@article { author = {Khaleghkhah, A and Alipour, SH and Alipour, H}, title = {The Comparison of the Theory of Mind, Cognitive Self-awareness ,and Self-regulation among the Students with and without Learning Disorders}, journal = {Journal of Learning Disabilities}, volume = {7}, number = {4}, pages = {21-41}, year = {2018}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {2251-8673}, eissn = {}, doi = {10.22098/jld.2018.680}, abstract = {The aim of this study was to compare the theory of mind, cognitive self-awareness and self-regulation among the students with and without learning disabilities. In this  study, the  causal – comparative method was used. The statistical population of the study consisted of 3rd to 6th grade elementary students with and without  learning disorders  in the second region   of Rasht City in the academic year 1394-1395. 184 students were selected as a sample by using multistage cluster sampling method. The students completed Wales's questionnaire of self-awareness, Pintrich 's questionnaire of self-regulation ,and Stumpman's questionnaire of theory of mind. By using Alpha Cranbach , Their reliability were reported 84%, 81% and 80% respectively. The results of analysis of multivariate variance (MANOVA) showed that there is a significant difference between students with and without learning disorders in the theory of mind, cognitive self-awareness ,and self-regulation. So, the theory of mind, cognitive self-awareness and self-regulation in students with learning disabilities were less than that of students without learning disabilities.}, keywords = {learning disabilities,self-concept,Motor skills,SPARK program}, title_fa = {مقایسه تئوری ذهن، خودآگاهی شناختی و خود نظم‌دهی در دانش آموزان با و بدون اختلالات یادگیری}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر مقایسه­ی تئوری­ذهن، خودآگاهی شناختی و خود نظم­دهی در بین دانش آموزان با و بدون اختلالات یادگیری بود. روش پژوهش علّی – مقایسه­ای بود. جامعه­ی آماری پژوهش  را دانش­آموزان پایه های سوم تا ششم دوره ابتدایی با و بدون اختلالات یادگیری منطقه 2 رشت در سال تحصیلی 1394- 1395 تشکیل می­دادند که با استفاده از روش نمونه­گیری خوشه­ای چند مرحله­ای، 184 نفر از دانش آموزان به عنوان نمونه­ انتخاب شدند و پرسش­نامه­های خودآگاهی­ شناختی ولز، خود نظم دهی پینتریچ و تئوری ذهن استپمن را تکمیل کردند. پایایی آن­ها با استفاده از آلفای کرانباخ به ترتیب 84%،  81% و 80%  گزارش گردید. نتایج تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) نشان داد که بین دانش­آموزان با اختلالات یادگیری و بدون آن، در تئوری ذهن، خودآگاهی شناختی و خود نظم­دهی تفاوت معناداری وجود دارد. به طوری که تئوری ذهن، خودآگاهی شناختی و خود نظم­دهی در دانش­آموزان دارای اختلال یادگیری، کمتر از دانش­آموزان بدون اختلال یادگیری بود.}, keywords_fa = {تئوری ذهن,خودآگاهی شناختی,خود نظم‌دهی,اختلالات یادگیری}, url = {https://jld.uma.ac.ir/article_680.html}, eprint = {https://jld.uma.ac.ir/article_680_a090994dfac7577a7a08339d6ced6162.pdf} }