@article { author = {Mehrinejad, S.A and Sobhi Gharamaleki2, N and Rajabi Moghadam, S}, title = {An investigation of the power of the Bender Gestalt test in the prediction of preschool children’s predisposition for dyslexia and dysgraphia}, journal = {Journal of Learning Disabilities}, volume = {1}, number = {3}, pages = {118-130}, year = {2012}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {2251-8673}, eissn = {}, doi = {jld-1-3-91-4-7}, abstract = {the current research investigated the powerof Bender Gestalt test in provident of the afflictionreadiness to dyslexia and dysgraphia in Tehranianpreschool children. This research carrying out indirect access to the test for diagnosis the children thathave need the therapy for dyslexia and dysgraphiabefore of entrance to elementary school the methodof the research was the descriptive from the kind oflongitudinal. 743 preschool children selectedrandomly from the regions 2, 3, 5, 6 education ofTehran city. Subjects have have been tested withBender Gestalt test. Finally 28 preschool childrenwith 85-95 I.Q that in elementary first grade affectedto dyslexia and dysgraphia compares with the sameI.Q preschool child 28 and without learning disability.the mean total error and fourfold errors of distortion,rotation, disintegration, perseveration comparedbetween two groups with independent test. Theresults showed that merely the disintegration errorscore of preschool children possessing readiness forbeing affected to dyslexia and dysgraphia issignificantly more than normal preschool children.}, keywords = {dyslexia,Dysgraphia,Bender Gestalt test}, title_fa = {بررسی توان پیش بینی آزمون بندر-گشتالت برای آمادگی ابتلاء به ناتوانی های خواندن و دیکته در کودکان پیش دبستانی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر توان آزمون بندر-گشتالت را در پیش بینیابتلاء به ناتوانی خواندن و دیکته ی کودکان پیش دبستانی تهرانبررسی کرده است. این تحقیق برای دستیابی به آزمونی جهتتشخیص کودکان نیازمند درمان ناتوانی خواندن و دیکته ی قبل ازورود به دبستان انجام شد. این پژوهش از نوع علّی- مقایسه ای بود.473 کودک پیش دبستانی به صورت تصادفی از مناطق 5،2،3 و 6آموزش و پرورش شهر تهران انتخاب و با آزمون بندر-گشتالتآزمون شدند. وضعیت خواندن و دیکته ی آن ها در پایه ی اول85 مبتلا - ابتدایی بررسی شد که 28 کودک دارای بهر هی هوش 95به ناتوانی خواندن و دیکته با 28 کودک دارای همان سطح هوش ونشان داد که عدم t فاقد ناتوانی یادگیری مقایسه شدند. نتایج آزمونخطای یکپارچگی کودکان پی شدبستانی آماده برای ابتلاء به ناتوانیخواندن و دیکته بیش از کودکان پیش دبستانی عادی بود.}, keywords_fa = {نارساخوانی,نارسانویسی,آزمون بندر گشتالت}, url = {https://jld.uma.ac.ir/article_107.html}, eprint = {https://jld.uma.ac.ir/article_107_faf7fafaabd4727766cf0f4e392bba6a.pdf} }