@article { author = {Gharibi, Hassan and Ahmadi, Behzad and Mahmoodi, Hiva and Karimian, Edalat and Gharibi, Jalal}, title = {The Effectiveness of Attention Games on Reading Ability of Dyslexic Children}, journal = {Journal of Learning Disabilities}, volume = {11}, number = {3}, pages = {90-102}, year = {2022}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {2251-8673}, eissn = {}, doi = {10.22098/jld.2022.7263.1779}, abstract = {Objective: Dyslexia is one of the problems facing students at school. This type of disorder has adverse effects on various areas, hindering academic achievement. This study aimed to evaluate the effectiveness of attention games on the reading ability of dyslexic children. Methods: The research method used for the present study was experimental with pretest-posttest control group design. The statistical population included all dyslexic students at elementary schools in Saqqez in the academic year 2015-2016. 30 students were selected by simple random sampling and were studied after they were randomly allocated to experimental and control groups (15 subjects in each group). The data were collected using a reading disorder test and dyslexia test. The experimental group underwent attention training for 10 sessions (45 minutes each) for one month and the control group did not receive any training.Results: The results were analyzed using multivariate analysis of covariance (MANCOVA). By controlling the pre-test effects, the results of the analysis of covariance showed that teaching attention games led to a significant difference between the subscales of the experimental group and those of the control group (P = 0.001). That is, attention game training has improved the reading ability of dyslexic children.Conclusion: It can be concluded that play therapy can be an effective factor in reducing reading disorders. Therefore, it requires the special attention of teachers and practitioners of education.}, keywords = {Attention Game Training,reading ability,dyslexia}, title_fa = {اثربخشی بازی‌های توجهی بر توانایی خواندن کودکان مبتلا به نارساخوانی}, abstract_fa = {هدف نارساخوانی یکی از مشکلات دانش‌آموزان در دوران تحصیل است. این اختلال در زمینه‌های مختلف، تأثیرات منفی بر جای می‌گذارد و مانع پیشرفت تحصیلی می‌شود. هدف پژوهش حاضر بررسی میزان اثربخشی بازی‌های توجهی بر توانایی خواندن کودکان مبتلا به نارساخوانی بود. روش‌ها روش پژوهش حاضر، آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری شامل کلیه دانش-آموزان مبتلا به اختلال نارساخوانی مدارس ابتدایی شهرستان سقز در سال تحصیلی 95-94 بود که از میان آنها تعداد 30 نفر به صورت نمونه‌گیری هدفمند انتخاب پس از جایگزینی تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل آزمون اختلال خواندن و نارساخوانی بود. گروه آزمایش به مدت 10جلسۀ 45 دقیقه‌ای طی یک ماه تحت آموزش بازی توجهی قرارگرفت و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد.یافته‌ها نتایج با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس چند متغیره تجزیه و تحلیل شد. با کنترل اثرات پیش آزمون نتایج تحلیل کوورایانس نشان داد که آموزش بازی‌های توجهی به تفاوت معنادار بین خرده مقیاس‌های گروه آزمایش و کنترل منجر شده است (001/0=P ). یعنی آموزش بازی‌های توجهی بر بهبود توانایی خواندن کودکان مبتلا به نارساخوانی تأثیر داشته است. نتیجه‌گیری می‌توان گفت بازی درمانی می‌تواند عامل مؤثری در کاهش اختلال خواندن باشد. بر این اساس توجه ویژه معلمان و دست اندرکاران امر آموزش را می‌طلبد.}, keywords_fa = {آموزش بازی توجهی,توانایی خواندن,نارساخوانی}, url = {https://jld.uma.ac.ir/article_1522.html}, eprint = {https://jld.uma.ac.ir/article_1522_283cc8e7498dda6b0fa331a143d8e337.pdf} }