@article { author = {Abedi, A and Pirooz Zijerdi, M and Yarmohammadian, A}, title = {The effectivness of training attention on mathematical performance of students with mathematics learning disability}, journal = {Journal of Learning Disabilities}, volume = {2}, number = {1}, pages = {92-106}, year = {2012}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {2251-8673}, eissn = {}, doi = {jld-2-1-91-7-6}, abstract = {The purpose of the present research is toreview the effectiveness of attention training of themathematical performance on students withmathematic learning disability. The methodology isexperimental, and the statistical community involvesfemale students with fourth grade elementarymathematics learning disabilities, among which 30students were selected by the method of multi-stageclustering random sampling, whose scores in keymath mathematical test were lower than the criterionpoint and were placed in groups of experiment andcontrol at random (15 in experiment group and 15 incontrol group). The experiment group received theattention test in 12 sessions, each one took 45minutes. To gather data, the Raven intelligence test,the key Math test and fourth elementary schoolmathematical performance test were used. The resultof the research revealed that training attentionsignificantly increases mathematical performance ofstudents with math learning disability. The resultshowed that attention test like other basic skills ofmath learning can be applied as an intervention toimprove math problem in students with mathematiclearning disability.}, keywords = {mathematic learning disability,attention training,mathematic performance}, title_fa = {اثربخشی آموزش توجه بر عملکرد ریاضی دانش آموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی}, abstract_fa = {هدف از مطالعه حاضر، تعیین اثر بخشی آموزش توجه برعملکرد ریاضی دانش آموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی است. روشاین پژوهش آزمایشی بود، جامعه ی آماری دانش آموزان دختر باناتوانی یادگیری ریاضی پایه ی چهارم آموزش و پرورش اصفهانبودند، که از بین آن ها 30 نفر که در آزمون ریاضیات کی – متنمره پایین تر از نقطه برش گرفتند با روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای، انتخاب و به روش تصادفی در دوگروه 15 نفره آزمایش وکنترل جایگزین شدند.آزمودنی های گروه آزمایش در 12 جلسه 45دقیقه ای، آموزش توجه را دریافت کردند. به منظور جمع آوریداده ها از آزمون ماتری سهای پیشرونده ریون رنگی کودکان، آزمونریاضیات کی- مت و آزمون عملکرد ریاضی پایه ی چهارم دبستاناستفاده شد. نتایج پژوهش نشان دادکه آموزش توجه بر عملکردتحصیلی ریاضی دانش آموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی مؤثر بود.بر این اساس می توان نتیجه گیری کرد که آموزش توجه همانند سایرمهارت های زیر بنایی یادگیری ریاضی می تواند رویکرد مؤثر دردرمان ناتوانی یادگیری ریاضی باشد.}, keywords_fa = {ناتوانی یادگیری ریاضی,آموزش توجه,عملکرد ریاضی}, url = {https://jld.uma.ac.ir/article_113.html}, eprint = {https://jld.uma.ac.ir/article_113_e90e7ab3e886c83c92a3d0b556c58c33.pdf} }