مقایسه میزان کودک آزاری و کیفیت رابطه مادر با فرزند مبتلا به اختلال یادگیری و فرزند غیر مبتلای خود

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه روانشناسی، مجتمع آموزش عالی لارستان، لارستان، ایران.

2 کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندر لنگه، بندر لنگه، ایران.

چکیده

هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر مقایسه کیفیت رابطه والد با فرزند و میزان کودک‌آزاری مادران نسبت به فرزند مبتلابه اختلال یادگیری و فرزند غیر مبتلای خود است.
روش‌ها: 60 نفر از مادران دارای یک فرزند مبتلابه اختلال یادگیری و یک فرزند فاقد اختلال یادگیری مقطع ابتدائی شهرستان قشم در سال تحصیلی 98-97 با فرزندان آن‌ها با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شده و مادران پرسشنامه رابطه والد-کودک پیانتا و دو فرزند آن‌ها پرسشنامه کودک‌آزاری را تکمیل نمودند.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان‌دهنده‌ی تفاوت معنادار بین کودک دارای اختلال یادگیری و خواهر و برادر بدون اختلال یادگیری او در ابعاد نزدیکی، تعارض و رابطه‌ی مثبت است (0001/0P≤). همچنین یافته‌ها نشان می‌دهد که در بعد وابستگی تفاوت معنادار نبوده‌است (1/0P≤). تفاوت میانگین ابعاد کودک‌آزاری والدین در بین فرزندان دارای اختلال و بدون اختلال یادگیری خود بدین‌صورت که نمرات کودک‌آزاری عاطفی، کودک‌آزاری جسمی (0001/0P≤)، غفلت و بی‌توجهی (01/0P≤) تفاوت معناداری وجود دارد. درواقع، مادران فرزندان دارای اختلال یادگیری خود به نسبت بقیه فرزندان بدون اختلال یادگیری، فرزند مبتلا را بیشتر مورد آزار قرار می‌دهند و با او نزدیکی و رابطه‌ی مثبت پایین‌تری را داشته و همچنین تعارض بیشتری را با او تجربه می‌کنند.
نتیجه‌گیری: این نتایج لزوم فراهم‌سازی تمهیداتی برای محافظت از کودکان مبتلابه اختلال یادگیری هم به لحاظ آموزش والدگی به پدران و مادران و هم حمایت قانونی از این افراد را آشکار می‌سازد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Comparison of child abuse rate and the quality of the mother's relationship of mothers with children those have learning disabilities and with children those haven't learning disabilities

نویسندگان [English]

  • Somayeh Gholami 1
  • Badriyeh Baziyari zadeh 2
1 Assistant Professor of Psychology, Larestan Higher Education Complex, Larestan, Iran
2 M.A. in Psychology, University of Islamic Azad, Bandar Lengeh Branch, Lengeh, Iran.
چکیده [English]

Objective: The purpose of the present study was to compare the quality of parent-child relationship and the level of child abuse of mothers who have to children (one with learning disabilities and one children with no learning disabilities).
Methods: 60 mothers with one child with learning disability and one child without learning disability in 1397- 98 in Qeshm port were selected by purposeful sampling. The mothers completed the parent child relationship scale (PCRS) of Piyanta and their two children completed the Child Abuse Questionnaire. The results showed a significant difference between child with learning disorder and sibling without learning disorder in proximity, conflict, the positive relationship was (P≤0.0001).
Results: The significant difference between the mean dimensions of parental child abuse among children with and without learning disabilities was such that child abuse scores (P≤0.0001) and physical abuse child (P≤0.0001). There was a significant difference between neglect and neglect (P ≤0.01). In fact, mothers of children with learning disabilities are more likely to abuse their children than other children without learning disabilities and to have a lower affinity and positive relationship with them and to experience more conflict with them.
Conclusion: These results have shed light on the necessity of taking some actions in order to protect the children with learning disabilities. Take parenting training to parents and legal protection from these children as examples.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Key words: child abuse
  • parent - child relationship
  • normal child
ابارشی، ز.، طهماسبیان، ک. و مظهری، م. ع. (1389). تأثیر آموزش برنامه ارتقای رشد روانی اجتماعی کودک از طریق بهبود تعامل مادر– کودک بر خود اثرمندی والدگری و رابطه مادر- کودک زیر 3 سال. فصلنامه علمی پژوهشی در سلامت روان‌شناختی، 3(3)، 49-57. https://rph.khu.ac.ir/article-1-115-fa.html
افروز، غ. (1400). مقدمه‌­ای بر روان‌شناسی و آموزش‌وپرورش کودکان استثنائی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران. https://www.adinehbook.com/gp/product/9640340774
امیری مجد، م.، حسینی، س. ف.، و جعفری، ا. (1393). مقایسه کیفیت زندگی والدین دارای کودکان سندرم داون، والدین کودکان دارای ناتوانی یادگیری و والدین کودکان عادی. فصلنامه ناتوانی یادگیری، 4(1)، 38-55. http://jld.uma.ac.ir/article_216.html?lang=fa
تاجری، ب.، و بحیرایی، ا. ر. (1387). بررسی رابطه­ی استرس، نگرش مذهبی و آگاهی با پذیرش کودکان پسر کم­توان ذهنی در مادران. فصلنامه کودکان استثنایی،  28 (2)، 205-224. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=81503
جمشیدی، ع.، و سیف نراقی، م. (1384). مقایسه مهارت­‌های اجتماعی دانش­آموزان مبتلا به نارسایی­‌های ویژه یادگیری و دانش­آموزان عادی 8 تا 12 ساله. فصلنامه کودکان استثنایی، 5(1)، 86-69.
حسینخانی، ز.، نجات، س.، مجدزاده، ر.، مهرام، م.، و افلاطونی، ع. (1392). طراحی پرسشنامه کودک‌­آزاری در ایران. فصلنامه دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی، 11(3)، 38-29. http://jsp.uma.ac.ir/article_900.html
سلیمانی، ا.، زاهد بابلان، ع.، فرزانه، ج.، و ستوده، م. ب. (1390). مقایسه نارسایی هیجانی و مهارت­‌های اجتماعی دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری و بهنجار. مجله ناتوانی­‌های یادگیری، 1(1)، 78-93. http://jld.uma.ac.ir/article_91.html
شهیم، س. (1382). مقایسه مهارت اجتماعی و مشکلات رفتاری در دو گروه از کودکان عادی و مبتلا به اختلالات یادگیری در خانه و مدرسه. فصلنامه روان‌شناسی و علوم تربیتی، 33(1)، 138-12. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=7407
جلیل آبکنار، س. س، عاشوری، م.، و افروز، غ. ع. (1392). اثربخشی آموزش رفتارهای اجتماعی بر بهبود مهارت­‌های اجتماعی نوجوانان کم‌­توان ذهنی. فصلنامه توان‌بخشی، 4(3)، 40-31.  http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-۱-۱۲۶۳-fa.html
جمشیدی، ع.،  و سیف نراقی، م. (1384). مقایسه مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان مبتلا به نارسایی‌های ویژه یادگیری و دانش‌آموزان عادی ۸ تا ۱۲ ساله. فصلنامه کودکان استثنایی، 5(۱)، ۸۶-۶۹. http://joec.ir/article-1-455-fa.html
کشاورز ولیان، ن.، و کشاورز، ف. (1389). مقایسه کودک‌­آزاری بین کودکان عادی و دارای اختلال یادگیری در مقطع ابتدایی. فصلنامه توان‌بخشی، 11(3)، 42-49. https://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-645-fa.html
لرنر، ج. (1392). ناتوانی­‌های یادگیری: اصول نظری تشخیص و توان­بخشی کودکان LD. ترجمه اکبر فریار و فریدون رخشان. تهران: نشر مبنا.
متین، ح.، احمدی، ص.، و جلالی، م. (1397). پدیدارشناسی تجارب مادران با فرزند مبتلا به ناتوانی یادگیری. روان‌شناسی خانواده، 5(2)، 64-53.
مفرد، ف. (1390). بررسی ارتباط بین رابطه مادر- کودک با رشد هیجانی کارکردی و رشد کاربردی زبان در کودکان پیش‌دبستانی ناحیه 7 مشهد. پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی. https://www.virascience.com/thesis/557958/
مهری نژاد، س. ا. و رجبی مقدم، س. (۱۳۹4). مقایسه الگوهای ارتباطات خانوادگی و تنظیم هیجانی مادران دانش­‌آموزان ADHD، LD و عادی. دومین کنفرانس ملی و اولین کنفرانس بین المللی پژوهش‌های نوین در علوم انسانی، تهران، موسسه مدیران ایده پرداز پایتخت ویرا. https://civilica.com/doc/390686/
نریمانی، م.، آقامحمدیان شعرباف، ح. ر. و رجبی، س. (1386). مقایسه سلامت روانی مادران کودکان استثنایی با سلامت روانی مادران کودکان عادی. فصلنامه اصول بهداشت روانی، 9(34-33)، 24-15. https://www.sid.ir/fa/Journal/ViewPaper.aspx?id=66294
References
Abarshi, V., Tahmasbian, K., & Mazhari, M. A. (2010). The effect of teaching a program to promote psychosocial development of the child by improving mother-child interaction on parenting self-efficacy and mother-child relationship under 3 years. Journal of Mental Health, 3 (3), 49-57. https://rph.khu.ac.ir/article-1-115-fa.html
Afrooz, G. A. (2021). An introduction to the psychology and education of exceptional children. University of Tehran Press. (Persian). https://www.adinehbook.com/gp/product/9640340774
Al-Yagon, M. (2015). Fathers and mothers of children with learning disabilities: Links between emotional and coping resources. Journal of Learning Disability Quarterly, 38(2), 112-128. [DOI:10.1177/0731948713520556]
Amiri Majd, M., Hosseini, S. F., & Jafari, A. (2014). Comparison of quality of life of parents with children with Down syndrome, parents of children with learning disabilities and parents of normal children. Learning Disability Quarterly, 4(1), 55-38. (Persian). http://jld.uma.ac.ir/article_216.html?lang=fa
Barlow, J., Parsones, J., & Stewart-Brown, S. (2003). Preventing emotional and behavioral problems: The effectiveness of parenting programmers with children less than 3 years of age. Child: Care, Health and Development, 31(1), 33-42. [DOI:10.1111/j.1365-2214.2005.00447.x]
Bosacki, S., Dane, A., Marini, Z., Cura, Y. L. C. (2007). Peer relationships and internalizing problems in adolescents: mediating role of self–esteem. Emotional and Behavioral Difficulties, 12(4), 261–282. [DOI:10.1080/13632750701664293]
Chan, K. K. S., & Lam, C. B. (2016). Parental maltreatment of children with autism spectrum disorder: A developmental-ecological analysis. Research in Autism Spectrum Disorders, 32, 106–114. [DOI:10.1016/j.rasd.2016.09.006]
Dion, J., Paquette, G., Tremblay, K. N., Collin-Vezina, D., & Chabot, M. (2018). Child maltreatment among children with intellectual disability in the Canadian incidence study. AJIDD-American Journal of Intellectual and Developmental Disabilities, 123(2), 176–188. [DOI:10.1352/1944-7558-123.2.176]
Driscoll, K., & Pianta, R. C. (2011). Mothers’ and fathers’ perceptions of conflict and closeness in parent-child relationships during early childhood. Journal of Early Childhood and Infant Psychology, 7, 1–24. https://psycnet.apa.org/record/2013-00755-001
Etienne, G., Krug Linda, L., Dahlberg, James, A., Mercy, Anthony, B.Z. and Lozano, R. (2002). World report on violence and health. World Health Organization. Geneva, 360(9339), 1083-8. [DOI:10.1016/s0140-6736(02)11133-0]
Fernandez-Alcantara, M. (2017). Parenting a Child with a Learning Disability: A Qualitative Approach. International Journal of Disability, Development and Education, 64(5), 526-543. [DOI:10.1080/1034912X.2017.1296938]
Gilbert, R., Widom, C.S., Browne, K., Fergusson, D., Webb, E. and Janson, S. (2011). Burden and consequences of child maltreatment in high-income countries. The Lancet, 373 (9657), 68-81. [DOI:10.1016/S0140-6736(08)61706-7]
Global Initiative to End All Corporal Punishment of Children (2019). Global newsletter September 2019.https://endcorporalpunishment.org/wp content/uploads/newsletters/Global-newsletter-45.pdf
Gupta, A. & Singhl, N. (2004). Positive Perceptions in Parents of children with disability. Asia Pacific Disability Rehabilitation Journal, 15 (1), 22-34. https://www.researchgate.net/publication/228983336_Positive_perceptions_in_parents_of_children_with_disabilities
Helton, J. J.,  Gochez-Kerr, T., &  Gruber, E. (2018). Sexual Abuse of Children with Learning Disabilities. Child maltreatment, 23(2), 157-165. [DOI:10.1177/1077559517733814]
Hosseinkhani, Z., Nedjat, S., Majdzadeh, R., Mahram, M., Aflatooni, A. (2014). Design of the child abuse Questionnaire in Iran. Journal of school of public health and institute of public health research, 11(3), 29-38. (Persian). http://sjsph.tums.ac.ir/article-1-5056-fa.html
Hosseinkhanzadeh, A. A., Ahangar Ghorbani, Z., Behzadfar, F., Seyyed Noori. S. Z., Taher Janeh, M. (2020). The Relationship of Child Attitudes to Their Parents with Tendency to Communicate with Opposite Sex and Adjustment Level in Girl Adolescents. Journal of School Psychology, 9(1), 7-29. http://jsp.uma.ac.ir/article_900.html
Jahng, K. E. (2020). South Korean mothers’ childhood abuse experience and their abuse of their children with intellectual and developmental disabilities: Moderating effect of parenting self-efficacy. Child Abuse & Neglect, 101, 104324. [DOI: 10.1016/j.chiabu.2019.104324]
Jalil Abkenar, S. S., Ashuri, M., & Afrooz, G.A. (1392). The effectiveness of social behavior training on improving the social skills of mentally retarded adolescents. Rehabilitation, 4 (3), 40-31. (Persian). http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-۱-۱۲۶۳-fa.html
Jamshidi, E., & Seif Naraghi, M. (2005). Comparison of social skills of students with special learning disabilities and normal students aged 8 to 12 years. Exceptional Children, 5 (1), 86-69. (Persian) http://joec.ir/article-1-455-fa.html
Keshavarz Valian, N., & Keshavarz, F. (2010). Comparison of child abuse between normal children with learning disabilities in primary school. Rehabilitation Quarterly, 11 (3), 42-49. (Persian).  https://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-645-fa.html
Lahane, S., Shah, H., Nagarale, V., & Kamath, R. (2013). Comparison of Self-Esteem and Maternal Attitude between Children with Learning Disability and Unaffected Siblings. The Indian journal of pediatrics, 80(9), 745-749. [DOI:10.1007/s12098-012-0915-5]
Larkin, F., Hayiou-Thomas, M. E., Arshad, Z., Leonard, M., Williams, F. J., & et al (2020). Mind‑Mindedness and Stress in Parents of Children with Developmental Disorders. Journal of Autism and Developmental Disorders, 51(2), 600-612. [DOI:10.1007/s10803-020-04570-9]
Lerner, J. (2013). Learning Disabilities: Theoretical Principles of Diagnosis and Rehabilitation of LD Children. Translated by Akbar Faryar and Fereydoun Rakhshan. Tehran: Mabna Publishing. (Persian). https://www.adinehbook.com/gp/product/9646644076
Lundervold, A. J., Posserud, M. B., Ullebø, A. K., Sørensen, L., Gillberg, C. (2011). Teacher reports of hypoactivity symptoms reflect slow cognitive processing speed in primary school children. European Child and Adolescent Psychiatry, 20, 121–126. [DOI:10.1007/s00787-010-0153-1]
Mann, M., Hosman, C. M., Schaalma, H.P., de Vries, N. K. (2004). Self-esteem in a broad-spectrum approach for mental health promotion. Health Education Research, 19(4), 357–372. [DOI:10.1093/her/cyg041]
Mantymaa, M. (2006). Early mother-infant interaction. Thesis for MD. Medical School Temper University Hospital, 18-19. https://mymoodle.oranim.ac.il/pluginfile.php/449326/mod_resource/content/1/AINTRAKTsIHa_AM_ILD.pdf
Matin, H., Ahmadi, S., & Jalali, M. (2018). Phenomenology of mothers' experiences with a child with a learning disability. Family Psychology, 5(2), 64-53. (Persian). https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?ID=481618
Mehrienejad, S. A. & Rajabi Moghadam, S. (2015). Comparison of family communication patterns and emotional regulation of mothers of ADHD, LD and normal students. The Second National Conference and the First International Conference on New Research in the Humanities, Tehran, Vira Capital Institute of Managers. (Persian) https://civilica.com/doc/390686/
Mofrad, F. (2011). Investigating the relationship between mother-child relationship with functional emotional development and functional language development in preschool children in District 7 of Mashhad. Master Thesis, Ferdowsi University of Mashhad, Faculty of Educational Sciences and Psychology. (Persian) https://www.virascience.com/thesis/557958/
Narimani, M., Agham Mohammadian Sharabaf, H. R., & Rajabi, S. (2007). Comparison of mental health of mothers of exceptional children witt mental health of mothers of normal children. Quarterly Journal of Mental Health Principles, 9(34-33), 24-15. https://www.sid.ir/fa/Journal/ViewPaper.aspx?id=66294
Neumark-Sztainer, D. R., Wall, M. M., Haines, J. I., Story, M.T., Sherwood, N. E., van den Berg, P. A. (2007). Shared risk and protective factors for overweight and disordered eating in adolescents. American Journal Preventive Medicine, 33(5), 359–369. [DOI:10.1016/j.amepre.2007.07.031]
Park, E. R., & et al (2020). A Virtual Resiliency Intervention Promoting Resiliency for Parents of Children with Learning and Attentional Disabilities: A Randomized Pilot Trial. Maternal and Child Health Journal, 24(1), 39-53.[DOI:10.1007/s10995-019-02815-3]
Petersen, A. C., Joseph, J., & Feit, M. (2014). New directions in child abuse and neglect research. Washington DC: National Academies Press.
Ringer, N., Wilder, J., Scheja, M., & Gustavsson, A. (2019). Managing children with challenging behaviours. Parents’ meaning making processes in relation to their children’s ADHD diagnosis. International Journal of Disability, Development and Education, 67(4), 376-392. [DOI:10.1080/1034912X.2019.1596228]
Sahu, A., Bhargava , R., Sagar , R., & Mehta, (2018). Perception of Families of Children with Specific Learning Disorder: An Exploratory Study. Indian Journal of Psychological Medicine, 40(5), 406–413. [DOI:10.4103/IJPSYM.IJPSYM_148_18]
Salovita, T., Ltalinna, M. & Leinonen, E. (2003). Explaining the parental stress of fathers and mothers caring for a child with intellectual disability. A Double ABCX Model. Journal Intellectual Disability Research, 47(4 -5), 103-120. [DOI:10.1046/j.1365-2788.2003.00492.x]
Shahim, S. (2003). Comparison of social skills and behavioral problems in two groups of normal children with learning disabilities at home and school. Journal of Psychology and Educational Sciences, 33 (1), 138-12. (Persian). https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=7407
Singer, G. H. (2006). Meta-analysis of comparative studies of depression in mothers of children with and without developmental disabilities. American journal of mental retardation, 111(3), 69-155. [DOI:10.1352/0895-8017(2006)111[155:MOCSOD]2.0.CO;2]
Soleimani, I., Zahid Babalan, A., Farzaneh, G., & Sotoudeh, M.B. (2011). Comparison of emotional dysfunction and social skills of students with learning disabilities and normal. Journal of Learning Disabilities, 1 (1), 78-93. (Persian). http://jld.uma.ac.ir/article_91.html
South Australia Department for Education (2018). Why children with disability are more vulnerable to abuse and neglect. Available in: https://aifs.gov.au/cfca/bibliography/children-disabilities-and-child-abuse-and-neglect
Strauss, R. S. (2000). Childhood obesity and self-esteem. The journal of pediatrics, 105(1), e115. [DOI:10.1542/peds.105.1.e15]
Tajeri, B., & Bahiraei, A. R. (2008). Investigating the relationship between stress, religious attitude and awareness with the acceptance of mentally retarded boys in mothers. Exceptional Children Quarterly, 28(2), 205-224. (Persian). https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=81503
Talmon, A., Horovitz, M., Shabat, N., Haramati, O. S., & Ginzburg, K. (2019). Neglected moms” – The implications of emotional neglect in childhood for the transition to motherhood. Child Abuse and Neglect, 88, 445–454. [DOI:10.1016/j.chiabu.2018.12.021]
Waltzer, T., Baxley, C., & Dahl, A. (2019). Adults’ responses to young children’s transgressions: A new method for understanding everyday social interactions. Early Child Development and Care,  191(15), 2381-2395. [DOI:10.1080/03004430.2019.1709182]
Yap, D. F., Nasir, N., Tan, K. S. M., & Lau, L. H. S. (2019). Variables which predict maternal self-efficacy: A hierarchical linear regression analysis. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 32(4), 841–848. [DOI:10.1111/jar.12575]