ایمانی، س.، و ذاکری، م. (1402). مقایسه مسئولیت پذیری، تعللورزی و سرزندگی تحصیلی در دانشآموزان با و بدون اعتیاد به وبگردی.
فصلنامه روانشناسی مدرسه و آموزشگاه 12 (2)، 6-18.
https://jsp.uma.ac.ir/article_2366.html
باقرزاده نیمچاهی، ص.، حسینی طبقدهی، ل.، و حافظیان، م. (1397). رابطة خودآگاهی و یادگیری خودتنظیمی با سازگاریاجتماعی دانشآموزان دختر دورۀ دوم متوسطه. فصلنامه مطالعات روانشناسی تربیتی، 30، 50-29.
بنیسی، پ. (1398). اثربخشی آموزش راهبردهای خودتنظیمی بر تابآوری و سازگاری اجتماعی دانشآموزان با اختلال یادگیری.
توانمندسازی کودکان استثنایی، 10(1)، 115-107.]
10.22034/ceciranj.2019.91936[DOI:
پریرتاوشی، م.، برجعلی، ا.، کیامنش، ع. (۱۳۹۷). نقش میانجی راهبردهای خودتنظیمی در رابطه بین اهمال کاری تحصیلی و عواطف مثبت و منفی در دانشآموزان دبیرستانی. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، 3(12)، 70-53.
ثمری صفا، ج.، دشتی اصفهانی، م.، پوردل، م. (1400). تدوین مدل سرزندگی تحصیلی بر اساس ارتباط با مدرسه، جو عاطفی خانواده، انگیزش، خودکارآمدی و درگیری تحصیلی دانشآموزان. پژوهش های مشاوره. ۲۰ (۷۷)، ۲۲۵-۲۵۶.
جلیل زاده، ح.، و زارعی، ح. (1397). اثربخشی آموزش راهبردهای خودتنظیمی بر انگیزش تحصیلی و اضطراب امتحان در دانشآموزان.
آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی)، 11(42 )، 13-36.
https://sid.ir/paper/183383/fa
جعفری، ع.، نادی، م.، و منشئی، غ. (1400). تدوین و اعتباریابی بسته ی آموزش یادگیری خودراهبر و تعیین اثربخشی آن بر اشتیاق تحصیلی و سرزندگی تحصیلی در دانشجویان.
پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی، 18(41)، 103-123. [DOI:
10.30486/jsre.2021.1905878.1701]
خوشاب، س.، توحیدی، ا.، تاشک، آ. (1399). اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر سرزندگی تحصیلی و پیشرفتتحصیلی دانشآموزان دختر دارای مشکلات تحصیلی. مجله مطالعات ناتوانی، ۱۰ ، ۱4۷-۱۳۷.
خزایی زوزنی، ف. (1401). بررسی تأثیر نقش یادگیری خودراهبر بر سرزندگی تحصیلی و هیجان تحصیلی دانشآموزان مدارس متوسطه ی شهرستان زاوه.
هفتمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش. مازندران، محمود آباد، 12-1.
https://civilica.com/doc/1619951/
دهقانی زاده، م.، و حسین چاری، م. (1391). سرزندگی تحصیلی و ادراک از الگوی ارتباطی خانواده؛ نقش واسطه ای خودکارآمدی. مجله ی
مطالعات آموزش و یادگیری، 14 (2)، 21-47. ]
10.22099/jsli.2013.1575[DOI:
دهقانی، ی.، حکمتیان فرد، ص.، و پاسالاری، م. (1397). مقایسه امیدتحصیلی، سرزندگی تحصیلی و درگیری تحصیلی در دانشآموزان دارای اختلال یادگیری و عادی.
روانشناسی افراد استثنایی، 8 (31 )، 215-236.
[DOI.org/10.22054/jpe.2019.35387.1845]
رشید، خ.، و حسنوند، ف. (1400). الگوی ساختاری پیش بینی سرزندگی تحصیلی، بازی گوشی روانشناختی و جهت گیری زندگی بر اساس خودناتوانسازی با میانجیگری هوش زیباشناسی در دانشآموزان نوجوانان.
فصلنامه روان شناسی مدرسه و آموزشگاه.10(3)، 48-33.
https://jsp.uma.ac.ir/article_1341.htmI
زنگیآبادی، م.، صادقی، م.، قدمپور، ع. (1398). اثربخشی آموزش راهبردهای خودتنظیمی بر خودکارآمدی تحصیلی و سازگاری تحصیلی دانشآموزان ناسازگار.
پژوهش در نظامهای آموزشی، 13(44)، 87-71
. https://doi.org/10.22034/jiera.2019.85986
سینها، ای، کی، بی.، و سینگ، آر. بی. (۱۹۹۳).
راهنمای پرسشنامه ی سازگاری دانش آموزان دبیرستانی. ترجمه ی ابوالفضل کرمی (۱۳80). تهران: مؤسسه ی روان تجهیز سینا.
https://icdu.ir/product/1261556
ساقی، م.، رجایی، ع. (1387). رابطه ادراک نوجوانان از عملکرد خانواده با سازگاری آنها. اندیشه و رفتار، 3 (10)، 82-71.
شاهی، ع.، امیری، م.، ابراهیمی، ل. (1403). اثربخشی آموزش راهبردهای خودتنظیمی بر نقص توجه، سازگاری اجتماعی و خودکارآمدی کودکان با اختلال کاستی توجه / بیشفعالی. دوماهنامه علمی - پژوهشی طب توانبخشی 13(1)، 106-119.
طباطبائیان، ف.، حمید، ن.، نیسی، ع. (1392). بررسی اثربخشی آموزش خودتنظیمی به شیوه گروهی بر سازگاری اجتماعی دانشآموزان دختر مقطع سوم راهنمایی مدارس شهر شوشتر. فصلنامه فرهنگی تربیتی زنان و خانواده، 8(24)، 94-68.
فولاد چنگ، م. (1385). نقش الگوهای خانوادگی در سازگاری نوجوانان. فصلنامه خانواده پژوهی، 2(7)، 221-209.
کابینی مقدم، س.، انتصار فومنی، غ.، حجازی، م.، اسدزاده، ح. (1397). اثربخشی آموزش راهبرد یادگیری خودگردان در افزایش سرزندگی تحصیلی و وجدان تحصیلی دانشآموزان اهمال کار. فصلنامه روان شناسی تربیتی، 14(50)، 171-193.
نعمتی، ش.، بدری گرگری، ر.، و کاتوراننی، آ. (1401). رابطه بهزیستی روانشناختی و سرزندگی تحصیلی با ادراک دانش آموزان از محیط کلاس.
فصلنامه روانشناسی مدرسه و آموزشگاه، 11(1)، 117-131.
[DOI.org/10.22098/jsp.2022.1508]
References
Aro, T., Eklund, K., Eloranta, A. K., Ahonen, T., Rescorla, L. (2021). Learning Disabilities ElevateChildren's Risk for Behavioral-Emotional Problems: Differences Between LD Types, Genders, and Contexts. Journal of learning disabilities. [DOI.org/10.1177/00222194211056297]
Anne, C., Gill DrPH, MS., Geeta Singhal MD, Med., Gordon, E., Schutze, MD., Teri, L., Turner, MD., MPH, Med. (2021). Educational Coaches: Facilitating Academic Vitality and a Pathway to Promotion for Clinician-Educators. The Journal of Pediatrics. 235, 3-5.e3. [DOI.org/10.1016/j.jpeds.2020.11.042]
Becker, S. P. (2021). Systematic Review: Assessment of sluggish cognitive tempo over the past decade. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 60(6), 690–709. [DOI.org/10.1016/j.jaac.2020.10.016]
Banisi, P. (2019). Effectiveness of self-regulation strategies training on resiliency and social adjustment in students with learning disorder. Empowering Exceptional Children, 10(1), 107-115. [DOI:10.22034/ceciranj.2019.91936]
Broadbent, J. (2017). Comparing online and blended learner's self-regulated learning strategies and academic performance. The Internet and Higher Education, 33, 24-32. [DOI.org/10.1016/j.iheduc.2017.01.004]
Bagherzade, S., Hosseini Tabaghdehi, S. L., & Hafezian, M. (2018). Relationship of self-awareness and self-regulated learning to social adjustment among girl high school students. Journal of Educational Psychology Studies, 15(30), 29-50. [DOI: 10.22111/jeps.2018.3607]
Dehghani, Y., Hekmatian, S., & Pasalari, M. (2018). Comparison of academic hope, academic buoyancy and academic engagement in students with and without learning disorder. Psychology of Exceptional Individuals, 8(31), 215-236. [DOI.org/10.22054/jpe.2019.35387.1845]
Dehghanizadeh, M., Hossienchari, M. (2013). Academic vitality and perception of family communication pattern. The mediating role of self-efficacy. Journal of Education and Learning Studies, 14, 2, 21-47. [DOI:10.22099/jsli.2013.1575]
Garcia, R., Falkner, K., & Vivian, R. (2018). Systematic literature review: selfregulated learning strategies using e-learning tools for computer science. Computers & Education, 123, 150-163. [DOI.org/10.1016/j.compedu.2018.05.006]
Habibi-Kaleybar R, gobadi L. (2020). The relationship between self-directed learning and academic vitality with the intermediate role of academic motivation. Journal title; 7 (41): 123-139 http://erj.khu.ac.ir/article-1-828-fa.html
Hossain, B., Bent, S., Parenteau, C., Widjaja, F., Davis, M., & Hendren, R. L. (2022). The Associations between Sluggish Cognitive Tempo, Internalizing Symptoms, and Academic Performance in Children with Reading Disorder: A Longitudinal Cohort Study. Journal of attention disorders, 26 (12), 1576–1590. [DOI.org/10.1177/10870547221085493]
Imani, S., & Zakeri, M. (2023). Comparing responsibility, procrastination, Academic vitality in students with and without Web addiction. Journal of School Psychology and Institutions, 12 (2), 6-18. . https://jsp.uma.ac.ir/article_2366.html
Jafari, A., Nadi, M., Manshai, Gh. (2021). Compilation and validation of the self-directed learning training package and determining its effectiveness on academic enthusiasm and academic vitality in students. Research in Curriculum Planning (Knowledge and Research in Educational Sciences - Curriculum Planning), 18(41), 103-123. [DOI: 10.30486/jsre.2021.1905878.1701]
Jalilzadeh, H., Zarei, H. (2017). The effectiveness of teaching self-regulation strategies on academic motivation and exam anxiety in students. Education and Evaluation (Educational Sciences), 11(42), 13-36. https://sid.ir/paper/183383/fa
Khoshab S, Towhidi A, Tashk A. (2020). The Effects of Self-Regulation Learning Strategies Training on Academic Buoyancy and Academic Achievement in Female Students with Academic Problems. MEJDS, 10: 137-137. http://jdisabilstud.org/article-1-2027-fa.html
Kumar, M., & Nagalakshmi, P. (2023). Effect of Visual Sequencing Activities to improve Academic Performance in children with Learning Disability. European chemical bulletin. 12(3), 2501-2511. [DOI:10.31838/ecb/2023.12.s3.3132023.13/05/2023]
Kabini Moghadam, S., Entesare Foumani, G., Hejazi, M., & Asadzadeh, H. (2018). The Effectiveness of Instruction of Self-regulated Learning Strategies to Increase Educational Buoyancy and Educational Conscience of Procrastinating Students. Educational Psychology, 14(50), 171-193. [DOI.org/10.22054/jep.2019.37913.2510]
Khazai Zozni, F. (2022). Investigating the effect of self-directed learning on the academic vitality and academic excitement of secondary school students in Zaveh city. The 7th National Conference on New Approaches in Education and Research. Mazandaran, Mahmud Abad, 1-12. https://civilica.com/doc/1619951/
Lipka, O., Sarid, M., Zorach, I.A., Bufman, A., Hagag, A.A., & Peretz, H. (2020). Adjustment to Higher Education: A Comparison of Students With and Without Disabilities. Front. Psychol, 11, 1-11. [DOI.org/10.3389/fpsyg.2020.00923]
Martin, A. J., & Marsh, H. W. (2006). Academic resilience and its psychologicaland educational correlates: Aconstruct validity approach. Psychology in the Schools, 43, 267−282. https://doi.org/10.1002/pits.20149
McNaughton, S., Rosedale, N., Zhu, T., Siryj, J., Oldehaver, J., Teng, S. L., & Jesson, R. (2022). Relationships between self-regulation, social skills and writing achievement in digital schools. Reading and Writing, 1-19. [DOI:10.1007/s11145-021-10232-8]
Nemati, S., Badri-Gargari, R. & Katourani, A. (2022). The relationship between psychological well-being and academic vitality with students' perceptions of the classroom environment. Journal of School Psychology and Institutions, 11(1), 117-131. http://jsp.uma.ac.ir/article_1508.html?lang=en
Putwain, D. W., Wood, P., & Pekrun, R. (2020). Achievement emotions and academic achievement: Reciprocal relations and the moderating influence of academic buoyancy. Journal of Educational Psychology. Advance online publication, 114(1).108-126. [DOI.org/10.1037/edu0000637]
Perir Tavoshi, M., Barjali, A., Kiamanesh, A. (2018). The mediating role of self-regulation strategies in the relationship between academic procrastination and positive and negative emotions in high school students, Educational Leadership and Management Quarterly, 3(12), 53-70. https://journals.iau.ir/article_545808.html
Rashis, K.h., & Hasanvand, F. (2021). Structural modeling of predicting adolescents’ academic buoyancy, psychological playfulness and life orientation mediated by aesthetic intelligence in teenagers. Journal of School Psychology and Institutions, 10(3), 33-48. https://jsp.uma.ac.ir/article_1341.html
Rotem, A., & Henik, A. (2020). Multiplication facts and number sense in children withmathematics learning disabilities and typical achievers. Cognitive Development, 54, 866- 878 . [DOI:10.1016/j.cogdev.2020.100866]
Shahi, A., Amiri, M., & Ebrahimi, L. (2024). The Effectiveness of Teaching Self-regulatory Strategies on Attention Deficit, Social Adjustment, and Self-efficacy in Children With Attention -Deficit/Hyperactivity Disorder. The Scientific Journal of Rehabilitation Medicine, 13(1), 106-119.
Saqi, M, H., Rajaei, A. (2011). The relationship between teenagers' perception of family functioning and their adaptation. Thought and Behavior, 3 (10), 71-82. https://ensani.ir/fa/article/219071/
Sinha, E, K. B. & Singh, R. B. (1993) Guide to high school students' adjustment questionnaire. Translated by Abolfazl Karmi (2001). Tehran: Sina Institute of Psychological Equipment. https://icdu.ir/product/1261556/
Sawatsky, A. P., Ratelle, J. T., Bonnes, S. L., Egginton, J. S., & Beckman, T. J. (2017). A model of self-directed learning in internal medicine residency: a qualitative study using grounded theory. BMC Medical Education, 17(1), 31. https://bmcmededuc.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12909-017-0869-4
Samari Safa J, dashti M, pourdel M. (2021). Development of a Model of Academic Buoyancy based on with School Connection, Family’s Emotional Atmoshphere, Motivation, Self-efficacy and Academic Engagement of Students. QJCR; 20 (77): 225-256 URL: http://irancounseling.ir/journal/article-1-1376-fa.html
Tabatabaian, F., Hamid, N., Nisi, A. (2012). Investigating the effectiveness of group-based self-regulation training on the social adjustment of female students in the third grade of secondary schools in Shushtar. Women and Family Educational Cultural Quarterly, 8(24), 68-94. https://cwfs.ihu.ac.ir/article_201622.html
Zangiabadi, M., Sadeghi, M., & Ghadampour, E. (2019). Effect of Training of Self-Regulation Strategies on Academic Self-Efficacy and Academic Adjustment of Maladaptive High School Students. Journal of Research in Educational Systems, 13(44), 71-87. [DOI.org/10.22034/jiera.2019.85986]