دانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-867310120201121The effectiveness of positive thinking skills training with emphasis on religious teachings on resilience and life satisfaction of parents of children with learning disabilitiesکارآمدی مداخله مبتنی بر مثبت اندیشی با تأکید بر آموزههای اسلامی بر تابآوری و رضایت از زندگی والدین کودکان مبتلا به ناتوانیهای یادگیری731104210.22098/jld.2020.1042FAتقی اکبریاستادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی0000-0002-2055-9253پرویز پرزوراستادیار گروه روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی0000-0002-2789-8661Journal Article20201223Research has shown that parents of children with learning disabilities have less resilience and life satisfaction. Islamic positivism skillis one of the most important moderators of individuals' psychological stress. On the other hand, there is a significant relationship between resilience and life satisfaction with religious beliefs and positive thinking. The purpose of this study was to investigate the effect of positive thinking skills training with emphasis on religious teachings on resilience and life satisfaction of parents of children with learning disabilities in Ardabil city. The present study is an experimental one. The sample of the study was forty individuals who were selected from parents of children with learning disabilities in Ardabil city and were randomly divided into an experimental and a control groups. Conner Resiliency Questionnaire and Life Satisfaction Scale (SWLS) were used for data collection. The experimental group was trained in positive Islamic thinking skills. After data collection, the results were analyzed by SPSS software using descriptive and inferential statistics. The results of the data analysis showed that teaching positive thinking skills with emphasis on religious teachings was effective on resiliency and life satisfaction of parents of children with learning disabilities. Based on the findings of the present study, it can be concluded that teaching positive thinking skills with emphasis on religious teachings can be used as an effective way to improve family functioning, increase life satisfaction and resilience of parents with children with learning disabilities.تحقیقات نشان داده که والدین کودکان مبتلا به ناتوانیهای یادگیری از تاب­آوری و رضایت زندگی کمتری برخوردارند. مهارت­های مثبت­نگری اسلامی یکی از مهمترین تعدیل کنندة فشارهای روانی- جسمی افراد است. از طرفی رابطة معناداری بین تاب­آوری و رضایت از زندگی با باورهای دینی و مثبت اندیشی وجود دارد؛ لذا این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آموزش مهارتهای مثبت اندیشی با تأکید بر آموزههای دینی بر تابآوری و رضایت از زندگی والدین کودکان مبتلا به ناتوانیهای یادگیری در شهرستان اردبیل انجام گرفت. مطالعه حاضر یک مطالعه تجربی است. حجم نمونه 40 نفر در نظر گرفته شد که از بین والدین کودکان مبتلا به ناتوانیهای یادگیری شهرستان اردبیل انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل قرار گرفتند. جهت گردآوری اطلاعات به صورت پیش­آزمون و پس-آزمون، از پرسشنامه­های تابآوری کانر و مقیاس رضایت از زندگی (SWLS) استفاده گردید. آموزش مهارت­های مثبت­اندیشی اسلامی به صورت گروهی، برای گروه آزمایش اجرا شد. بعد از جمع­آوری داده­ها، نتایج توسط نرم­افزار آماری­SPSS و با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان داد که آموزش مهارتهای مثبت­اندیشی با تأکید بر آموزههای­ دینی بر تابآوری و رضایت از زندگی والدینِ­ کودکان مبتلا به ناتوانیهای­ یادگیری مؤثر بوده است. براساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان چنین نتیجه گرفت که آموزش مهارتهای مثبت اندیشی با تأکید بر آموزههای دینی میتواند به عنوان یک روش کارآمد جهت بهبود عملکرد خانوادگی، افزایش رضایت از زندگی و تاب آوری والدین دارای کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری مورد استفاده گیرد.دانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-867310120201121The effectiveness of mindfulness training on span of working memoryin children with specific learning disabilityاثربخشی آموزش ذهنآگاهی بر ظرفیت حافظهکاری دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص3247104310.22098/jld.2020.1043FAرحیم بدری گرگریاستاد گروه علوم تربیتی دانشگاه تبریز0000-0001-7196-6601شهروز نعمتیدانشیار روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تبریززهرا خانی صلواتکارشناس ارشد روان شناسی تربیتی، دانشگاه تبریزJournal Article20201223The aim of current research was to study the effectiveness of mindfulness training mindfulness on span of working memoryin children with specific learning disability.This quasi- experimental employed a pre-test post-test with a control group design. Research population included students with special learning disabilities in Tabriz in the academic year2017-2018.Thirty students were selected through connivance sampling method from the special learning disability educational and rehabilitation centers in Tabriz. They were randomly assigned into an experimental group (n=15) and a control group (n=15). The working memory index (Digit Span, and Letter-Number Sequencing) was used to gather the data in the pretest and posttest. The results of univariate and multivariate analysis of covariance revealed significant difference between experimental and control groups. In the post-test stage, after mindfulness training in the experimental group working memory is significantly higher than the control group. Designing and implementing a mindfulness training program is recommended to promote other basic psychological foundations in people with special learning disabilities and other neurodevelopmental groups.هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش فنون مراقبة مبتنی بر ذهن آگاهی بر ظرفیت حافظهکاری، دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ویژه بود. طرح پژوهش از نوع نیمهتجربی پیش آزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود و جامعه آن شامل دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ویژه شهر تبریز در سال تحصیلی 1397-1398 بودند. در این راستا، تعداد 30 نفر از این گروه دانشآموزان به روش نمونهگیری در دسترس از مراکز آموزشی و توانبخشی اختلال یادگیری شهر تبریز به عنوان نمونه انتخاب شدند و در دو گروه 15 نفره آزمایشی و کنترل به صورت تصادفی گمارش شدند. برای جمع آوری اطلاعات از آزمون حافظهکاری (فراخنای ارقام و توالی حرف و عدد) پیش و پس از آموزش ذهنآگاهی استفاده شد. نتایج تحلیل کوواریانس تکمتغیره و چند متغیره نشان داد که در مرحلة پسآزمون حافظه کاری بعد از آموزش ذهنآگاهی در گروه آزمایش به طور معناداری بیشتر از گروه کنترل است. طراحی و اجرای برنامه آموزش ذهنآگاهی برای ارتقای سایر پایههای روانشناختی اساسی در افراد دارای اختلال یادگیری ویژه و سایر گروه های عصب-تحولی توصیه میشود.دانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-867310120201121Effectiveness of EASY Minds on mathematics anxiety and mathematics self-efficacy in students with dyscalculiaاثربخشی آموزش ایزیمایند بر اضطراب ریاضی و خودکارآمدی ریاضی دانشآموزان با اختلال ریاضی4869104410.22098/jld.2020.1044FAزهره بنیادیکارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، دانشگاه خلیج فارسیوسف دهقانیاستادیار گروه روان شناسی، دانشگاه خلیج فارس0000-0003-2717-9322فریده سادات حسینیاستادیار گروه روان شناسی، دانشگاه خلیج فارسJournal Article20201223The aim of this study was to investigate the effectiveness of EASY Minds on mathematics anxiety and mathematics self-efficacy in students with dyscalculia<strong>. </strong>This study was quasi-experimental using a pre-test, post-test, with a control group design. The statistical population consisted of 157 students with dyscalculia who referred to the Center of Learning Disabilities of Department of Education in Dezful in 2018-2019 school year. Using convenience sampling and considering the requirements of the research project based on Malekpour Dyscalculia Diagnosis Questionnaire, Wechsler Intelligence Scale of Children, the fifth Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorder (DSM-5), 40 students were selected and assigned to an experimental group (n=20) and a control group (n=20). The measurement tools were mathematics self-efficacy Questionnaire and mathematics anxiety Scale. The experimental group received 14 sessions (60 minutes each) of group training. For data analysis, mixed variance analysis with repeated measures design is used. Findings showed that EASY Minds training has a significant effect on mathematics anxiety and mathematics self-efficacy and this effect remains unchanged in the two-month follow-up phase (P<0.05). Finally, we can conclude that EASY Minds training, as an effective and functional intervention, could be used to improve mathematics anxiety and mathematics self-efficacy of students with dyscalculia.هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش ایزیمایند بر اضطراب ریاضی و خودکارآمدی ریاضی دانشآموزان با اختلال ریاضی بود. طرح پژوهش از نوع آزمایشی به صورت پیشآزمون-پسآزمون و پیگیری همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشآموزان با اختلال یادگیری ریاضی مراجعهکننده به مرکز اختلال یادگیری آموزش و پرورش شهر دزفول در سال تحصیلی 97-1398 تشکیل میدادند (157 نفر). از میان آنها به روش نمونهگیری هدفمند 40 نفر که ویژگیهای لازم بر اساس پرسشنامه تشخیص اختلال ریاضی ملکپور، آزمون وکسلر و ملاکهای ویرایش پنجم کتاب راهنمای تشخیصی و آماری اختلالهای روانی را داشتند فهرست شدند و سپس به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 20 نفر) گمارش شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه خودکارآمدی ریاضی و مقیاس اضطراب ریاضی برای کودکان بود. گروه آزمایش به مدت 14 جلسه ۶۰ دقیقهای و بهصورت گروهی تحت آموزش قرار گرفت. دادههای حاصل از پژوهش با آزمون تحلیل واریانس آمیخته با اندازهگیری مکرر تحلیل شدند. یافتهها نشان داد آموزش ایزیمایند در گروه آزمایش موجب بهبود اضطراب ریاضی وخودکارآمدی ریاضی شده است و این تأثیر در مرحله پیگیری دو ماهه پایدار بوده است (۰۵/0P<). با توجه به یافتههای بهدستآمده از مطالعه حاضر میتوان نتیجهگیری کرد که آموزش ایزیمایند میتواند به عنوان یک روش مداخلهای در بهبود اضطراب ریاضی وخودکارآمدی ریاضی دانشآموزان با اختلال یادگیری ریاضی استفاده شود.دانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-867310120201121Investigating the effectiveness of motor based cognitive rehabilitation on orientation and neuropsychological symptoms in children with non-verbal learning disorderاثربخشی توانبخشی شناختی مبتنی بر حرکت بر جهت یابی و علائم عصب شناختی کودکان دارای اختلال یادگیری غیرکلامی7086104510.22098/jld.2020.1045FAالهام درویشیکارشناسی ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، دانشگاه علم و هنر یزدفرنگیس دمهریاستادیار روانشناسی کودکان استثنایی، دانشگاه علم و هنر یزد0000-0002-1451-0867محسن سعیدمنشاستادیار علوم اعصاب شناختی، دانشگاه علم و هنر یزدآزاده ابوییاستادیار مشاوره خانواده، دانشگاه علم و هنر یزدJournal Article20201223Non-verbal learning disorder (NLD) is a disorder in which children are deficient in motor skills in addition to cognitive impairments. The purpose of this study was to investigate the effectiveness of motor based cognitive rehabilitation on orientation and neuropsychological symptoms in children with NLD. The present study followed a quasi – experimental (pretest- posttest with control group) design. The research population included all children with NLD in Bafgh city from which 30 children were selected through available sampling and then randomly were assigned to an experimental group (15 students) and a control group (15 students). The research instruments consisted of a neuropsychological Conner, Oseretsky and Goldestain questionnaire. Motor based cognitive rehabilitation program was done in 10 sessions. Data were analyzed using ANOVA in SPSS. The results of the study showed that attention, memory, cognition and executive function of the experimental group improved after intervention (p < 0/001). Also improvement in Orientation after intervention was observed (P<0/01). The results of the statistical analysis showed that motor based cognitive rehabilitation can improve neuropsychological and orientation in NLD children.اختلال یادگیری غیرکلامی، اختلالی است که در آن کودکان علاوه بر ضعف های شناختی در انجام مهارت­های حرکتی نیز ضعیف هستند. هدف از انجام این پژوهش بررسی اثربخشی توانبخشی شناختی مبتنی بر حرکت بر جهت یابی و علائم عصب شناختی کودکان دارای اختلال یادگیری غیرکلامی بود. این مطالعه از نوع نیمه تجربی با اجرای پیش آزمون- پس آزمون است. جامعه این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دارای اختلال یادگیری غیرکلامی شهرستان بافق در سال تحصیلی 88-89 بود که از این بین 30 دانش آموز به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایشی (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. ابزارهای این پژوهش شامل، پرسشنامه عصب روان­شناختی کانرز، پرسشنامه گلدستاین و پرسشنامه رشد حرکتی اوزتسکی بود. برنامه درمانی توانبخشی شناختی مبتنی بر حرکت در طی 10 جلسه 60 بر روی گروه آزمایش اجرا شد سپس داده ها با روش، تحلیل کوواریانس تک متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بعد از اجرای برنامه درمانی، در حافظه، توجه، وضعیت شناختی، کارکرد اجرایی و جهت یابی کودکان گروه آزمایش بهبود حاصل شد (01/0>P)؛ بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که برنامه توانبخشی مبتنی بر حرکت با تأکید بر فعالیت­های حرکتی و آموزش مداوم مؤلفه­های شناختی می­تواند به ترمیم کارکردهای اجرایی آسیب دیده در دانشآموزان دارای اختلال یادگیری غیرکلامی کمک کند.دانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-867310120201121Investigating the accuracy and sensitivity of the intelligent screener system to predict children at risk of neurodevelopmental disorders (attention deficit-hyperactivity disorder and dyslexia)بررسی دقت و حساسیت سامانه هوشمند غربالگر در پیشبینی کودکان مستعد اختلالات عصبی-تحولی (نقص توجه-بیشفعالی و نارساخوانی)87109104610.22098/jld.2020.1046FAمونا دلاوریاندانشکده روانشناسی دانشگاه تهرانغلامعلی افروزاستاد ممتاز روانشناسی کودکان استثنایی، دانشگاه تهرانJournal Article20201223The aim of this research was toinvestigate the accuracy, sensitivity and specificity of the designed intelligent screener system to predict pre-schoolers at risk of common neurodevelopmental disorders (attention deficit-hyperactivity disorder and dyslexia). For data collection, survey research method of evaluation and diagnosis was used.To do so, preschool children were selected by random cluster sampling and the computerized neuro-cognitive program designed by Delavarian et al. was applied for data collection. The data related to each sample was saved for two years, until the definite diagnosis was determined. These data was applied in designing an intelligent screener. Multilayer perceptron artificial neural network was appliedfor designing this screener. Finally, the average accuracy of this intelligent screener obtained 94 % and the sensitivity and specificity in screening at risk pre-schoolers reached 93.45% and 95.27%, respectively. According to the acquired high accuracy, sensitivity and specificity, this screener could be used in prediction of pre-schoolers at risk of the mentioned disorders before entering to elementary school.هدف از این پژوهش بررسی دقت، حساسیت و اختصاصی بودن سامانه غربالگر هوشمند طراحی شده برای پیشبینی کودکان پیشدبستانی مستعد اختلالات عصبی-تحولی رایج (نقص توجه-بیشفعالی و نارساخوانی) است. برای جمعآوری داده، از روش پژوهش پیمایشی از نوع ارزیابی و تشخیص استفاده شد. بدین منظور کودکان پیشدبستانی به روش خوشهای تصادفی انتخاب شدند و برنامة رایانهای عصبی-شناختی طراحی شده توسط دلاوریان و همکاران را انجام دادند. دادههای مربوط به هر یک از نمونهها به مدت دو سال تا تشخیص قطعی، در فایلهای اکسل ذخیره شد. این دادهها برای طراحی شبکه غربالگر هوشمند با استفاده از الگوریتم شبکة عصبی چند لایة پرسپترون استفاده شدند. در نهایت دقت سامانه هوشمند طراحی شده، 94% و حساسیت و اختصاصی بودن آن در غربالگری کودکان مستعد اختلالات مذکور به ترتیب، 45/93% و 27/95% به­دست آمد. با توجه به دقت و حساسیت بالایِ کسب شده میتوان از این غربالگر با اطمینان بالا، جهت تشخیص زودهنگام کودکان مستعد اختلالات مذکور پیش از ورود به دبستان استفاده کرد.دانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-867310120201121The effect of dovson-guare program on improvement of attention, working memory, and behavioral inhibition of primary secondary students with dyslexiaاثربخشی برنامه داوسون-گوئیر بر بهبود توجه، حافظه فعال و بازداری رفتاری دانشآموزان نارساخوان110129104710.22098/jld.2020.1047FAنسیم سیاوشی فرگروه روان شناسی عمومی- استثنایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران0000-0003-0458-5889پریسا تجلیگروه روان شناسی عمومی- استثنایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایرانمحمد مهدی شریعت باقریگروه روان شناسی بالینی- تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایرانJournal Article20201223This study attempts to examine the effect of dovson-Guare program on improvement of attention, working memory, and behavioral inhibition of primary secondary students with dyslexia. This study was quasi-experimental using a pre-test, post-test, with a control group design. The research population of the study included all primary students with dyslexia at first half of school year (2018-2019) in Ardabil from which 30 students were selected through available sampling. They were divided into an experimental and a control group. The experimental group received an-hour Dovson-Guare trainingfor about 8 sessions. Behavior Rating Inventory of Executive Functioning questionnaire (BRIEF) was used for data collection. MANCOVA (multivariate analysis of Covariance) was used for data analysis. The findings showed that Dovson-Guare program have significant effect on improvements of attention, working memory, and behavioral inhibition of primary secondary students with dyslexia (p˃0.01). Moreover, the results provided important allusions about educational and consulting services as some cures for students with dyslexia.این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی برنامه داوسون-گوئیر بر بهبود توجه، حافظه فعال و بازداری رفتاری دانشآموزان نارساخوان انجام شد. روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون– پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش را تمام دانشآموزان نارساخوان دوره ابتدایی شهر اردبیل در نیمه اول سال تحصیلی 1397-1398 تشکیل میدادند که از آن­ها 30 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و در دو گروه 15 نفری (آزمایش و گواه) بطور تصادفی جایگزین شدند. گروه آزمایش هشت جلسه یک ساعته برنامه آموزشی داوسون-گوئیر را دریافت کردند. به منظور گردآوری دادهها از پرسشنامه درجهبندی رفتاری کارکردهای اجرایی (BRIEF) استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره (MANCOVA) با نرمافزارآماری SPSS<sub>20</sub> صورت گرفت. یافتهها نشان داد برنامه داوسون-گوئیر تأثیر معناداری بر بهبود توجه، حافظه فعال و بازداری رفتاری دانشآموزان نارساخوان پایه دوم دارد (01/0 P<). نتایج حاصله تلویحات مهمی در زمینه آموزش و خدمات مشاورهای به عنوان بخشی از درمان برای دانشآموزان نارساخوان ارائه میدهد.دانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-867310120201121The construction and standardization of diagnostic tool of reading disorderساخت و هنجاریابی ابزار تشخیصی اختلال یادگیری ویژة خواندن130150104810.22098/jld.2020.1048FAمریم کرمیکارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی تربیتی، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانفرحناز کیان ارثیاستادیار گروه روان شناسی تربیتی، دانشگاه سمنانJournal Article20201223The purpose of the current study was to construct and standardize the diagnostic tool of reading disorder. The project was a descriptive (factor analysis) study. All 6 to 12 years old students in the academic year of 2017-2018 who referred to learning disabilities center in Tehran comprised the statistical population of the group with reading disorder and the statistical population of the normal group was all primary and secondary school girls aged between 6 to 12 in the academic year of 2017-2018 in the second district of Tehran. Sixty one students were selected by convenience sampling from the group with reading disorder and 97 subjects were selected by multi-stage random sampling from the normal group and a diagnostic test for reading disorder (including Kim Karad Visual Memory, Frostig Fourth Subtest, Drawn Visual Memory Sequence, Wopman Audit Diagnosis, Cattell Fifth Intelligence Subtest, and Wechsler Intelligence Numerical Memory Subtest for Children) was performed on the participants. Cronbach's alpha method was used to check the reliability of the test and to investigate the separation validity and construct validity, T-Hatling method and factor analysis were used. Factor analysis results showed that the diagnostic tool for reading disorder includes three main factors: auditory sequence, visual perception, and auditory recognition, and the results of T-Hatling test showed a significant difference between the two groups. Cronbach's alpha coefficient for the normal group and the reading disorder group was 0.90, 0.89, and 0.86, respectively. Therefore, according to the results, it can be said that the diagnostic tool for reading disorder is a reliable and steady tool for the assessment and screening of student with the reading disorder.پژوهش حاضر با هدف ساخت و هنجاریابی ابزار تشخیصی اختلال یادگیری ویژة خواندن صورت گرفت. طرح پژوهشی این مطالعه توصیفی (تحلیل عاملی) بود. کلیه دانشآموزان دختر و پسر 6 تا 12 سال مراجعه کننده به مراکز اختلال یادگیری شهر تهران در سال تحصیلی 96-97 جامعه آماری گروه دارای اختلال یادگیری ویژة خواندن را تشکیل میدادند و جامعه آماری گروه عادی را کلیه دانشآموزان دختر 6 تا 12 سال مدارس دولتی و غیردولتی ابتدایی دخترانه منطقه 2 شهر تهران در سال تحصیلی 96-97 تشکیل میداد. از گروه دارای اختلال یادگیری ویژة خواندن 61 نفر به صورت نمونهگیری دردسترس و از گروه عادی 97 نفر به صورت نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای به عنوان نمونه انتخاب گردید و آزمون تشخیصی اختلال یادگیری ویژة خواندن که شامل آزمونهای حافظه بصری کیمکاراد، خرده آزمون چهارم فراستیگ، توالی حافظه بینایی_ترسیمی، تشخیص شنیداری وپمن، خرده آزمون پنجم هوش کتل و خرده آزمون حافظه عددی هوش وکسلر برای کودکان بود، بر روی آنها اجرا گردید. به منظور بررسی پایایی آزمون از روش آلفای کرونباخ استفاده شد. روشهای T هاتلینگ و تحلیل عاملی جهت بررسی روایی تفکیکی و روایی سازه مورد استفاده قرار گرفت. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که ابزار تشخیصی اختلال یادگیری ویژة خواندن شامل سه عامل اصلی توالی شنیداری، ادراک دیداری و تشخیص شنیداری است و نتایج حاصل از T هاتلینگ تفاوت معنادار بین دو گروه را نشان داد. همچنین، ضریب آلفای کرونباخ برای گروه عادی و گروه دارای اختلال یادگیری ویژة خواندن به ترتیب 90/0، 89/0 و 86/0 بود؛ بنابراین، با توجه به نتایج به دست آمده میتوان گفت که ابزار تشخیصی اختلال یادگیری ویژة خواندن ابزاری قابل اعتماد و پایا جهت سنجش و غربالگری اختلال یادگیری ویژة خواندن در دانشآموزان است.دانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-867310120201121The effectiveness of self-related training learning on motivation beliefs and self-related learning strategies of students with written learning disorderاثربخشی آموزش خودگردانی یادگیری بر باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی دانشآموزان با اختلال یادگیری نوشتاری151169104910.22098/jld.2020.1049FAمحمدرضا مرادیگروه روان شناسی، مؤسسه آموزش عالی دانش پژوهان پیشرو، اصفهان، ایرانمریم ماهرالنقشگروه روان شناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایرانفهیمه ماهرالنقشگروه روان شناسی، واحد اهواز، دانشگاه ازاد اسلامی، اهواز، ایرانJournal Article20201223The purpose of this study was to determine the effect of self-related training learning on motivational beliefs and self-related learning strategies of students with written learning disorder, this semi experimental study carried out with pre-test post-test design with control group. Accordingly, using the stratified random sampling method, from students with written learning disability of the third grade primary schools in Isfahan in 2018-2019, 30 students were selected regarding assigned inclusion criteria and then, and they were assigned randomly into experimental (15participants) and control(15 participants) groups. For data collection, the fourth edition of the Wechsler Intelligence Scale for children (WISC-IV) and motivation beliefs and self-related learning test were used. Data were analyzed using MANCONA and using SPSS software version 23. The results indicated there was a significant difference between self-regulatory beliefs and self-regulatory strategies of students with self-management training sessions (p <0.001). Also, the results indicated that self-directed education has a significant effect on improving the inspirational beliefs and self-regulatory strategies of male students (p <0.001). According to the results of self-directed learning, students are a good way to improve motivational beliefs and self-regulation strategies for male students with written learning disorder.هدف مطالعه بررسی تأثیر خودگردانی یادگیری بر باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی دانشآموزان با اختلال یادگیری نوشتاری بود.روش پژوهش نیمه آزمایشی و از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل همة دانشآموزان پسر با ناتوانی یادگیری نوشتن در مقطع سوم ابتدایی شهر اصفهان در سال تحصیلی 97-98 بود. به منظور انجام این پژوهش، 30 دانشآموز با ناتوانی یادگیری نوشتن از میان دانشآموزان پسر سوم ابتدایی شهر اصفهان که ملاکهای ورود به پژوهش را دارا بودند، به شیوه نمونه­گیری چند مرحلهای انتخاب و با روش تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. ابزارهای مورد استفاده عبارت از آزمون نوشتن، پرسشنامه باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی (پینتریج و دیگروت) و آزمون هوشی وکسلر کودکان بود. برنامه مداخله در ده جلسه و هر جلسه به مدت 90 دقیقه صورت گرفت. دادههای به دست آمده با روش آماری تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد باورهای انگیزشی و راهبردهای خود تنظیمی دانشآموزان با جلسات آموزش خودگردانی تفاوت معناداری (001/0>p) دارد. همچنین نتایج بیانکنندة این مطلب است که آموزش خودگردانی در بهبود باورهای انگیزشی و راهبردهای خود تنظیمی دانشآموزان پسر تأثیر معنادار (001/0>p) داشته است. بر اساس نتایج آموزش خودگردانی به دانشآموزان روش مناسبی برای بهبود باورهای انگیزشی و راهبردهای خودتنظیمی دانشآموزان پسر با اختلال یادگیری نوشتاری است.دانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-867310120201121The effectiveness of motivational interviewing on achievement motivation and psychological well-being of students with learning disabilitiesاثربخشی مصاحبه انگیزشی بر انگیزهپیشرفت و بهزیستیروان شناختی دانشآموزان دارای ناتوانیهای یادگیری170186105010.22098/jld.2020.1050FAشهرام مهرآور گیگلودانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشگاه علامه طباطبائی تهرانصیاد اوجاقیگیگلوکارشناس ارشد روانشناسی بالینیJournal Article20201223The purpose of this study was to determine the effect of motivational interviewing on the achievement motivation and psychological well-being of students with learning disabilities. The research method was experimental with pretest-posttest design in control group. The statistical population includes all students with learning disabilities aged 9-14 years of Parsabad city who were studying in the academic year 2017-18. Forty students were selected by sampling and were randomly assigned in experimental and control groups. Search tools included Structured Clinical Interviewing, Raven Intelligence Test, Colorado Learning Problems Questionnaire, Hermes achievement motivation Questionnaire, and Reef Psychological Well-being Questionnaire. Data were analyzed by multivariate analysis of variance. The findings of the study showed that achievement motivation interviewing had influence on the achievement and psychological well-being of students with effective learning disabilities. Based on these findings, it can be said that motivational interviewing has motivated students to accept change, which in turn led to improve performance of students with specific learning disabilities. Also, given the nature of motivational interviewing, which is an effective and promising counseling style, this method can be used to motivate and improve the mental health of students with learning disabilities.پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی مصاحبه انگیزشی بر انگیزهپیشرفت و بهزیستی روان­شناختی دانشآموزان دارای ناتوانیهای یادگیری انجام گرفت. روش پژوهش آزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعة آماری شامل کلیة دانشآموزان دارای ناتوانیهای یادگیری 9 الی 14 سال شهرستان پارسآباد که در سال تحصیلی 96-97 مشغول به تحصیل بودند، است. 40 دانشآموز به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. ابزارهای پژوهش شامل مصاحبة بالینی، آزمون هوش ریون، پرسشنامة مشکلات یادگیری کلرادو، پرسشنامة انگیزهپیشرفت هرمنس و پرسشنامة بهزیستی روانشناختی ریف بود. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چند متغیره تحلیل شدند. یافتههای پژوهش نشان داد که مصاحبه انگیزشی بر انگیزه پیشرفت و بهزیستیروان­شناختی دانشآموزان دارای ناتوانیهای یادگیری اثربخش است. بر اساس نتایج این یافتهها میتوان گفت که مصاحبه انگیزشی باعث ایجاد انگیزه در دانشآموزان برای پذیرش تغییر شده که این امر خود بهبود عملکرد دانشآموزان دارای ناتوانیهای یادگیری خاص را به همراه داشته است. همچنین با توجه به ماهیت مصاحبه انگیزشی که یک سبک مشاورهای اثربخش و نوید بخش است، میتوان از این روش برای ایجاد انگیزه و بهبود سلامتروانی دانشآموزان دارای ناتوانیهای یادگیری استفاده کرد.دانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-867310120201121Comparing group participation and rejection sensitivity in the students with or without learning disordersمقایسه مشارکت گروهی و حساسیت به طرد در دانشآموزان با و بدون اختلال یادگیری187199105110.22098/jld.2020.1051FAمحمد نریمانیاستاد ممتاز گروه روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی0000-0001-7533-2323سیف اله آقاجانیدانشیار گروه روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی0000-0001-9848-9016زینب محسن پورکارشناسی ارشد روان شناسی بالینی، دانشگاه پیام نورJournal Article20201223The present survey goal was comparing group participation and rejection sensitivity in the students with or without learning disorder. The research method was a casual-comparative one. The statistical population of the study was overall primary students of Ardebil city in the 2015-2016 educational year that by the cluster sampling method, 30 individuals with the disorder and 30 ones without learning disorder were chosen as a statistical sample. Data collecting was performed through the group participation and rejection sensitivity trials. The research data were analyzed by a multivariate variance analysis trial. The survey findings indicated that there was a meaningful difference in rejection sensitivity between the two groups. Also, group participation among the common individuals was higher than the people with a learning disorder. According to these results, the content of special educational and psychological programs can be designed and implemented to improve the problems of students with learning disabilities.هدف از پژوهش حاضر مقایسه مشارکت گروهی و حساسیت به طرد در دانشآموزان با و بدون اختلال یادگیری بود. روش پژوهش از نوع علی- مقایسهای بود. جامعه آماری مطالعه کلیه دانشآموزان مقطع ابتدایی شهر اردبیل در سال تحصیلی 1394-1395 بودند که به روش نمونه­گیری خوشهای چند مرحلهای تعداد 30 نفر دانشآموز دارای اختلال یادگیری و 30 نفر بدون اختلال یادگیری به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. گردآوری دادهها از طریق آزمون­های مشارکت گروهی و حساسیت به طرد صورت گرفت. داده­های پژوهش با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد حساسیت به طرد در بین دو گروه تفاوت معناداری دارد (001/0P<). همچنین مشارکت گروهی در بین افراد عادی بطور معناداری بالاتر از افراد دارای اختلال یادگیری بود. با توجه به این نتایج می­توان محتوای برنامه­های آموزشی و روانشناختی ویژهای را برای بهبود مشکلات دانش آموزان دارای اختلال یادگیری، طرح ریزی و اجرا کرد.