@article { author = {Siadatian, S and Ghamarani, A}, title = {Meta-analysis of psychological-educational interventions effectiveness on academic performance of dyslexic students}, journal = {Journal of Learning Disabilities}, volume = {3}, number = {2}, pages = {42-62}, year = {2014}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {2251-8673}, eissn = {}, doi = {d_jld_3_2_92_12_25_3}, abstract = {The aim of this study is to Meta-analyze psychological-educationalinterventions effectiveness on academic performance of dyslexic students.Using Meta-analysis or integrating results of researches, this study has tried toidentify the effect of psychological-educational interventions on educationalperformance of dyslexic students. Out 22 studies, 16 studies, which weremethodologically acceptable, went through meta-analysis. The research toolwas a meta-analysis checklist. The study was based on 592 cases and 16effect sizes. Meta-analysis results showed that effect of psychologicaleducationalinterventions on improving academic performance of dyslexicstudents is d=1.49 (P = 0.001). According to Cohen table, this is consideredas a high effect size. Based on the results, it can be claimed thatpsychological-educational interventions have a great effect on academicperformance of dyslexic students.}, keywords = {psychological interventions,academic performance,dyslexic students,meta-analysis}, title_fa = {فراتحلیل اثربخشی مداخلات روان شناختی -آموزشی بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان نارساخوان}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر فراتحلیل اثربخشی مداخلات روان شناختی-آموزشی بر عملکرد تحصیلیدانش آموزان نارساخوان بود. این پژوهش با استفاده از روش فراتحلیل یا یک پارچه کردن نتایج حاصل ازتحقیقات، میزان اندازه ی اثر مداخلات روان شناختی - آموزشی را بر بهبود عملکرد تحصیلی دانش آموزاننارساخوان مشخص نموده است. از بین 22 پژوهش، 16 پژوهش که از لحاظ روششناختی مورد قبول بود،فراتحلیل آن جام گرفت. ابزار پژوهش چک لیست فراتحلیل بود. پژوهش مبتنی بر 592 نمونه و 16اندازه ی اثر بودهاست که نتایج فراتحلیل نشان داد میزان اندازه اثر مداخلات روان شناختی -آموزشی براین اندازه اثر طبق جدول .(p=0/ است ( 001 d=1/ بهبود عملکرد تحصیلی دانشآموزان نارساخوان 49کوهن دارای اثر بالایی است. نتایج حاکی از آن بود که مداخلات روان شناختی- آموزشی بر بهبودعملکرد تحصیلی دانشآموزان نارساخوان تأثیر بسیار زیادی داشته است}, keywords_fa = {مداخلات روان شناختی,عملکرد تحصیلی,دانشآموزان نارساخوان,فراتحلیل}, url = {https://jld.uma.ac.ir/article_27.html}, eprint = {https://jld.uma.ac.ir/article_27_ff4140e573e2372ab8ebf95b38e6437e.pdf} }