبه ی بالینی اجرا<br />نشان داد گروه ها در MANOVA شد. نتایج تحلیل واریانس چندمتغیره<br />.(P<0/ میزان توجه و توانایی حافظه با هم تفاوت معناداری دارند( 001<br />به طوری که نتایج آزمون توکی نشان داد دانش آموزان عادی در مقایسه<br />با سایر گروه های دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری از میزان توجه و<br />پس از آن به ،(P<0/ توانایی حافظه ی بالاتری برخوردار هستند( 001<br />ترتیب دانش آموزان دارای نارسایی حساب و دانش آموزان دارای<br />نارساخوانی بدون تفاوت معنادار بودند، سپس دانش آموزان دارای<br />نارسانویسی و پایین تر از همه، دانش آموزانی که دارای بیش از یک<br />ناتوانی یادگیری بودند، کم ترین میزان توجه و توانایی حافظه را دارا<br />این تحقیق نشان داد که دانش آموزانی که مشکل .(P<0/ بودند( 001<br />نارسانویسی و به ویژه ترکیب دو یا سه ناتوانی در یادگیری را دارند از<br />توانایی حافظه و توجه کم تری برخوردارند.https://jld.uma.ac.ir/article_104_75f4ae343f5537e300902badea3747af.pdfدانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-86731320120621A comparison of self-efficacy beliefs and achievement motivation
in students with and without learning disabilityمقایسه ی باورهای خودکارآمدی و انگیزه ی پیشرفت در میان دانش آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری85104105jld-1-3-91-4-5FAرقیه علایی خرایمکارشناسارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه تربیت معلم تهرانمحمد نریمانیاستاد روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلیسارا علایی خرایمدانشجوی کارشناسی روانشناسی بالینی، دانشگاه محقق اردبیلیJournal Article20120313The purpose of this study was to<br />compare self-efficacy beliefs and achievement<br />motivation in students with and without<br />learning disabilities. This is a sectionalcomparative<br />study. From among all students of<br />primary school(girl and boy) with and without<br />learning disabilities in Ardabil in 1390, and<br />using a stratifed sampling procedure a sample<br />of 40 students with LD, and 40 normal students<br />matched(in terms of age, gender, class, school<br />and eco-social status) was selected. Data were<br />collected using general self-efficacy<br />questionnaire of Scherer and et al. and<br />achievement motivation questionnaire(AMQ)<br />of Hermans. Results indicated that the two<br />groups of students differed significantly in<br />self-efficacy beliefs and achievement<br />motivation. Students with learning disability<br />experience low levels of self-efficacy beliefs<br />and achievement motivation because of low<br />levels of expectation of themselves. The<br />findings imply that self-efficacy beliefs and<br />achievement motivation should be important in<br />the educational and counseling services<br />provided for students with LD.هدف این مطالعه، مقایسه ی باورهای خودکارآمدی و<br />انگیزه ی پیشرفت در میان دانشآموزان با و بدون ناتوانی<br />یادگیری بود. این پژوهش از نوع مقطعی- مقایسهای است.<br />جامعه ی آماری این پژوهش شامل کلیه ی دانشآموزان مقطع<br />ابتدایی(دختر و پسر) با و بدون ناتوانیهای یادگیری شهر اردبیل<br />در سال 1390 بود. آزمودنیهای پژوهش، 40 نفر از دانشآموزان<br />با ناتوانی یادگیری بودند که با استفاده از روش نمونهگیری<br />تصادفی طبقهای انتخاب شدند و 40 نفر از دانشآموزان عادی<br />به شیوه ی همتاسازی(براساس سن، جنس، پایه ی تحصیلی،<br />مدرسه و پایگاه اقتصادی- اجتماعی) انتخاب شدند. ابزار مورد<br />استفاده در این پژوهش، پرسشنامه ی خودکارآمدی عمومی شرر<br />و همکاران و پرسشنامه ی انگیزه ی پیشرفت هرمنس بود. نتایج<br />نشان داد که بین دو گروه از دانشآموزان در باورهای<br />خودکارآمدی و انگیزه ی پیشرفت تفاوت معناداری وجود دارد.<br />بدین معنا که دانشآموزان با ناتوانی یادگیری بهدلیل سطوح<br />پایین انتظارات از خود، سطوح پایینی از باورهای خودکارآمدی<br />و انگیزه ی پیشرفت را تجربه میکنند. این نتایج تلویحات مهمی<br />در زمینه ی آموزش و خدمات مشاورهای این دانشآموزان دارد.https://jld.uma.ac.ir/article_105_044fcc0c1f961e2d3dbc773ff3beb4a6.pdfدانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-86731320120621The effectiveness of art therapy (painting) in reducing the
aggressive behavior of students with dyslexiaاثربخشی نقاشی درمانی درکاهش رفتارهای پرخاشگرانه ی دانش آموزان دختر دچار نارساخوانی105117106jld-1-3-91-4-6FAجهانگیر کرمیاستادیار گروه روانشناسی، دانشگاه رازی کرمانشاهمصطفی علیخانیدانشجوی کارشناسیارشد روانشناسی، دانشگاه رازی کرمانشاهعلی زکی ییدانشجوی کارشناسیارشد روانشناسی، دانشگاه رازی کرمانشاهکامران خدادادیدانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رود هنJournal Article20120315This paper investigates the effectiveness<br />of painting in reducing aggressive behavior<br />among students with dyslexia. The study<br />population consisted of all dyslexic female<br />students in Kermanshah referred to centers of<br />learning disorders in Kermanshah, which among<br />them a sample of 120 were selected in available<br />sampling method and after completing Eysenck<br />aggression questionnaire, 30 with highest scores<br />were divided randomly into two groups of<br />experimental and control. Experimental group<br />began free painting for 6 sessions and after<br />intervention, post-test was conducted for both<br />groups. The design of study was of experimental<br />and in order to analyze data, statistical method of<br />covariance was used. The results indicated that<br />there was a significant relationship between pretest<br />and post-test aggression scores in both groups<br />of experimental and control. In terms of findings<br />it could be concluded that painting is effective in<br />reducing aggressive behaviors of female students<br />with dyslexiaپژوهش حاضر با هدف اثربخشی نقاشی درمانی درکاهش<br />پرخاشگری دانشآموزان دختر نارساخوان انجام شد. جامعه ی<br />آماری پژوهش، شامل کلیه ی دانشآموزان دختر نارساخوان مراجعه<br />کننده به مراکز اختلالات یادگیری شهر کرمانشاه بود که از میان<br />آن ها نمونهای به حجم 120 نفر به روش نمونهگیری موجود انتخاب<br />شد و پس از تکمیل پرسشنامه پرخاشگری آیزنک 30 نفرکه<br />بیش ترین نمره را داشتند، انتخاب گردید و به صورت تصادفی به دو<br />گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش به مدت 6 جلسه<br />به نقاشی آزاد پرداختند. بعد از مداخله برای هر دو گروه پس آزمون<br />به عمل آمد. طرح پژوهش آزمایشی بود. برای تجزیه و تحلیل<br />داده ها از روش آماری تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج پژوهش<br />نشان داد که بین میانگین نمرات پیشآزمون و پسآزمون<br />پرخاشگری در دو گروه آزمایش وکنترل تفاوت معنا داری وجود<br />دارد. از یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که نقاشی درمانی<br />درکاهش رفتارهای پرخاشگرانه دانشآموزان دختر دچار نارساخوانی<br />مؤث ر استhttps://jld.uma.ac.ir/article_106_1716977b551530017137cf5b50e63fb6.pdfدانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-86731320120621An investigation of the power of the Bender Gestalt test in the
prediction of preschool children’s predisposition for dyslexia and
dysgraphiaبررسی توان پیش بینی آزمون بندر-گشتالت برای آمادگی ابتلاء به ناتوانی های خواندن و دیکته در کودکان پیش دبستانی118130107jld-1-3-91-4-7FAسید ابوالقاسم مهری نژاداستادیار روانشناسی، دانشگاه الزهراء(س)تهرانناصر صبحی قراملکیاستادیار روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلیسارا رجبی مقدمدانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه الزهراء(س)Journal Article20120404the current research investigated the power<br />of Bender Gestalt test in provident of the affliction<br />readiness to dyslexia and dysgraphia in Tehranian<br />preschool children. This research carrying out in<br />direct access to the test for diagnosis the children that<br />have need the therapy for dyslexia and dysgraphia<br />before of entrance to elementary school the method<br />of the research was the descriptive from the kind of<br />longitudinal. 743 preschool children selected<br />randomly from the regions 2, 3, 5, 6 education of<br />Tehran city. Subjects have have been tested with<br />Bender Gestalt test. Finally 28 preschool children<br />with 85-95 I.Q that in elementary first grade affected<br />to dyslexia and dysgraphia compares with the same<br />I.Q preschool child 28 and without learning disability<br />.the mean total error and fourfold errors of distortion,<br />rotation, disintegration, perseveration compared<br />between two groups with independent test. The<br />results showed that merely the disintegration error<br />score of preschool children possessing readiness for<br />being affected to dyslexia and dysgraphia is<br />significantly more than normal preschool children.پژوهش حاضر توان آزمون بندر-گشتالت را در پیش بینی<br />ابتلاء به ناتوانی خواندن و دیکته ی کودکان پیش دبستانی تهران<br />بررسی کرده است. این تحقیق برای دستیابی به آزمونی جهت<br />تشخیص کودکان نیازمند درمان ناتوانی خواندن و دیکته ی قبل از<br />ورود به دبستان انجام شد. این پژوهش از نوع علّی- مقایسه ای بود.<br />473 کودک پیش دبستانی به صورت تصادفی از مناطق 5،2،3 و 6<br />آموزش و پرورش شهر تهران انتخاب و با آزمون بندر-گشتالت<br />آزمون شدند. وضعیت خواندن و دیکته ی آن ها در پایه ی اول<br />85 مبتلا - ابتدایی بررسی شد که 28 کودک دارای بهر هی هوش 95<br />به ناتوانی خواندن و دیکته با 28 کودک دارای همان سطح هوش و<br />نشان داد که عدم t فاقد ناتوانی یادگیری مقایسه شدند. نتایج آزمون<br />خطای یکپارچگی کودکان پی شدبستانی آماده برای ابتلاء به ناتوانی<br />خواندن و دیکته بیش از کودکان پیش دبستانی عادی بود.https://jld.uma.ac.ir/article_107_faf7fafaabd4727766cf0f4e392bba6a.pdf