@article { author = {Pourabdol, S}, title = {The effect of compassion-focused therapy on improving social well-being students with specific learning disorder}, journal = {Journal of Learning Disabilities}, volume = {9}, number = {1}, pages = {32-52}, year = {2019}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {2251-8673}, eissn = {}, doi = {10.22098/jld.2019.832}, abstract = {The purpose of this study was to evaluate the effect of compassion-focused therapy on improving social well-being students with specific learning disorder. This research was an experimental study with the pre and post-test design with a control group. The statistical population of the study included all of male students with specific learning disorder (SLD) in learning disability center of Tehran city in school year of 2018-2019. Research sample included 40 male students with specific learning disorder (SLD) who were selected through available sampling and assigned into two groups: an experimental group (n=20) and a control group (n=20). To collect data, the social well-being scale was used. The results of Multivariate Analysis of Covariance (MANCOVA) showed that compassion-focused therapy improved the social well-being of students with specific learning disorder. Based on the results, it can be claimed that compassion-focused therapy teaches people how to deal with difficult challenges, be kind to themselves and take care of themselves and support themselves by kindness, courage and wisdom. Through educating the compassionate's mind, compassion-focused therapy helps people change their cognitive and emotional patterns associated with anxiety, anger, and self-criticism.}, keywords = {Compassion focused therapy,social well-being,specific learning disorder}, title_fa = {اثربخشی درمان متمرکز بر شفقت بر بهبود بهزیستی اجتماعی دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری خاص}, abstract_fa = {هدف این مطالعه، بررسی اثربخشی درمان متمرکز بر شفقت بر بهبود بهزیستی اجتماعی دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری خاص بود.این پژوهش به شیوه­ی آزمایشی و با طرح پیش­آزمون و پس­آزمون با گروه کنترل اجرا شد. جامعه­ی آماری پژوهش حاضر را کلیه­ی دانش‌آموزان پسر دارای اختلال یادگیری خاص مرکز ناتوانی یادگیری تشکیل دادند که در سال تحصیلی 97-96 در شهر تهران در دوره­ی متوسطه­ی اول مشغول به تحصیل بودند. نمونه­ی پژوهش شامل 40 دانش‌آموز پسر دارای اختلال یادگیری خاص بود که به‌صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند (20 نفر برای هر گروه). برای جمع‌آوری داده­ها از پرسشنامه‌­ی بهزیستی اجتماعی استفاده شد.نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که درمان متمرکز بر شفقت بر بهبود بهزیستی اجتماعی دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری خاص مؤثر بوده است (05/0P<).بر اساس نتایج به‌دست‌آمده می­توان گفت درمان متمرکز بر شفقت به افراد می­آموزد همچنان که در گیرودار مدیریت چالش‌های دشواری هستند، با خود مهربان باشند و از خود مراقبت کنند و با مهربانی، شجاعت و خردمندی از خود حمایت کنند. درمان متمرکز بر شفقت با آموزش ذهن مشفق به درمانجویان کمک می‌کند تا الگوهای شناختی و هیجانی مشکل‌ساز مرتبط با اضطراب، خشم، خودانتقادگری خود را تغییر دهند.}, keywords_fa = {درمان متمرکز بر شفقت,بهزیستی اجتماعی,اختلال یادگیری خاص}, url = {https://jld.uma.ac.ir/article_832.html}, eprint = {https://jld.uma.ac.ir/article_832_b330cd26676df804304397683dd8e984.pdf} }