@article { author = {Bagiankoulemarze, M and Dortaj, F and Amini, M.M}, title = {A comparative study of alexithymia and emotion control in mothers of students with and without learning disabilities}, journal = {Journal of Learning Disabilities}, volume = {2}, number = {2}, pages = {6-24}, year = {2005}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {2251-8673}, eissn = {}, doi = {jld-2-2-91-11-1}, abstract = {The purpose of this study was to compare alexithymia and emotion control inmothers of students with and without learning disabilities. This research is acausal-comparative study. The statistical universe of this research includes allmothers of students aged 9 to 15 with and without learning disabilities inKhorramabad in 1391. The research sample consisted of 50 mothers of studentswith learning disabilities who were selected using simple random sampling, and 50mothers of normal students matched on maternal age, education and number ofchildren. The Alexithymia scale and emotion control were used to collect data. Theresults of multivariate analysis of variance (MANOVA) showed a significantdifference between both groups of mothers in alexithymia and emotional control(p<0.001). These results suggest that the mothers of these students experience highlevels of anxiety and depression because of unrealistic expectations and ceaselessblame on themselves. It is likely that the due to lack of emotional awareness andcognitive dysfunction in processing their feelings, these mothers are usually unableto identify, understand or describe their emotions and have limited ability to copewith stressful situations.}, keywords = {Alexithymia,emotional control,learning disability}, title_fa = {مقایسه ی ناگویی خلقی وکنترل عواطف در مادران دانش آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری}, abstract_fa = {هدف این مطالعه مقایسه ی ناگویی خلقی و کنترل عواطف در مادران دانش آموزان با و بدون ناتوانییادگیری بود. این پژوهش علّی – مقایسهای از نوع مقطعی - مقایس های است. جامعه ی آماری این پژوهششامل کلیه ی مادران دانش آموزان 9 تا 15 ساله با و بدون ناتوانی یادگیری شهر خرم آباد در سال 1391می باشد. آزمودنی های پژوهش شامل 50 نفر از مادران دان شآموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری بود که بااستفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند و 50 نفر از مادران دانش آموزان عادی به شیوه یهمتاسازی(براساس سن مادر، تحصیلات و تعداد فرزندان) انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از(MANOVA) مقیاس های ناگویی خلقی و کنترل عواطف استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس چند متغیرینشان داد که بین دو گروه از مادران در ناگویی خلقی و کنترل عواطف تفاوت معناداری وجوداین نتایج نشان می دهد که مادران این دانش آموزان به دلیل انتظار های غیر واقع بینانه و .(P<0/ دارد( 001سرزنش مداوم خود سطوح بالایی از اضطراب و افسردگی را تجربه میکنند. این مادران به دلیل عدمآگاهی هیجانی و ناتوانی در پردازش شناختی احساسات خود، معمولاً قادر به شناسایی، درک و یا توصیفهیجانهای خویش نیستند و توانایی محدودی در سازگاری با شرایط تنش زا دارند.}, keywords_fa = {ناگویی خلقی,کنترل عواطف,ناتوانی یادگیری}, url = {https://jld.uma.ac.ir/article_117.html}, eprint = {https://jld.uma.ac.ir/article_117_52c462e0f490bc10cab32b8bd93e6fac.pdf} }