@article { author = {narimani, M and abolghasemi, A and Ilbeigy, R}, title = {The effectiveness of verbal self-instruction training on executive functions and visual motor coordination in children with dyslexia}, journal = {Journal of Learning Disabilities}, volume = {7}, number = {2}, pages = {72-93}, year = {2018}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {2251-8673}, eissn = {}, doi = {10.22098/jld.2018.616}, abstract = {This study investigated the effectiveness of verbal self-instruction training on executive functions and visual-motor coordination is the dyslexic students. This research is quasi-experimental and has used two-group pretest-posttest design. The population of the study included all children with dyslexia who referred to centers in Mashhad city in 2015. The sample consisted of 40 children with dyslexia that were selected and randomly assigned to two experimental and control groups (each group n = 20). Tower of Londo, Stroop, continuous operation test and Bender-Gestalt visual-motor coordination were used to collect data and the data were analyzed using MANOVA. The results showed that verbal self-instruction training on all the executive functions (exception of consistent errors in Stroop test) and visual-motor coordination is effective on dyslexic individuals (P˂ 0.001). According to the findings it was concluded that verbal self-instruction training is an effective treatment to improve symptoms of dyslexic children.}, keywords = {verbal self-instruction training,executive functions,visual-motor coordination,dyslexia}, title_fa = {اثربخشی آموزش خودتعلیمی کلامی بر کارکردهای اجرایی و هماهنگی دیداری حرکتی کودکان مبتلا به اختلال خواندن}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش خودتعلیمی کلامی بر کارکردهای اجرایی و هماهنگی دیداری حرکتی دانش­آموزان نارساخوان می­باشد. این پژوهش از نوع نیمه­آزمایشی و از طرح پیش­آزمون – پس­آزمون دو گروهی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه کودکان مبتلا به اختلال خواندن مراجعه­کننده به مراکز درمانی شهرستان مشهد در سال 1394 تشکیل می دهند. نمونه پژوهش 40  کودک مبتلا به اختلال خواندن بود که  به صورت در دسترس انتخاب و  به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل(هر گروه 20 نفر) گمارده شدند. داده­های پژوهش با استفاده از آزمون­های برج لندن، استروپ، عملکرد پیوسته و با استفاده از آزمون مداد کاعذی هماهنگی دیداری حرکتی بندر گشتالت جمع­آوری، و با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیره تجزیه و تحلیل شدند. نتایج  پژوهش نشان داد که آموزش خودتعلیمی کلامی بر تمامی کارکردهای اجرایی(به استثنا خطای همخوان در آزمون استروپ) و هماهنگی دیداری حرکتی افراد نارساخوان موثر است(01/0˂P). با توجه به یافته­ها استنباط می­شود که آموزش خودتعلیمی کلامی، درمانی موثر جهت بهبود علائم کودکان نارساخوان می­باشد.}, keywords_fa = {آموزش خودتعلیمی کلامی,کارکردهای اجرایی,هماهنگی دیداری حرکتی,نارساخوانی}, url = {https://jld.uma.ac.ir/article_616.html}, eprint = {https://jld.uma.ac.ir/article_616_b8f57efb4ef55398bbc5af8d46d6e5ef.pdf} }