مقایسه ی نارسایی هیجانی و مهارت های اجتماعی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری و بهنجار

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری،عضو باشگاه پژوهشگران جوان اردبیل

2 استادیار دانشگاه محقق اردبیلی

3 دانشجوی دکتری، دانشگاه پیام نور واحد اردبیل

4 استادیار دانشگاه علوم پزشکی اردبیل

jld-1-1-90-7-6

چکیده

هدف این مطالعه مقایسه نارسایی هیجانی و مهارت های
اجتماعی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری و بهنجار می باشد . جامعه
آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش آموزان مدرسه ویژه اختلالات
36 ،(N= 90 بود ( 157 - یادگیری شهر ستان اردبیل در سال تحصیلی 91
دانش آموز( 18 پسر و 18 دختر) دارای اختلال یادگیری بعنوان نمونه
پژوهش و دانش آموزان بهنجار با استفاده از روش نمونه گ یری تصادفی
ساده انتخاب شدند . برای جمع آوری داده ها مقیاس نارسایی هیجانی
تورنتو و پرسشنامه مهارت های اجتماعی ماتسون بر روی آزمودنی ها اجرا
شد. روش مطالعه عل  ی – مقایسه ای بود . داده های پژوهشی با تحلیل
واریانس چند متغیری تجزیه و تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که
دانش آموزان دارای اختلال یادگیری در شناسایی، توصیف و تفکر عینی
در مقایسه با دانش آموزان بهنجار به طور معنی داری ضعیف هستند .
هم چنین دانش آموزان دارای اختلال در روابط اجتماعی ضعیف بوده و
در روابط اجتماعی شان رفتارهایی چون جسارت نابجا، عمل تکانشی،
پرخاشگری، خوداعتمادی افراطی وحسادت و گوشه گیری از خود نشان
می دهند. یافته های پژوهش حاضر حاکی از مشکلات دانش آموزان
ناتوان یادگیری در تعاملات اجتماعی و توانایی های هیجانی است.
بنابراین توجه به برنامه های آموزشی و درمانی ترکیبی موثر بر
قابلیت های هیجانی و اجتماعی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری از
اهمیت ویژه ای برخوردار است

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A comparison of alexithymia and the social skills in students with and without learning disorders

نویسندگان [English]

  • E Soleymani 1
  • A Zahed Babolan 2
  • J Farzaneh 3
  • M.B Setoudeh 4
1 ph.d.student, Islamic Azad University, Ardabil branch
2 Assistant Professor, University of Mohaghegh Ardabili
3 Ph.D. student, Payam.eNoor University, Ardabil branch
4 Assistant Professor, Ardabil University of Medical sciences
چکیده [English]

The purpose of the present study
was to compare alexithymia and social skills in
students with and without learning disorders.
From among students with LD (N=157)
enrolled in special schools in the city of
Ardabil, 18 boys and 18 girls with LD were
selected using a simple random sampling
method and compared with 18boys and 18 girls
without LD, matched for age, educational level,
IQ, and parental education. The Toronto
Alexithymia scale and Matson Evaluation of
Social Skills with Youngsters were
administered. A causal-comparative research
method was used and data were analyzed using
multivariate variance analysis of variance.
Results showed that students with LD have
significant difficulty in describing, and
identifying feelings and in externally oriented
thinking. Furthermore, LD children reported
fewer appropriate social skills, and greater
inappropriate assertion, jealousy/ withdrawal
impulsivity, and overconfidence. Findings
underscore the importance of the effective
training and management of emotional and
social capabilities of students with LD.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Alexithymia
  • social skills
  • learning disorders
دلاور، علی.( 1387 ). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماع . ی چاپ ششم، تهران،
انتشارات رشد.
شهیم، سیما.( 1373 ). مقیاس تجدید نظرشده هوشی وکسل ر برا ی کودکا ن. انطبا ق وهنجاریاب . ی شیراز .
انتشارات دانشگاه شیراز.
کاشانی موحد، آمنه .( 1384 ). رابطه حافظه فعال و پایداری هیجانی دانش آموزان با و بدون اختلال نارسایی
توجه / بیش فعالی، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طبا طبایی . دانشکده روانشناسی و علوم
تربیتی.
یوسفی، فریده، خیر، محمد .( 1381 ). بررسی پا یایی و روایی مقیاس سنجش مهارتهای اجتماعی ماتسون و
مقایسه عملکرد دختران و پسران دبیرستانی در این مقیاس . مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه
.21-28،(2) شیراز، ویژه نامه علوم تربیت . ی 18
Al-Yagon, M., & Mikulincer, M. (2004). Patterns of close relationships and socioemotional
and academic adjustment among school-age children with learning disability. Learning
Disabilities Research & Practice, 19, 12–19.
Auerbach, J. G., Gross-Tsur, V., Manor, O., & Shalev, R. S. (2008). Emotional and
behavioral characteristics over a six year period in youths with persistent and nonpersistent
dyscalculia. Journal of Learning Disabilities, 41, 263–273.
Agaliotis, I., & Goudiras, D. (2004). A profile of interpersonal conflict resolution of
children with learning disabilities. Learning Disabilities. A Contemporary. Journal., 2,
15–29.
Asher, S., Taylor, A .(2001). the social outcomes of mainstreaming: sociometric assessment
and beyond., Exceptional children quarterly, 12, 12-39.
Bagby, R.M., Parker, J.D., Taylor, G.J. (1994). The Twenty-item Toronto Alexithymia
Scale: Iitem Selection and Cross-validation of the Factor Structure. Journal Psychosom
Res;38 (1); 23-32.
Bauminger, N., & Kimhi-Kind, I. (2008). Social information processing, security of
attachment, and emotion regulation in children with learning disabilities. Journal of
Learning Disabilities, 41, 315–332.
Bauminger, N., Edelsztein, H. S., & Morash, J. (2005). Social information processing and
emotional understanding in children with LD. J. Learn. Disabil., 38, 45–61.
Besharat, M. A. (2007). Reliability and factorial validity of Farsi version of the Toronto
Alexithymia Scale with a sample of Iranian students. Psychological Reports, 101, 209-220.
Crick , N & Dodge, K. (1999). Reformulation in judgment about children, Psychological
social bulletin, 115, 74-80.
Estell, D. B., Jones, M. H., Pearl, R. A., Van Acker, R., Farmer, T. W.,&Rodkin, P. R. (2008).
Peer groups, popularity, and social preference: Trajectories of social functioning among
students with and without learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 41, 5–14.
Fessler, M. A., Rosenberg, M. S., & Rosenberg, L. A. (1991). Concomitant learning
disabilities and learning problems among students with behavioral/emotional disorders:
A conceptual model. Behavioral Disorders, 16, 97–106.
Fristad, M. A., Topolosky, S., Weller, E. B., & Weller, R. A. (1992). Depression and
learning disabilities in children. Journal of Affective Disorders, 26, 53–58.
Greshman. F., Elliott, S. (1999). The social skills rating system. Criclepines MN: American
Guidance services.
Fletcher, J. M., Morris, R. D., & Lyon, G. R. (2003). Classification and definition of learning
disabilities: An integrative perspective. In H.L. Swanson, K.R. Harris, & S. Graham
(Eds). Handbook of learning disabilities (pp. 30-56). New York: The Guilford Press.
Girod CM. (2001). Learning disabilities. Illustrated ed. San Diego: Lucent books.
Holder, H. B., & Kirkpatrick, S.W. (1991). Interpretation of emotion from facial expressions
in children with and without learning disabilities. J. Learn. Disabil. 24, 170–177.
Kaplan S. (2003). Synopsis of psychiatry: behavioral sciences, clinical psychiatry.
Poorafkary N. (Persian translator). Tehran. Mad.
Klassen, R. M., & Lynch, S. L. (2007). Self-efficacy from the perspective of adolescents
with learning disabilities and their specialist teachers. Journal of Learning Disabilities,
40, 494–507.
Kupersmidt, J. B., Coie, J. D., & Dodge, K. A. (1990). The role of poor peer relationships
in the development of disorder. In S. R. Asher, & J. D. Coie (Eds.), Peer rejection in
childhood (pp. 274–308). Cambridge: Cambridge University Press.
Ladd, G. W., & Troop-Gordon, W. (2003). The role of chronic peer difficulties in the
development of children’s psychological adjustment problems. Child Development, 74,
1344–1367.
Newcomb, A. F., Bukowski, W. M., & Pattee, L. (1993). Children’s peer relations: a metaanalytic
review of popular, rejected, neglected, controversial, and average sociometric
status. Psychol. Bull., 113, 99–128.
Rieffe, C., Oosterveld, P., Meerum, M. (2006). An Alexithymia Questionnaire for
Children: Factorial and Concurrent Validation Results. Personality and Individual
Differences, 40,123-133.
Sale, P., & Carey, D. (1995). The sociometric status of students with disabilities in a fullinclusion
school. Exceptional Chil,. 62, 6–19.
Sideridis, G. D. (2007). International approaches to learning disabilities: More alike or
more different. Learning Disabilities Research & Practice, 22, 210–215.
Slawmouski., L & Dann , P (1996) Training blind adolescents in sociall skills, Journal of
Visual Impairment and Blindness, 19, 199 – 204.
Sharma, G. (2004). A comparative study of the personality characteristics of primary
school. Students with learning disabilities and their non-learning disabled peers.
Learning Disability Quarterly, 27, 127–140.
Stone,W. L., & LaGreca, A. M. (1990). The social status of children with learning
disabilities: a re-examination. J. Learn. Disabil., 23, 32–37.
Tull, MT., Medaglia, E., Roemer, L. (2005). An Investigation of The Construct Validity of
the 20-item Toronto Alexithymia Scale Through The use of a Verbalization Task.
Journal of Psychosomatic Research, 59(2), 77-84.
Taylor, G.J., Bagby, M. (2000). An Overview of The Alexithymia Construct. In: Bar-On R,
Parker JD. (editors). The Handbook of Emotional Intelligence. 1st ed. San Francisco:
Jossey-Bass; 263-76.
Tur-Kaspa, H., & Bryan, T. (1994). Social information-processing skills of students with
learning disabilities. Learn. Disabil. Res. Pract., 9, 12–23.
Walker, D& Hopes, j. (2003). Maston evaluation of social skills with youngesters,
McGrow- Hill.
Wiener, J. (2004). Do peer relationships foster behavioral adjustment in children with
learning disabilities? Learning Disability Quarterly, 27, 21–30.
Wiener, J., & Schneider, B. H. (2002). A multisource exploration of the friendship patterns
of children with and without learning disabilities. Journal of Abnormal Child
Psychology, 30, 127–142.