@article { author = {Babazadeh, Zahra and Mojaver, Shirin and Fati, Kamrooz}, title = {Investigating the effect of problem-solving training on students' self-concept, self-esteem and self-regulation with learning disabilities}, journal = {Journal of Learning Disabilities}, volume = {11}, number = {1}, pages = {6-19}, year = {2021}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {2251-8673}, eissn = {}, doi = {10.22098/jld.2021.7340.1786}, abstract = {Problem solving is an important skill for living in the current era. Today, the ability to solve problems is important, both in the public, technical and everyday life, and in performing complex activities.The aim of this study was to evaluate the effectiveness of problem-solving education on self-concept, self-esteem and self-regulation of students with learning disabilities The present study was conducted as a quasi-experimental method with pre-test and post-test with two control and experimental groups. The statistical population of the study included students with learning disabilities in Shiraz in 2020. The sample was selected by purposive sampling in the first stage and after completing the scale of self-concept, self-esteem and self-regulation, 30 people were randomly assigned to the experimental and control groups (15 people for each group). The experimental group received 8 sessions of problem solving training as a group and the control group did not receive any intervention. The data were analyzed by analysis of covariance. The results showed that students who received problem-solving training scored higher on self-concept, self-esteem, and self-regulation than those who did not receive problem-solving training. Therefore, the findings of the study showed that problem solving training has a positive effect on self-concept, self-esteem and self-regulation of students with learning disabilities.}, keywords = {problem solving,Self-Imagination,Self-esteem,Self-regulation,learning disabilities}, title_fa = {بررسی تأثیر آموزش حل مسئله بر خودپنداره، عزت نفس و خودتنظیمی دانش ‌آموزان با اختلال یادگیری}, abstract_fa = {حل مسئله مهارت مهمی برای زندگی در دوره کنونی است. امروزه چه در زمینه‌های عمومی، فنی و چه در زندگی روزمره و در انجام فعالیت‌های پیچیده توانایی حل مسئله حائز اهمیت است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش حل مسئله بر خودپنداره، عزت نفس و خودتنظیمی دانش‌آموزان با اختلال یادگیری بود. پژوهش حاضر به روش نیمه‌آزمایشی همراه با پیش‌آزمون و پس‌آزمون با دو گروه کنترل و آزمایش انجام گرفت. جامعه‌ی‌ آماری مطالعه شامل دانش‌آموزان با اختلال یادگیری در شهر شیراز در سال 1399-1398 بود. ۳۰ نفر از افراد نمونه در مرحله‌ی نخست به شیوه‌ی نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند و پس از تکمیل مقیاس خودپنداره، عزت نفس و خودتنظیمی به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (15 نفر برای هر گروه) گمارده شدند. گروه آزمایش 8 جلسه آموزش حل مسئله را به صورت گروهی دریافت نمودند و گروه کنترل مداخله‌ای دریافت نکردند. داده‌های حاصل با آزمون تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد که دانش‌آموزانی که آموزش حل مسئله را دریافت کرده بودند، در خودپنداره، عزت نفس و خودتنظیمی در مقایسه با گروهی که آموزش حل مسئله را دریافت نکرده‌ بودند، نمره‌ی بیشتری کسب کرده‌اند. بنابراین، یافته‌های مطالعه نشان داد که آموزش حل مسئله بر خودپنداره، عزت نفس و خودتنظیمی دانش‌آموزان با اختلال یادگیری تأثیر مثبت دارد.}, keywords_fa = {: آموزش حل مسئله,خودپنداره,عزت نفس,خودتنظیمی,دانش‌آموزان با اختلال یادگیری}, url = {https://jld.uma.ac.ir/article_1391.html}, eprint = {https://jld.uma.ac.ir/article_1391_e2e1018d6995913b08b6c3896f5ae765.pdf} }