اثربخشی آموزش مبتنی بر توسعه راهبرد خودتنظیمی بر بهبود خودکارآمدی،کنترل هیجان و انگیزه پیشرفت در دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 روانشناسی،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، محقق اردبیلی، اردبیل،ایران.

2 روانشناسی،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی،دانشگاه تبریز،تبریز،ایران.

3 روانشناسی،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی،اردبیل،ایران

چکیده

هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر توسعه راهبرد خودتنظیمی بر بهبود خودکارآمدی، کنترل هیجان و انگیزه پیشرفت در دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری بود.
روش‌ها:. پژوهش حاضر از نوع مطالعات نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون - پس‌آزمون و گروه کنترل بود. جامعه‌ی آماری این پژوهش شامل تمامی دانش‌آموزان ثبت‌نام‌شده در مرکز ناتوانی‌های یادگیری آموزش‌وپرورش شهر تبریز در سال تحصیلی 1403-1402 بود. از میان آن‌ها، 30 نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شده و به دو گروه کنترل (15 نفر) و آزمایشی (15 نفر) تقسیم شدند. روش نمونه‌گیری هدفمند بود. گروه آزمایش در ده جلسه 45 دقیقه‌ای و به صورت هفته‌ای دو بار درجلسات آموزشی شرکت کردند؛ گروه کنترل مداخله‌ای دریافت نکرد. ابزار جمع وری اطلاعات پرسشنامه‌های اختلالات یادگیری خاص کلورادو (2011)، خودکارآمدی موریس (2001)، انگیزه پیشرفت هرمنس (1977) و تنظیم هیجان کودک و نوجوان (2003) بود. نتایج با تحلیل کواریانس چندمتغیره (MANCOVA) در نرم‌افزار SPSS-26 تحلیل شدند
یافته‌ها: نتایج نشان داد آموزش مبتنی بر توسعه راهبرد خودتنظیمی موجب بهبود خودکارآمدی، کنترل هیجان و انگیزه پیشرفت در دانش آموزان دارای اختلال یادگیری شده است؛ یعنی بین میانگین گروه آزمایش و کنترل در پس‌آزمون در مقایسه با پیش‌آزمون تفاوت معنی‌داری وجود دارد. (05 / 0 > P).
نتیجه‌گیری با توجه به اثربخش بودن آموزش مبتنی بر توسعه راهبرد خودتنظیمی بر بهبود خودکارآمدی، کنترل هیجان و انگیزه پیشرفت در دانش آموزان دارای اختلال یادگیری این روش به عنوان روشی مؤثر به روانشناسان و مشاوران مدارس برای کلیه دانش آموزان و به ویژه دانش آموزان دارای اختلال یادگیری توصیه می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Examining the Effectiveness of Self-Regulation Strategy Development Training on Improving Self-Efficacy, Emotional Regulation, and Achievement Motivation in Students with Learning Disabilities

نویسندگان [English]

  • mohammad narimani 1
  • , ali Qizlojah.Jabbari 2
  • Aynaz shahrivar 3
1 Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
2 Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tabriz, Tabriz, Iran.
3 Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
چکیده [English]

Objective: This study aimed to investigate the effectiveness of self-regulation strategy development training on self-efficacy, emotional regulation, and motivation for achievement in students with learning disabilities.
Methods: A semi-experimental design with a pretest-posttest and a control group was employed. The research population included all enrolled students at the Learning Disabilities Center in Tabriz during the 2023-2024 academic year. Thirty individuals were selected through convenience sampling and then divided into two groups of 15 participants each: an experimental group and a control group. The experimental group underwent ten 45-minute training sessions, held twice a week, while the control group received no intervention. Data collection utilized several questionnaires: the Specific Learning Disabilities Questionnaire (Colorado, 2011), the Self-Efficacy Questionnaire for Children and Adolescents (Morris, 2001), the Motivation for Achievement Questionnaire (Hermans, 1977), and the Emotion Regulation Questionnaire for Children and Adolescents (2003). The data were analyzed using Multivariate Analysis of Covariance (MANCOVA) in SPSS-26 software.
Results: The findings revealed that the self-regulation strategy development training significantly improved self-efficacy, emotional regulation, and motivation for achievement among students with learning disabilities. Specifically, significant differences were observed between the means of the experimental and control groups in the posttest, compared to the pretest (p < 0.05).
Conclusion: This training method is effective in enhancing self-efficacy, emotional regulation, and motivation for achievement, and is recommended for psychologists and school counselors, particularly for students with learning disabilities.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Self-regulation strategy development training
  • self-efficacy
  • emotional regulation
  • motivation for achievement
ابوالقاسمی نجف‌آبادی، م.، میرای رستمی، ا.، شیخی فینی، ع. (1393). تأثیر روش یادگیری مشارکتی جیگسا بر تعلق به مدرسه در بین دانش‌آموزان دبیرستانی شهرستان نجف آباد. تحقیقات مطالعات برنامه درسی، 4(1)، 23-35.   [DOI:10.5539/ies.v9n1p91]                  
ابویی، ع.، برزگر بفرویی، ک.، و رحیمی، م . (1400). اثربخشی آموزش شفقت به خود بر تنظیم هیجان دانش‌آموزان دختر مبتلا به اختلال یادگیری خاص. مطالعات روانشناسی تربیتی، (43)18،101-12. [DOI: 10.22111/jeps.2021.6495]
ایمانی ز.، جاجرمی م.، و ماهور ح. . (1403). مقایسه اثربخشی یادگیری مغز محور و راهبردهای خودتنظیمی بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری خاص. نشریه پژوهش و نوآوری در تربیت و توسعه، (2)109،4-124 . [DOI.org/10.61838/jsied.4.2.7]
پرویزیان، م.، بردیده، م.، مظفری، م.، امیدوار، ب. (1401). تدوین بسته رفتاردرمانی شناختی و اثربخشی آن بر خودکارآمدی دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری خاص دیکته. پرستاری کودکان، 9(1 )، 76-88. ttps://sid.ir/paper/1012208/fa  
ترازی، ز. (1400). تنظیم هیجان در اختلالات یادگیری. انتشارات فانوس دنیاhttps://taaghche.com/book/98215
جابر، آ.، ثناگوی محر، غ.، کربلایی هرفته، ف. (1403). اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر انگیزش پیشرفت تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی دانش‌آموزان پسر پایه ششم شهرستان ایرانشهر. پویایی روانشناختی در اختلال های خلقی, 3(4)،177-165 . [DOI.org/10.61838/kman.pdmd.3.4.12]
جواهری‌مغانلو، ا.، کرم‌پور، م‌، خالق‌خواه، ع‌.، فتحی‌کرکرق، ف‌.، جلیلی‌خیاوی، پ. (1404). مدل‌یابی ساختاری رابطه‌ی سازگاری روانی و اجتماعی با تفکر وجودی، سبک‌های دلبستگی و ادراک خودکارآمدی با توجه به نقش میانجی‌گر انسجام روان‌شناختی در دانش‌آموزان نابینا و کم بینا، نشریه تعلیم و تربیت استثنایی، 25(185)، 19-36. https://www.magiran.com/paper/citation?ids=2852957
حاجلو، ن.، رضایی شریف، ع. (۱۳۹۰)، بررسی ویژگی های روان سنجی تست مشکلات یادگیری کلورادو، مجله ناتوانی های یادگیری، ۱(۱)، ۲۴-۴۳.   https://journal.uma.ac.ir/article_88.html
رضایی، ا‌.، رنگانی، ا. (1403)‌. اثر بخشی ذهن اگاهی بر انگیزش پیشرفت دانش اموزان دارای اختلالات یادگیری‌. اولین همایش بین المللی تحولات نوین در علوم تربیتی، روانشناسی و آموزش وپرورش، ارومیه.  https://civilica.com/doc/2265506        
 رضوانی، ف.، عبدی، ح. (1403). نقش میانجی انگیزش تحصیلی در ارتباط بین خودکارآمدی و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری.فصلنامه روانشناسی تجربی و شناختی، 1(3)، 119-130. https://quarterlyecp.com/index.php/ecp/article/view/112
رنجبر،م.، بشرپور، س.، صبحی قراملکی، ن.، نریمانی، م.، غلامی، ف.(1401).اثربخشی توان‌بخشی شناختی رایانه‌ای حافظه کاری بر بهبود کارکرد‌‌‌ برنامه‌ریزی-سازماندهی کودکان مبتلا به اختلال خواندن (با کاربرد نرم‌افزار باشگاه حافظه). فصلنامه کودکان استثنایی.۲۲ (۴) :۹۱
شاهی، ا.، امیری، م، و ابراهیمی، ل. (2024). اثربخشی آموزش راهبردهای خودتنظیمی بر نقص توجه، سازگاری اجتماعی و خودکارآمدی در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش‌فعالی. مجله علمی پزشکی توانبخشی، 13(1)، 106-119. https://medrehab.sbmu.ac.ir/article_1101630.html
صدری دمیرچی، ا.‌، فتحی کرکرق، ف‌.، طاهری، ح. (1402). پیش‌بینی اضطراب کرونا براساس تاب‌آوری و تنظیم شناختی هیجان با توجه به نقش میانجی راهبردهای مقابله‌ای در افراد دارای تجربه ابتلاء به کرونا. فصلنامه پرستاری، مامایی و پیراپزشکی. 9(1), 11-26.‎
طهماسیان، ک. (1386). اعتباریابی و هنجاریابی پرسش‌نامه خوداثرمندی کودکان و نوجوانان، روانشناسی کاربردی، 4 و 5: 373-390.
عبدالهی بقرآبادی، گ.، حیدری راد، م. (1404). اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر خودتنظیمی تحصیلی و اهمال‌کاری دانش‌آموزان پسر دارای اختلال یادگیری ویژه. رویش، 13(11)، 193-202.  http://frooyesh.ir/article-1-5571-fa.html
فتاحی، س.،  قربان جهرمی، ر.، فرخی، ن.، سعدی پور، ا. (1402). مقایسه تاثیر آموزش مبتنی بر الگوی توسعه‌ی راهبرد خود‌تنظیمی(SRSD) و آموزش راهبردهای شناختی بر اساس مدل انگلرت(POWER) بر عملکرد ریاضی دانش‌آموزان مبتلا به اختلال یادگیری. فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی. 18(72)، 217-226. [DOI.org/10.22034/jmpr.2024.17347]
قرباغی، ث.، خلوتی، م.، متین صدر، ن.، نوبهار آهاری، م. (1404). اثربخشی پوشیدن جلیقه وزین در بافتار کلاس درس بر عملکرد حرکتی و توجه در کودکان با اختلالات یادگیری خاص. دوماهنامه علمی - پژوهشی طب توانبخشی. 14(1)،28-39.
کوکبی رحمان‎‌‌، ا.، تقوایی‌، د.، پیرانی‌، ذ. (1401). اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر انگیزش تحصیلی، درگیری تحصیلی و کیفیت زندگی در مدرسه دانش‌آموزان با اختلال یادگیری خاص شهر همدان. جامعه شناسی آموزش و پرورش، 8(2)، 257-266.
لطفی، م.، بهرام پوری، ل.، امینی م.، فاطمی تبار ر.، بیرشک ب.، انتظاری محمد و همکاران. (1398). انطباق پرسش‌نامه تنظیم هیجان برای کودکان و نوجوانان (ERQ-CA) به زبان فارسی.مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. ۲۹ (۱۷۵) :۱۱۷-۱۲۸.
مرادی، ج.، یاراحمدی، ی.، گودرزی، م.، مرادی، ا. (1401). بررسی نقش واسطه‌ای خودکارآمدی تحصیلی در رابطه بین هویت تحصیلی موفق، باورهای معرفت‌شناختی، نیازهای اساسی روانشناختی با انگیزش پیشرفت دانش‌آموزان. روان شناسی مدرسه و آموزشگاه. 11(3)،86-97.    [DOI:  10.22098/jsp.2022.1810]
مرادی، م.، ماهرالنقش، م.، ماهرالنقش، ف‌.(1399)‌. تاثیر آموزش خودگردانی یادگیری بر باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی دانش‌آموزان با اختلال یادگیری نوشتاری. نشریه ناتوانی های یادگیری‌، 10 (1)‌، 169-151   https://www.magiran.com/p2250737
نجفی مربویه، آ.، رزمجو، س.، و دهقان، ف. (1400). بررسی تاثیر راهبردهای خودتنظیمی بر انگیزه تحصیلی در یادگیری مقاله نویسی انگلیسی به عنوان زبان دوم در دانشجویان دارای نشانگان اختلال نارسایی توجه/ فزون‌‎کشی‌. مجله‌ی مطالعات ناتوانی‌، 11 (51)، 8 – 1‌. 
References
Abdollahi Beghor Abadi, G., & Heidari Rad, M. (2025). The effect of emotion regulation training on academic self-regulation and procrastination in male students with special learning disorders. Ravish, 13(11), 193-202. http://frooyesh.ir/article-1-5571-fa.html
Abolghasemi Najafabadi, M., Miraei Rostami, A., & Sheikhi Fini, A. (2014). The effect of the cooperative Jigsaw learning method on school belonging among high school students in Najafabad County. Curriculum Studies Research, 4(1), 23-35. https://jcr.shirazu.ac.ir/article_3080.html
Abooi, A., Barzegar Bafrouei, K., & Rahimi, M. (2021). The effectiveness of self-compassion training on emotion regulation among female students with specific learning disorders. Educational Psychology Studies, 18(43), 101-121. [DOI: 10.22111/jeps.2021.6495]
Alagöz Hamzaj, Y. (2025). Generative AI acceptance among future educators: Personality and behavioral insights. Education and Information Technologies, 1-24.[DOI:10.1007/s10639-025-13678-3]
 
Alagöz, H., & Balkır, F. (2025). Duygu düzenleme ve kişiler arası iletişim. Journal of Quranic Studies and Modern Science, 6(12). [DOI: 10.52096/qsms.6.12.01]
Alesi, M., Giordano, G., Ingoglia, S., & Inguglia, C. (2024). The association among executive functions, academic motivation, anxiety, and depression: A comparison between students with specific learning disabilities and undiagnosed peers. European Journal of Special Needs Education. 39(5), 805–819.‏[DOI:10.1080/08856257.2023.2300172]
Aydan, S., & Mamas, C. (2025). Self-regulated learning and students with disabilities: a mini review. In Frontiers in Education (Vol. 10, p. 1600744). Frontiers Media SA. https://www.frontiersin.org/journals/education/articles/10.3389/feduc.2025.1600744/full
Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. W. H. Freeman.
Chen, J., Zhang, L. J., & Parr, J. M. (2022). Improving EFL students’ text revision with the self-regulated strategy development (SRSD) model. Metacognition and Learning. 17(1), 191-211.[DOI:10.1007/s11409-021-09280-w]
Camia, M., Ciaramidaro, A., Benassi, E., Giovagnoli, S., Angelini, D., Rubichi, S., & Scorza, M. (2025). The mediation role of emotion regulation in the relationship between anxiety and depression in university students with specific learning disorder. Healthcare, 13(10), 1211
Chen, J., Zhang, L. J., & Parr, J. M. (2022). Improving EFL students’ text revision with the self-regulated strategy development (SRSD) model. Metacognition and Learning, 17(1), 191–211.[DOI:10.1007/s11409-021-09280-w]
Cristofani, P., Di Lieto, M. C., Casalini, C., Pecini, C., Baroncini, M., Pessina, O., ... & Milone, A. (2023). Specific learning disabilities and emotional-behavioral difficulties: Phenotypes and role of the cognitive profile. Journal of Clinical Medicine, 12(5), 1882. [Doi: 10.3390/jcm12051882]
Cvitkovic, D., Pisonic, S. S., & Radošević, I. (2024). Predictors of academic self-efficacy of university students: grades, learning disabilities and ADHD. International Journal of Special Education39(1), 44-52.‏ [DOI: 10.52291/ijse.2024.39.5]
Di Lieto, M. C., Pecini, C., Castro, E., Inguaggiato, E., Cecchi, F., Dario, P., ... & Cioni, G. (2023). Adaptive working memory training can improve executive functioning in children with learning disabilities: Evidence from a randomized controlled trial. Neuropsychological Rehabilitation, 33(3), 412-438.[DOI: 10.3389/fneur.2020.601148]
Eccles, J. S., & Wigfield, A. (2002). Motivational beliefs, values, and goals. Annual Review of Psychology, 53, 109-132. [DOI: 10.1146/annurev.psych.53.100901.135153]
Englert, C. (2024). Englert Model on Writing Disorder of Students with Special Learning Disorder. Journal of Applied Psychological Research.[DOI:10.22059/japr.2024.360780.644650]
Fattahi, S., Ghorban Jahromi, R., Farkhi, N., & Saadipoor, A. (2023). Comparing the effects of instruction based on the self-regulated strategy development model (SRSD) and cognitive strategies instruction based on the Englert model (POWER) on math performance of students with learning disabilities. Journal of Modern Psychological Research, 18(72), 217-226. https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_17347.html
Faza, A., & Lestari, I. A. (2025). Self-regulated learning in the digital age: A systematic review of strategies, technologies, benefits, and challenges. International Review of Research in Open and Distributed Learning26(2), 23-58.‏[DOI:10.19173/irrodl.v26i2.8119]
Ghorbaghi, S., Khalvati, M., Matin Sadr, N., & Nobahar Ahari, M. (2025). The effectiveness of wearing weighted vests in classroom settings on motor performance and attention in children with specific learning disorders. Scientific–Research Bimonthly of Rehabilitation Medicine, 14(1), 28-39. https://medrehab.sbmu.ac.ir/article_1101780_en.html
Gross, J. J. (1998). The Emerging Field of Emotion Regulation: An Integrative Review. Review of General Psychology, 2(3), 271-299. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/1089-2680.2.3.271
Gross, J. J. (2003). Emotion regulation: Affective, cognitive, and social consequences. Psychophysiology, 39(3), 281-291. [DOI.org/10.1017/s0048577201393198]
Hajloo, N., & Rezaei Sharif, A. (2011). Psychometric properties of the Colorado Learning Problems Test. Journal of Learning Disabilities, 1(1), 24-43. (Persian)  [DOI: jld-1-1-90-7-2]
 Herlina, J. S., Muafa, A., Iswanto, S., ... & Alhaznawi, A. A. (2025). The role of executive functioning interventions in supporting students with learning disabilities. Journal of Posthumanism. 5(5), 3991–4007. [DOI: 10.63332/joph.v5i5.1842]
Hermans, H. J. (1970). A questionnaire measure of achievement motivation. Journal of Applied Psychology, 54(4), 353-363. [DOI: 10.1037/h0029675]
Hermansari, B. K., & Yudistyaningrum, D. (2021). Progress testing and its effect on medical student motivation. Journal of Education and Learning, 15(4), 558-562.[DOI: 10.11591/edulearn.v15i4.20283]
Iaia, M., Vizzi, F., Carlino, M. D., Turi, M., Marinelli, C. V., & Angelelli, P. (2024). Specific learning disabilities and associated emotional-motivational profiles: a study in Italian university students. Frontiers in Psychology15, 1365980.[‏DOI: 10.3389/fpsyg.2024.1365980]
Imani, Z., Jajarmi, M., & Mahour, H. (2024). Comparing the effectiveness of brain-based learning and self-regulated strategies on academic achievement of students with specific learning disorders. Journal of Research and Innovation in Education and Development, 4(2), 109-124. https://jsied.org/index.php/jsied/article/view/80
Jaber, A., Sanagoo Mehr, Gh., & Karbalaei Harafteh, F. (2024). The effectiveness of self-regulated learning strategies training on academic achievement motivation and academic self-efficacy of sixth-grade male students in Iranshahr. Psychodynamics in Mood Disorders, 3(4), 165-177. https://maherpub.com/pdmd/article/view/206
Javaheri-Moghanlou, A., Karampour, M., Khaleghkhah, A., Fathi Karkaragh, F., & Jalili Khiavi, P. (2025). Structural modeling of the relationship between psychological and social adjustment with existential thinking, attachment styles, and self-efficacy perception, considering the mediating role of psychological coherence in blind and low-vision students. Journal of Exceptional Education, 25(185), 19-36. https://www.magiran.com/p2852957
Jokar, F., Adib Sereshki, N., Pourmohamadreza Tajrishi, M., & Hosseinzadeh, S. (2023). Comparing the academic engagement between students with and without learning disorder in distance learning system. JECHE, 4(2), 1–11.[DOI:10.32592/jeche.4.2.1 ]
Kazami, A., Haghighi, A., Alibabaei, R., Berenjian, S., Fathy-Karkaragh,  F., & Mohammadian, F. (2023). The Effectiveness of Movement-Based Cognitive Rehabilitation on Self-Control of Students with Learning Disabilities. Journal of Biomechanical Science and Engineering.1,46-56.  https://www.researchgate.net/publication/374444206_
 Khasawneh, M. A. S. (2024). The Impact of Self-Regulation-Based Strategies in Improving Learning Scientific Concepts Among Students with Learning Disabilities in the Intermediate Stage. International Journal of Special Education39(2), 51-61.‏[DOI: 10.52291/ijse.2024.39.21]
Kokabi Rahman, A., Taghvaei, D., & Pirani, Z. (2022). The effectiveness of cognitive and metacognitive strategies training on academic motivation, school engagement, and school life quality in students with specific learning disorders in Hamedan. Sociology of Education Journal, 8(2), 257-266. https://iase-jrn.ir/index.php/se/article/view/311?articlesBySimilarityPage=1
Lazarus, P. J., Suldo, S., Suldo, S. M., & Doll, B. (Eds.). (2021). Fostering the emotional well-being of our youth: A school-based approach. Oxford University Press.[DOI:10.1093/med-psych/9780190918873.001.0001]
Lipka, O., Sarid, M., Aharoni Zorach, I., Bufman, A., Hagag, A. A., & Peretz, H. (2020). Adjustment to higher education: A comparison of students with and without disabilities. Frontiers in psychology, 11, 923.‏ [DOI:10.3389/fpsyg.2020.00923]
Lotfi, M., Bahramipouri, L., Amini, M., Fatehitar, R., Birashk, B., Entezari, M., & Shiasi, Y. (2019). Adaptation of the Emotion Regulation Questionnaire for children and adolescents in Persian (ERQ-). Journal of Emotion Regulation. (Persian) [http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-12374-en.html]
Louick, R., & Muenks, K. (2022). Leveraging motivation theory for research and practice with students with learning disabilities. Theory into practice, 61(1), 102-112. [DOI: 10.1080/00405841.2021.1932154]
Lourenço, A. , Paiva, M. and Valente, S. (2025) The Dynamics of Self-Regulated Learning and Emotional Regulation in the Educational Path: A Theoretical Review. Creative Education, 16, 632-650. [DOI: 10.4236/ce.2025.165039] .
Luong, C.; Strobel, A.; Wollschläger, R.; Greiff, S.; Vainikainen, M. & Preckel. F. (2017). Need for cognition in children and adolescents: Behavioral correlates and relations to academic achievement and potential. Learning and Individual Differences, 53, 103-113. [DOI: 10.1016/j.lindif.2016.10.019]
Mahmoudpour A, Darba M, Sheikhi S, Nowzari M, Zolfaghari S. (2020). predicting students' achievement motivation based on academic self-efficacy, academic self-efficacy, dysfunctional attitudes, and the meaning of education. Rooyesh. 9(8), 51-62(Persian) . http://frooyesh.ir/article-1-2244-fa.html.
Moradi, J., Yarahmadi, Y., Goodarzi, M., & Moradi, A. (2022). The mediating role of academic self-efficacy in the relationship between successful academic identity, epistemological beliefs, and psychological needs with achievement motivation. School Psychology Quarterly, 11(3), 86-97. https://jsp.uma.ac.ir/article_1810.html
Moradi, M., Maher-Alnaqs, M., & Maher-Alnaqs, F. (2020). The effect of self-management of learning training on motivational beliefs and self-regulated learning strategies of students with writing learning disorder. Journal of Learning Disabilities, 10(1), 151-169. [DOI: 10.22098/JLD.2020.1049]
Muris, P. (2001). A brief questionnaire for measuring self-efficacy in youths. Journal of Psychopathology and behavioral Assessment, 23, 145-149.‏ [DOI:10.1023/A:1010961119608]
Najafi Marbouyeh, A., Razmjoo, S., & Dehghan, F. (2021). The impact of self-regulation strategies on learning motivation in academic writing in English as a second language for students with ADHD symptoms. Journal of Disability Studies, 11(51), 1–8. http://jdisabilstud.org/article-۱-۱۹۸۶-fa.html
Nasiri Garme Cheshmeh, Fathi, & Javidpour. (2024). The Effectiveness of Cognitive-Metacognitive Strategies Training on Achievement Motivation and Academic Vitality in Students with Learning Disabilities.Learning Disabilities, 13(2), 75-87. (Persian) [DOI:10.22098/jld.2024.14414.2143]
Navas-Bonilla, C. del R., Guerra-Arango, J. A., Oviedo-Guado, D. A., & Murillo-Noriega, D. E. (2025). Inclusive education through technology: A systematic review of types, tools, and characteristics. Frontiers in Education, 10, 1527851..[DOI:10.3389/feduc.2025.1527851]
Naemiyan, Nazgol, Zargam Hajebi, & Nokani. (2020). The effectiveness of a combination of cognitive rehabilitation (computer-based) and neurofeedback on specific learning disorders (mathematics, reading, and writing) in elementary school children in district 5 of Tehran. Educational Psychology Studies, 17(40), 54-75. (Persian) [DOI:10.22111/jeps.2020.5837]
Parvizian, M., Bardideh, M., Mozaffari, M., & Omidvar, B. (2022). Designing a cognitive-behavioral therapy package and its effectiveness on self-efficacy of students with specific learning disorder in dictation. Child Nursing, 9(1), 76-88. http://jpen.ir/article-1-653-en.html
Phares, V. (2020). Using Memoirs and Autobiographies To Enhance the Teaching of Abnormal Child Psychology. Psychology Learning & Teaching, 19(3), 239-257. [DOI:10.1177/1475725720933023]
Restifo, D., (2023). Best Sites and Apps for Special Education. TECH & LEARNIG, https://www.techlearning.com/how-to/20-sites-and-apps-for-special-education
Ragusa, A., González-Bernal, J., Trigueros, R., Caggiano, V., Navarro, N., Minguez-Minguez, L. A., ... & Fernandez-Ortega, C. (2023). Effects of academic self-regulation on procrastination, academic stress and anxiety, resilience and academic performance in a sample of Spanish secondary school students. Frontiers in psychology14, 1073529.‏ [DOI:10.3389/fpsyg.2023.1073529]
Ranjbar, M., Basharpoor, S., Sobhani Qaramaleki, N., Narimani, M., & Gholami, F. (2022). The effectiveness of computer-based cognitive rehabilitation of working memory on improving planning–organization function in children with reading disorder (using “Memory Club” software). Exceptional Children Quarterly, 22(4), 91-102. http://joec.ir/article-1-1550-en.html
Rezaei, A., & Rangani, A. (2024). The effectiveness of mindfulness on achievement motivation in students with learning disorders. First International Conference on Modern Developments in Educational Sciences, Psychology and Education, Urmia. https://civilica.com/doc/2265506/
Rezvani, F., & Abdi, H. (2024). The mediating role of academic motivation in the relationship between self-efficacy and academic achievement in students with learning disorders. Experimental and Cognitive Psychology Quarterly, 1(3), 119-130. [DOI:10.61838/qecp.112]
Sadri Demirchi, A., Fathi Karkaragh, F., & Taheri, H. (2023). Predicting coronavirus anxiety based on resilience and cognitive emotion regulation considering the mediating role of coping strategies among individuals with a history of COVID-19 infection. Nursing, Midwifery & Paramedical Sciences Quarterly, 9(1), 11-26.  http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-553-en.html
Samari Safa, J., Dashti Esfhani, M., & Poordel, M. (2021). Development of a Model of Academic Buoyancy based on with School Connection, Family’s Emotional Atmosphere, Motivation, Self-efficacy and Academic Engagement of Students. Journal of Counseling Research, 20(77), 225-256. [DOI:10.18502/qjcr.v20i77.6149]
Sarid, M. (2024). Assessing the impact of social and academic integration on college achievement among students with and without learning disabilities. Journal of College Student Retention. [DOI:10.1177/15210251241246765]
Shahi, A., Amiri, M., & Ebrahimi, L. (2024). The effectiveness of self-regulation strategies training on attention deficit, social adjustment, and self-efficacy in children with ADHD. Scientific Journal of Rehabilitation Medicine, 13(1), 106-119. [DOI:10.32598/SJRM.13.1.7]
Shamla, V. M., & Jayan, C. (2025). The mediating role of self-regulated learning strategies in the intelligence and academic achievement Nexus. Social Sciences & Humanities Open, 11, 101569. [DOI:10.1016/j.ssaho.2025.101569]
Shukla, K. (2023). Psychological Impact of Learning Disabilities in among Adolescence. International Journal For Multidisciplinary Research5(3), 1-5.‏ https://www.ijfmr.com/papers/2023/3/3495.pdf
Song, J., Mullick, J., & Jiang, T. (2025). English language education in Chinese primary schools: exploring EFL teachers’ attitudes, self-efficacy, and perceived school environment. Asian-Pacific Journal of Second and Foreign Language Education, 10(1), 18.‏ [DOI:10.1186/s40862-025-00320-5]
Sümer Dodur, H. M., & Ceylan, M. (2025). Academic self‐concept and reading comprehension among students with learning disabilities: Serial mediating effect of reading anxiety and reading motivation. British Journal of Educational Psychology.‏ [DOI:10.1111/bjep.12763]
Tabari Far , F. ., & Heydari , S. (2024). Comparison of the Effectiveness of Training in Cognitive Emotion Regulation Strategies and Self-Regulated Learning Strategies on the Social Adaptation of Elementary Students with Specific Learning Disorder in Reading. Iranian Journal of Neurodevelopmental Disorders, 3(2), 66-74. [DOI:10.61838/kman.jndd.3.2.8]
Tahmassian, K. (2007). Validation and standardization of the self-efficacy questionnaire for children and adolescents. Applied Psychology, 4-5, 373-390. https://journals.sbu.ac.ir/article_94583.html
Tarazi, Z. (2021). Emotion regulation in learning disorders. Fanous Donya Publications. https://taaghche.com/book/98215
Tagvai-Yazdi, M. (2022). The effect of using the national network of Iranian schools (Rashd) on the creativity and motivation of students' academic progress. Curriculum and educational planning studies 11(1), 110-89. https://www.magiran.com/p2630515
Taqidi Izat, N., Narimani,M & Mousazadeh, T. (2021). Comparing the effectiveness of a motivation-based model and emotion regulation techniques on school belonging in students with learning disabilities. Journal of Educational Psychology Studies (Persian) [DOI: 10.22111/jeps.2021.6492]
Willcutt, E. G., Boada, R., Riddle, M. W., Chhabildas, N., DeFries, J. C., & Pennington, B. F. (2011). Colorado Learning Difficulties Questionnaire: validation of a parent-report screeningmeasure.Psychologicalassessment,23(3), 778 [DOI:10.1037/a0023290]
Wilson, S. J., Brown, S. R., & Norvell, J. (2021). Developing evidence-based practice guidelines for youth programs:  Technical report on the core components of interventions that address self-regulation. Office of the Assistant Secretary for Planning and Evaluation, U.S. Department of Health and Human Services. https://aspe.hhs.govself-regulation-technical-report.pdf
Wolkoff, E. (2019). Teaching Children to Self-Regulate. In Lessons from School Psychology (pp. 88-100). Routledge.‏ [DOI:10.4018/978-1-6684-8292-6.ch020]
Xu, J., Li, J., & Yang, J. (2024). Self-regulated learning strategies, self-efficacy, and learning engagement of EFL students in smart classrooms: A structural equation modeling analysis. System, 125, 103451. [DOI:10.1016/j.system.2024.103451 ]
Zahedsheykhi, M., Mahdiyan, H., & Shirazi, M. (2023). Developing a Self-Regulated Learning Program and Evaluating its Impact on the Academic Motivation in Male and Female Students of Shahed High Schools in Zahedan. Iranian Evolutionary Educational Psychology Journal, 5(1), 1-13.https://ieepj.hormozgan.ac.ir/article-1-687-en.pdf
Zimmerman, B., & Schunk, D. H., (Eds.). (2011). Handbook of self-regulation of learning and performance. Taylor & Francis. [DOI:10.4324/9780203839010]
Zimmerman, B. J. (2002). Becoming a self-regulated learner: An overview. Theory into practice, 41(2), 64-70. [DOI:10.1207/s15430421tip4102_2]
Zhang, T. (2024). Effects of self-regulation strategies on EFL learners’ language learning motivation, willingness to communication, self-efficacy, and creativity. BMC psychology12(1), 75.‏ https://bmcpsychology.biomedcentral.com/articles/10.1186/s40359-024-01567-2
Zuppardo, L., Serrano, F., Pirrone, C., & Rodriguez-Fuentes, A. (2023). More than words: Anxiety, self-esteem, and behavioral problems in children and adolescents with dyslexia. Learning Disability Quarterly, 46(2), 77-91.‏ [DOI:10.1177/07319487211041103