@article { author = {Narimani, M and Abbasi, M and Abolghasemi, A and Ahadi, B}, title = {A study comparing the effectiveness of acceptance/ commitment by emotional regulation training on adjustment in students with dyscalculia}, journal = {Journal of Learning Disabilities}, volume = {2}, number = {4}, pages = {154-176}, year = {2013}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {2251-8673}, eissn = {}, doi = {jld-2-4-92-5-9}, abstract = {The study compares the effectiveness of acceptance/ commitment by emotionalregulation training on adjustment in students with dyscalculia. The population ofthe study were selected from ammug elementary students in the sixth grade formschools of Ardabil in the (2012-2013) school year.(n=5000). 57 students who haddifficulty with mental disabilities were randomly selected. The three groups ofacceptance/ commitment training, education, emotion regulation and control werereplaced. Acceptance/ commitment training for the first group and the secondgroup was the emotional regulation training of planning education. The controlgroup received no training. To collect the data from the math test key Met wasused. For data analysis the method of Multiraviareo analysis of variance(MANOVA) and scheffe post hoc test to compare keymath scale scores minuspre-test - post-test variables were used in the experimental and control groups. Theresults showed that acceptance/ commitment and emotional regulation training incompared to group controls, significantly improving social adjustment, emotionaland educational background were more effective (P<0.01). Conclusions showed ofthe effectiveness of effectiveness of acceptance/ commitment and emotionalregulation training in improving social adjustment, emotional and educational. TheTukey test showed that the mean training was received acceptance/commitment. The compatibility of the components in the test group and thecontrol group was more emotion regulation. Accept the conclusions of theeffectiveness of training and commitment to improving social adjustment, emotionregulation, emotional and academic mathematics disorder, is important.}, keywords = {adjustment,dyscalculia disorder,acceptance/ commitment,emotion regulation}, title_fa = {مقایسه ی اثر بخشی آموزش پذیرش/ تعهد با آموزش تنظیم هیجان بر سازگاری دانشآموزان دارای اختلال ریاضی}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر ، مقایسه ی اثر بخشی آموزش پذیرش / تعهد با تنظیم هیجان بر سازگاری دانش آموزان دارای اخ تلالریاضی بود . این تحقیق آزمایشی گسترش یافته و از نوع پیش آزمون وپس آزمون چند گروهی است . جامعه ی آماری این91 تشکیل دادند (تعداد 5000 - پژوهش را کلیه ی دانش آموزان پسر سال ششم ابتدایی مدارس شهر اردبیل در سال تحصیلی 9257 نفر از دانش آموزانی که طبق آزم ون ریاضی کی مت مشکل داشتند و دارای ناتوانی های ذهنی نبودند ، به صورت .(N=تصادفی انتخاب و سپس در سه گروه آموزش پذیرش/ تعهد، آموزش تنظیمهیجان و گروه کنترل جایگزین شدند. برای گروهاول آموزش پذیرش / تعهد و برای گروه دوم آموزش تنظیم هیجان اعمال شد و گروه کنترل هیچ ن وع آموزشی دریافت نکردند.برای جمع آوری داده ها از آزمون ریاضی کی مت و پرسش نامه سازگاری دانش آموزان استفاده شد . برای تجزیه و تحلیل داد ه هاو آزمون شفه به منظور مقایسه تفاضل نمرات پی ش آزمون – پس (MANOVA) از از آزمون تحلیل واریانس چند متغیریآزمون متغیرها در گروه های آزمایشی و گواه استفاده شد . یافتهها نشان داد که آموز ش های پذیرش و تعهد و تنظیم هیجاننتایج .(p<0/ نسبت به گروه کنترل به طور معن اداری بر بهبود سازگاری اجتماهی، هیجانی و تحصیلی اثربخش بوده اند ( 01پژوهش حاکی از اثربخشی آموزش پذیرش و تعهد با تنظیم هیجان بر بهبود سازگاری اجتماعی، هیجانی و تحصیلیدانش آموزان دارای اختلال ریاضی است . همچنین نتایج آزمون شفه نشان داد میانگین گروهی که آموزش پذیرش / تعهد رادریافت کرده بود در مؤلفه های سازگاری نسبت به گروه تنظیم هیجان و گروه کنترل در پس آزمون بیشتر بود . بنابراین توجه بهاثربخشی پذیرش / تعهد با تنظیم هیجان بر متغیرهای مرتبط با سازگاری در دانش آموزان د ارای اختلال ریاضی از اهمیت ویژه ایبرخوردار است.}, keywords_fa = {سازگاری,اختلال ریاضی,پذیرش و تعهد و تنظیم هیجان}, url = {https://jld.uma.ac.ir/article_139.html}, eprint = {https://jld.uma.ac.ir/article_139_dd71dfc39b7febba8cdf11b2dd15642d.pdf} }