@article { author = {Bahari Gharagoz, A and Hashemi, T}, title = {The evaluation of specific learning difficulties prevalence in the East Azerbaijan province primary school students}, journal = {Journal of Learning Disabilities}, volume = {3}, number = {1}, pages = {28-43}, year = {2013}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {2251-8673}, eissn = {}, doi = {jld-3-1-92-7-2}, abstract = {This study has aimed to investigate the prevalence of learning disabilitiesamong first and second grade students at elementary school in EastAzerbaijan Province (Iran). The research method was descriptive. 1000students (5000 boys and 5000 girls) were selected by cluster sampling inTabriz, Ahar, Marand, Maragheh and Miane. Subjects were measured withDiagnostic checklist of specific learning difficulties, Wechsler IntelligenceScale for Children-Data analysis was carried out using descriptive statisticalmethod and chi-squar test. Results indicated that 3.83 percent of studentssuffered from leaning disorder. According to the results, 4/53% of secondgrade, 3/67% third grade 3.73% fourth grade and 3.42% fifth grade studentshad learning disorder. It is an undeniable necessity for the developmentcenters to recover the students' specific learning difficulties.}, keywords = {specific learning difficulties,prevalence,elementary students}, title_fa = {بررسی میزان شیوع مشکلات ویژه ی یادگیری در دانش آموزان مقطع ابتدایی استان آذربایجان شرقی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر باهدف بررسی میزان شیوع مشکلات ویژ هی یادگیری در دانش آموزان پایه ی دوم تاپنجم ابتدایی استان آذربایجان شرقی انجام شد. روش این پژوهش، توصیفی از نوع زمینه یابی است.جامعه ی آماری، شامل دانش آموزان دختر و پسر پایه ی دوم تا پنجم ابتدایی استان آذربایجان شرقی بود.بدین منظور 10000 نفر دانش آموز( 5000 پسر و 5000 دختر) پایه ی دوم تا پنجم ابتدایی با روشنمونه گیری خوشه ای از شهرهای تبریز، اهر، مرند، مراغه و میانه انتخاب شدند. داده های مورد نیاز بابه کارگیری فهرست وارسی تشخیصی مشکلات ویژ هی یادگیری و آزمون هوشی وکسلر جمع آوری و ازطریق روش های آمار توصیفی و آزمون خی دو مورد بررسی قرار گرفت. میزان شیوع مشکلات یادگیری3/ 3 درصد، پایه ی چهارم 73 / 4 درصد، پایه ی سوم 67 / 3/83 درصد برآورد گردید. در پایه ی دوم 533 درصد است. میزان شیوع در پایه ی دوم در مقایسه با دیگر پایه ها تحصیلی بیشتر / درصد و پایه ی پنجم 42است. بنابراین توسعه و گسترش مراکز مشکلات یادگیری برای تحت پوشش قرار دادن این دانش آموزان،یک ضرورت انکارناپذیر است.}, keywords_fa = {مشکلات ویژه ی یادگیری,شیوع,دانش آموزان ابتدایی}, url = {https://jld.uma.ac.ir/article_141.html}, eprint = {https://jld.uma.ac.ir/article_141_3b29ab09e62a7f80040f4b53adb66571.pdf} }