دانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-867310220210120The Effectiveness of Visual Skill-based Computer Games on Visual-auditory-spatial Perception and Reading Tracking Speed of Students With Special Learning Disabilitiesاثربخشی بازیهای رایانهای مبتنی بر مهارتهای دیداری بر ادراک دیداری شنیداری فضایی و سرعت ردیابی خواندن دانشآموزان دارای اختلالهای یادگیری خاص200211110310.32598/JLD.10.2.1FAمجتبی پورفرهمندگروه روانشناسی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران.محبوبه طاهرگروه روانشناسی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران.0000-0003-1320-3643Journal Article20180921<strong>Objective: </strong>The aim of this study was to determine the effect of using computer games based on visual skills on visual-auditory-spatial perception and reading speed of reading students with special learning disabilities. <br /><strong>Methods: </strong>The research method was quasi-experimental with pre-test, posttest design with a control group. The statistical population was students with learning disabilities in Joghatai city in 2017- 2018 academic year, 30 of whom were selected by purposive sampling and randomly assigned to experimental and control groups.<br /><strong>Results: </strong>Both groups completed the Frostig Visual Perception Scale, the Hopman Audit Diagnosis, and the Abedi Reading Level Recognition Scale. The experimental group was intervened with computer games for 8 sessions of 45 minutes. The results of analysis of covariance showed that the mean of visual perception (P<0.01), auditory diagnosis (P<0.05) and reading level detection (P<0.05) of the experimental group increased.<br /><strong>Conclusion: </strong>According to the obtained results, it can be said that computer games based on visual skills improved the visual-auditory-spatial perception and reading speed by increasing students' attention and accuracy.<strong>هدف: </strong>هدف این پژوهش، تعیین تأثیر استفاده از بازیهای رایانهای مبتنی بر مهارتهای دیداری بر ادراک دیداری شنیداری فضایی و سرعت ردیابی خواندن دانشآموزان دارای اختلالهای یادگیری خاص بود.<br /><strong>روش ها:</strong> روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری دانشآموزان دارای اختلال یادگیری شهر جغتای در سال تحصیلی 1396-1397 بودند که سی نفر از آنها با نمونهگیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایدهی شدند. <br /><strong>یافته ها:</strong> هر دو گروه، مقیاس ادراک دیداری فراستیگ، تشخیص شنیداری وپمن و تشخیص سطح خواندن عابدی را تکمیل کرده و گروه آزمایش به مدت هشت جلسه 45 دقیقهای تحت آزمایش با بازیهای رایانهای قرار گرفتند. نتایج تحلیلکوواریانس نشان داد، میانگین ادراک دیداری (0/01>P)، تشخیص شنیداری (0/05>P) و تشخیص سطح خواندن (0/05>P) گروه آزمایش افزایش یافته است.<br /><strong>نتیجه گیری:</strong> با توجه به نتایج بهدستآمده میتوان گفت بازیهای رایانهای مبتنی بر مهارتهای دیداری از طریق افزایش توجه و دقت دانشآموزان منجر به بهبود ادراک دیداری شنیداری فضایی و سرعت ردیابی خواندن آنها شد.دانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-867310220210120Effectiveness of Cognitive Rehabilitation Training on Information Processing and Academic Performance of Dyslexic Students in Elementary Schoolsاثربخشی آموزش توانبخشی شناختی بر بهبود پردازش اطلاعات و عملکرد تحصیلی دانشآموزان نارساخوان مقطع ابتدایی212225110410.32598/JLD.10.2.2FAعلی رحمانیگروه روانشناسی، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران.0000-0003-1903-772Xذبیح پیرانیگروه روانشناسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران.0000-0003-0788-0744حسین داوودیگروه روانشناسی، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران.0000-0002-4701-4958حسن حیدریگروه روانشناسی، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران.0000-0002-6698-719XJournal Article20181006<strong>Objective: </strong>The purpose of this study was to determine the effectiveness of cognitive rehabilitation on information processing and academic performance of dyslexic students. This research was a quasi-experimental clinical trial with a pre-test-post-test design with a control group. The research population consisted of all dyslexic students referring to the Omid Educational and Rehabilitation Center, Arak in 2017. <br /><strong>Methods: </strong>The available sampling method was done and all students at the center participated in the research, of whom 30 students were selected and randomly assigned to two experimental and control groups. The research tools were Pham and Taylor educational performance test and Paced Auditory Serial Addition Test (PASAT). The experimental group received 12 sessions of cognitive rehabilitation. The results were analyzed using the Multivariate Analysis of Covariance (MANCOVA). <br /><strong>Results: </strong>The results of MANCOVA showed that cognitive rehabilitation was effective in dyslexic students’ data processing (P≤0.05), but it had no significant effect on their academic performance (P≥0.05). <br /><strong>Conclusion: </strong>Considering the cognitive rehabilitation problems of these children can be effective in expediting their learning.<strong>هدف: </strong>هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی توانبخشی شناختی بر پردازش اطلاعات و عملکرد تحصیلی دانشآموزان نارساخوان بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی با کارآزمایی بالینی با طرح پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش شامل تمام دانشآموزان نارساخوان مراجعهکننده به مرکز آموزش و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری امید شهر اراک در سال 1396 بود.<br /><strong>روش ها:</strong> روش نمونهگیری در دسترس بود و همه دانشآموزان مرکز در پژوهش شرکت کردند. سی دانشآموز به عنوان نمونه انتخاب و به صورت جایگزینی تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. ابزارهای پژوهش شامل آزمون عملکرد تحصیلی فام و تیلور و آزمون گام به گام جمعبندی توالی شنیداری بود. گروه آزمایش در دوازده جلسه تحت آموزش توانبخشی شناختی قرار گرفت. <br /><strong>یافته ها:</strong> نتایج با استفاده از آزمون کوواریانس چندمتغیری تحلیل شد. نتایج مانکوا نشان داد که توانبخشی شناختی بر پردازش اطلاعات دانشآموزان نارساخوان مؤثر است (P≤0/05)، اما تأثیر معناداری بر عملکرد تحصیلی آنها نداشته است (P≤0/05).<br /><strong>نتیجه گیری:</strong> توجه به مسائل توانبخشی شناختی کودکان یادشده میتواند در تسریع یادگیری آنها اثرگذار باشد.دانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-867310220210120The Effectiveness of Math Education on Self-esteem and Self-efficacy of Students With Math and Writing Learning Disorders and Normal Students Based on Mccarthy Modelاثربخشی آموزش ریاضی بر عزت نفس و خودکارآمدی دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی، نوشتن و بهنجار بر اساس مدل مککارتی226239110510.32598/JLD.10.2.3FAمحمد شفائیگروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اردبیل، اردبیل، ایران.0000-0002-6867-2247منصور بیرامیگروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.0000-0001-9406-2007محمد نریمانیگروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اردبیل، اردبیل، ایران.0000-0001-7533-2323وکیل نظریگروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اردبیل، اردبیل، ایران.تورج هاشمیگروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.0000-0002-8353-6104Journal Article20200818<strong>Objective: </strong>The aim of this study is to compare the effectiveness of math education on self-esteem and self-efficacy of students with math learning disabilities, writing and normal students based on the McCarthy model. <br /><strong>Methods: </strong>Because of the nature of this study, the method was quasi-experimental (pre-test-post-group test). The statistical population of the study included all sixth grade students with learning disabilities (math and writing) and non-learning disabilities in Ardabil in the academic year 2019-2020. Sampling procedure of this study was simple random sampling for students with special math and writing learning disabilities (20 people from each group) referring to the centers for learning disabilities in Ardabil and cluster sampling for normal students in Ardabil (40 people).<br /><strong>Results: </strong>Data were collected using the Rosenberg Self-Esteem Scale and the Scherer General Self-Efficacy Scale in the pre-test and post-test stages in all four groups. The obtained data were analyzed by SPSS v. 24 software and covariance statistical method. The results of analysis of covariance showed that there was a difference between self-esteem and self-efficacy of experimental and control groups (P<0.05). In other words, the results showed that their mean scores were significantly higher in the experimental group than the self-esteem and self-efficacy of the experimental group.<br /><strong>Conclusion: </strong>The results of this study can be used in educational settings to improve the status of its components (self-esteem and self-efficacy) of students with learning disabilities and normal.<strong>هدف: </strong>هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش ریاضی بر عزت نفس و خودکارآمدی دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی، نوشتن و بهنجار بر اساس مدل مککارتی است.<br /><strong>روش ها</strong> این تحقیق از لحاظ روش، با توجه به ماهیت موضوع نیمهآزمایشی (پیشآزمون پسآزمون چند گروهی) بود، جامعه آماری تحقیق شامل همه دانشآموزان پایه ششم مبتلا به اختلال یادگیری (ریاضی و نوشتن) و غیرمبتلا به اختلال یادگیری شهر اردبیل در سال تحصیلی 1397-1398 بودند. نمونهگیری به صورت تصادفی ساده از بین دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص ریاضی و نوشتن (بیست نفر از هر گروه) مراجعهکننده به مراکز اختلالات یادگیری شهر اردبیل و تصادفی خوشهای از دانشآموزان بهنجار شهر اردبیل (چهل نفر) انتخاب شدند. <br /><strong>یافته ها:</strong> دادهها با استفاده از مقیاس عزت نفس روزنبرگ و مقیاس خودکارآمدی عمومی شرر در مرحله پیشآزمون پسآزمون در هر چهار گروه جمعآوری شد. دادههای بهدستآمده با نرمافزار SPSS نسخه24 و به روش آماری کوواریانس تحلیل شدند. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که بین عزت نفس و خودکارآمدی، گروههای آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد (0/05>P). به عبارتی، نتایج حاکی از آن است که میانگین نمرههای عزت نفس و خودکارآمدی گروه آزمایشی به طور معنادار بیشتر از گروه کنترل بود.<br /><strong>نتیجه گیری:</strong> نتایج این تحقیق میتواند در محیطهای آموزشی جهت بهبود وضعیت مؤلفههای خود (عزت نفس و خودکارآمدی) دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری و بهنجار استفاده شود.دانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-867310220210120A Comparative Study on Visual Memory and Reaction Time in Students With Specific Learning Disability (SLD) and Normal Childrenمقایسه زمان واکنش و حافظه بینایی در دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص و عادی240253110210.32598/JLD.10.2.4FAفاطمه کارگرگروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.سهیلا طالبیگروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.Journal Article20190420<strong>Objective: </strong>This study aimed to compare the reaction time and visual memory in students with SLD and normal students.<br /><strong>Methods: </strong>This research was conducted using a causal-comparative method. Using causal-comparative method, the samples were selected through cluster sampling i.e. 15 students with reading learning disability, and 15 students with learning disability in mathematics and 15 normal students. The instruments were Kim-Carrad visual memory test and reaction time tester system. The obtained data were analyzed using MANOVA and SPSS software.<br /><strong>Results: </strong>Results showed that there was a significant relationship between SLD students with the rate of error in visual memory test and duration of reaction to stimuli (P<0.05); the results of this study showed that the performance of SLD students’ memory is lower than that of normal children. <br /><strong>Conclusion: </strong>Also, there was a significant difference between the reading of students with reading learning disability, and students with learning disability in mathematics and normal students.<strong>هدف: </strong>پژوهش حاضر به منظور مقایسه زمان واکنش و حافظه بینایی در دانشآموزان با اختلال یادگیری خواندن و ریاضی و دانشآموزان عادی انجام شده است. این پژوهش با روش علّی مقایسهای انجام شده است.<br /><strong>روش ها:</strong> نمونه پژوهش، پانزده دانشآموز با اختلال یادگیری خواندن، پانزده دانشآموز با اختلال یادگیری ریاضی و پانزده دانشآموز عادی بودند که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای و اجرای آزمونهای تشخیصی انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده شامل آزمون حافظه بینایی کیم کاراد، آزمون خواندن و دستگاه زمان واکنش سنج بود. دادههای بهدستآمده با روش آماری تحلیل چندمتغیری مانوا تجزیه و تحلیل شد.<br /><strong>یافته ها:</strong> نتایج نشان داد که بین مشکلات یادگیری آزمودنیها با میزان خطا در آزمون حافظه بینایی و مدتزمان واکنش نسبت به محرکها، رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد (0/05>P). همچنین در آزمون حافظه کیم کاراد بین دو گروه با اختلال خواندن و عادی تفاوت معنادار است، اما بین گروه با اختلال ریاضی و خواندن و گروه عادی در این زمینه تفاوت معنادار وجود ندارد (0/05>P). نتایج بهدستآمده بیانکننده آن است که بین سه گروه از نظر حافظه بینایی و زمان واکنش تفاوت معنادار وجود دارد.<br /><strong>نتیجه گیری:</strong> نتایج پژوهش نشان داد که عملکرد کودکان با اختلال خواندن و ریاضی در حافظه بینایی در مقایسه با کودکان عادی پایینتر است و همچنین در بخش مربوط به سنجش زمان واکنش کودکان با اختلال ریاضی و خواندن عملکرد ضعیفتری نسبت به کودکان عادی دارند.دانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-867310220210120Effectiveness of Conscious Parenting Training Based on Imago Therapy Approach on the Interaction of Mother-child Mothers of Children With Learning Disabilitiesاثربخشی آموزش فرزندپروری هشیار مبتنی بر رویکرد ایماگوتراپی بر تعامل والد کودک مادران فرزند مبتلا به ناتوانی یادگیری254267108910.32598/JLD.10.2.5FAحسین متینگروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.0000-0001-5406-6900ناصر یوسفیگروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، کردستان، ایران.0000-0002-4851-5631محیا سلگیگروه مشاوره، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.مژگان حیاتیگروه مشاوره، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.0000-0003-1937-4902Journal Article20200316<strong>Objective: </strong>This research aimed to investigate the effect of Conscious Parenting Training Based on the Imago therapy approach on the interaction of mother-child mothers of children with learning disabilities. <br /><strong>Methods: </strong>The present research was a quasi-experimental study with pre-test, post-test design, and control group. The statistical population included all mothers who have learning disabilities children in Hamedan city in the year of 2019 from which a sample of 30 people was chosen through available sampling and were randomly divided into two control (n=15) and experimental groups (n=15). Both groups sat for the pre-test and the experimental group received Conscious Parenting in 4 sections with 8 sessions of 90 minutes, while the control group did not receive this treatment. In the end, for both groups, the post-test was performed. The research tool included Pianta Child-Parent Relationship Scale (1994). Multivariate analysis of covariance was used for analyzing the data. <br /><strong>Results: </strong>The results showed that Conscious Parenting had a significant effect on the interaction and also conflict, closeness, and dependency subscale in mothers of children with learning disabilities (P<0.001). <br /><strong>Conclusion: </strong>It is recommended that this method can be used to inform parents about conscious communication with their children.<strong>هدف: </strong>این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش فرزندپروری هشیار مبتنی بر رویکرد ایماگوتراپی بر تعامل والد کودک مادران فرزند مبتلا به ناتوانی یادگیری انجام شد.<br /><strong>روش ها:</strong> پژوهش حاضر نیمهآزمایشی و طرح مورد استفاده پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل همه مادران فرزند مبتلا به ناتوانی یادگیری شهر همدان در سال 1398 بودند که از بین آنها نمونهای به حجم سی نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه پانزده نفری آزمایش و کنترل قرار گرفتند. از هر دو گروه، پیشآزمون به عمل آمد و گروه آزمایش، آموزش فرزندپروری هشیار را در چهار بخش به تعداد هشت جلسه نود دقیقهای دریافت کردند، در حالی که به گروه کنترل این آموزش ارائه نشد و در پایان برای هر دو گروه، پسآزمون اجرا شد. ابزار استفادهشده در این پژوهش، پرسشنامه تعامل والد فرزند پیانتا بود. اطلاعات پژوهش با استفاده از روش کوواریانس چندمتغیری تحلیل شد.<br /><strong>یافته ها:</strong> نتایج این پژوهش نشان داد که فرزندپروری هشیار تأثیر معناداری بر تعامل و همچنین خردهمقیاسهای تعارض، نزدیکی و وابستگی مادران فرزند مبتلا به ناتوانی یادگیری داشت (0/001>P). <br /><strong>نتیجه گیری:</strong> پیشنهاد میشود از این روش برای آگاه کردن والدین در زمینه برقراری ارتباط هشیار با فرزندان خود استفاده شود.دانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-867310220210120The Effectiveness of Phonics and Whole-word Techniques on Improving English Reading Skills of Dyslexic Studentsاثربخشی روش آوایی و واژگانی بر بهبود مهارت خواندن انگلیسی زبانآموزان نارساخوان268281108810.32598/JLD.10.2.6FAولی محمدیگروه آموزشی زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.0000-0002-2881-0633Journal Article20201212<strong>Objective: </strong>The purpose of this study was to investigate the effectiveness of phonics and whole-word techniques on improving the English reading skills of dyslexic students. <br /><strong>Methods: </strong>The research method was a pre-test, posttest comparison group design. The population consisted of all elementary dyslexic students in Ardabil city. 30 participants were selected by availability sampling, and they were randomly assigned into two experimental groups (conditions of phonics (dealing with the individual sounds and letters of a word)) and whole-word (taking a word as a complete unit of meaning). To better understand both teaching techniques and to have an accurate understanding of the quality and how to improve the comprehension and learning of words and its impact on reading skill, the sample was homogenized through a pre-test using Vocabulary Levels Test. Then, they participated in 12 sessions each 60 minutes receiving instruction and practice on learning vocabulary through phonics and whole-word methods to see their influence on their reading skill. <br /><strong>Results: </strong>After performing the treatment, the results were compared through covariance analysis and independent samples t-test. The findings showed an average amount of progress in terms of vocabulary in both groups. However, those language learners in the whole-word group outperformed those in the phonics group when it came to the reading skill (P<0.05). <br /><strong>Conclusion: </strong>Therefore, it can be concluded that lexical teaching methods (word-based) and phonics (sound-based) have a significant effect on improving the reading skills of dyslexic learners, however, the contribution of the whole-word method is more than that of the phonics technique.<strong>هدف: </strong>پژوهش حاضر با هدف روش آوایی و واژگانی بر بهبود مهارت خواندن انگلیسی زبانآموزان نارساخوان انجام گرفت. روش پژوهش این مطالعه، از نوع پیش آزمون پس آزمون با دو گروه آزمایش به منظور انجام مقایسه بود.<br /><strong>روش ها: </strong>جامعه آماری همه زبانآموزان مبتدی دارای اختلال نارساخوانی در شهر اردبیل بوده که از بین آنها سی نفر با روش نمونهگیری هدفمند و در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آموزش واژگان از طریق روش آوایی (آوامحور) و روش واژگانی (واژهمحور) گمارده شدند. با استفاده از آزمون سطوح واژگانی، برای درک بهتر هر دو روش آموزش و درک دقیق کیفیت و چگونگی پیشرفت در یادگیری و به یادسپاری واژگان و تأثیر آن بر مهارت خواندن، نمونه انتخابی یکدست شدند. با استفاده از روش آوایی (آوامحور) و روش واژگانی (واژهمحور)، آزمودنیهای هر دو گروه به مدت دوازده جلسه شصت دقیقهای تحت آموزش از طریق دو روش یادشده قرار گرفتند. پس از اجرای آزمایش، پسآزمون و آزمون خواندن اجرا شد. برای تحلیل نتایج بهدستآمده از روش تحلیل کوواریانس و آزمون تی مستقل استفاده شد.<br /><strong>یافته ها:</strong> یافتهها نشان داد که هر دو گروه پیشرفت قابل توجهی در فرایند یادگیری واژگان و بهبود مهارت خواندن داشتند. با وجود این، بین عملکرد درک مطلب آزمودنیهای دو گروه، تفاوت معناداری مشاهده شد. به این معنی که زبانآموزان گروه واژهمحور عملکرد بهتری نسبت به زبانآموزان گروه آوامحور از خود نشان دادند (P<0/05) .<br /><strong>نتیجه گیری:</strong> بنابراین میتوان نتیجه گرفت که روشهای تدریس واژگانی (واژهمحور) و آوایی (آوامحور) تأثیر بسزایی در بهبود مهارت خواندن زبانآموزان نارساخوان دارند و اندازه این تأثیر برای روش واژگانی چشمگیرتر است.دانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-867310220210120Investigating the Structural Equation Model of the effect of Metacognitive Awareness, Self-Efficacy, and Academic Motivation on Attitude towards Mathematics by Examining the Mediating Role of Mathematical Anxiety in Students with Special Learning Disabilitiesبررسی مدل معادلات ساختاری آگاهی فراشناختی، خودکارآمدی و انگیزه تحصیلی با نگرش به درس ریاضی: با آزمون نقش واسطهای اضطراب ریاضی در دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص282299110110.32598/JLD.10.2.7FAوحید نوروززادهگروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.اسماعیل سلیمانیگروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.Journal Article20181120<strong>Objective: </strong>The purpose of this study was to examine the structural equation model of metacognitive awareness, self-efficacy and academic motivation with an attitude toward mathematics: by mediating the role of math anxiety in patients with LD. <br /><strong>Methods: </strong>The method of this study was correlation of structural equation model. The statistical population of the present study included all students with special learning disorder selected from the 4th to 6th grades of East Azarbaijan province who were studying in the first half of the academic year of 2017-18. The statistical sample included 213 students with a specific learning disorder selected from the statistical community using simple random sampling method. They responded to math anxiety questionnaires, attitude toward math, academic motivation, academic self-efficacy and meta-cognitive awareness questionnaires.<br /><strong>Results: </strong>The results of Pearson correlation coefficient showed there is a positive and significant relationship between the attitudes toward mathematics and metacognitive awareness; between academic self-efficacy and attitude towards math; there is a positive and significant relationship between attitudes toward math with academic motivation. Also there is a significant negative relationship between mathematical anxiety with metacognitive awareness, academic self-efficacy, internal and external educational motivation, perception of teacher's attitude and attitude toward mathematics. <br /><strong>Conclusion: </strong>Also, the AMOS software bootstrap test showed that indirect paths of metacognitive strategies to attitudes toward mathematics through mathematical anxiety; academic motivation for attitudes toward mathematics through mathematical anxiety and academic self-efficacy for attitudes toward mathematics through mathematical anxiety are fitted.<strong>هدف: </strong>بررسی مدل هدف این پژوهش، بررسی مدل معادلات ساختاری آگاهی فراشناختی، خودکارآمدی و انگیزه تحصیلی با نگرش به درس ریاضی: با آزمون نقش واسطهای اضطراب ریاضی در مبتلایان به LD بود. <br /><strong>روش ها:</strong> روش پژوهش مطالعه، همبستگی از نوع مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل همه دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص پایههای چهارم تا ششم ابتدایی استان آذربایجان شرقی بود که در نیمسال اول سال تحصیلی96-1397 مشغول تحصیل بودند. نمونه آماری مطالعه حاضر شامل 213 دانشآموز دارای اختلال یادگیری خاص از بین جامعه آماری بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند و به پرسشنامههای اضطراب ریاضی، نگرش به ریاضی، انگیزش تحصیلی، خودکارآمدی تحصیلی و پرسشنامه آگاهی فراشناختی از راهبردهای مطالعه پاسخ دادند.<br /><strong>یافته ها:</strong> نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین نگرش به ریاضی با آگاهی فراشناختی، بین خودکارآمدی تحصیلی با نگرش به ریاضی و بین نگرش به ریاضی با انگیزش تحصیلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و همچنین بین اضطراب ریاضی با آگاهی فراشناختی، خودکارآمدی تحصیلی، انگیزش تحصیلی درونی و بیرونی، ادراک از نگرش معلم و نگرش به ریاضی رابطه منفی معناداری وجود دارد. <br /><strong>نتیجه گیری:</strong> آزمون بوت استراپ نرمافزار AMOS نشان داد که مسیرهای غیرمستقیم راهبردهای فراشناختی به نگرش به درس ریاضی از طریق اضطراب ریاضی، انگیزه تحصیلی به نگرش به درس ریاضی از طریق اضطراب ریاضی و خودکارآمدی تحصیلی به نگرش به درس ریاضی از طریق اضطراب ریاضی دارای برازش است.