دانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-86735420160822The effectiveness of group play therapy techniques on state anxiety, positive emotions and general compatibility level in special students with learning disabilitiesاثربخشی تکنیکهای بازی درمانی گروهی بر اضطراب حالت، احساسات مثبت و سطح سازگاری عمومی کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری خاص724430FAرسول حشمتیاستادیار گروه روانشناسی دانشگاه تبریزروح اله اصل اناریکارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلیرقیه شکراللهیدانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، دانشگاه تهرانJournal Article20160829The aim of this study is to investigate the effectiveness of group play therapy techniques on state anxiety, positive emotions and general compatibility level in primary school children with learning disabilities. In an experimental research design with pretest-posttest and a control group, out of 280 students from primary schools of Meshkin Shahr identified by CLDQ as students with learning disabilities 30 students were assigned to the experimental group and 30 students were assigned to the control group through available sampling method. The experimental group received 10 sessions of group play therapy. Data before and after treatment were collected by Spielberger`s State Anxiety Inventory, and Rotter`s incomplete sentences test. The multivariate analysis of variance results showed that with controlling the pre-test effect, group play therapy in experimental group compared with control group reduced the state anxiety and increased the positive emotions and general compatibility levels. These results suggest that group play therapy is an effective method to improve interpersonal relationships and decrease the negative emotions of children with learning disabilities.هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی تکنیکهای بازی درمانی گروهی بر اضطراب حالت، احساسات مثبت و سطح سازگاری عمومی کودکان مبتلا به ناتوانیهای یادگیری مقطع دبستان میباشد. در یک طرح پژوهش آزمایشی از نوع پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل، 280 دانشآموز مبتلا به اختلالات یادگیری از مقطع دبستان شهر مشگین شهر که با پرسشنامه مشکلات یادگیری کلرادو(CLDQ) تشخیص داده شده بودند که از بین آنها60 دانشآموز، 30 دانشآموز به عنوان گروه آزمایش و 30 دانشآموز نیز به عنوان گروه کنترل به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. گروه آزمایش تحت 10 جلسه بازی درمانی گروهی قرارگرفتند. دادهها قبل و بعد از روش درمانی با استفاده از پرسشنامه اضطراب حالتی اسپیلبرگر و آزمون جملات ناتمام راتر جمعآوری شدند. یافتههای تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد که با کنترل اثرات پیشآزمون، بازی درمانی گروهی منجر به کاهش اضطراب حالتی و از جهتی دیگر باعث افزایش سازگاری عمومی و احساسات مثبت در گروه آزمایش شد. براساس این یافتهها میتوان نتیجه گرفت که بازی درمانی گروهی روشی مؤثر در بهبود روابط بین فردی و کاهش هیجانات منفی کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری است.https://jld.uma.ac.ir/article_430_d947f3f5b70d33ed8b72d6f68ac09c5e.pdfدانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-86735420160822Comparing the parenting stress, happiness and cognitive flexibility of mothers with intellectually disable and learning disable childrenمقایسهی استرس والدگری، شادکامی و انعطافپذیری شناختی مادران دارای فرزند کمتوانذهنی و ناتوان یادگیری2542431FAعلی شیخالاسلامیاستادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلینسیم محمّدیدانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه محقق اردبیلینسترن سیداسماعیلی قمیدانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20160829The purpose of this study is to compare the parenting stress, happiness and cognitive flexibility mothers of children with intellectual and learning disabilities. The method of this study is causal-comparative. The population of this study included all mothers with intellectually disable children and learning disabilities in Rasht city in the year 2014. From this population, 100 mothers (50 mothers with intellectually disable child and 50 mothers with learning disabilities child) were selected as sample by using available sampling method. The tools used were Abidin parenting stress questionnaire, Oxsford Happiness and Denis and Vanderval cognitive flexibility questionnaire. Data analyzed using multivariate analysis of variance. The findings proved that there are significant differences between the two groups with positive correlation between parental stress, happiness and cognitive flexibility (p<0/01). Specifically, the amount of parenting stress of mothers with intellectually disable children was more, and the amount of their happiness and cognitive flexibility was less than that of mothers with children with learning disabilities. Therefore, it can be concluded that the child's disability type affects the psychological characteristics of their mothers, that is, mothers of children with intellectual disability have more stress and less happiness and cognitive flexibility compared to mothers with children with learning disabilities.پژوهش حاضر با هدف مقایسهی میزان استرس والدگری، شادکامی و انعطافپذیریشناختی مادران دارای فرزند کمتوانذهنی و ناتوان یادگیری انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع علّی-مقایسهای بود. کلّیهی مادران دارای فرزند کمتوانذهنی و ناتوان یادگیری مدارس استثنایی شهر رشت در سال 95-1394 جامعهی آماری این پژوهش را تشکیل میدادند که از میان آنها با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس 100 مادر (50 مادرِ داری فرزند کمتوانذهنی و 50 مادرِ دارای فرزند ناتوان یادگیری) به عنوان نمونه انتخاب شده و به پرسشنامهی استرس والدگری آبیدین، پرسشنامهی شادکامی آکسفورد و پرسشنامهی انعطافپذیری شناختی دنیس و واندروال پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل واریانس چندمتغیری استفاده شد. یافتهها نشان داد که بین میزان استرس والدگری، شادکامی و انعطافپذیری شناختی بین دو گروه از مادران تفاوت معناداری وجود دارد (01/0P<). بدین صورت که میزان استرس والدگری مادران دارای فرزند کمتوانذهنی بیشتر، و میزان شادکامی و انعطافپذیری شناختیشان کمتر از مادران دارای فرزند ناتوان یادگیری بود. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که نوع ناتوانی فرزند بر روی ویژگیهای روانشناختی مادرانشان تأثیرگذار است؛ به نوعی که مادران دارای فرزند کمتوانذهنی استرس بیشتر و شادکامی و انعطافپذیری شناختی کمتری نسبت به مادران دارای فرزند ناتوان یادگیری دارند.https://jld.uma.ac.ir/article_431_d7d2dd2ac6c175af344c87c0314527d0.pdfدانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-86735420160822The effectiveness of social skills training on self-concept and anxiety sensitivity of students with learning disabilitiesاثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی بر خودپنداره و حساسیت اضطرابی دانشآموزان مبتلا به ناتوانیهای یادگیری435868710.22098/jld.2016.687FAمریم عبدالعلیانکارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابنعبدالحسن فرهنگیاستادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابنJournal Article20180820<strong> </strong> <br />The aim of the present research was to determine the effectiveness of social skills training on self-concept and anxiety sensitivity of students with learning disabilities. The design of this research was experimental including a pretest, a posttest and a control group. The population included all the students infected with learning disorders who referred to learning disorders center in Tonekabon city, Mazandaran. Sampling method was census and all students of center participated in this research. Thirty people determined by entrance criterion were selected and randomly divided into an experimental and a control group. Research tools consisted of Self-Concept Scale and Sensitivity Anxiety Inventory. The experimental group received 8 sessions of group social skills training. The information obtained was analyzed using SPSS19 software and through Multivariate Analysis of Covariance (MANCOVA). The results of covariance analysis method showed that social skills training is effective on increasing the self-concept and decreasing the anxiety sensitivity of students with learning disabilities (P<0.001). Attention to the mentioned children's psychological problems can be effective in accelerating their learning. هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی بر خودپنداره و حساسیت اضطرابی دانشآموزان مبتلا به ناتوانیهای یادگیری بود. طرح پژوهش نیز از نوع آزمایشی با پیش­آزمون و پس­آزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه­ی آماری شامل کلیه­ی دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری مراجعه کننده به مرکز اختلال­ها یادگیری شهرستان تنکابن استان مازندران بودند. روش نمونه­گیری سرشماری بود و همه­ی دانشآموزان مرکز در پژوهش شرکت کردند. تعداد 30 نفر از بین جامعه­ی مورد نظر که از شرایط پژوهش بر اساس ملاک­های ورود به پژوهش برخوردار باشند، انتخاب گردیده و به صورت تصادفی در یکی از دو گروه (گروه گواه و آزمایش) جای داده شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای خودپنداره و حساسیت اضطرابی بودند. گروه آزمایش در 8 جلسه تحت آموزش مهارتهای اجتماعی قرار گرفتند. نتایج با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری و نرم­افزار SPSS<sub>19</sub> تحلیل شدند. نتایج تحلیل مانکوا نشان داد که آموزش مهارتهای اجتماعی بر افزایش خودپنداره و کاهش حساسیت اضطرابی دانشآموزان مبتلا به ناتوانیهای یادگیری مؤثر بوده است (001/0< P). توجه به مسائل روانشناختی کودکان مذکور میتواند در تسریع یادگیری آن­ها اثرگذار باشد.https://jld.uma.ac.ir/article_687_bdba32d44ae1fc1540185877446ae986.pdfدانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-86735420160822Effectiveness of social- emotional skills training on cognitive emotion regulation and social skills in children with learning disabilitiesاثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی- هیجانی بر تنظیم شناختی هیجان و مهارتهای اجتماعی کودکان دارای اختلال یادگیری خاص5986433FAاسماعیل صدری دمیرچی: استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلیفریبا اسماعیلی قاضیولوئیدانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه محقق اردبیلیJournal Article20160829Because of the role of social - emotional skills in emotion regulation and interpersonal interaction in children, attention to it is very important, especially among children with learning disabilities. Therefore, the present study aimed to investigate the effectiveness of social- emotional skills Training on cognitive emotion regulation and social skills in Children with learning disabilities. The research method was quasi-experimental study with pretest-posttest and a control group. The population included all male students with learning disabilities who referred to Learning Disability Centers in Urmia in 2014-2015 academic year. For this purpose, 30 male students were identified and selected using random sampling methods, and then randomly assigned to experimental (N= 15) and control (N= 15) groups. The experimental group received 12 sessions of Social- Emotional Skills Training (60-minuts per session). The tools used were Granefski and all cognitive emotion regulation questionnaire (1999) and Matson social skills questionnaire (1983). Data analyzed using analysis of multivariate variance. The results of analysis of covariance showed a significant difference between two groups in positive and negative components of cognitive emotion regulation (p<0/001). Also, the results showed a significant difference between two groups in components of social skills (p<0/001). According to the results, we can say that socio-emotional skills training increased the use of positive emotional strategies and improved the appropriate social skills, self-confidence and relationship with peers. These results are important references in the field of pathology and treatment of disability so that the training program can be used as an intervention in schools and health centers.پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی– هیجانی بر تنظیم شناختی هیجان و مهارتهای اجتماعی کودکان دارای اختلال یادگیری خاص یادگیری انجام گرفت. روش پژوهش آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشآموزان پسر مراجعهکننده به مراکز ناتوانی های یادگیری شهر ارومیه تشکیل میدادند. نمونه پژوهش شامل 30 دانشآموز که به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) به صورت تصادفی جایگزین شدند. گروه آزمایش، 12 جلسه آموزش مهارتهای اجتماعی- هیجانی یک ساعته دریافت نمودند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای تنظیم شناختی هیجانی گرانسفکی و همکاران و پرسشنامه مهارتهای اجتماعی ماتسون استفاده شد. دادهها با روش تحلیل کواریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که بین دو گروه در مؤلفههای تنظیم شناختی هیجان (مثبت و منفی) تفاوت معناداری وجود دارد (001/0p<). همچنین نتایج نشان داد، تفاوت میانگین دو گروه در مؤلفههای مهارتهای اجتماعی معنادار میباشد (001/0p<). با توجه به نتایج به دست آمده میتوان گفت که آموزش مهارتهای اجتماعی- هیجانی در افزایش بهکارگیری راهبردهای هیجانی مثبت و بهبود مهارت اجتماعی مناسب، اطمینان به خود و رابطه با همسالان مؤثر بوده است. این نتایج پیشنهادهای مهمی در جهت بهکارگیری آموزش این مهارتها به عنوان یک روش مداخلهای در مدارس و مراکز درمانی دارد.https://jld.uma.ac.ir/article_433_f47c15b9fe8ab49c265c866e597215fa.pdfدانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-86735420160822A compare motivational beliefs and self- regulation learning strategies in boy students with dyslexia, dysgraphia, dyscalculia and normalمقایسهی باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی در دانشآموزان پسر نارساخوان، نارسانویس، نارسا حساب و عادی87107434FAمحمد نریمانیاستاد گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی0000-0001-7533-2323بهنام خشنودنیای چماچائیکارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلیعادل زاهددانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلیعباس ابوالقاسمیاستاد گروه روانشناسی، دانشگاه گیلانJournal Article20160829The purpose of the present study was to compare motivational beliefs and self- regulated learning strategies in dyslexia, dysgraphia, dyscalculia and normal students. This is a comparative case-control study. The population of this research includes all second and third grade secondary students with and without learning disabilities in Rasht city during the academic year of 2012-2013. Using a multi-stage random cluster sampling method, a sample of 60 second and third grade secondary students (15 dyslexia, 15 dysgraphia, 15 dyscalculia and 15 normal) was selected from students in the 1st and 2nd districts of Rasht city. Data were collected using the researcher constructed tests for reading, writing and math evaluation, motivational beliefs and self- regulated learning strategies scale and Raven’s progressive Matrices. Data description, Multivariate analysis of variance (MANOVA) and LSD post hoc test were analyzed. The results showed that there is a significant difference between the four groups of students in motivational beliefs and self- regulated learning strategies. This finding has important implications regarding the planning, educational and mental health of students with learning disabilities.هدف این پژوهش مقایسه باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی در دانشآموزان نارساخوان، نارسانویس، نارسا حساب و عادیبود. این پژوهش یک مطالعه مقایسهای و از نوع مورد-شاهدی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پایه دوم و سوم راهنمایی نارساخوان، نارسانویس، نارسا حساب و عادی شهر رشت در سال تحصیلی 91-92 میباشند. شرکتکنندگان پژوهش شامل 60 دانشآموز (15 نفر نارساخوان، 15 نفر نارسانویس، 15 نفر نارسا حساب و 15 نفر عادی) پایه دوم و سوم راهنمایی بودند که به روش تصادفی خوشهای چند مرحلهای از میان دانشآموزان مدارس ناحیه 1 و 2 شهر رشت انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از آزمونهای محقق ساخته خواندن، نوشتن و ریاضیات، پرسشنامه باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و آزمون هوشی ریون استفاده شد. دادهها به روش توصیفی، تحلیل واریانس چند متغیری (مانوا) و آزمون تعقیبی LSD تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که بین چهار گروه از نظر خودکارآمدی، ارزش گذاری، اضطراب امتحان، راهبردهای شناختی و خود-تنظیمی تفاوت معناداری وجود دارد. این نتیجه تلویحات مهمی در زمینه برنامه ریزی، آموزش و ارتقای بهداشت روانی دانشآموزان مبتلا به ناتوانیهای یادگیری دارد.https://jld.uma.ac.ir/article_434_d703317365a57784fc2817699ed512b7.pdfدانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-86735420160822Effectiveness of direct instruction in math performance of students with specific learning disabilityاثربخشی آموزش مستقیم بر عملکرد ریاضی دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص108122435FAفاطمه نصرتیاستادیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران0000-0003-4735-7210باقر غباریبناباستاد گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهرانمریم وکیلینژادکارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامیحسین کشاورز افشارمدرس گروه روان شناسی تربیتی و مشاوره، دانشگاه تهرانJournal Article20160829The present investigation was performed to study the effect of direct instruction on math performance of students with specific learning disability. To this end, 32 students (16 males and 16 females) with specific learning disability were selected through random selection. After diagnosis of these students' math problem, they were divided into two groups: 16 students (8 female and 8 male) were assigned to a control group and the remaining other 16 were assigned to an experimental group (8 female and 8 male). To gather data Wechsler Intelligence Scale-Revised and Raven Matrixes were used to assess participants intellectual functioning and teacher-made Math Inventory were designed to assess the math performance of students. Research design was true experimental design: pre-test, post-test and control group design. Four groups were constituted of following: male experimental, female experimental, male control and the female control groups. Two experimental groups were in treatment condition to whom 16- sixty minute sessions of math teaching with direct instruction method were applied. Analysis of covariance was used to analysis the data. Result showed greater improvement in experimental group in regard to math performance (P<0.01). This result indicated that direct instruction was a useful method to teach math concepts to students with specific learning disability. این پژوهش بهمنظور تعیین اثربخشی آموزش مستقیم بر عملکرد ریاضی دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص انجام شد. 32 نفر از دانشآموزان (16 دختر و 16 پسر) با ناتوانی ریاضی در پایه پنجم ابتدایی بهصورت تصادفی انتخاب شدند. پس از تشخیص اختلال ریاضی، از هر گروه 8 نفر بهعنوان گروه کنترل و 8 نفر بهعنوان گروه آزمایش قرار گرفتند. بهمنظور جمعآوری اطلاعات از آزمون هوش وکسلر مقیاس کودکان (WISC-R)، آزمون ریون و آزمون معلمساخته ریاضی استفاده شد. دو گروه آزمایشی دختر و پسر هرکدام به مدت 16 جلسه 60 دقیقهای تحت آموزش مستقیم قرار گرفتند. از هر چهار گروه پیشآزمون و پسآزمون بهعمل آمد. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس یکطرفه تحلیل شد. یافتهها نشان دادند که آموزش مستقیم بر عملکرد ریاضی دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص گروه آزمایشی در مقایسه با گروه گواه در پسآزمون مؤثر بوده است (01/0P <). نتایج پژوهش حاضر نشان داد که آموزش مستقیم بر عملکرد ریاضی دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص مؤثر است و معلمان میتوانند از روش آموزش مستقیم برای بهبود عملکرد ریاضی در این دانشآموزان استفاده کنند.https://jld.uma.ac.ir/article_435_c1ecc6887a476608ff9d6736fec44484.pdfدانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-86735420160822The comparison of the effectiveness of multi-sensory and perceptual-motor training method in improving reading skills dyslexic studentsمقایسهی اثربخشی آموزش به روش چند حسی و ادراکی- حرکتی در بهبود مهارت خواندن دانشآموزان نارساخوان123140436FAصادق نصریدانشیار روانشناسی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییرقیه کریمیلیچاهیکارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییJournal Article20160829The purpose of this study was to compare the effectiveness of multi-sensory and perceptual-motor in improving reading skills of students with dyslexia in second grade of elementary school. The research was experimental (two experimental groups and one control group) with pre-test and post-test. The population included all students in second grade of elementary school of Rasht (2013-2014) with dyslexia who referred to the learning problems center. Sixty students were randomly divided into two experimental groups and one control group (20 students of multi-sensory method, 20 students of perceptual method and 20 students as control group). Then Wechsler Intelligence Scale for Children (WISC) and Noma Diagnostic Reading Test were administered on all three groups. Participants of experimental group received multi-sensory training in 16 sessions of 60 minutes. At the end, Diagnostic Reading Test was administered on all three groups and the results were analyzed with SPSS19, ANOVA and Tukey test. Results of multivariate analysis of covariance post-test scores in Diagnostic Reading Test showed significant difference among the groups. The results of analysis of variance and Tukey test showed that multi-sensory training method resulted in improvement in students with dyslexia reading skill compared to perceptual training method (P<0/001).هدف این پژوهش، مقایسهی اثربخشی روش چند حسی و ادراکی- حرکتی در بهبود مهارت خواندن دانشآموزان نارساخوان پایه ی دوم ابتدایی بود. پژوهش از نوع آزمایشی با سه گروه (دو گروه آزمایش و یک گروه گواه) و با طرح پیشآزمون و پسآزمون چند گروهی بود. جامعه آماری شامل کلیه ی دانشآموزان نارساخوان پایه ی دوم ابتدایی شهرستان رشت که در سال تحصیلی93-92 مشغول به تحصیل بودند و به مرکز مشکلات یادگیری این شهر مراجعه کرده بودند. از میان مراجعه کنندگان به مرکز نمونه ای به حجم60 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه (20 دانشآموز روش ادراکی- حرکتی، 20 دانشآموز روش چند حسی و20 دانشآموزگروه گواه) جایگزین شدند. سپسآزمون تشخیصی خواندن نما و آزمون هوش وکسلر کودکان بر روی هر سه گروه اجراگردید. شرکت کنندگان گروههای آزمایش در 16 جلسه 60 دقیقه ای، توسط روشهای چند حسی و ادراکی- حرکتی، آموزش دریافت کردند. در پایان آموزش آزمون تشخیصی خواندن بر روی هر سه گروه اجرا گردید و دادهها با نرم افزار spss<sub>19</sub> وآزمون تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی توکی تحلیل شدند. نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیری نمرات پسآزمون در آزمون خواندن بیانگر تفاوت معنی دار میان گروهها است. نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیره و آزمون تعقیبی توکی نشان داد که روش آموزش چند حسی موجب بهبود مهارت خواندن دانشآموزان نارساخوان نسبت به گروه ادراکی- حرکتی شده است (001/0>P).https://jld.uma.ac.ir/article_436_a5e6357e8c33fbf154f57cafd133f767.pdf