@article { author = {Karami, J and Alikhani, M and Zakiei, A and Khodadi, K}, title = {The effectiveness of art therapy (painting) in reducing the aggressive behavior of students with dyslexia}, journal = {Journal of Learning Disabilities}, volume = {1}, number = {3}, pages = {105-117}, year = {2012}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {2251-8673}, eissn = {}, doi = {jld-1-3-91-4-6}, abstract = {This paper investigates the effectivenessof painting in reducing aggressive behavioramong students with dyslexia. The studypopulation consisted of all dyslexic femalestudents in Kermanshah referred to centers oflearning disorders in Kermanshah, which amongthem a sample of 120 were selected in availablesampling method and after completing Eysenckaggression questionnaire, 30 with highest scoreswere divided randomly into two groups ofexperimental and control. Experimental groupbegan free painting for 6 sessions and afterintervention, post-test was conducted for bothgroups. The design of study was of experimentaland in order to analyze data, statistical method ofcovariance was used. The results indicated thatthere was a significant relationship between pretestand post-test aggression scores in both groupsof experimental and control. In terms of findingsit could be concluded that painting is effective inreducing aggressive behaviors of female studentswith dyslexia}, keywords = {Art therapy,aggressive behavior,dyslexia}, title_fa = {اثربخشی نقاشی درمانی درکاهش رفتارهای پرخاشگرانه ی دانش آموزان دختر دچار نارساخوانی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف اثربخشی نقاشی درمانی درکاهشپرخاشگری دانشآموزان دختر نارساخوان انجام شد. جامعه یآماری پژوهش، شامل کلیه ی دانشآموزان دختر نارساخوان مراجعهکننده به مراکز اختلالات یادگیری شهر کرمانشاه بود که از میانآن ها نمونهای به حجم 120 نفر به روش نمونهگیری موجود انتخابشد و پس از تکمیل پرسشنامه پرخاشگری آیزنک 30 نفرکهبیش ترین نمره را داشتند، انتخاب گردید و به صورت تصادفی به دوگروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش به مدت 6 جلسهبه نقاشی آزاد پرداختند. بعد از مداخله برای هر دو گروه پس آزمونبه عمل آمد. طرح پژوهش آزمایشی بود. برای تجزیه و تحلیلداده ها از روش آماری تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج پژوهشنشان داد که بین میانگین نمرات پیشآزمون و پسآزمونپرخاشگری در دو گروه آزمایش وکنترل تفاوت معنا داری وجوددارد. از یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که نقاشی درمانیدرکاهش رفتارهای پرخاشگرانه دانشآموزان دختر دچار نارساخوانیمؤث ر است}, keywords_fa = {هنردرمانی,رفتارهای پرخاشگرانه,نارساخوانی}, url = {https://jld.uma.ac.ir/article_106.html}, eprint = {https://jld.uma.ac.ir/article_106_1716977b551530017137cf5b50e63fb6.pdf} }