دانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-86733320140522Effectiveness of mood regulation skills training on self
concept and social competence of students with learning
disabilitiesاثربخشی آموزش مهارت های تنظیم خلق بر خودپنداره و کفایت اجتماعی دانش آموزان با ناتوانی یادگیری624148jld-3-3-93-3-1FAغلامعلی افروزاستاد ممتاز روانشناسی، دانشگاه تهرانسوگند قاسم زادهدانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه تهرانطیبه تازیکیدانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه تهرانئاکو دلگشاد. دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه تهرانJournal Article20130803The present study examined the effectiveness of mood regulation skills<br />training on self concept and social competence of students with learning<br />disabilities. Therefore, using a quasi-experimental design with pre-test and<br />post-test and control group, 28 learning disabled students in Tehran were<br />selected and randomly replaced to experimental and control groups. The<br />social Competence Scale and Beck Self Concept scale (BSCT) as a pre-test<br />and post-test questionnaire were evaluated, then the experimental group<br />attended in 12 sessions of training mood regulation skills. Multivariate<br />analysis of covariance was used to compare both posttests. The results<br />showed significant difference in mean scores of pre-test and post-test of<br />experimental and control groups. The present study indicated that mood<br />regulation skills training is a useful program in improving self concept and<br />social competence of students with learning disabilities.پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت ها ی تنظیم خلق بر خودپنداره و کفایت<br />اجتماعی دانش آموزان ناتوان یادگیری انجام شد . بدین منظور با است فاده از طرح آزمایشی با پیش آزمون و<br />پسآزمون با گروه کنترل از بین دانش آموزان ناتوان یادگیری شهر تهران و نمونه در دسترس، 28 نفر<br />انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند . هر دو گروه با استفاده از مقیاس کفایت<br />اجتماعی فلنر ، پرسش نامه خودپنداره بک به عنوان پیش آزمون و پس آزمون مورد ارزیابی قرار گرفتند و<br />گروه آزمایش به مدت 12 جلسه مهارت های تنظیم خلق را آموزش دیدند. برای مقایسه پس آزمون هر دو<br />گروه از تحلیل کووریانس استفاده شد . نتایج پژوهش نشان داد که بین میانگین نمرات پیش آزمون و پس -<br />آزمون در دو گر وه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد . از یافته های پژوهش فوق میتوان نتیجه<br />گرفت که آموزش تنظیم خلق بر خودپنداره و کفایت اجتماعی دانش آموزان با ناتوانی یادگیری مؤثر<br />است.دانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-86733320140522Educational multimedia production of hesabamooz and its
dffectiveness on the academic achievement of minus and
division operation of female students with dyscalculiaتولید چندرسانه ای آموزشی حساب آموز و اثربخشی آن بر پیشرفت تحصیلی عملیات تفریق و تقسیم دانش آموزان دختر با ناتوانی یادگیری ریاضی2537149jld-3-3-93-3-2FAامیر پوراحمدعلیدانشجوی دکتری برنامهریزی درسی، دانشگاه هرمزگانسعید موسوی پوراستادیار روانشناسی تربیتی، دانشگاه اراکJournal Article20130426The present study’s aim is the educational multimedia production of<br />Hesabamooz and influences on minus academic achievement and Division.<br />This semi-experimental study has been performed by pretest-posttest with<br />control group. The sample includes 30 learning Disability girl students of<br />third grade in who Arak, which were replaced in two experimental group<br />(n=15) and control group (n=15) randomly bye total accounting sampling.<br />The control group was trained by traditional method and the experimental<br />group by multimedia Hesabamooz in 12 sessions. The Iran Key Math test<br />was data collection tools for this case (academic achievement minus and<br />Division). The results of covariance analysis (ANCOVA) showed the using<br />educational multimedia of Hesabamooz, in comparison to traditional<br />training there was efficient in academic achievement of Minus in girl<br />student with Dyscalculia, but was not any significant difference in Division<br />between two groups.هدف پژوهش حاضر تولید چندرسانهای آموزشی حساب آموز وتأثیر آن بر پیشرفت تحصیلی تفریق و<br />تقسیم است. این مطالعهی نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل انجام گرفت.<br />نمونهی پژوهش شامل 30 دانش آموز دختر پایه ی سوم ابتدایی ناتوان در یادگیری ریاضی شهر اراک است<br />به صورت (n= و کنترل ( 15 (n= که از طریق نمونهگیری تمام شمار انتخاب و در دو گروه آزمایش( 15<br />تصادفی نشانده شدند. به مدت 12 جلسه گروه آزمایش با چندرسانهای حساب آموز و گروه کنترل با<br />روش متداول آموزش دیدند. ابزار جمع آوری دادهها برای متغیر پیشرفت تحصیلی (تفریق، تقسیم) آزمون<br />نشان داد که استفاده از چندرسانهای آموزشی (ANCOVA) ایران کی مت بود. نتایج تحلیل کوواریانس<br />حساب آموز در مقایسه با روش آموزش متداول در پیشرفت تحصیلی تفریق دانش آموزان دختر با ناتوانی<br />یادگیری ریاضی مؤثر بوده است؛ اما در پیشرفت تحصیلی تقسیم تفاوت معناداری بین دو گروه مشاهده<br />نشده است.دانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-86733320140522Designing the multimedia instructive package and
investigating its effectiveness on reduction of writing
disorder's symptomsطراحی بست هی آموزشی چندرسانه ای با تأکید بر مهارت های بنیادی یادگیری و بررسی اثربخشی آن بر کاهش علائم اختلال دیکته3854150jld-3-3-93-3-3FAسمیرا عبداللهیدانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه سمنانفرحناز کیان ارثیاستادیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه سمناناسحق رحیمیان بوگراستادیار گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه سمنانJournal Article20121215Writing disorder is one of the most common learning disorders among the primaryschool<br />students and has covered 30 percent of all the learning disorders. The purpose of<br />the present study is to design the multimedia instructive package with the emphasis on<br />the fundamental skills of learning to write and investigate its effectiveness on the<br />reduction of writing disorders' symptoms. Method This research is considered as semi -<br />experimental, with pretest- posttest design and a control group. Its population consists<br />of all the male students of third grade in Bijar city in the academic year of 2012-2013.<br />After considering the necessary factors to be included in the research, 30 students were<br />chosen by available sampling method and were randomly assigned into two<br />experimental and control groups. The instruments applied in this research were<br />wechsler intelligence Test, the researcher-made writing Test, the multimedia<br />instructive package, and homework. Data analysis was done using PASW19 software<br />and covariance analysis test. The results of this study showed that the multimedia<br />instructive program has significantly decreased the writing problems of those students<br />affected by this learning disorder through improving visual comprehension skills,<br />visual sequenceing, memory, and distinction (p<0.01). With regard to the effectiveness<br />of this software, it is suggested that in order to decrease the students' writing problems<br />in classrooms, new instructive methods for improving the aforementioned skills be<br />used.اختلال دیکته یکی از شایع ترین اختلالات یادگیری در بین دانش آموزان ابتدایی است که 30 درصد از تمام<br />اختلال های یادگیری را به خود اختصاص داده است. هدف از پژوهش حاضر طراحی بسته آموزشی چندرسان های با<br />تأکید بر مهارت های بنیادی یادگیری دیکته و بررسی اثربخشی آن در کاهش علائم اختلال دیکته بوده است. روش<br />این پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون و گروه کنترل بوده و جامعه ی آماریِ آن شامل<br />91 بوده است. پس از اعمال ملاک های ورود - کلیه ی دانش آموزان پسر پایه ی سوم شهر بیجار در سال تحصیلی 92<br />به پژوهش، 30 نفر از دانش آموزان به صورت در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و<br />کنترل جایگزین شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش آزمون هوش وکسلر، آزمون محقق ساخته ی دیکته و<br />بسته آموزشیِ چندرسان های و تکلیف خانگی بوده است. داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تجزیه و<br />تحلیل شدند. نتایج این پژوهش نشان داد که برنامه ی آموزش چندرسانه ای با تقویت مهارت های ادراک دیداری،<br />توالی دیداری، حافظه دیداری و تمیز دیداری، در کاهش مشکلات دیکته ی دانش آموزان دارای این نوع اختلال<br />با توجه به اثر بخشی این نر مافزار پیشنهاد م یشود برای کاهش مشکلات .(P<0/ یادگیری مؤثر بوده است ( 01<br />دیکته ی دانش آموزان در کلاس های درس از شیوه های آموزشی نوین برای تقویت مهارت های نام برده استفاده شود.<br />واژه های کلیدی: اختلال یادگیری دیکته، آموزش چندرسانه ای، مهارت های بنیادی یادگیری دیکتهدانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-86733320140522The effect of self-instruction on mathematic problem solving
performanceتأثیر روش خودآموزی بر عملکرد حل مسئله ی ریاضی دانش آموزان اختلال ریاضی5567151jld-3-3-93-3-4FAباقر غباری بنابدانشیار روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، دانشگاه تهرانفاطمه نصرتیاستادیار روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، دانشگاه تهران0000-0003-4735-7210حسن غلامحسین زادهکارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، دانشگاه تهرانJournal Article20130626The current study aimed to investigate the effect of self instruction on<br />mathematics problem solving performance in fifth grade students with<br />dyscalculia in Rafsanjan city. Twenty students were selected from twelve<br />fifth grade classes based on the following inclusion criteria: Teacher's<br />Judgment, Diagnostic Criteria of DSM-IV, Raven progressive matrixes, and<br />Math Problem Solving Test. The design of the study was quasi-experimental<br />design, with pretest-post test control group design. Twelve “45–minutes<br />sessions” of self-instruction were administered for experimental group while<br />control group was in neutral condition. Analysis of data using Analysis of<br />Covariance (Ancova) revealed that student’s performance in mathematics<br />problem solving abilities was increased significantly in the experimental<br />condition. We can conclude that self-improvement methods affect<br />mathematical problem solving performance of students with dyscalculia.پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش با روش خودآموزی بر عملکرد حل مسئله ی ریاضی<br />دانش آموزان پسر دارای اختلال ریاضی در پایه ی پنجم ابتدایی انجام شد . به این منظور، بیست دانش آموز<br />آزمون ریون و آزمون ،DSM-IV به روش نمونه گیری چند مرحله ای (قضاوت معلم، فهرست تشخیصی<br />حل مسئله ریاضی ) از دوازده پایه ی پنج م ابتدایی شهرستان رفسنجان انتخاب شد ند. طرح پژوهش از نوع<br />شبه آزمایشی است و گروه های کلاسی دانش آموزان به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم<br />شدند. دانش آموزان با نمرات پیش آزمون و پس آزمون همتاسازی شده و گروه کنترل در طی 12 جلسه ی<br />45 دقیقه ای با روش خودآموزی و گروه گواه به همان روش سنتی و شیو ه ی معمول آموزش دیدند . نتایج<br />با استفاده از روش آماری تحلیل کواریانس نشان داد که عملکرد حل مسئله ی ریاضی در دانش آموزان<br />گروه آزمایش به طور معناداری نسبت به گروه گواه افزایش یافته است . می توان نتی جه گرفت که روش<br />خودآموزی باعث بهبود عملکرد حل مسئله ی ریاضی در دانش آموزان دارای اختلال ریاضی می شود .دانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-86733320140522A comparison of self-regulatory strategies, creative thinking
and goal orientation in children with and without
mathematical disorderمقایسه ی راهبردهای خودتنظیمی، خلاقیت و جه تگیری هدف در دانش آموزان با و بدون اختلال ریاضی6878152jld-3-3-93-3-5FAزهرا مصطفی سربازکارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات اردبیلعباس ابوالقاسمیاستاد روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلیسهیلا رستم اوغلیکارشناسی ارشد، اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان غربیJournal Article20130302The present study was carried out to compare the self-regulation<br />strategies, creativity and goal orientation in students with ADHD (math<br />disorder) and normal students. The type of this research is causalcomparative.<br />The population of present study was 60 students with math<br />disorder who were compared with 60 normal students who were selected<br />randomly. To collect data, goal orientation questionnaire, creativity<br />questionnaire, self-regulation questionnaire and math test of key math were<br />used. Collected data were analyzed based on multivariate analysis of<br />variance. The results showed that the means of self-regulation, goal<br />orientation and creativity variables in students with math disorders are lower<br />than normal students. The findings have important implications for the field<br />of teaching self-regulation skills and creativity in students with learning<br />disorders.پژوهش حاضر به منظور مقایسه ی راهبردهای خودتنظیمی،خلاقیت و جهت گیری هدف در<br />دانش آموزان دارای اختلال ریاضی و دانش آموزان به هنجار صورت گرفت . این پژوهش از نوع علی -<br />مقایسه ای است. نمونه ی پژوهش حاضر شامل 60 دانش آموز مبتلا به اختلال ریاضی بود که با 60<br />دانش آموز به هنجار از طریق روش تصادفی انتخاب و با هم مقایسه شدند . برای جمع آوری داد ه ها از<br />پرسش نامه جهت گیری هدف، پرسش نامه خلاقیت، پرسش نامه خودتنظیمی و آزمون ریاضی کی مت<br />استفاده شد . داده های پژوهش با روش آماری تحلیل واریانس چند متغیری، تجزیه وتحلیل شدند . نتایج<br />نشان داد که میانگین متغیرهای خودتنظیمی، خلاقیت و جهت گیری هدف در دانش آموز ان دارای اختلال<br />ریاضی نسبت به دانش آموزان به هنجار کم تر است . این یافته ها تلویحات مهمی در ز مینه ی آموزش<br />مهارت های خودتنظیمی و خلاقیت در دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری دارددانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-86733320140522The effect of excitement-focused therapy and impulse control
on educational burnout and positive and negative training
emotions in students with and without learning disabilitiesمقایسه ی اثربخشی آموزش متمرکز برهیجان و کنترل تکانه برفرسودگی تحصیلی و عواطف مثبت و منفی دانش آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری7999153jld-3-3-93-3-6FAمحمد نریمانیاستاد گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلیکریم عالی ساری نصیرلوکارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیلتوکل موسی زادهاستادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیلJournal Article20130513The current study is aimed to investigate the effect of excitement-focused<br />therapy and impulse control training on educational burnout and positive and<br />negative emotions in students with and without learning disabilities. The study is<br />experimental and of pre-test and post-test type including three groups. The target<br />population consisted of all sixth-grade children with learning disabilities in Ardabil<br />city. The subjects of the study included 60 students with learning disabilities<br />randomly selected from sixth-grade male primary school students in Ardabil and<br />then divided into two experimental groups and one control group (n=20 for each<br />group). Academic burnout and positive and negative emotions questionnaire was<br />used to collect data. For data analysis, multivariate analysis of covariance<br />(MANCOVA) was used. Results of multivariate analysis of covariance showed<br />that education-focused programs have effect on excitement and impulse control has<br />effect on academic burnout and positive and negative emotions in the way that it<br />reduces academic burnout and negative emotions and increases positive emotions<br />in students with learning disabilities. The results showed that education-focused<br />programs and impulse control along with other educational interventions can be<br />made use of in improving the performance of students with learning disabilities.<br />The results have also important implications in the field of prevention, pathology<br />and treatment of these disordersهدف پژوهش حاضر اثر بخشی آموزش متمرکز برهیجان و کنترل تکانه برفرسودگی تحصیلی و عواطف مثبت و<br />منفی دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری بود . این پژوهش آزمایشی و از نوع پیش آزمون وپس آزمون چند گروهی<br />است. جامعه ی آماری این پژوهش شامل کلیه ی کودکان دارای ناتوانی یادگیری سال ششم ابتدای ی شهر اردبیل<br />بودند. آزمودنیهای پژوهش شامل 60 نفر دانش آموز دارای ناتوانی یادگیری بود که از میان دانش آموزان پسر سال<br />ششم ابتدایی شهر اردبیل به صورت تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل ( 20 نفر برای<br />هرگروه) گمارده شدند . برای جمع آوری داد ه ها از پرسش نامه فرسودگی تحصیلی و عواطف مثبت و منفی استفاده<br />استفاده شد . نتایج (MANCOVA) شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل کوواریانس چند متغیری<br />تحلیل کوواریانس چند متغیری نشان داد که برنامه ی درمانی آموزش متمرکز بر هیجان و کنترل تکانه بر فرسودگی<br />تحصیلی و عواطف مثبت و منفی تأثیر دارد ؛ به این صورت که منجر به کاهش فرسودگی تحصیلی و عواطف منفی<br />و افزایش عواطف مثبت دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری می شود . این نتایج نشان داد، آموزش متمرکز بر<br />هیجان و کنترل تکانه می تواند در کنار سایر مداخلات آموزشی در ب هبود عملکرد دانش آموز ان دارای ناتوانی<br />یادگیری مورد استفاده قرار گیرد . این نتایج نیز تلویحات مهمی در زمینه پیش گیری، آسیب شناسی و درمان این<br />اختلال ها دارد.دانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-86733320140522A comparison of developmental language of children with
verbal and nonverbal learning disabilitiesمقایسه ی تحول زبان کودکان دارای اختلالات یادگیری کلامی و کودکان دارای اختلالات یادگیری غیرکلامی100111154jld-3-3-93-3-7FAهمایون هارون رشیدیدانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول0000-0002-7912-3382فردین مرادی منشاستادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفولJournal Article20121031The main objective of this study was to compare developmental language<br />in children with the study sample included all students in learning disabled<br />boys and girls in the city of Shiraz in the school year 2012-2013. The<br />sample of this research contains 30 students nonverbal learning disabilities<br />and 34 students verbal learning disabilities who refered to learning problems<br />center in Shiraz. Test of language development (TOLD) is administered.<br />The results of MANOVA showed that there are significant differences<br />between children with nonverbal learning disabilities and with verbal<br />learning disabilities in Told-3 scale. However, sex differences were not<br />significant. It can be concluded that of Told standard score profile could be<br />used in diagnosis of two group of student with learning disabilities.هدف اصلی پژوهش حاضر مقایسه ی تحول زبان کودکان دارای اختلالات یادگیری غیرکلامی با<br />کودکان دارای اختلالات یادگیری کلامی بود. جامعه ی پژوهش حاضر شامل کل یه ی دانش آموزان دختر و<br />1390 بود. نمونه این پژوهش 30 - پسر دارای اختلالات یادگیری شهر شیراز در سال تحصیلی 91<br />دانش آموز دارای اختلالات یادگیری غیرکلامی و 34 دانش آموز دارای اختلالات یادگیری کلامی مراکز<br />اجرا شد . نتایج تحلیل واریانس دو طرفه نشان Told مشکلات یادگیری شیراز بودند . آزمون تحول زبان<br />داد بین کودکان دارای اختلالات یادگیری غیرکلامی با کودکان دارای اختلالات یادگ یری کلامی در<br />مقیاس تحول زبان تفاوت معناداری وجود دارد . با این حال، بین دانش آموزان دختر و پسر تفاوت معناداری<br />وجود ندارد . می توان نتیجه گرفت که تشخیص اختلالات یادگیری کلامی و غیرکلامی با استفاده از<br />امکان پذیر بوده، پس استفاده از این مقیاس توصیه می شود. Told نیم رخ نمرات استانداردتحول زبان