تاثیر آموزش راهبردهای شناختی- فراشناختی بر حافظه کاری و بازداری پاسخ دانش آموزان دارای اختلال ویژه یادگیری از نوع خواندن

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، ایران.

2 استاد روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران

3 استادیار روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش راهبرد‌های شناختی-‌فراشناختی بر حافظه‌کاری و بازداری پاسخ دانش‌آموزان دارای اختلال ویژه یادگیری از نوع خواندن انجام شد.
روش ها: روش پژوهش از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان ابتدایی شهر میاندوآب در سال تحصیلی 98-97 بود که 30 دانش‌آموز دارای اختلال ویژه یادگیری از نوع خواندن با روش نمونه‌گیری تصادفی چند مرحله‌ای به عنوان نمونه انتخاب و به روش تصادفی در گروه‌‌های 15 نفری آزمایشی و کنترل گمارده شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از آزمون‌های‌ وکسلر4، استروپ، حافظه‌کاری ان‌بک، چک لیست نارساخوانی استفاده شد. گروه آزمایش برنامه آموزش راهبردهای شناختی- فراشناختی را در 18 جلسه 45 دقیقه‌ای دریافت کردند.
یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیره نشان داد که تفاوت در سطح p<0/001 معنادار بوده و آموزش راهبردهای شناختی- فراشناختی موجب بهبود نمرات حافظه‌کاری و بازداری پاسخ در گروه آزمایش شده است.
نتیجه گیری: آموزش راهبردهای شناختی- فراشناختی می‌تواند در آموزش دانش‌آموزان با اختلال ویژه یادگیری مورد استفاده قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: راهبردهای یادگیری، حافظه‌کاری، بازداری پاسخ

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effect of teaching cognitive-metacognitive strategies on working memory and response inhibition of students with special learning disorders such as reading

نویسندگان [English]

  • Vahide Zolfy 1
  • Seyed Davood Hosseini Nasab 2
  • Masoumeh Azmoudeh 3
1 PhD student in Educational Psychology, Islamic Azad University, Tabriz Branch, Tabriz, Iran
2 Professor of Psychology, Islamic Azad University, Tabriz Branch, Tabriz, Iran
3 Assistant Professor of Educational Psychology, University of Islamic Azad , Tabriz, Iran.
چکیده [English]

Objective: The aim of this study was to investigate the effect of teaching cognitive-metacognitive strategies on working memory and response inhibition of students with special learning disabilities such as reading.
Methods: which was done by quasi-experimental method and pre-test-post-test design with control group. The statistical population included all primary school students in Miandoab in the academic year of 2018-2019. Thirty students with special learning disabilities in reading were selected as a sample by multi-stage random sampling and randomly assigned to experimental and control groups of 15 people. To collect the data, Wechsler 4, Stroop, N-Beck's Working Memory, Checklist, and Cognitive-Metacognitive Strategy Training Program were used. The experimental group received a training program on cognitive-metacognitive strategies in 18 sessions of 45 minutes.
Results: The results of multivariate analysis of covariance revealed that the difference was significant at the level of p <0.001 and training of cognitive-metacognitive strategies improved working memory scores and response inhibition in the experimental group. As a result, teaching cognitive-metacognitive strategies can be used to educate students with learning disabilities.
Keywords: Learning Strategies, Working Memory, Response Inhibition

کلیدواژه‌ها [English]

  • Learning Strategies
  • Working Memory
  • Response Inhibition
انجمن روان‌پزشکی آمریکا. (2013). راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی، ویرایش پنجم. ترجمه یحیی سیدمحمدی (1398). چاپ هشتم، تهران: نشر روان. https://books.google.com/books?id=-JivBAAAQBAJ
پورحسین، ا.، انتصار فومنی، غ.، حجازی، م.، و نریمانی، م. (1399). اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر مهارت حل مسئله وعزت نفس دانش­آموزان پایه یازدهم مشکین­شهر. روانشناسی مدرسه، 9(4)، 34-45. http://jsp.uma.ac.ir/article_1290.html
تقی‌زاده، ط.، نجاتی، وحید.، محمدزاده، ع و اکبرزاده، ع. (1393). بررسی سیر تحولی حافظه کاری شنیداری و دیداری در دانش‌آموزان مقطع ابتدایی. پژوهش در علوم توان‌بخشی، 10(2)، 249-239. https://www.sid.ir/en/journal/ViewPaper.aspx?ID=426535
تهرانی دوست، م.، راد گودرزی، ر.، سپاسی، م و علاقبند راد، ج. (1382). نقایص کارکردهای اجرایی درکودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه- بیش فعالی.  فصلنامه علوم شناختی، 5(1)، 9-1. http://icssjournal.ir/article-1-100-en.html
جانه، م.، ابراهیمی قوام، ص وعلیزاده، ح. (1391). بررسی کارکردهای اجرایی استدلال، برنامه‌ریزی-سازمان دهی و حافظة کاری در دانش‌آموزان با و بدون اختلال ریاضی در مقطع ابتدایی استان تهران. فصلنامه روان شناسی افراد استثنایی، 5، 42-21. https://www.sid.ir/en/journal/ViewPaper.aspx?ID=250850
حسین خانزاده، ع.، آهنگر قربانی، ز.، سیدنوری، ز.، طاهر، م. (1399). رابطه نگرش فرزند نسبت به والدین با میزان گرایش به ارتباط با جنس مخالف و سطح سازش‌یافتگی در دختران نوجوان. روانشناسی مدرسه، 9(1)، 7-29. http://jsp.uma.ac.ir/article_900.html
زارع نژاد، س.،  سلطانی کوهبنانی، س.، و کارشکی، ح. (1398). اثربخشی راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر حافظه کاری، بازداری پاسخ، انعطاف‌پذیری شناختی و خودکارآمدی تحصیلی دانش‌آموزان نارساخوان. عصب روان­شناختی، 5(18)، 109-130. https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_6482.html?lang=fa
زلفی، و.، و رضایی، ا. (1394). اثربخشی مداخله رایانه‌­یار حافظه کاری بر اضطراب ریاضی، حافظة کاری و عملکرد ریاضی دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی. آموزش و ارزشیابی، 30، 86-75. http://jinev.iaut.ac.ir/article_518191_fa70e6cf9b0894484603eb54beed9e0d.pdf
زمانی، ا.، پور آتشی، م. (1396). رابطه حافظه کاری، باورهای خودکارآمدی تحصیلی و اضطراب آزمون با پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان. روانشناسی مدرسه، 6(4)، 25-44. http://jsp.uma.ac.ir/article_603.html?lang=fa
سلیمی تیموری، ب. (1386). بررسی تأثیر روش درمانی - عصبی دلاکاتو بر نارساخوانی رشدی دانش‌آموزان دختر دوره ابتدایی شهرستان بروجرد در سال تحصیلی 85-86. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم تهران. https://ganj.irandoc.ac.ir//#/articles/dfd66d851c6e0b00ce990f1292ea5e58
صادقی، ا.، ربیعی، م و عابدی، م. (1390). رواسازی و اعتباریابی چهارمین ویرایش مقیاس هوش وکسلر کودکان. روان‌شناسی تحولی: روان‌شناسان ایرانی، 7(28)، 386-377. http://jip.azad.ac.ir/article_512280_bb892732dc89d3658e51a8e0f7999ef9.pdf
عباسی، م.، داودی، ح.، حیدری، ح.، و پیرانی، ذ. (1399). سنجش اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی فراشناختی و آموزش روانشناسی مثبت­نگر بر خودکارآمدی تحصیلی، فرسودگی تحصیلی وراهبردهای یادگیری. روانشناسی مدرسه، 9(4)، 106-119. http://jsp.uma.ac.ir/article_1296.html?lang=en
علی‌بیگی، ز. (1390). تأثیر آموزش راهبردهای شناختی بر عملکرد مهارت های ادراکی- حرکتی و حافظه کاری در دانش‌آموزان با مشکلات ویژه یادگیری در شهر شیراز. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت. https://www.virascience.com/thesis/595410/
غباری‌بناب، ب و آدم‌زاده، ف. (1384). تأثیر به کار گیری راهبردهای فراشناختی و شناختی در بهبود انشای دانش­آموزان با اختلالات یادگیری در ابتدایی. مجله روان‌شناسی و علوم تربیتی، 1، 71-57. https://www.sid.ir/en/journal/ViewPaper.aspx?ID=102310
فتحعلی پور، غ.، قاسمی، س.، غباری بناب ، ب و به پژوه، ا. (1395). اثربخشی آموزش مهارت­های خودنظارتی توجه بر افزایش توجه در دانش‌آموزان با مشکلات خواندن. تعلیم و تربیت استثنایی، 6، 13-5. http://exceptionaleducation.ir/article-1-810-en.pdf
قمری‌گیوی، ح.، نریمانی، م و محمودی، ه. (1391). اثر بخشی نر­م افزار پیشبرد شناختی بر کارکردهای اجرایی، بازداری پاسخ و حافظه کاری کودکان دچار نارساخوانی و نقص توجه/ بیش فعالی. ناتوانی های یادگیری، 1(2)، 98-115. https://www.sid.ir/en/journal/ViewPaper.aspx?ID=249079
کرمی، ب.، الله کرمی، آ و هاشمی، ن. (1392). اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر خلاقیت، انگیزه پیشرفت و خودپنداره تحصیلی. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 2(4)، 121-140. https://www.sid.ir/en/journal/ViewPaper.aspx?ID=344242
لرنر، ژ. (1997). ناتوانی‌های یادگیری. ترجمه دکتر عصمت دانش(1396). چاپ سوم، تهران: شهید بهشتی. https://www.agahbookshop.com/p-8401--.aspx
‌محمود علیلو، م.، هاشمی نصرت‌آباد، ت و فلاحی، ا. (1394). مقایسه‌ی کارکردهای اجرایی بازداری پاسخ و توجه پایدار در کودکان با ناتوانی یادگیری ریاضیات و کودکان عادی. اندیشه و رفتار در روان شناسی بالینی، 10(35)، 36-27. https://jtbcp.riau.ac.ir/article_113_8f52d7cf6ad547f45bd2a7944b80096a.pdf
مفتخری حاجی میرزایی، ش.، اسدزاده، ح و کریمی، ی. (1390). آموزش راهبردهای یادگیری (شناختی و فراشناختی) برعملکرد حافظه فعال دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه شهر تهران.  فصلنامه روان‌شناسی تربیتی، 18، 127-104. https://jep.atu.ac.ir/article_2292_ca6ac47b9a1fd4a1b89f78dffd995bc2.pdf
نظری، ز.، جباری فر، ت و برزگر بفرویی، ک. (1395). اثربخشی آموزش خودگردانی یادگیری  برکارکردهای اجرایی دانش‌آموزان نارساخوان. روان‌شناسی افراد استثنایی، 6(24)، 181-203. [DOI:10.22054/jpe.2017.7534]
ورکمن، ا. و کاتز، آ. (1995). آموزش خود کنترلی رفتار به کودکان. ترجمه الهه محمد اسماعیل (1383). چاپ اول، تهران: دانژه. https://books.google.nl/books?id=QaYQAQAAMAAJ
یارمحمدیان، ا.، قمرانی، ا.، سیفی، ز و ارفع، م. (1394). اثر بخشی آموزشی راهبردهای شناختی بر حافظه، عملکرد خواندن و سرعت پردازش اطلاعات دانش­آموزان نارساخوان. ناتوانی‌های یادگیری، 4، 117-101. https://www.sid.ir/en/journal/ViewPaper.aspx?ID=521913
یوسف زاده، م و معروفی، ی. (1393). تدریس حرفه ای. چاپ دوم، همدان: دانشگاه بو‌علی‌سینا. https://books.basu.ac.ir/book_247.html
یونسی، ج. (1387). درمان ناهنجاری های روانی در کودکان، نوجوانان و خانواده ها. چاپ اول، تهران: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی. https://www.adinehbook.com/gp/product/9642869466
References
Abbasi, M., Davoodi, H., Heidari, H., & Pirani, Z. (2020). The Effects of Cognitive-metacognitive Strategies Training and Positive Psychology Training on Academic Self-efficacy, Academic Burnout, and Learning Strategies. Journal of School Psychology, 9(4), 106-119. http://jsp.uma.ac.ir/article_1296.html?lang=en
Adubasim, I. (2018). Improving Working Memory and Processing Speed of Students with Dyslexia in Nigeria. Online Submission, 5(2), 103-123. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED583990.pdf
Ali Beigi, Z. (2012). The effect of teaching cognitive strategies on the performance of perceptual-motor skills and working memory in students with special learning difficulties in Shiraz Islamic Azad University, Marvdasht Branch]. https://www.virascience.com/thesis/595410/
American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-5®) (Y. Seyed Mohamadi, Trans.; 5th ed.). American Psychiatric Publishing. https://books.google.com/books?id=-JivBAAAQBAJ
Bacon, A. M., Parmentier, F. B., & Barr, P. (2013). Visuospatial memory in dyslexia: Evidence for strategic deficits. Memory, 21(2), 189-209. [DOI:10.1080/09658211.2012.718789]
Barkley, R. A., & Biederman, J. (1997). Toward a broader definition of the age-of-onset criterion for attention-deficit hyperactivity disorder. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 36(9), 1204-1210. [DOI: 10.1097/00004583-199709000-00012]
Birenbaum, M. (2002). Assessing self-directed active learning in primary schools. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 9(1), 119-138. [DOI: 10.1377/hlthaff.2020.00709]
Blakey, E., & Carroll, D. J. (2015). A short executive function training program improves preschoolers’ working memory. Frontiers in psychology, 6, 1827. [DOI:10.3389/fpsyg.2015.01827]
Bottiroli, S., Cavallini, E., Dunlosky, J., Vecchi, T., & Hertzog, C. (2017). Self-guided strategy-adaption training for older adults: Transfer effects to everyday tasks. Archives of gerontology and geriatrics, 72, 91-98. [DOI:10.1016/j.archger.2017.05.015]
Bush, G., Spencer, T. J., Holmes, J., Shin, L. M., Valera, E. M., Seidman, L. J., Makris, N., Surman, C., Aleardi, M., & Mick, E. (2008). Functional magnetic resonance imaging of methylphenidate and placebo in attention-deficit/hyperactivity disorder during the multi-source interference task. Archives of General Psychiatry, 65(1), 102-114. [DOI.org/10.1001/archgenpsychiatry.2007.16]
Chapman, R. A., Shedlack, K. J., & France, J. (2006). Stop-Think-Relax: An adapted self-control training strategy for individuals with mental retardation and coexisting psychiatric illness. Cognitive and Behavioral Practice, 13(3), 205-214. [DOI:10.1016/J.CBPRA.2005.08.002]
Cummine, J., Aalto, D., Ostevik, A., Cheema, K., & Hodgetts, W. (2018). “To Name or Not to Name: That is the Question”: The Role of Response Inhibition in Reading. Journal of psycholinguistic research, 47(5), 999-1014. [DOI.org/10.1007/s10936-018-9572-9]
De Bruin, W. B., & Parker, A. M. (2016). Individual differences in decision-making competence in different age groups. In Individual Differences in Judgement and Decision-Making (pp. 137-156). Psychology Press.
Dehn, M. J. (2008). Working Memory and Academic Learning: Assessment and Intervention. John Wiley & Sons.
Fathalipour, G. H., Qasemi, S., Ghobari Bonab, B., & Beh-Pajooh, A. (2017). The Effects of Teaching Self-monitoring of Attention on Enhancement of Attention and Reading Comprehension in Students with Reading Problems [Original Article]. Journal of Exceptional Education (J Except Educ), 6(143), 5-13. http://exceptionaleducation.ir/article-1-810-en.pdf
Fellman, D., Jylkkä, J., Waris, O., Soveri, A., Ritakallio, L., Haga, S., Salmi, J., Nyman, T. J., & Laine, M. (2020). The role of strategy use in working memory training outcomes. Journal of Memory and Language, 110, 104064. [DOI:10.1016/j.jml.2019.104064]
Ghamari Givi, H., Narimani, M., & Mahmoodi, H. (2012). The effectiveness of cognition-promoting software on executive functions, response inhibition and working memory of children with dyslexia and attention dificit/hyperactivity. Journal of Learning Disabilities, 1(2), 98-115. https://www.sid.ir/en/journal/ViewPaper.aspx?ID=249079
Ghobari Bonab, B., & Adam Zadeh, F. (2007). Implementation of cognitive strategies to improve written expression of students with learning disabilities in elementary school setting. Journal Of Psychology And Education, 37(1), 57-71.
Guajardo, N. R., & Cartwright, K. B. (2016). The contribution of theory of mind, counterfactual reasoning, and executive function to pre-readers’ language comprehension and later reading awareness and comprehension in elementary school. Journal of Experimental Child Psychology, 144, 27-45. [DOI:10.1016/j.jecp.2015.11.004]
Hallahan, D., & Hudson, K. (2002). Teaching tutorial 2: Self-monitoring of attention. Virginia: University of Virginia, Division for Learning Disabilities of the Council for Exceptional Children. https://docs.google.com/document/preview?hgd=1&id=1nwi53F_m2TMFNVftJjIko2wR8-bXQE1_fC0b39cHZPQ
Hosseinkhanzadeh, A. A., Ahangar Ghorbani, Z., Behzadfar, F., Seyyed Noori, S. Z., & Taher, M. (2020). The Relationship of Child Attitudes to Their Parents with Tendency to Communicate with Opposite Sex and Adjustment Level in Girl Adolescents,  9(1), Journal of School Psychology, 7-29. http://jsp.uma.ac.ir/article_900.html?lang=en
Janeh, M., Ebrahimi Ghavam, S., & Alizadeh, H. (2012). Study of the executive functions of reasoning, planning, organizing and working memory among the students with or without mathematics disorder at primary schools in tehran province. Psychology Of Exceptional Individuals, 2(5), 21-42. https://www.sid.ir/en/journal/ViewPaper.aspx?ID=250850
Jones, J. S., Milton, F., Mostazir, M., & Adlam, A. R. (2020). The academic outcomes of working memory and metacognitive strategy training in children: A double‐blind randomized controlled trial. Developmental science, 23(4), e12870. [DOI: 10.1111/desc.12870]
Kajka, N. (2019). The influence of metacognitive training on the improvement of working memory in children with ADHD. Current Problems of Psychiatry, 20(3), 217 - 227. [DOI:10.2478/cpp-2019-0015]
Kaneda, M., & Osaka, N. (2008). Role of anterior cingulate cortex during semantic coding in verbal working memory. Neuroscience letters, 436(1), 57-61. [DOI:10.1016/j.neulet.2008.02.069]
Karami, B., Allah Karami, A., & Hashemi, N. (2013). Effectiveness of cognitive and metacognitive strategies training on creativity, achievement motive and academic self-concept. Innovation & Creativity In Human Science, 2(4), 121-139.
Lerner, J. W. (2000). Learning Disabilities: Theories, Diagnosis And Teaching (E. Dannesh, Trans.; 8 th ed.). Houghton Mifflin. https://www.agahbookshop.com/p-8401--.aspx
Mabbott, D. J., & Bisanz, J. (2008). Computational skills, working memory, and conceptual knowledge in older children with mathematics learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 41(1), 15-28. [DOI:10.1177/0022219407311003]
Mahmood Alilou, M., Hashemi Nosratabad, T., & Fallahi, A. (2015). Comparing executive functions inhibition response and sustained attention in children with learning disabilities in mathematics and normal children. Thoughts and Behavior in Clinical Psychology, 10(35), 27-36. https://jtbcp.riau.ac.ir/article_113_8f52d7cf6ad547f45bd2a7944b80096a.pdf
Marigold, D. S. (2019). Working memory: Why you didn’t trip on that rock. Current Biology, 29(1), R25-R27. [DOI:10.1016/j.cub.2018.09.046]
Mattison, R. E., & Mayes, S. D. (2012). Relationships between learning disability, executive function, and psychopathology in children with ADHD. Journal of attention disorders, 16(2), 138-146. [DOI:10.1177/1087054710380188]
Moftakhari Hajimirzaei , S., Asadzadeh , H., & Karimi , Y. (2010). Investigating the effect of training learning strategies (cognitive and metacognitive) on working memory performance of high school girl students. Educational Psychology, 6(18), 104-130. https://jep.atu.ac.ir/article_2292_ca6ac47b9a1fd4a1b89f78dffd995bc2.pdf
Moreno, J., & Saldaña, D. (2005). Use of a computer-assisted program to improve metacognition in persons with severe intellectual disabilities. Research in developmental disabilities, 26(4), 341-357. [DOI: 10.1016/j.ridd.2004.07.005]
Nazari, Z., & Barzegar, K. (2017). The effectiveness of self-regulated learning education on Executive functions of dyslexic students. Psychology of Exceptional Individuals, 6(24), 181-203. [DOI:10.22054/jpe.2017.7534]
Nicolielo-Carrilho, A. P., Crenitte, P. A. P., Lopes-Herrera, S. A., & Hage, S. R. d. V. (2018). Relationship between phonological working memory, metacognitive skills and reading comprehension in children with learning disabilities. Journal of Applied Oral Science, 26. [DOI: 10.1590/1678-7757-2017-0414]
Nicolielo-Carrilho, A. P., & Hage, S. R. d. V. (2017). Estratégias metacognitivas de leitura de crianças com distúrbio de aprendizagem. CoDAS,
Nigg, J. T., Blaskey, L. G., Huang-Pollock, C. L., & Rappley, M. D. (2002). Neuropsychological executive functions and DSM-IV ADHD subtypes. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 41(1), 59-66. [DOI: 10.1097/00004583-200201000-00012]
Pourhossein, A., Entesar Fumani, G. H., Hejazi, M., Narimani, M. (2020). The Effects of Cognitive and Metacognitive Strategies Training on Problem-solving Skills and Self-esteem in Students. Journal of School Psychology, 9(4), 34-45. http://jsp.uma.ac.ir/article_1290.html
Rapport, M. D., Chung, K.-M., Shore, G., Denney, C. B., & Isaacs, P. (2000). Upgrading the science and technology of assessment and diagnosis: Laboratory and clinic-based assessment of children with ADHD. Journal of clinical child psychology, 29(4), 555-568. [DOI:10.1207/S15374424JCCP2904_8]
Reid, R., Trout, A. L., & Schartz, M. (2005). Self-regulation interventions for children with attention deficit/hyperactivity disorder. Exceptional Children, 71(4), 361. https://psycnet.apa.org/record/2005-06917-001
Rosi, A., Bruine de Bruin, W., Del Missier, F., Cavallini, E., & Russo, R. (2019). Decision-making competence in younger and older adults: which cognitive abilities contribute to the application of decision rules? Aging, Neuropsychology, and Cognition, 26(2), 174-189. [DOI:10.1080/13825585.2017.1418283]
Sadeghi, A., Rabiee, M., & Abedi, M. R. (2011). Validation and reliability of the wechsler intelligence scale for children-IV. 7(28), 377-386. http://jip.azad.ac.ir/article_512280_bb892732dc89d3658e51a8e0f7999ef9.pdf
Salimi Timori, B. (2007). The Influence of Delacato neurodevelopmental Therapy on Dyslexia female  students in Primary Schools. Master Thesis, Tarbiat Modarres University. https://ganj.irandoc.ac.ir//#/articles/dfd66d851c6e0b00ce990f1292ea5e58
Sidarta, A., van Vugt, F. T., & Ostry, D. J. (2018). Somatosensory working memory in human reinforcement-based motor learning. Journal of neurophysiology, 120(6), 3275-3286. [DOI:10.1152/jn.00442.2018]
Smith-Spark, J. H., & Fisk, J. E. (2007). Working memory functioning in developmental dyslexia. Memory, 15(1), 34-56. [DOI:10.1080/09658210601043384]
Stroop, J. R. (1935). Studies of interference in serial verbal reactions. Journal of experimental psychology, 18(6), 643-662. [DOI:10.1037/h0054651]
Swalander, L., & Taube, K. (2007). Influences of family based prerequisites, reading attitude, and self-regulation on reading ability. Contemporary Educational Psychology, 32(2), 206-230. [DOI:10.1016/j.cedpsych.2006.01.002]
Taghizadeh, T., Nejati, V., Mohammadzadeh, A., & Akbarzade Baghban, A. (2014). Evolution of auditory and visual working memory in primary schoolaged children. Journal Of Research In Rehabilitation Sciences, 10(2), 239-249.
Taroyan, N. A., Nicolson, R. I., & Fawcett, A. J. (2007). Behavioural and neurophysiological correlates of dyslexia in the continuous performance task. Clinical neurophysiology, 118(4), 845-855. [DOI:10.1016/j.clinph.2006.11.273]
Tehrani Doust, M., Rad Goudarzi, R., Sepasi, M., & Alaghband Rad, J. (2003). Executive Functions in Children With Attention Deficit Hyperactivity Disorder [Research]. Advances in Cognitive Sciences, 5(1), 1-9. http://icssjournal.ir/article-1-100-en.html
Tijms, J., & Hoeks, J. (2005). A computerized treatment of dyslexia: Benefits from treating lexico‐phonological processing problems. Dyslexia, 11(1), 22-40. [DOI:10.1002/dys.283]
Valera, E. M., & Seidman, L. J. (2006). Neurobiology of attention-deficit/hyperactivity disorder in preschoolers. Infants & Young Children, 19(2), 94-108. https://journals.lww.com/iycjournal/Abstract/2006/04000/Neurobiology_of_Attention_Deficit_Hyperactivity.3.aspx
Walker, O. L. (2011). Preschool predictors of social problem-solving and their relations to social and academic adjustment in early elementary school University of Miami. Miami.
Wang, T.-Y., & Huang, H.-C. (2012). The performance on a computerized attention assessment system between children with and without learning disabilities. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 64, 202-208. [DOI:10.1016/j.sbspro.2012.11.024]
Wechsler, D., & Scale-Revised, W. A. I. (1997). The psychological corporation. San Antonio, TX.
Wechsler, D. (2003). WISC-IV: Administration and scoring manual.4thed. New York.
Wodka, E. L., Loftis, C., Mostofsky, S. H., Prahme, C., Larson, J. C. G., Denckla, M. B., & Mahone, E. M. (2008). Prediction of ADHD in boys and girls using the D-KEFS. Archives of clinical neuropsychology, 23(3), 283-293. [DOI:10.1016/j.acn.2007.12.004]
Workman, E. A. (1982). Teaching Behavioral Self-control to Students (E. Mohammad Ismail, Trans.; 2th ed.). PRO-ED. https://books.google.nl/books?id=QaYQAQAAMAAJ
Yarmohammadian, A., Ghamarani, A., Seifi, Z., & Arfa, M. (2015). Effectiveness of Cognitive Strategies Training on Memory, Reading Performance and Speed of Information Processing in Students With Dyslexia. Journal of Learning Disabilities, 4(4), 101-117. https://www.sid.ir/en/journal/ViewPaper.aspx?ID=521913
Younesi, J. (2009). Treatment of mental disorders in children, adolescents and families (1th ed.). University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences. https://www.adinehbook.com/gp/product/9642869466
Yousefzadeh, M. R., & Marofi, Y. (2017). Vocational teaching. 2th Edition, Hamedan: Bou Ali Sina University. https://books.basu.ac.ir/book_247.html
Zamani. A., & Pouratashi, M. (2017). The relationship between academic performance and working memory, self-efficacy belief, and test anxiety. Journal of School Psychology, 6(4), 25-44. http://jsp.uma.ac.ir/article_603.html
Zarenezhad , S., Soltanikouhbanani, S., Karshki, H. (2019). The Effectiveness Of Self-Regulatory Learning Strategies On Working Memory And Inhibiting The Response Of Dyslexic Students.  Journal of Neuropsychology, 5(18), 109-130. https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_6482.html?lang=en
Zetocha, K. J. (2009). Applied behavioral self-control intevention for impulsive preschoolers University of North Dakota. https://commons.und.edu/theses/790
Zolfi, V., Rezaei, Akbar. (2015). The Effect of Working Memory Computer Assisted Intervention on Mathematics Anxiety, Working Memory and Performanceing Mathematics among Students with Mathematics Learning Disabilities. Journal of Instruction and Evaluation, 8(30), 75-86. http://jinev.iaut.ac.ir/article_518191_fa70e6cf9b0894484603eb54beed9e0d.pdf