دانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-867310320210321Prevalence of Depression in Children with Specific Learning Disorder: The Role of Child-Parent and Child-Teacher Relationshipشیوع افسردگی در کودکان دچار اختلال یادگیری خاص: نقش ارتباط کودک-والد و کودک-معلم300315112110.32598/JLD.10.3.1FAسعید آریاپورانگروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ملایر، همدان، ایرانمحمد نریمانیگروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران0000-0001-7533-2323Journal Article20200328<strong>Objective:</strong> This study aimed to investigate the prevalence of depression in children with a Specific Learning Disorder (SLD) and the role of the child-parent and child-teacher relationship in predicting its symptoms. <br /><strong>Methods:</strong> The research design was a correlation. From the total number of children with SLD, 596 students were selected by census method in Brujerd, Nahavand, and Malayer cities. The level 2—Depression—Parent/Guardian of Child version, child-parent (parent version), and child-teacher (teacher version) relationship scales were used to collect the data. Pearson correlation and simultaneous multivariate regression were used to analyze the data. <br /><strong>Results:</strong> The results showed that severe, moderate, and mild depression rates in children with SLD were 15.10%, 25.17%, and 9.90%, respectively. There was a significant negative correlation between the closeness of child-parent (mother and father) and the teacher-child relationship with depression. There was a significant positive correlation between conflict and dependence on child-parent (parent) and teacher-child relationship with depression. All dimensions of the child-parent and child-teacher relationship except the closeness child-father relationship had a significant role in predicting depression in children with SLD. Based on the results, child-parent and child-teacher interactions reduce depressive symptoms in children with SLD.<br /><strong>Conclusion:</strong> Based on the results, child-parent and child-teacher interaction training are suggested to reduce the symptoms of depression in children with SLD.<strong>هدف:</strong> هدف پژوهش حاضر بررسی میزان شیوع افسردگی در کودکان دچار اختلال یادگیری خاص و نقش ارتباط والد-کودک و کودک-معلم در پیشبینی علائم آن بود. <br /><strong>روش ها:</strong> روش پژوهش، همبستگی بود. از میان دانشآموزان دچار اختلال یادگیری خاص، در سه شهرستان بروجرد، نهاوند و ملایر، 596 دانشآموز به صورت سرشماری انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از مقیاسهای سطح 2 - افسردگی کودک نسخه والد / سرپرست، رابطه کودک-والد (نسخه والد) و رابطه دانشآموز-معلم (نسخه معلم) استفاده شد. برای تحلیل دادهها از همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیری همزمان استفاده شد.<br /><strong>یافته ها: </strong>نتایج نشان داد که میزان افسردگی شدید، متوسط و خفیف در کودکان مبتلا به اختلال یادگیری خاص به ترتیب 15/10، 25/17 و 9/90 درصد بوده است. نتایج نشان داد که نزدیکی کودک-والد (پدر و مادر) و کودک-معلم با افسردگی رابطه منفی معنادار داشت و تعارض و وابستگی کودک-والد (پدر و مادر) و کودک-معلم با افسردگی رابطه مثبت معنادار داشت. تمام ابعاد وابستگی کودک-والد و کودک-معلم به غیر از ارتباط نزدیک کودک-پدر در پیشبینی افسردگی کودکان دچار اختلال یادگیری خاص نقش معنادار داشتند. <br /><strong>نتیجه گیری:</strong> بر اساس نتایج، آموزشهای مبتنی بر تعامل کودک-والد و کودک-معلم برای کاهش علائم افسردگی کودکان دچار اختلال یادگیری خاص پیشنهاد میشود. دانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-867310320210321Investigation of Lived Experience of Teachers of Children With Special Learning Disabilities: A Phenomenological Qualitative Approachبررسی تجربه زیسته مربیان کودکان دچار اختلالات یادگیری ویژه: یک مطالعه کیفی پدیدارشناسی316329112210.32598/JLD.10.3.2FAسمیرا چناریگروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، آذربایجان شرقی، ایران.0000-0002-9762-4439یوسف ادیبگروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، آذربایجان شرقی، ایرانزلیخا عابدینیگروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، آذربایجان شرقی، ایران0000-0001-7196-6601Journal Article20200128<strong>Objective:</strong> This study aimed to investigate the lived experiences of the teachers who have been dealing with students with Special Learning Disorders (SLD) for years. The research employed a phenomenological-qualitative approach.<br /><strong>Methods:</strong> The data was collected using semi-structural interviews with 9 teachers who had the required criterion and worked at learning disorder centers in Bandar Abbas. The study participants were selected through purposeful sampling until the data saturation stage was reached. Then, the data were analyzed through four stages employing the method proposed by Smith. <br /><strong>Results:</strong> The findings implied six main categories (Moral and behavioral characteristics of SLD Children, Family Role, School Performance, Teaching Requirements, the Effect of Job on the Teacher’s Life, Remedial and Educational Facilities) and nineteen sub-categories.<br /><strong>Conclusion:</strong> Investigating teachers’ experiences gives families, teachers, and special teaching educators valuable information to recognize and intervene on time. It also provides multilateral support and helps improve the status and conditions of children with SLD.<strong>هدف:</strong> پژوهش حاضر با هدف بررسی تجربه زیسته مربیانی که سالها با کودکان دچار اختلالات یادگیری ویژه در ارتباط بودهاند، با روش کیفی پدیدارشناسی انجام شد.<br /><strong>روش ها: </strong> اطلاعات با استفاده از مصاحبههای نیمه ساختاریافته با نُه نفر از مربیان شاغل در مراکز اختلالات یادگیری شهر بندرعباس که از معیارهای لازم برای ورود به مطالعه برخوردار بودند، به روش نمونهگیری هدفمند و تا رسیدن به مرحله اشباع دادهها گردآوری شد. <br /><strong>یافته ها: </strong>دادهها با روش پیشنهادی اسمیت، طی چهار مرحله تجزیه و تحلیل شد. یافتههای حاصلشده مشتمل بر شش مضمون اصلی (خصوصیات اخلاقی و رفتاری کودکان اختلالات یادگیری خاص، نقش خانواده، عملکرد مدرسه، بایستههای مربیگری، تأثیر شغل در زندگی مربیان، امکانات آموزشی و درمانی) و نوزده مضمون فرعی بود.<br /><strong>نتیجه گیری:</strong> بررسی تجارب مربیان اطلاعات ارزشمندی را برای خانوادهها، معلمان و مربیان آموزش ویژه در جهت تشخیص و مداخله بهنگام، حمایت چندجانبه و کمک به بهبود وضعیت و شرایط کودکان دچار اختلال یادگیری ویژه فراهم میکند.دانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-867310320210321Investigating and Comparison of Rumination and Defense Mechanisms in Students With or Without Special Learning Disorderمقایسه نشخوارهای فکری و سازوکارهای دفاعی در دانشآموزانِ با یا بدون اختلال یادگیری خاص330343111910.32598/JLD.10.3.3FAداود چهاردولیگروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، کردستان، ایرانناصر یوسفیگروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، کردستان، ایرانشبروز قبادی زادهگروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، کردستان، ایرانسمیرا پشاآبادیگروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، کردستان، ایرانJournal Article20200407<strong>Objective:</strong> This study aimed to investigate and compare rumination and defense mechanisms in students with and without specific learning disorders. <br /><strong>Methods:</strong> The research method was causal-comparative. The statistical population included all male and female students of seventh, eighth, and ninth grade in Sanandaj city in the academic year 2018-2019. The study sample included 106 students (53 students with a specific learning disorder and 53 students without specific learning disorders) selected by multistage cluster random sampling. The data was collected using the Chronic Liver Disease Questionnaire (CLDQ), Defense Style Questionnaire, Ruminative Response Scale (RRS), and structured clinical interview. The data was analyzed by SPSS software and a Multivariate test.<br /><strong>Results: </strong>The results showed a significant difference between the two groups of students with and without specific learning disorders in rumination and defense mechanisms (P<0.00)<br /><strong>Conclusion:</strong> Students with specific learning disabilities have more rumination and use more immature and neurotic defense mechanisms.<strong>هدف</strong> پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسه نشخوارهای فکری و سازوکارهای دفاعی در دانشآموزانِ با یا بدون اختلال یادگیری خاص انجام شد. <br /><strong>روش ها </strong> روش پژوهش علّی-مقایسهای بود. جامعه آماری شامل همه دانشآموزان دختر و پسر پایههای هفتم، هشتم و نهم شهرستان سنندج در سال تحصیلی 1399-1398 بود. نمونه پژوهش شامل 106 دانشآموز (53 دانشآموز با اختلال یادگیری خاص و 53 دانشآموز بدون اختلال یادگیری خاص) بود که به صورت نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. به منظور جمعآوری دادهها از پرسشنامههای؛ اختلال یادگیری کلورادو، سازوکار دفاعی، پاسخ نشخواری و مصاحبه بالینی ساختاریافته استفاده شد. دادهها با نرمافزار SPSS و آزمون تحلیل واریانس چند متغیره تحلیل شدند. <br /><strong>یافته ها </strong>نتایج نشان داد که بین دو گروه از دانشآموزان با یا بدون اختلال یادگیری خاص در نشخوارهای فکری و سازوکارهای دفاعی تفاوت معنادار وجود دارد (00/0>P). <br /><strong>نتیجه گیری </strong>دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص، نشخوارهای فکری بیشتری داشته و از سازوکارهای دفاعی رشدنایافته و نوروتیک بیشتر استفاده میکنند.دانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-867310320210321Comparison of Self-motivational Self-regulation, Emotional and Sensory Processing in Students With Specific Learning Disorder or Normal Studentsمقایسه خودتنظیمی انگیزشی، پردازش هیجانی و حسی در دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص و دانش آموزان بهنجار344355112410.32598/JLD.10.3.4FAاکبر رضایی فردگروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایرانافسانه مومنیگروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد فیروزآباد، فارس، ایرانآرش عقیقیگروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، فارس، ایران0000-0002-0515-2201سعیده دانشمندیگروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، فارس، ایران0000-0001-6720-8197Journal Article20171018<strong>Objective: </strong>Considering the need to identify children with Special Learning Disorder (SLD) characteristics to educate them more effectively, this study compared self-motivational self-regulation and emotional and sensory processing in students with SLD and normal students. <br /><strong>Methods: </strong>The research method was causal-comparative. The research population included all normal male students with an SLD in Kazeroon (Academic year 95-96), of which 60 people (30 normal and 30 SLD) were selected as examples. To collect data, we used Walters Self-Regulatory Scale (1998), Barker Emotional Processing Inventory (2007), and Status Questionnaire sensory Wayne Dunn (1999).<br /><strong>Results: </strong>The data were analyzed using a multivariate analysis of variance. According to the results, the mean of motivational self-regulation and sensory processing was lower in students with a learning disorder. The mean of difficulties in emotional processing was higher than of normal students (P<0/000).<br /><strong>Conclusion: </strong>Therefore, it can be concluded that students with SLD, because of weakness in their self-regulating, emotional, and sensory processing, need to be trained and strengthened in these areas.<strong>هدف:</strong> با توجه به ضرورت شناسایی ویژگیهای کودکان دچار اختلال یادگیری خاص برای ارائه آموزشهای مناسب به آنان، هدف پژوهش حاضر بررسی خودتنظیمی انگیزشی، پردازش هیجانی و حسی بین دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص و دانشآموزان بهنجار بود. <br /><strong>روش ها: </strong>روش پژوهش حاضر، روش علّی-مقایسهای بود. جامعه پژوهش شامل همه دانشآموزان پسر عادی و مبتلا به اختلال یادگیری خاص شهر کازرون بود (سال تحصیلی 96 -95) و شصت دانشآموز به عنوان نمونه انتخاب شدند (سی نفر عادی و سی نفر مبتلا به اختلال یادگیری خاص). برای گردآوری دادهها از مقیاس خودتنظیمی انگیزشی ولترز، پرسشنامه پردازش هیجانی بارکر و پرسشنامه وضعیت حسی ویندان استفاده شد. دادهها با روش تحلیل واریانس چندمتغیری تجزیه و تحلیل شد. <br /><strong>یافته ها: </strong>طبق نتایج، در دانشآموزان دچار اختلال یادگیری خاص میانگین خودتنظیمی انگزشی و پردازش حسی پایینتر و میانگین مشکلات پردازش هیجانی بالاتر از دانشآموزان عادی بود (000/0>P). <br /><strong>نتیجه گیری:</strong> بنابراین میتوان نتیجه گرفت که دانشآموزان دچار اختلال یادگیری خاص دچار ضعف در خودتنظیمی انگیزشی و پردازش هیجانی و حسی هستند که به آموزش و تقویت شدن در این زمینهها نیاز دارند.دانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-867310320210321Comparison of Self-control With Bullying–Victim Behavior in Students with or without Learning Disabilityمقایسه خودکنترلی و رفتار قلدری -قربانی در دانشآموزان دچار اختلال یادگیری خاص و دانشآموزان بهنجار356365112010.32598/JLD.10.3.5FAمریم عزتی بابیگروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران0000-0001-7373-8506قادر قاسمیگروه ریاضیات و کاربردها، دانشکده علوم، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایرانJournal Article20200907<strong>Objective: </strong>This study aimed to compare self-control with bullying-victim behavior in students with and without learning disabilities. <br /><strong>Methods: </strong>This research is a causal-comparative study. The statistical population of this study was all female and men students with learning disorders who were referred to Germi learning disability centers. As the sample, 30 students were selected through the available sampling method, and 30 normal students were randomly selected in a multi-stage cluster of primary school girls and boys in Germi. Tangney Self-Control Questionnaire and Olivious bullying-victim questionnaire were used to collect data. The data were analyzed by multivariate analysis of variance (MANOVA).<br /><strong>Results: </strong>The results showed that students with learning disabilities were significantly different in self-control and bullying-victim behavior from normal students (P<0.001); consequently, these students have less self-control and more bullying-victim behavior than normal students.<br /><strong>Conclusion:</strong> The study results showed that students with learning disabilities have a higher risk of developing behavioral problems (bullying-victimization). Therefore, it is necessary to provide parents and educators with academic programs to prevent the outbreak of behavior disorders and diagnose and treat them on time.<strong>هدف:</strong> پژوهش حاضر با هدف مقایسه خودکنترلی و رفتار قلدری-قربانی در دانشآموزان دچار اختلال یادگیری خاص و دانشآموزان بهنجار انجام شده است.<br /><strong>روش ها: </strong>این پژوهش توصیفی و از نوع علّی-مقایسهای بود. جامعه آماری آن، همه دانشآموزان دختر و پسر دچار ناتوانی یادگیری مراجعهکننده به مراکز اختلالات یادگیری شهرستان گرمی بودند که از بین آنها سی نفر با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس و همچنین تعداد سی نفر از دانشآموزان عادی به صورت خوشهای چند مرحلهای از مدارس متوسطه اول شهرستان گرمی انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه خودکنترلی تانجی و پرسشنامه قلدری-قربانی اولویوس استفاده شد. برای تحلیل دادهها از واریانس چند متغیره (مانوا) استفاده شد. <br /><strong>یافته ها: </strong>نتایج نشاندهنده تفاوت معنادار در خودکنترلی و رفتار قلدری-قربانی بین دانشآموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری و دانشآموزان عادی بود (0/001>P)، بدین ترتیب که این دانشآموزان خودکنترلی کمتر و رفتار قلدری-قربانی بیشتری نسبت به دانشآموزان عادی دارند.<br /><strong>نتیجه گیری: </strong>نتایج مطالعه نشان دادکه دانشآموزان با ناتوانی یادگیری خطرپذیری بیشتری برای ابتلا به مشکلات رفتاری ( قلدری-قربانی) دارند. از این رو، ارائه برنامههای آموزشی به والدین و مربیان به منظور پیشگیری از بروز اختلالات رفتاری و تشخیص و درمان به موقع آن ضروری است.دانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-867310320210321The Effectiveness of Group Positive Thinking Training on Improving Empathy and Social Anxiety in Male Students With Learning Disabilitiesاثربخشی آموزش مثبتاندیشی به شیوه گروهی بر بهبود همدلی و کاهش اضطراب اجتماعی دانشآموزان پسر دچار ناتوانی یادگیری366379112310.32598/JLD.10.3.6FAعزت اله قدم پورگروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، لرستان، ایرانسارا قصیری گودرزیگروه ریاضی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایرانروح الله درخشان فرگروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، خوزستان، ایرانحافظ پادروندگروه روانشناسی تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران.Journal Article20200526<strong>Objective: </strong>This study aimed to evaluate the effectiveness of group positive thinking training on improving empathy and social anxiety in male students with learning disabilities.<br /><strong>Methods: </strong>The method of the present study was a quasi-experimental design with a pretest-posttest and control group. The study’s statistical population included all students aged 13-15 with learning disabilities referred to educational and clinical centers in Karaj in the academic year 2018-19. Forty students were selected from the statistical population by the convenience sampling method. Then each of them was assigned to an experimental group (n=20) and a control group (n=20) through a random sampling method. The research instruments included the La Monica Empathy Questionnaire, Lajersa social anxiety questionnaire, and positive thinking training package. Positive thinking training was provided to the experimental group in 10 sessions, each lasting 75 minutes, but the control group did not receive such training. Research data were analyzed using univariate and multivariate analysis of covariance (MANCOVA).<br /><strong>Results: </strong>The research analysis results showed that positive thinking training effectively improves empathy and reduces students’ social anxiety with learning disabilities. In the post-test stage, the subjects in the experimental group significantly have better empathy and less social anxiety (P<0.005).<br /><strong>Conclusion: </strong>According to the results of this study, it is suggested that positive thinking can be used as one of the effective adjunctive therapies in improving empathy and reducing social anxiety in students with learning disabilities.<strong>هدف:</strong> هدف از این پژوهش اثربخشی آموزش مثبتاندیشی به شیوه گروهی بر بهبود همدلی و اضطراب اجتماعی دانشآموزان پسر دچار ناتوانیهای یادگیری بود. <br /><strong>روش ها: </strong>روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل همه دانشآموزان 13-15 سال مبتلا به اختلال یادگیری مراجعهکننده به مراکز آموزشی و بالینی شهر کرج در سال تحصیلی 1398-1397 بود. از بین جامعه آماری چهل دانشآموز به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و در ادامه هریک از آنها به روش نمونهگیری تصادفی در دوگروه آزمایش (بیست نفر) و کنترل (بیست نفر) جایگزین شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه همدلی لامونیکا، پرسشنامه اضطراب اجتماعی لاجرسا و آموزش مثبتاندیشی بود. آموزش مثبتاندیشی به صورت ده جلسه 75 دقیقهای به گروه آزمایش ارائه شد، اما گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. دادههای پژوهش با استفاده از روش تحلیل کوواریانس تک متغیره و چند متغیره تجزیه و تحلیل شد. <br /><strong>یافته ها:</strong> نتایج تجزیه و تحلیل یافتههای پژوهش نشان داد که آموزش مثبتاندیشی در بهبود همدلی و کاهش اضطراب اجتماعی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری مؤثر است، بهگونهای که افراد مورد مطالعه در گروه آزمایش در مرحله پسآزمون بهطور معناداری همدلی بهتر و اضطراب اجتماعی کمتری دارند (0/005>P). <br /><strong>نتیجه گیری:</strong> با توجه به نتایج بهدستآمده از این پژوهش پیشنهاد میشود که از مثبتاندیشی به عنوان یکی از درمانهای کمکی مؤثر در بهبود همدلی و کاهش اضطراب اجتماعی دانشآموزان با ناتوانییادگیری استفاده شود.دانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-867310320210321The Effectiveness of Parent-Child Interactive Therapy on Parenting Stress and Parenting Self-efficacy of Mothers of Children With Learning Disabilitiesاثربخشی درمان تعاملی والد-کودک بر تنیدگی والدگری و خودکارآمدی والدگری مادران کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری380393111810.32598/JLD.10.3.7FAزهره هاشمیگروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه مراغه، مراغه، آذربایجان شرقی، ایرانساناز عینیگروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران0000-0001-9650-9167Journal Article20200224<strong>Objective: </strong>This study aimed to investigate the effectiveness of parent-child interactive therapy on parenting stress and parenting self-efficacy in mothers of children with learning disabilities. <br /><strong>Methods: </strong>In this quasi-experimental study, 5 mothers of male students with learning disabilities in Maragheh city Learning Disabilities Center in the academic year of 2018-2019 were selected by convenience sampling and randomly assigned to experimental and control groups. The experimental group received two parent-child interactive treatments during 2 two-hour sessions. Data collection tools included a parenting stress questionnaire and a parenting self-efficacy questionnaire. Data were analyzed using multiple analyses of covariance in SPSS software v. 23. After controlling for pre-test effects, there was a significant difference between the mean post-test scores in parenting stress and parenting self-efficacy variables (P<0.01).<br /><strong>Results: </strong>The results showed increased self-efficacy and decreased parenting stress in the experimental group (P<0.01).<br /><strong>Conclusion: </strong>Parent-child interaction training affects mothers’ self-efficacy and parenting stress in students with learning disabilities, and it is recommended that parents design educational sessions.<strong>هدف:</strong> پژوهش حاضر با هدف اثربخشی درمان تعاملی والد-کودک بر تنیدگی والدگری و خودکارآمدی والدگری مادران کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری انجام شد. <br /><strong>روش ها: </strong> در این پژوهش نیمه آزمایشی، سی نفر از مادران دانشآموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری مرکز اختلالات یادگیری شهر تبریز در سال تحصیلی 1399-1398 به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در گروه پانزده نفری آزمایش و کنترل جای گرفتند. گروه آزمایش طی سیزده جلسه تحت درمان تعاملی کودک-والد قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها، شامل پرسشنامه تنیدگی والدگری و خوداثرمندی والدگری بود. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره با نرمافزار آماری SPSS نسخه 23 تجزیه و تحلیل شدند. <br /><strong>یافته ها:</strong> نتایج نشان داد که بعد از کنترل اثرات پیشآزمون، بین میانگین نمرات پسآزمون دو گروه در هریک از متغیرهای تنیدگی والدگری و خودکارآمدی والدگری تفاوت معناداری وجود داشت (0/01>P). یافتهها حاکی از افزایش خودکارآمدی و کاهش تنیدگی والدگری در گروه آزمایش بود (0/01>P). <br /><strong>نتیجه گیری:</strong> میتوان نتیجه گرفت درمان تعامل والد-کودک باعث بهبود خودکارآمدی و تنیدگی والدگری مادران دانشآموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری میشود و با توجه به تأثیرگذاری این درمان بر خودکارآمدی والدگری لازم است به اجرای جلسات آموزش برای والدین پرداخته شود.