تاثیر بازی های ورزشی طراحی شده بر پایه مهارت های شناختی بر توجه و بازداری پاسخ کودکان مبتلا به نارساخوانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص- دانشگاه اصفهان-اصفهان-ایران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص،دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

3 استادیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

10.22098/jld.2025.15773.2193

چکیده

هدف: مطالعه حاضر به بررسی اثربخشی بازی‌های ورزشی طراحی‌شده بر پایه مهارت‌های شناختی بر توجه و بازداری پاسخ کودکان مبتلا به نارساخوانی پرداخت.
روش: پژوهش حاضر از نوع آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کودکان 8 تا 12 ساله مبتلا به نارساخوانی در شهر تهران بود. از این جامعه 30 کودک به روش در دسترس انتخاب شدند. 15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه کنترل به صورت تصادفی قرار گرفتند. گروه آزمایش تحت مداخله بازی‌های ورزشی در 10 جلسه قرار گرفت و گروه کنترل هیچ مداخله‌ای دریافت نکرد. در مراحل پیش آزمون و پس آزمون از آزمون عملکرد پیوسته دیداری و شنیداری استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل نتایج از روش تحلیل کواریانس چند متغیره استفاده گردید.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که مداخله بازی‌های ورزشی تأثیر قابل توجهی بر بهبود توجه دیداری، توجه شنیداری، بازداری پاسخ دیداری، بازداری پاسخ شنیداری، توجه پایدار دیداری و توجه پایدار شنیداری کودکان مبتلا به نارساخوانی داشته است.
نتیجه‌گیری: این یافته‌ها نشان می‌دهد که بازی‌های ورزشی مبتنی بر مهارت‌های شناختی می‌توانند به عنوان یک مداخله مؤثر در بهبود نقایص توجه و بازداری پاسخ در کودکان مبتلا به نارساخوانی مورد استفاده قرار گیرند. با این حال، محدودیت‌هایی نظیر تعداد کم آزمودنی‌ها و تمرکز بر مهارت‌های شناختی محدود در این پژوهش وجود دارد که نیاز به مطالعات بیشتر با حجم نمونه بزرگتر و بررسی مداخلات در گروه‌های سنی مختلف و مهارت‌های شناختی بیشتر را مطرح می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Effect of Sports Games Designed Based On Cognitive Skills on Attention and Response control of Children with Dyslexia

نویسندگان [English]

  • Ali Sharifi 1
  • marziyeh rahimi 2
  • Mohsen Rafikhah 3
1 assistant Professor, Department of Psychology and Education of children with Special Needs, Faculty of education and psychology, university of Isfahan, Isfahan. Iran
2 MSc Student of Psychology and Education of Children with Special Needs, University of Isfahan, Isfahan, Iran
3 Assistant professor, Departement of psychology and education of exceptional children, faculty of psychology and education , university of Tehran, Tehran,Iran
چکیده [English]

This study aimed to investigate the effectiveness of cognitive-based sports games in improving attention and response inhibition in children with dyslexia. This experimental study employed a pre-test, post-test, control group design. The population consisted of all 8 to 12-year-old children with dyslexia in Tehran. Thirty children were selected using a convenience sampling method and randomly assigned to an experimental group (n=15) and a control group (n=15). The experimental group participated in 10 sessions of cognitive-based sports games, while the control group received no intervention. The Visual and Auditory Continuous Performance Test was administered as a pre-test and post-test. Multivariate analysis of covariance was used to analyze the data.
The results indicated that the cognitive-based sports game intervention had a significant positive impact on improving visual attention, auditory attention, visual response inhibition, auditory response inhibition, sustained visual attention, and sustained auditory attention in children with dyslexia.
These findings suggest that cognitive-based sports games can be used as an effective intervention to improve attention and response inhibition deficits in children with dyslexia. However, limitations such as a small sample size and a focus on a limited range of cognitive skills warrant further research with larger sample sizes and investigations of interventions across different age groups and cognitive skills.

کلیدواژه‌ها [English]

  • sports games
  • attention
  • response control
  • dyslexia