دانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-86736120161121The effect of transcranial direct current stimulation (tDCS) on improving working memory performance in children with mathematical disorderتأثیر تحریک الکتریکی مستقیم از روی جمجمه (tDCS) بر افزایش حافظهی فعال کودکان مبتلا به اختلال ریاضی725453FAعلی اکبر ارجمندنیادانشیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، دانشگاه تهرانمونا اسبقیکارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، دانشگاه تهرانغلامعلی افروزاستاد ممتاز گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، دانشگاه تهرانمهدیه رحمانیاناستادیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نورJournal Article20161211The main aim of the present study was investigating the effect of tDCS on improving working memory of children with mathematical disorder. To do so, 20 elementary students with math disorder were selected from Tehran clinics’ clients using purposeful sampling. For assessing working memory, N-back test was conducted by all subjects. Subjects were divided into two groups; 10 subjects received tDCS and rest of them, the control group, didn’t receive it. Training sessions were conducted for 10 days: each day one session-10 minutes with an intensity of 1 mA. Data were analyzed using Analysis of Covariance (ANCOVA). The results showed that effect of tDCS on working memory performance have been effective. The results of this study showed that tDCS can improve working memory performance in children with mathematical disorderپژوهش حاضر با هدف بررسی اثر درمانی تحریک مغز از روی جمجمه با استفاده از جریان مستقیم الکتریکی (tDCS) بر حافظهی فعال کودکان مبتلا به اختلال ریاضی انجام گرفته است. بدین منظور در این طرح پژوهشی 20 نفر از دانش­آموزان دارای اختلال ریاضی در دوره­ی ابتدایی با روش نمونه­گیری هدفمند از مراجعه­کنندگان به کلینیک شهر تهران انتخاب شدند. همه آزمودنی­ها قبل و بعد از مداخله درمانی با آزمون حافظهی فعال N-back مورد ارزیابی قرار گرفتند. دانش­آموزان به صورت تصادفی در دو گروه 10 نفری آزمایش و کنترل تقسیم شدند. برای افراد گروه آزمایش به مدت 10 روز برنامه­ درمانی (tDCS) اجرا گردید به این ترتیب که هر روز به مدت 10 دقیقه در ناحیه مغزی F3 با شدت 1 میلی­آمپر افراد در معرض درمان قرار گرفتند. داده­ها با استفاده از آزمون کوواریانس تک­متغیره تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین دو گروه آزمایش و کنترل در بهبود حافظهی فعال تفاوت معناداری وجود دارد (001/0P=). می­توان چنین نتیجه گرفت که مداخله تحریک الکتریکی مغز یا (tDCS) در بهبود حافظه­ی فعال کودکان دارای اختلال ریاضی مؤثر می­باشد.https://jld.uma.ac.ir/article_453_e57c1fc956078ed6d0916f2b45e03c02.pdfدانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-86736120161121The effects of mindfulness-based cognitive therapy (MBCT) on psychological well-being of mothers of children with learning disabilitiesاثربخشی درمان مبتنی بر ذهنآگاهی بر افزایش بهزیستی روانشناختی مادران دارای کودک مبتلا به اختلال یادگیری2639454FAمریم اسماعیلیاستادیار گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه اصفهاننوشین بصیریدانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی بالینی، دانشگاه شیراززهرا خیّردانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی، دانشگاه اصفهانJournal Article20161211The aim of the present study was to investigate the effects of mindfulness-based Cognitive Therapy on psychological well-being of mothers of children with learning Disabilities. This method is based on Teasdale's Cognitive Theories. Mindfulness can be known as a basis of psychological treatments with sustained monitoring the current situation. The study was a pretest-posttest experimental design with a control group. Statistical population consisted of all mothers of children with learning disabilities of Delijan city. The sample consisted of 40 of these mothers who were randomly selected. The instrument was psychological well-being questionnaire. For data analysis, multivariate analysis of variance (MANCOVA) was used. The results showed the effectiveness of this therapy on the psychological wellbeing of mothers of children with learning disabilities. The research hypothesis (p <0.001) was confirmed at significance level. The presence of LD child causes a lot of stress for parents and can endanger their mental health. It is very important that the mothers of these children become familiar with their feelings. Increased Mindfulness is associated with increased psychological wellbeing. In fact, it can cause the recognition and management of the conscious mind and being capable of solving everyday problemsهدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر بهزیستی روانشناختی مادران دارای کودکان مبتلا به اختلال یادگیری بود. این روش آموزشی بر اساس نظریههای شناختی تیزدل بنا شده است. ذهنآگاهی به عنوان مبنایی برای درمانهای روانشناختی، نظارتی پایدار بر شرایط جاری است. روش پژوهش حاضر از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعهی آماری شامل همهی مادران دارای کودکان مبتلا به اختلال یادگیری در شهر دلیجان بود. نمونه شامل40 نفر از این مادران بود که به روش تصادفی ساده انتخاب گردیدند. ابزار مورد استفاده پرسشنامه بهزیستی روانشناختی میباشد. برای تحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس چند متغیری (MANCOVA) استفاده شد. نتایج نشان دهنده تأثیر این روش درمانی بر بهزیستی روانشناختی مادران دارای کودکان مبتلا به اختلال یادگیری بود. فرضیههای پژوهش در سطح معنی داری )001/0>P) تأیید شدند. حضور یک کودک مبتلا به اختلال یادگیری فشار روانی زیادی را بر والدین اعمال میکند و میتواند سلامت روان آنان را به خطر بیندازد. بسیار حائز اهمیت است که این مادران با احساسات خود در برخورد با کودکان آشنا شوند. افزایش ذهنآگاهی با افزایش بهزیستی روانشناختی همراه است. در حقیقت افراد ذهن آگاه در شناخت و مدیریت و حل مشکل های روزمره تواناتر هستند.https://jld.uma.ac.ir/article_454_27a425fef3eaa6b1372d26fa5adaa277.pdfدانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-86736120161121The efficacy of compilation parent based short-term cognitive-behavioral training and strengthening precision in the treatment of reading disorder and improving the spatial performance of students with reading disabilityاثربخشی روش تلفیقی آموزش شناختی - رفتاری والد محور کوتاه مدت و تقویت دقت در درمان نارساخوانی و بهبود عملکرد فضایی دانشآموزان نارساخوان4059455FAطاهر اصلانیدانشجوی دکتری تخصصی مشاوره، دانشگاه علامه طباطبائیسیف الله آقاجانیاستادیار روانشناسی، دانشگاه پیام نورعلی رضایی شریفاستادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی0000-0003-3502-8575پرویز پرزوردانشجوی دکتری تخصصی روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلیJournal Article20161211The purpose of this study was to determine the efficacy of compilation of parent based short-term cognitive-behavioral training and Strengthening precision in treatment of reading disorder and improve the spatial performance of students with reading disabilities. The research population consisted of students with reading disorder in primary schools for the school year 1394-1393 in Ardabil city that were referred to counseling and psychological services center of Ardabil General Directorate of Education. Sample selected consist of 30 dyslexic students that selected wiht available sampling. The experimental method and pre - posttest design with control group was used. In this study data was collected by Colorado Learning Difficulties Questionnaire (CLDQ). After implementing the pre-test, for both groups and experimental group for 6 forty-five-minute sessions under training the play therapy based on recognizable-behavioral approach was conducted and after end of this period, post-test for both groups was conducted. The obtained data were analyzed in two levels of descriptive and inferential statics and by use of covariance test (ANCOVA) with SPSS software. The obtained results showed that use of parent based short-term cognitive-behavioral training and Strengthening precision caused improvement in reading performance of students (P<0/01) and improve the spatial performance (P<0/05). The results showed that the parent based short-term cognitive-behavioral training and Strengthening precision has positive effects on the improvement of reading performance of students and leads to improve the spatial performance.در پژوهش حاضر، روش تلفیقی آموزش شناختی– رفتاری والد محور کوتاه مدت و تقویت دقت در بهبود عملکرد خواندن و عملکرد فضایی دانشآموزان نارساخوان مورد بررسی قرار گرفته است. جامعه پژوهش شامل دانشآموزان نارسا خوان دوره­ی ابتدایی شهر اردبیل بودند که سال تحصیلی 1394-1393 به مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی دانشآموزان اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل ارجاع شده بودند. افراد گروه نمونه به تعداد 30 نفر به صورت نمونه­گیری در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شده اند. طرح پژوهشی از نوع آزمایشی (پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل) بوده و قبل و بعد از اجرای برنامه پرسشنامهی مشکل های یادگیری کلورادو (CLDQ) برای هر دو گروه، اجرا شده است. گروه آزمایش در 6 جلسهی 45 دقیقهای تحت روش تلفیقی آموزش شناختی– رفتاری والد محور و تقویت دقت قرار گرفتند. دادههای بدست آمده با استفاده از تحلیل کواریانس (ANCOVA) مورد بررسی قرار گرفت. تحلیل یافتههای بدست آمده، نشان داد که استفاده از این شیوه موجب بهبود نارسا­خوانی (01/0P<) و عملکرد فضایی (05/0P<) شده است. بنابراین استفاده از شیوهی تلفیقی آموزش شناختی– رفتاری والد محور کوتاه مدت و تقویت دقت میتواند موجب بهبود نارسا خوانی و عملکرد فضایی مطلوب در دانشآموزان شود.https://jld.uma.ac.ir/article_455_924955727be433e1d4a942e6f5b85981.pdfدانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-86736120161121The effectiveness of working memory training software on attention functions of students with mathematics learning disabilitiesاثربخشی نرمافزار آموزش حافظهیکاری بر کارکردهای توجه دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی6079456FAحسین زارعاستاد گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نورفهیمه امینیدانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه پیام نورJournal Article20161211The purpose of the present research is to investigate the effectiveness of working memory training software on attention functions of students with mathematics learning disabilities.The methodology is experimental, with pre-test and post-test with a control group and the statistical population included male and female students with learning disabilities in second to sixth elementary grades with mathematic learning disability at schools in the Central Province between 1392 to 1393. Thirty students were selected by cluster random sampling and randomly assigned to experimental and control groups. The instrument used in this research were Demographic questionnaire, working memory training software, Stroop Test software, the Wechsler Intelligence Scale for children four, was Math Test (Kenoly, 1988). The research data were analyzed through multivariate analysis of covariance (MANCOVA). The results showed that after performing working memory training software in the test group, the subscale of function in the Stroop test between experimental and control groups improved significantly. The results showed that using the software working memory is used to improve attention functions of students mathematics learning disabilities and it can be used as an effective method.پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی نرمافزار آموزش حافظهیکاری بر کارکردهای توجه دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی است. طرح پژوهشی حاضر آزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل است. جامعهی آماری پژوهش، دانشآموزان دختر و پسر دچار اختلال یادگیری ریاضی کلاسهای دوم تا ششم ابتدایی که در سال 93-92 در مدارس اختلال یادگیری استان مرکزی مشغول به تحصیل بودند، با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای 30 دانشآموز انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل به روش تصادفی جایگزین شدند. ابزارهای این پژوهش شامل پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، نرمافزار آموزش حافظهیکاری، نرمافزار آزمون استروپ، مقیاس هوشی وکسلر کودکان، آزمون ریاضی کیمت بود. برای تجزیه وتحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری استفاده شد.نتایج پژوهش حاضر نشان داد، بین گروه آزمایش و کنترل، پس از اجرای نرمافزار آموزش حافظهیکاری در گروه آزمایش، زیرمقیاسهای کارکردهای توجه در آزمون استروپ، به طور معنیداری بهبود یافت. نتایج نشان داد که مداخله آموزش نرمافزار حافظهیکاری ، سبب بهبود کارکردهای توجه در دانشآموزان اختلال یادگیری ریاضی میشود و میتوان از آن به عنوان یک روش مداخله ای مؤثر سود جست.https://jld.uma.ac.ir/article_456_fabdbb4f86621fd71189a19dd222d5a5.pdfدانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-86736120161121The comparison of the early maladaptive schemas and marital satisfaction in mothers with special learning disability children and mothers of normal childrenمقایسهی طرحوارههای ناسازگار اولیه و رضایت زناشویی در مادران کودکان دارای اختلال یادگیری خاص و مادران کودکان عادی8099457FAاسماعیل صدری دمیرچی: استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی0000-0003-0568-052xمحمد انصاریکارشناسارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینفریبا اسماعیلی قاضیولوئیکارشناس ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه محقق اردبیلیمیلاد قمیکارشناس ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوبJournal Article20161212Family is one of the most natural groups satisfying human needs. Birth of a child with special learning disability in a family can be an unpleasant and a challenging event. These events lead to some inappropriate beliefs and thoughts that can impact the marital satisfaction. The purpose of this study was to compare the early maladaptive schemas and marital satisfaction in mothers of special learning disability children and mothers of normal children. The research design of this study was causal-comparative. Statistical population of this study consists of all mothers with learning disabilities children and mothers of normal children in Saveh in 2015-2016 academic year. Form this population, 55 women with normal children and 55 women with special learning disability children were randomly selected. The data were collected by Young Early Schema Questionnaire (short form) and Espalier Dyadic Adjustment Scale. Data was analyzed using multivariate analysis of variance MANOVA. Results showed that difference between maladaptive schemas and marital satisfaction in mothers of special learning disability Children and Mothers of Normal Children was significant (P<0/05). Also it can be concluded that the presence of children with special learning disability affects the level of marital satisfaction and maladaptive schemas in mothers; thus, training of appropriate strategies for parents of children with special learning disability to reduce the maladaptive schemas and increase their marital satisfaction is essential.خانواده یکی از طبیعیترین گروههایی است که نیازهای انسان را ارضا میکند. تولد کودکی با ناتوانی یادگیری در خانواده میتواند رویدادی نامطلوب و چالشزا باشد. این امر باعث ایجاد برخی ذهنیتها و باورهایی نامناسب میشود که میتواند رضایت زناشویی را تحتتأثیر قرار دهد. هدف پژوهش حاضر مقایسهی طرحوارههای ناسازگار اولیه و رضایت زناشویی مادران کودکان دارای اختلال یادگیری خاص و مادران کودکان عادی بود. طرح پژوهش، توصیفی از نوع مقایسهای است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مادران دانشآموزان دختر و پسر دارای اختلال یادگیری خاص و عادی شهرستان ساوه در سالتحصیلی 94-95 میباشد. از این جامعه 55 نفر از مادران دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص و 55 نفر از مادران دانشآموزان عادی که از نظر سن و تحصیلات با مادران گروه دارای اختلال یادگیری خاص همتا شده بودند، به عنوان گروه مقایسه انتخاب شدند. روش نمونهگیری تصادفی ساده بود. دادهها با استفاده از پرسشنامه طرحوارههای اولیهیانگ- فرم کوتاه و پرسشنامه سازگاری دونفره (زن و شوهر) اسپانسر برای سنجش رضایت زناشوئی، جمعآوری شدند. برای تحلیل دادهها، از تحلیل واریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که بین دو گروه تفاوت معناداری در طرحوارههای ناسازگار اولیه و رضایت زناشوئی وجود دارد (01/0p<). میتوان نتیجه گرفت حضور کودک دارای اختلال یادگیری خاص در سطح رضایت زناشویی و طرحوارههای ناسازگار مادران تأثیر میگذارد؛ بنابراین آموزش راهبردهای مناسب ویژه والدین کودکان دارای اختلال یادگیری خاص در جهت کاهش طرحوارههای ناسازگار و افزایش رضایت زناشوئی آنها ضروری به نظر میرسد.https://jld.uma.ac.ir/article_457_b042b23218f16f65e5604e9eaa1fe84e.pdfدانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-86736120161121Application of self-instruction in modifying the handwriting of students with specific learning disorderتأثیر کاربست روش خودآموزی در درمان اختلال دست خط دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص100120458FAباقر غباری بناباستاد گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهرانفاطمه نصرتیاستادیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران0000-0003-4735-7210سارا شریفیکارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه تهرانJournal Article20161212The current investigation describes the application of self-instruction method and its effectiveness on improving the handwriting of students with specific learning disabilities in elementary school. To do so, three individuals with dysgraphia from a school in Marivan City were selected (two male, and one female). These students referred to Learning Disabilities Center. These students were tested by handwriting problems Test developed by the investigators and useful diagnosing handwriting problems. Design of the study was Multiple baseline cross behaviors, one of the strongest experimental designs in single subject studies. Wechsler Intelligence Scale for Children-Revised (WISC-R) was used to ascertain their Level of intellectual functioning. To analyze the data, scale analysis and size index were used. Intervention consisted of ten 50-minute sessions in which application of self-instruction method was used. Results showed that application of self-instruction method was effective in modifying their handwriting Problems. Teachers can use this method in school setting to enhance handwriting of students with specific learning disabilities. این پژوهش بهمنظور بررسی کاربست روش خودآموزی در بهبود دست خط دانشآموزان مقطع ابتدایی با اختلال نوشتن انجام شد. بر همین اساس 3 نفر از دانشآموزان ابتدایی با اختلال نوشتن که از سوی مدارس شهرستان مریوان (شامل 2 پسر و 1 دختر) معرفی شده و با استفاده از آزمونهای محققساختهی نارسانویسی و نوشتن دارای مشکل های دست خط تشخیص داده شده بودند، به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب و به روش تک آزمودنی و طرح چند خط پایهای با استفاده از رفتارهای مختلف یک فرد مورد پژوهش قرار گرفتند. بهمنظور جمعآوری اطلاعات از آزمون هوش وکسلر مقیاس کودکان (WISC-R) و از روش تحلیل نمودار و شاخص اندازهی اثر جهت تحلیل دادههای پژوهش استفاده شد. مداخله ها بر این دانشآموزان در 10 جلسهی 50 دقیقهای جهت کاربست روش خودآموزی انجام شد. یافتهها نشان داد که کاربست روش خودآموزی بر بهبود کیفیت دست خط آزمودنیهای مورد مطالعه تأثیر داشته است. همچنین روش خودآموزی بر درمان دست خط دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص مؤثر است و معلمان میتوانند از این روش آموزشی برای بهبود عملکرد نوشتن در این دانشآموزان استفاده کنند.https://jld.uma.ac.ir/article_458_0ab0c40bad98ca6cd6fcf3982db8c98a.pdfدانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-86736120161121The effectiveness of acceptance/ commitment training to decrease social anxiety in students with specific learning disorderاثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش/ تعهد بر کاهش اضطراب اجتماعی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص121140459FAمحمد نریمانیاستاد گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلیسعید پورعبدلدانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی بالینی، دانشگاه شاهد تهران0000-0002-8874-9926سجاد بشرپوردانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلیJournal Article20161212The purpose of this study was to determine the effectiveness of Acceptance/Commitment Training to decrease social anxiety in students with Specific Learning Disorder. This research is an experimental study with the pre and post-test with a control group design. Statistical population of the study included all of fifth grade school male students with specific learning disorder (SLD) in Ardabil city in school year of 2014-2015. The study sample included 40 male student with specific learning disorder (SLD) selected by multi-stage cluster random sampling and randomly divided into control and experimental groups (n=20 for each group). The data were collected using Structured Clinical Interview based on DSM-V, Kay-Math Mathematic Test, Revan IQ test, The Diagnostic Test of Reading Disorders of Shafei et al, Fallah Chaei' expressing Writing Test and Social Anxiety Scale and diagnosis interview based on DSM-5. The results of multivariate of covariance (MANCOVA) showed that Acceptance/ Commitment Training has positive effect on decreasing the social anxiety in students with specific learning disorder (SLD). Based on the findings of this study, it can be claimed that since training based on Acceptance/ Commitment affects development and acceptance of emotions, it can have positive effects on decreasing social anxiety in these students. Thus, paying attention to the effectiveness of acceptance/ commitment and other psychological treatments on variables related to social anxiety in students with specific learning disorder is of particular importance.هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش/ تعهد بر کاهش اضطراب اجتماعی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص بود. این پژوهش از نوع آزمایشی و با طرح پیش­آزمون و پس­آزمون با گروه کنترل اجرا شد. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانشآموزان پسر دارای اختلال یادگیری خاص کلاس پنجم ابتدایی تشکیل دادند که در سال تحصیلی 94-93 در شهر اردبیل مشغول به تحصیل بودند. نمونه پژوهش شامل 40 دانشآموز پسر دارای اختلال یادگیری خاص بود که بهصورت نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند (20 نفر برای هر گروه). برای جمعآوری داده­ها از آزمون ریاضی کی­مت، آزمون هوشی ریون، آزمون خواندن شفیعی و همکاران، آزمون بیان نوشتاری فلاح چای، پرسشنامه اضطراب اجتماعی و مصاحبه تشخیصی براساس DSM-5 استفاده شد. نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیری (MANCOVA) نشان داد که آموزش مبتنی بر پذیرش/ تعهد بر کاهش اضطراب اجتماعی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص مؤثر است (001/0P<). بر اساس یافتههای حاصل از این پژوهش میتوان گفت ازآنجاکه آموزش مبتنی بر پذیرش/ تعهد می­تواند بر ایجاد اعمال و پذیرش هیجانات تأثیر مهمی داشته باشد، این درمان می­تواند منجر به کاهش اضطراب اجتماعی در این دانشآموزان شود؛ بنابراین توجه به اثربخشی آموزش پذیرش/ تعهد و سایر درمانهای روانشناختی بر متغیرهای مرتبط با اضطراب اجتماعی در دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص از اهمیت ویژهای برخوردار است.https://jld.uma.ac.ir/article_459_5c07f0a6d6fda29e7eb13285bb08843a.pdf