تحلیل و رتبه‌بندی مهم‌ترین مؤلفه‌های ناتوانی یادگیری در بین دانش‌آموزان

نویسندگان

1 دانشیار گروه روان‌شناسی، دانشگاه کردستان

2 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه کردستان

10.22098/jld.2018.708

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی وضعیت ناتوانی یادگیری و همچنین رتبه‌بندی این عوامل در بین دانش‌آموزان مقطع ابتدایی مدارس عادی شهرستان مریوان است. برای این منظور محقق از روش توصیفی-تحلیلی بهره گرفته است. جامعه­ی آماری پژوهش شامل کلیه­­ی دانش­آموزان مقطع ابتدایی در دو پایه­ی دوم و چهارم تحصیلی از مدارس عادی به تعداد 250 نفر بوده که محققان به کمک جدول کرجسی و مورگان نمونه­ای به تعداد 145 نفر را به‌عنوان مشارکت‌کننده در پژوهش انتخاب نموده­اند. جهت گردآوری داده­های مورد توجه از آزمون استاندارد مشکلات یادگیری کلورادو ویلکات و همکاران استفاده‌شده که روایی آن به کمک نظر متخصصان مربوطه و پایایی آن نیز با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به مقدار 88/. به‌دست‌آمده است. در ادامه محققان جهت تأیید(ابزار پژوهشی) و تجزیه‌وتحلیل داده­ها از تحلیل عاملی تأییدی با استفاده از نرم‌افزار لیزرل و آزمون کلموگرف اسمیرنف و آزمون­های نا پارامتریک خی دو و آزمون رتبه‌بندی فریدمن بهره گرفته­اند. نتایج پژوهش نشان داد که وضعیت دانش­آموزان از لحاظ عدم وجود ناتوانی یادگیری در حد مطلوبی است، همچنین تفاوت معناداری بین پایه­ی تحصیلی و جنسیت دانش­آموزان ازلحاظ ناتوانی­های یادگیری به‌جز در مؤلفه‌ی مربوط به مشکلات ریاضی برای دختران مشارکت­کننده که تا حدی تفاوت بین دو جنس معنادار بوده است، وجود ندارد. نهایتاً ازلحاظ رتبه­بندی مؤلفه‌های ناتوانی یادگیری مؤلفه‌ی مشکلات مربوط به ریاضی در ردیف اول و مؤلفه‌ی مربوط به مشکلات خواندن فراگیران با میانگین کم­تر در ردیف پنجم است. این نتایج گویای این مسأله است که مشکلات مربوط به ریاضی و خواندن به عنوان اولویت های اصلی نیازمند توجه و دقت معلمان و مسئولان مربوطه است

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analysis and ranking of the most important components of learning disability among students) Case study of elementary schools in Marivan city)

نویسندگان [English]

  • J Salimi 1
  • J Barkhoda 2
1 Associate Professor in University of Kurdistan
2 PhD Student in Educational Administration, University of Kurdistan
چکیده [English]

The purpose of this study was to investigate the status of learning disability as well as the ranking of these factors among primary school students in Marivan city. For this purpose, the researcher has used a descriptive-analytical method. The statistical population of the study was 250 students including students of the two grades from ordinary elementary school, which were selected by researchers using the Krejci and Morgan tables of 145 students as research collaborators. For collecting the data, the standard test of learning difficulties of Colorado Wilkat et al. (2011) has been used. The validity of this study is in accordance with the opinion of its experts and its reliability is 0.88 by Cronbach's alpha test is obtained. In order to confirm and analyze the data, the researchers used confirmatory factor analysis using Laserl software and Kolmogorov Smirnov test. Therefore, observing the non-normality of the research data, the researchers used nonparametric X-test Two, as well as Friedman Ranking test. The results of this study showed that the students' status in terms of learning disability was desirable; also, there is no significant difference between students' educational background and gender in terms of learning disabilities, except for the component of math problems for participating girls. Finally, in the ranking of the components of learning disability, the components of mathematical problems are ranked first and the components related to the problems of reading learners with a lower mean score in the fifth rank.

کلیدواژه‌ها [English]

  • reading problems
  • spatial comprehension problems
  • math problems
  • social cognition
  • anxiety and anxiety
اسلامی، پروانه و حسن‌آبادی، حمیدرضا(1396). ﻣﻬﺎﺭﺕﻫﺎﻱ ﺍﺧﺘﺼﺎﺻﻲ ﭘﺮﺩﺍﺯﺵ ﻋﺪﺩ ﺩﺭ ﺩﺍﻧﺶﺁﻣﻮﺯﺍﻥ ﭘﺴﺮ ﺑﺎ ﻧﺎﺗﻮﺍﻧﻲ ﻳﺎﺩﮔﻴﺮﻱ ﺭﻳﺎﺿﻲ. فصل­نامه­ی کودکان استثنایی،17(2)67-70.
بیرامی،منصور؛موحدی، یزدان واحدی، اسماعیل(1396). تأثیر بازتوانی شناختی بر عملکرد توجه متمرکز ـ پراکنده و حافظه کاری در دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی و خواندن. فصل­نامه­ی علمی ـ پژوهشی عصب روان­شناسی 3(2)9-28.
تقی‌زاده، هادی؛ سلطانی، امان­الله ؛ منتظری توکلی، حمدالله و (1396). مقایسه­ی مؤلفه‌های کنش‌های اجرایی برنامه‌ریزی‌ سازمان‌دهی آزمون برج لندن در دانش‌آموزان دارای ناتوانی یادگیری خاص با همتایان بهنجار. فصل­نامه­ی روان­شناسی تحلیلی-شناختی، 8(28)،75-84.
علائی، رقیه؛ علائی خرائم، سارا و قدم پور، عزت‌الله (1396). نقش باورهای خودکارآمدی و انگیزة پیشرفت در پیش­بینی اضطراب امتحان دانش­آموزان مقطع ابتدایی مبتلابه ناتوانی یادگیری. دانش و پژوهش در روان­شناسی کاربردی،18(2)109-117.
کیانی، احمدرضا؛ اسدی، مسعود و محمدی، علی (1396)بررسی عوامل مؤثر بر اختلالات یادگیری دانش‌آموزان مقطع ابتدایی. مجله‌ی ناتوانی‌های یادگیری، 6(4)،104-125.
کارگر، فاطمه؛ قمرانی، امیر؛ یار محمدیان، احمد و طحان، محسن هادی(1396) .ﺩﺭﻙ ﺍﺳﺘﻌﺎﺭﻩ ﺑﺼﺮﻱ ﻭ ﻛﻼﻣﻲ ﺩﺭ ﻛﻮﺩﻛﺎﻥ ﺑﺎ ﻭ ﺑﺪﻭﻥ ﻧﺎﺗﻮﺍﻧﻲ ﻳﺎﺩﮔﻴﺮﻱ. فصل­نامه­ی کودکان استثنایی،17(3)،29-40.
کارگر شورکی، قنبر؛ ملک پور، مختار؛ احمدی، غلامرضا(1389) بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های حرکتی ظریف ، بر یادگیری مفاهیم ریاضی در کودکان دارای اختلالات یادگیری ریاضی. فصل­نامه­ی رهبری و مدیریت آموزشی،4(3)،105-126.
لرنر، جانت(2005). ناتوانی‌های یادگیری،ترجمه­ی رخشان، فریدون و فریار، اکبر 1392، تهران، انتشارات مبنا.
مرادی، رحیم؛آذر خزائی و امینه احمدی(1396). عنوان تأثیر آموزش مهارت‌های ریاضی در محیط چندرسانه­ای آموزشی بر خودپنداری و یادگیری دانش­آموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی. مجله­ی ناتوانی­های یادگیری،6(4)126-152.
والاس،جرالد و لافلین، مک(1940). ناتوانی‌های یادگیری- مفاهیم و ویژگی­ها، ترجمه­ی منشی طوسی، تقی 1373، مشهد انتشارات آستان قدس رضوی.
Brueggemann, A. E. (2014). Diagnostic Assessment of Learning Disabilities in Childhood. New York: Springer.
 Bomyea, J., Amir, N, & lang. A. J. (2012).The relationship between cognitive control and
posttraumatic stress symptoms. Journal of behavior therapy and experimental psychiatry, 43, 844-848.
 Bays, P. M. (2015). Spikes not slots: Noise in neural populations limits working memory. Trends in Cognitive Sciences, 19(8), 431e438.
Garsia V. L, Pereira L. D, Fukuda, Y. (2007). Selective attention: psi performance in children with learning disabilities. Brazil Journal Otorrinolaringol, 73(3), 404-11.
Khoddami, S. M., Mousavi, S. Z., Jafari, R., Dadgar, H., & Maroufizadeh, S. (2017).Comparison of Verbal Fluency between Children with Learning Disabilities and Typically Developed Children.
 Karimi, Y. (2010). Learning Disorders. Tehran: Savalan Publications. (Persian).
Mizen, L., & Cooper, S. A. (2012).Learning disabilities. Medicine, 40(11), 619-622.
Malhotra, Sh., Rajender, G., Sharma, V., & Singh, T.B. (2009).Efficacy of Cognitive Retraining Techniques in Children with Learning Disability. Delhi Psychiatry Journal, 12(1).100.106
Mattison RE, Mayes SD (2012). Relationships between learning disability, executive function, and psychopathology in children with ADHD. Journal of Attention Disorders 16: 138-46.
 O'Shea, A., Booth, J. L., Barbieri, C., McGinn, K. M., Young, L. K., & Oyer, M. H. (2017). Algebra performance and motivation differences for students with learning disabilities and students of varying achievement levels. Contemporary Educational Psychology50, 80-96.
Swanson, L. J. (2014). Do the means justify the ends, or do the ends justify the means? Value protection model of justice. Personality and Social Psychology Bulletin, 28(8), 452.461.
Mashal, N., Gavrieli, R., & Kave´, G. (2011). Agerelated changes in the appreciation of novel metaphoric semantic relations. Aging, Neuropsychology, and Cognition, 18(5), 527- 543.