دانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-86735320160420Comperision of affective learning and error- orientated motivation between students with and without learning disabilitiesمقایسهی یادگیری عاطفی و انگیزش معطوف به خطا در دانشآموزان با و بدون ناتوانی یادگیری727407FAسجاد بشرپوردانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلیحیدر نوریکارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلیاکبر عطادختاستادیار گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلیمحمد نریمانیاستاد گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلیJournal Article20160501The current research was conducted in order to affective learning and error-orientated motivation in students with and without learning disabilities. The method of this study was causal-comparative. The statistical population of this study was composed of all elementary school students with learning disabilities in Ardabil in 1393. Thirty persons from this society selected by simple random sampling method and 30 persons from normal student selected by multistage clustering random sampling method as the sample. Data were collected using questioners of affective learning and error-orientated motivation. The gatherd data were analyzed by Multivariates analyze variance and independent t tests. Multivariate analysis of variance indicated that there are significant differences between the two groups of students in affect toward content, affect toward classes with these contents, error-oriented learning, error-oriented worry, and Error-Oriented Covering. The results of t test also showed that these two groups have meaningful differences with each other in affective learning (P<0/001). These results indicate that there are abnormalities in affective learning and the motivation to correct errors in children with learning disabilities.پژوهش حاضر با هدف مقایسهی یادگیری عاطفی و انگیزش معطوف به خطا در دانشآموزان با و بدون ناتوانی یادگیری، انجام گرفت. روش این پژوهش، علی- مقایسه­ای بود. جامعهی آماری این پژوهش را کلیهی دانشآموزان دوره ابتدایی مبتلا به ناتوانی یادگیری شهر اردبیل، در سال 1393 تشکیل دادند. تعداد 30 نفر از این جامعه به روش نمونه­گیری تصادفی ساده و تعداد 30 نفر نیز از بین دانشآموزان عادی به روش نمونه­گیری خوشه­ای چند مرحله­ایT به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع­آوری داده­ها از پرسش­نامه­های یادگیری عاطفی و انگیزش معطوف به خطا استفاده شد. داده­­های جمعآوری شده با استفاده از آزمونهای تحلیل واریانس چند متغیره و t مستقل تجزیه و تحلیل شد. نتایج تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد که تفاوت آماری معنی­داری بین میانگین نمرههای دو گروه در مؤلفه­های عاطفه نسبت به محتوا، عاطفه نسبت به کلاس­، یادگیری معطوف به خطا، نگرانی معطوف به خطا و مخفی­کردن خطا وجود دارد. نتیجهی آزمون t نیز نشان داد که دو گروه در یادگیری عاطفی نیز تفاوت معنی­داری با هم دارند (001/0P<). این نتایج مبین وجود نارساییهایی در یادگیری عاطفی و هم چنین انگیزش برای تصحیح خطاها در کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری است.دانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-86735320160420Intervention in cognitive and emotional functions dyslexic students: efficiency and effectiveness of cognitive- emotional skills trainingمداخله ای در کارکردهای شناختی و هیجانی دانشآموزان نارساخوان: اثربخشی و کارآمدی آموزش مهارتهای شناختی- هیجانی2853414FAذبیح پیرانیاستادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک0000-0003-0788-0744Journal Article20160501The aim of this study the effectiveness of cognitive skills training on cognitive and emotional skills was dyslexic students. This is a quasi-experimental study with pretest, post-test and control group. The study population included all male students of 12 to 16 years in Arak city at academic year 1394-95. The sample size consisted of 40 male students with dyslexic after structured clinical interview and report teachers were randomly selected and assigned to experimental and control groups. Research instruments were emotional and behavioral problems inventory infeld and tungs and Cognitive Abilities Questionnairenejati. The results of multivariate analysis of covariance (MANCOVA) showed that cognitive- emotional skills training is can be reduced cognitive and emotional problems of dyslexic students (P≤0/001). therefrom dyslexic students, in addition to academic problems, depression and loneliness they experience less than normal students from social interactions, social skills intervention could be of help.هدف این مطالعه اثربخشی آموزش مهارتهای شناختی- هیجانی بر بهبود مهارتهای شناختی و هیجانی دانشآموزان نارساخوان بود. این پژوهش به شیوه­ی شبه آزمایشی و با طرح پیش­آزمون و پسآزمون با گروه کنترل اجرا شد. جامعهی آماری شامل کلیه­ی دانشآموزان پسر 12 تا 16 شهر اراک در سال تحصیلی 95-1394 بودند. نمونه پژوهش شامل 40 دانشآموز پسر نارساخوان بود که از میان دانشآموزان نارساخوان، بعد از مصاحبهی بالینی ساختار یافته و گزارشهای معلم به صورت در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. برای جمع­آوری دادهها از سیاههی مشکلهای رفتاری- عاطفی اینفلد و تونگ و مقیاس توانایی­های شناختی نجاتی استفاده شد. نتایج تحلیل کواریانس چند متغیری (MANCOVA) نشان داد که آموزش مهارتهای شناختی- هیجانی باعث کاهش مشکلهای شناختی و هیجانی دانشآموزان نارساخوان می­شود (001/0>P). از آنجا که دانشآموزان نارساخوان، علاوه بر مشکلهای تحصیلی، افسردگی و تنهایی را تجربه می­کنند و نسبت به دانشآموزان عادی از تعاملهای اجتماعی کمتری برخوردارند، مداخلهی فوق می­تواند به بهبود مهارتهای اجتماعی آنها کمک کند.دانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-86735320160420The effect of cognitive- behavioral play therapy on the improvement of the mathematical and reading performances of students with dyscalculia and dyslexiaاثر بخشی بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی- رفتاری در بهبود عملکرد ریاضیات و خواندن دانشآموزان دارای حساب نارسایی و نارسا خوانی5470408FAعلی رضایی شریفاستادیار روانشناسی تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلینادر حاجلواستاد گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی0000-0002-2935-7455توحید حق گویکارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیلمسعود مرادیاستادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلیJournal Article20160501The purpose of this study is to determine the efficacy of paly therapy with cognitive behavioral approach on the improvment of mathematics and reading ability of students with dyscalculia and dyslexia. Sample selected consist of 40 dyscalculia and dyslexic boys in elementary schools among 380 students in Namin city that selected randomly for sampling.Method experimental and pretest post test design with control group was used. In this study data was collected by Clorado Learning Difficulties Questionarie (CLDQ). After implementing the pre-test, for both groups, experimental group for 2 weeks, in 8 fourty-tive-minute sessions under training the play therapy based on recognizable-behavioral approach which was made by Schaefer (1992), was conducted and after end of this period, post-test for both groups was conducted. The obtained data were analyzied in two levels of descriptive and inferential statics and by use of covariance test (ANCOVA) with SPSS software. The obtained results showed that use of play therapy with cognitive behavioral approach cauced improvement in mathematical and reading performance of students with dyscalculia with level of P<0/05 and dyslexia with level of P<0/01. The results showed that the playtherapy with cognitive-behavioral approach has positive effects on the improvement of mathematical and reading performance of students and leads to reduction of mathematical and reading difficulties in them.در پژوهش حاضر، بازی درمانی با رویکرد شناختی- رفتاری در بهبود عملکرد ریاضیات و خواندن دانشآموزان دارای حساب­نارسایی و نارسا­خوانی مورد بررسی قرار گرفت. افراد گروه نمونه به تعداد 40 دانشآموز حساب­نارسا و نارسا­خوان به صورت نمونه­گیری تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. طرح پژوهشی از نوع آزمایشی (پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل) بود. پس از اجرای پیشآزمون پرسشنامهی مشکلات یادگیری کلورادو (CLDQ) برای هر دو گروه، گروه آزمایش به مدت 2 هفته، در 8 جلسهی 45 دقیقهای تحت آموزش بازی درمانی با رویکرد شناختی- رفتاری که توسط شاوفر تدوین گردیده است، قرار گرفتند و پس از پایان این مدّت، پسآزمون نیز برای هر دو گروه اجرا شد. دادههای به دست آمده با استفاده از تحلیل کواریانس (ANCOVA) مورد بررسی قرار گرفت. نتایج به دست آمده، نشان داد که استفاده از بازی درمانی با رویکرده شناختی- رفتاری موجب بهبود در عملکرد ریاضیات و خواندن دانشآموزان دارای حساب­نارسایی در سطح 05/0P< و نارسا­خوانی در سطح 01/0P< شده است. نتایج نشان داد که آموزش بازی درمانی با رویکرد شناختی- رفتاری بر بهبود عملکرد ریاضیات و خواندن دانشآموزان تأثیر مثبت داشته و منجر به کاهش اشکالهای ریاضیات و خواندن در دانشآموزان میشود.دانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-86735320160420The effectiveness of verbal self instruction method on improving the emotional processing and social skill of students with specific learning disorderاثربخشی آموزش به روش خودآموزی کلامی بر بهبود پردازش هیجانی و مهارت اجتماعی دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص7188409FAناصر صبحی قراملکیدانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی0000000322545282Journal Article20160501The purpose of this study was to investigate the effectiveness of verbal self instruction method on improving the emotional processing and social skill of students with Specific Learning Disorder. This research was an experimental study including pre-tests and post-tests with a control group. The statistical universe of the study included all second-grade and third-grade high school male students that with Diagnosed specific learning disorder in from Ardabil Learning Disability Center in the 2014-15 school years were engaged receive appropriate interventions. Research samples were consisted of 40 students with learning disability selected from this Center using simple random sampling method. The participants were assigned into two experimental and control groups. To gather data, the Emotional ProcessingScale and questionnaires of social skills were used. Subjects of the experimental group attended in 8-session of 1/5 hours verbal self instruction training program. The results covariance (MANCOVA) showed that the treatment program of verbal self instruction influenced emotional processing and social skills, so that it led to a Improve emotional processing (increase positive emotions and decrease negative emotion) and Increase social skills in students with specific learning Disorders(P<0/001). These results also have important implications in the pathology and treatment of this disorder. So that this program can be used in schools and health centers as a method of intervention.هدف پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی آموزش خود آموزی کلامی بر بهبود پردازش هیجانی و مهارت اجتماعی دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص بود. این پژوهش آزمایشی و از نوع پیش آزمون وپس آزمون با گروه کنترل است. جامعهی آماری، متشکل از کلی‍ّهی دانشآموزان سال دوم و سوم مقطع راهنمایی بودند که با تشخیص اختلال یادگیری خاص در سالتحصیلی 93-92، در ﻣﺮﮐﺰ آﻣﻮزﺷﯽ و ﺗﻮاﻧﺒﺨﺸﯽ ﻣﺸﮑلهای ویژهی یادگیری شهر اردبیل مشغول دریافت مداخلههای لازم بودند. نمونه­ی پژوهش شامل 40 دانشآموز مبتلا به اختلال یادگیری خاص شهر اردبیل بودند که بهصورت تصادفی ساده از این مرکزها انتخاب و به صورت کامل تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (20 نفر برای هر گروه) گمارده شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس پردازش هیجانی باکر و همکاران و پرسشنامهی مهارت اجتماعی ماتسون استفاده شد. در فرآیند اجرا، گروه آزمایش به مدت 8 جلسهیک و نیم ساعته تحت آموزش خود آموزی کلامی قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ مداخله­ای دریافت نکردند. نتایج تحلیل کوواریانس(MANCOVA) نشان داد که برنامهی آموزشی خودآموزی کلامی بر پردازش هیجانی و مهارت اجتماعی تأثیر دارد؛ به این صورت که منجر به بهبود پردازش هیجانی(افزایش هیجان مثبت و کاهش هیجان منفی) و افزایش مهارتهای اجتماعی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص میشود (001/0>P). این نتایج اشارههای مهمی در زمینهی آسیب شناسی و درمان این اختلال دارد، به طوری که این برنامهی آموزشی میتواند به عنوان یک روش مداخله­ای در مدارس و مراکز درمانی، قابل استفاده ­باشد.دانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-86735320160420The effectiveness of parents training program on social skills of children with learning disabilityاثربخشی برنامه آموزش والدین بر مهارتهای اجتماعی کودکان دارای ناتوانی یادگیری89107415FAسوسن علیزاده فرداستادیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نورطیبه محتشمیکارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه پیام نورمعصومه تدریس تبریزیکارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه پیام نورJournal Article20160501The present study was to investigate the effectiveness of Parents Training Program on social skills of Children with Learning Disability and Parental Stress of their Mothers. 34 mothers of children with learning disability of Mashhad were selected by accessible sampling and divided into two groups. Abidin's parenting Stress index and Matson's social skills questionnaire were conduct as pre-test. The mothers of experimental group were attending in Parents Training Program for 12 sessions. Both inventories after training period conducted as post-test. These value was compared through covariance analysis. The results showed a significant difference between two groups as reduction of parental stress in mothers and increasing social skills in children with learning disability of experimental group compared with control groups. Thus, the effectiveness of Parents Training Program on decreasing the level of parental stress of mothers and increasing the social skills of children with learning disability was confirmed.پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر بخشی آموزش مادران، بر افزایش مهارتهای اجتماعی کودکان دارای ناتوانی یادگیری و کاهش استرس والدگری مادران آنهاست. این پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است. 34 نفر از مادران کودکان دارای ناتوانی یادگیری شهر مشهد با روش خوشهای چندمرحلهای انتخاب شده و در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. پرسشنامهی استرس والدگری آبدین و مهارتهای اجتماعی ماتسون به­عنوان پیش آزمون اجرا شد. سپس مادران گروه آزمایش 12 جلسه در برنامهی آموزش والدین شرکت کردند. بعد از اجرای پس آزمون، اندازههای پیش آزمون و پس آزمون با روش آماری تحلیل کوواریانس مورد مقایسه قرار گرفت. یافتهها نشان دهندهی کاهش معنادار استرس والدگری مادران و افزایش معنادار مهارتهای اجتماعی کودکان آنها در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل است. این یافتهها اثر بخشی برنامه آموزش والدین در کاهش استرس مادران و افزایش مهارتهای اجتماعی کودکان دارای ناتوانی یادگیری را مورد تائید قرار می­دهد.دانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-86735320160420The effectiveness of working memory strategies training by using of computerized on improvement of reading performance and comprehension reading in students with dyslexiaاثربخشی تقویت حافظهی فعال با استفاده از رایانه بر عملکرد خواندن و درک مطلب دانشآموزان نارساخوان108121411FAسعیده معظمی گودرزیکارشناس ارشد روانشناسی عمومی، مرکز آموزشی مشکلات ویژهی یادگیری 2 تهراننورعلی فرخیدانشیار گروه سنجش و اندازه گیری، دانشگاه علامه طباطبایی تهرانکورش گودرزیاستادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجردملیکا نظریدانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزJournal Article20160501The study is aimed in amplification of working memory by using computer in comprehension the reading function of dyslexic students in the elementary school in the Tehran at academic yaers 2014-2015. in this research the half trial method and pre-test, post- test plot is in used in control group. For this purpose we chose 30 students by chance out of 48 dyslexic students who went to learning disability governmental centers of Tehran and were divided by chance in two groups of control and trial (15 students in each). Research in struments of the dyslexia test of Kormi Noori and Moradi and also Tehran-Stanford-Bine kamkari intelligence scale is used.In the performance process, the experiment group received reinforocement working memory for 12 session of 20 minutes while the control group received no intervention. Multivariate analysis of (ANCOVA) was used to analyze the data ststistically.The results of multivariate analysis of (ANCOVA) showed that analyzed amplifying the working memory using computer exercises of reading function and comprehension of dyslexic students (P<0/001). That leads aim use of amplification of working memory by using computer in recovering the reading function of dyslexic students.پژوهش حاضر با هدف، تعیین اثربخشی تقویت حافظهی فعال با استفاده از رایانه بر عملکرد خواندن و درک مطلب دانشآموزان نارساخوان مقطع ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 94- 1393 اجرا شد. در این پژوهش از روش نیمه­آزمایشی و از طرح پیش­آزمون- پس­آزمون با گروه کنترل استفاده شده است. جامعهی آماری این پژوهش را30 دانشآموز از 48 دانشآموز نارساخوانی که به مراکز دولتی مشکلات یادگیری شهر تهران مراجعه کرده بودند، تشکیل می­دادند. این دانشآموزان به صورت تصادفی در دوگروه کنترل و آزمایش (هرگروه 15 نفر) گمارده شدند. ابزارهای پژوهش شامل آزمون نارساخوانی (نما) کرمینوری و مرادی و نیز مقیاس هوشی تهران-استنفورد-بینه کامکاری بود. از هر دو گروه پیش­آزمون و پس آزمون به عمل آمد. در فرآیند اجرا، گروه آزمایش 12 جلسه 20 دقیقهای تمرینهای تقویت حافظهی فعال با رایانه دریافت کردند. در حالی که گروه کنترل هیچ مداخلهای را دریافت نکردند. برای تجزیه و تحلیل آماری داده­ها نیز از روش تحلیل آماری کوواریانس استفاده شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که تقویت حافظهی فعال با استفاده از تمرینهای رایانه ای، عملکرد خواندن و درک مطلب دانشآموزان نارساخوان را بهبود می­بخشد (001/0P<). به این ترتیب که پس از بهبود حافظه فعال، خواندن دانشآموزان نارساخوان بهبود مییابد.دانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-86735320160420The comparison the effectiveness of fernald multi-sensory instruction method and application mnemonics devices in improving dictation problems elementary school third grade dictated disorder Studentsمقایسهی اثربخشی روش آموزش چند حسی فرنالد و کاربرد تدابیر یادیارها در بهبود مشکلات دیکته نویسی دانشآموزان پایهی سوم ابتدایی دارای اختلال دیکته122144412FAعلی حسن نیادانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه سمنانمحمود نجفیاستادیار گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه سمنانعلی محمد رضاییاستادیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه سمنانJournal Article20160501The purpose research is to Comparison the effectiveness of Fernald multi-sensory instruction method and application mnemonics devices in improving dictation problems in elementary school third grade students with dictate disorder.The research is quasi-experimental with post-test and pre-test by control group. Statistical population included dictate disorder students who had referred to Sadra -TorbatHaideriyah city center for learning disabilities in November 2014. The sampling method was through convenience sampling; so from among who referred to this center for learning disabilities, 36 student were selected as final sample and were randomly separated into two experimental and control groups (12 students to Fernald multi-sensory method, 12 students to mnemonics devices method and 12 students to control group). The tools that used included: Wechsler's intelligence scale for children (WISC-IV) and Baezzat's writing expression disorder (component spelling) test. The first experimental group received 45-minutes Fernald multi-sensory method for 8 sessions and second experimental group received 45-minutes Mnemonics devices method for 8 sessions, but contorl group did not receive any intervention. Data were analyzed using dependent statistical t test, ANCOVA and LSD test .results showed that after providing Fernald multi-sensory instruction method and application mnemonics devices in improving dictate problems of the experimental group in comparison with the control group, was significant difference. Although there was no significant difference between multi-sensory instruction method and application mnemonics devices mnemonics devices. Thus, providing effective and appropriate Fernald multisensory instruction method and application mnemonics devices based on the principles improved dictate problems. هدف پژوهش حاضر مقایسهی اثر بخشی روش آموزش چند حسی فرنالد و کاربرد تدابیر یادیارها در بهبود مشکلات دیکتهنویسی دانشآموزان پایهی سوم ابتدایی دارای اختلال دیکته میباشد. روش پژوهش شبه آزمایشی از نوع پیش آزمون و پسآزمون با گروه کنترل میباشد. جامعهی آماری شامل دانشآموزان مبتلا به اختلال دیکته، مراجعه کننده به مرکز ناتوانیهای یادگیری صدرای شهرستان تربت حیدریه در آذر ماه 1393 بود که به شیوهی نمونه گیری در دسترس انتخاب و 36 نفر به عنوان نمونهی نهایی گزینش و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل جایگزین شدند (12دانشآموز روش چند حسی فرنالد، 12 دانشآموز روش تدابیر یادیارها و 12 دانشآموز گروه کنترل). ابزارهای مورد استفاده عبارتند از: مقیاس تجدید نظر شدهی هوشی وکسلر برای کودکان و آزمون تشخیصی اختلال بیان نوشتاری (مؤلفهی املا) باعزت. گروه آزمایشی اول، روش چند حسی فرنالد را در 8 جلسهی 45 دقیقه ای و گروه آزمایشی دوم، روش تدابیر یادیارها را در 8 جلسه 45 دقیقه ای دریافت نمودند، اما گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد. دادهها با استفاده از t وابسته، آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیری و آزمون پیگیری LSD مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بعد از ارائهی روش آموزش چند حسی فرنالد و کاربرد تدابیر یادیارها در بهبود مشکلات دیکته نویسی گروههای آزمایشی در مقایسه با گروه کنترل تفاوت معناداری وجود دارد. اما تفاوت معناداری بین روش آموزش چند حسی فرنالد و کاربرد تدابیر یادیارها مشاهده نشد. لذا روش آموزش چند حسی فرنالد و کاربرد تدابیر یادیارها به صورت مؤثر و مناسب و طبق اصول مدنظر موجب بهبود مشکلهای دیکته نویسی میشود.دانشگاه محقق اردبیلیناتوانی های یادگیری2251-86735320160420The impact of multimedia learning on explaining the helplessness and social adjustment style in students with learning disabilityبررسی تأثیر آموزش چندرسانهای سبک تبیین بر درماندگی و سازگاری اجتماعی دانشآموزان با ناتوانیهای یادگیری145161413FAسیدرسول عمادیاستادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا، همدانمنصوره مظفری مکی آبادیکارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشگاه بوعلی سینا، همدانJournal Article20160501The main objective of this study was to the impact of multimedia learning on explaining the helplessness and social adjustment style of students with learning disability.This study was a quasiexperimental that population included all students with learning disabilities.The sample consisted of 24 students were selected horizons are available at the Center for Learning Disabilities and were matched in two control and experimental groups. Two questionnaires were used for data collection, 1-including questions of students social adjustment and explaining the helplessness. The results of the analysis of covariance showed thatStudents with learning disabilities under the influence of learning multimedia,To learned helplessness (F= 9/45, P =0/006) and social adjustment (F=10/13, P= 0/005) to the control group showed no significant difference. As a result of learning multimedia explanations stylehad a positive impact significantly on helplessness and social adjustment of students with learning disabilities.هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش چندرسانهای سبک تبیین بر درماندگی و سازگاری دانشآموزان با ناتوانیهای یادگیری بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی و جامعه آماری آن را دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری در مرکز ناتوانیهای یادگیری شهر همدان تشکیل دادند. نمونه پژوهش شامل 24 دانشآموز که به صورت در دسترس انتخاب و در دو گروه 12 نفره آزمایش و کنترل همتا شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه هنجار شده سازگاری اجتماعی دانشآموزان و پرسشنامه سبک تبیین کودکان استفاده شد. نتایج با استفاده از تحلیل کواریانس یک راهه نشان داد که دانشآموزان با ناتوانی یادگیری تحت تأثیر چندرسانه آموزشی، در درماندگی آموخته شده (006/0=P، 45/9F=) و سازگاری اجتماعی(005/0=P، 13/10F=) با گروه کنترل تفاوت معنی داری نشان دادند. در نتیجه چندرسانهای آموزشی سبک تبیین به صورت معنیداری بر درماندگی و سازگاری اجتماعی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری تاثیر مثبت داشته است.