@article { author = {moradisani, R and kh, A}, title = {A comparative study of anemia in primary students with attention deficit and its relationship with learning disorders}, journal = {Journal of Learning Disabilities}, volume = {7}, number = {1}, pages = {119-135}, year = {2017}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {2251-8673}, eissn = {}, doi = {10.22098/jld.2017.580}, abstract = {The aim of this research was to compare the anemia in primary students with attention deficit and study its relationship with learning disorders. In the first descriptive part, the research method was causal-comparative and in the second descriptive part it was correlative. The study population included the primary school students in the academic year 2015-2016 in the city of Tabriz form which 50 students with attention deficit disorder were selected in a private consultation, diagnosis and treatment center through convenience sampling. In addition, 50 elementary normal students, who did not have attention deficit and were also homogenized with the first group based on socioeconomic status, gender, age, were selected through available samplind and evaluated. To collect data, Reading Test, Math Test and Spelling Disabilities were used. Data was analyzed using T-test, Pearson correlation and regression analyses. The results showed that there is no significant difference between students with attention deficit and normal students regarding anemia. However, the results of Pearson showed that there is a negative and significant relationship between anemia and learning disorders. As hemoglobin decreases, learning disabilities increases. In addition, regression analysis showed that anemia is able to predict learning.  Therefore, due to the students' anemia, students can increase their learning and eliminate learning disruptions.  }, keywords = {Attention deficit,Learning disorders,anemia,Students}, title_fa = {بررسی تطبیقی کم‌خونی در دانش‌آموزان ابتدایی مبتلا به نارسایی توجه و عادی و ارتباط آن با اختلال‌های یادگیری}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر بررسی تطبیقی کم­خونی در دانش­آموزان ابتدایی مبتلا به نارسایی توجه و عادی و ارتباط آن با اختلال­های یادگیری بود. روش پژوهش در قسمت اول توصیفی از نوع علی- مقایسه­ای و در قسمت دوم توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر دانش­آموزان مقطع ابتدایی در سال تحصیلی 95-1394 در شهر تبریز بودند که تعداد 50 دانش­آموز مبتلا به اختلال نارسایی توجه شناسایی شده در یک مرکز مشاوره خصوصی تشخیص و درمان، به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. همچنین 50 دانش­آموز عادی ابتدایی نیزکه فاقد مشکل نارسایی توجه بودند بر اساس وضعیت اجتماعی- اقتصادی، جنسیت، سن با گروه اول همتا شده بودند، به صورت دردسترس انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. برای جمع­آوری داده­ها از آزمون­ خواندن نما، آزمون ریاضی و ناتوانی املاء استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از روش آماری آزمون t، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون انجام گرفت. نتایج دو گروه مستقل نشان داد که بین دانش­آموزان دارای نارسایی توجه و عادی در کم­خونی تفاوت معناداری وجود ندارد. با این حال نتایج پیرسون نشان داد که بین کم­خونی و اختلال­های یادگیری رابطه منفی و معناداری وجود دارد. به طوری که با کاهش هموگلوبین که منجر به کم­خونی می­شود، بر اختلال­های یادگیری افزوده می­شود. از سوی دیگر نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که کم­خونی قادر به پیش­بینی اختلال­های یادگیری است. بنابراین با توجه به کم­خونی دانش­آموزان، می­توان میزان یادگیری دانش­آموزان را افزایش داد و اختلال­های یادگیری را برطرف نمود.}, keywords_fa = {نارسایی توجه,اختلال‌های یادگیری,کم‌خونی,دانش‌آموزان}, url = {https://jld.uma.ac.ir/article_580.html}, eprint = {https://jld.uma.ac.ir/article_580_81ce2cf30184861450d3cf0a140ee764.pdf} }