• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
ناتوانی های یادگیری
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 7 (1396)
شماره شماره 2
شماره شماره 1
دوره دوره 5 (1395-1394)
دوره دوره 6 (1395)
دوره دوره 4 (1394-1393)
دوره دوره 3 (1393-1392)
دوره دوره 2 (1392-1391)
دوره دوره 1 (1391-1390)
طهماسبی بروجنی, شهزاد, شادمهری, مرضیه, پیشدار, فاطمه. (1396). تأثیر فعالیت‌بدنی منتخب بر هماهنگی چشم و دست دانش‌آموزان نارسانویس. ناتوانی های یادگیری, 7(2), 55-71. doi: 10.22098/jld.2018.615
شهزاد طهماسبی بروجنی; مرضیه شادمهری; فاطمه پیشدار. "تأثیر فعالیت‌بدنی منتخب بر هماهنگی چشم و دست دانش‌آموزان نارسانویس". ناتوانی های یادگیری, 7, 2, 1396, 55-71. doi: 10.22098/jld.2018.615
طهماسبی بروجنی, شهزاد, شادمهری, مرضیه, پیشدار, فاطمه. (1396). 'تأثیر فعالیت‌بدنی منتخب بر هماهنگی چشم و دست دانش‌آموزان نارسانویس', ناتوانی های یادگیری, 7(2), pp. 55-71. doi: 10.22098/jld.2018.615
طهماسبی بروجنی, شهزاد, شادمهری, مرضیه, پیشدار, فاطمه. تأثیر فعالیت‌بدنی منتخب بر هماهنگی چشم و دست دانش‌آموزان نارسانویس. ناتوانی های یادگیری, 1396; 7(2): 55-71. doi: 10.22098/jld.2018.615

تأثیر فعالیت‌بدنی منتخب بر هماهنگی چشم و دست دانش‌آموزان نارسانویس

مقاله 4، دوره 7، شماره 2 - شماره پیاپی 25، زمستان 1396، صفحه 55-71  XML اصل مقاله (284 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jld.2018.615
نویسندگان
شهزاد طهماسبی بروجنی 1؛ مرضیه شادمهری2؛ فاطمه پیشدار2
1دانشیار گروه رفتار حرکتی، بخش یادگیری و کنترل حرکتی، دانشگاه تهران
2کارشناس ارشد یادگیری و کنترل حرکتی، دانشگاه تهران
چکیده
دانش‌آموزان نارسانویس دانش‌آموزانی هستندکه علیرغم هوش طبیعی بسیار بد می نویسند. برخی از محققان عقیده دارند که بدنویسی این کودکان عمدتا به دلیل عدم هماهنگی حرکتی آنان است. هماهنگی طرح‌یابی بدن و اندامها در ارتباط با اشیاء و رخدادهای محیطی است و از آنجا که یکی از مشکلات عمده در نوشتن، هماهنگی چشم و دست است، در تحقیق حاضر تاثیر یک دوره فعالیت‌بدنی منتخب بر هماهنگی چشم و دست کودکان نارسانویس بررسی شد. پژوهش حاضر روی 20 دانش‌آموز پسر با دامنه سنی12 تا 13سال از شهرستان میناب هرمزگان انجام شد. دانش‌آموزان از طریق نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. گروه آزمایش به مدت 12جلسه (45 دقیقه) تمرینات ورزشی با توپ و راکت را اجرا کردند. از مجموعه آزمون لینکلن _اوزرتسکی در دو نوبت پیش‌آزمون - پس‌آزمون استفاده شد. داده­ها با آزمون تی مستقل و من ویتنی و آزمون تی همبسته و ویلکاکسون بررسی شد. نتایج نشان داد که برنامه منتخب فعالیت‌بدنی موجب پیشرفت درهماهنگی چشم -دست شد (05/0≥P). همچنین گروه آزمایش از هماهنگی بهتری نسبت به گروه کنترل برخوردار شد (05/0≥P). از این رو توصیه می‌شود از ضربات ساده توپ و راکت در تمامی مدارس، خصوصاً مدارسی که دانش‌آموز نارسانویس دارند استفاده شود.
کلیدواژه‌ها
دانش‌آموز نارسانویس؛ هماهنگی چشم – دست؛ فعالیت‌بدنی
عنوان مقاله [English]
The Effect of Selected Physical Activity on Eye-hand Coordination of Students with Dysgraphia
نویسندگان [English]
Shahzad Tahmasebi Boroujeni1؛ marzieh shadmehri2؛ f p2
1university of Tehran
2Secretary of Physical Education
چکیده [English]
Students with dysgraphia are those who write very badly, despite their natural intelligence. Some scientists believe that students' dysgraphia is mostly caused by their lack of motor coordination. Coordination is the access plan of body and its organs in relation to environmental events and objects, and one of the most important problems of dysgraphia is the lack of coordination between eyes and hands. The present study investigated the effect of a period of selected physical activity on eye-hand coordination of students with dysgraphia. This study was carried out on 20 males, 12-13 year-old students in Minab city, Hormozgan province. The students were selected through available sampling and they were randomly divided into two groups. The treatment group performed the exercises with balls and rackets.  Lincoln-Oseretsky (Osertsky-1950) test was used in the pretest and posttest. The data analyzed using independent t-test, Mann-Whitney test, paired t-test and Wilcoxon test. The results indicated that the selected program of physical activity improved the eye-hand coordination (P≤0.05) and the treatment group had better coordination in comparison to control group (P≤0.05). Therefore, it recommended that simple kicks of balls and rackets used in all schools, especially those who have students with dysgraphia.
کلیدواژه‌ها [English]
Dysgraphia, eye-hand coordination, physical activity
مراجع
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 57
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 54
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.