@article { author = {Sadri Damirchi, S and Gholami, S and Mojarrad, A}, title = {Comparison of the attribution styles and cognitive avoidance in students with special learning disorder and normal students}, journal = {Journal of Learning Disabilities}, volume = {9}, number = {4}, pages = {73-88}, year = {2020}, publisher = {University of Mohaghegh Ardabili}, issn = {2251-8673}, eissn = {}, doi = {10.22098/jld.2020.955}, abstract = {The aim of this study was to compare the attribution styles and cognitive avoidance in students with and without special learning disabilities. The research design of this study was causal-comparative. Statistical population of this study consisted of all students with special learning disorder and normal children in Kermanshah in 2015-2016 academic year. Form this population, 30 normal children and 30 students with special learning disorder was selected through available sampling. The data were collected by Children Attribution Style Questionnaire-Revised (1998) and Saxton and Dugas cognitive avoidance questionnaire (2008). The data was analyzed through multivariate analysis of variance, MANOVA. The results showed that there is a significant difference between attribution styles and cognitive avoidance in students with special learning disorder and normal students (p < 0/001). Thus, a pessimistic explanatory style in students with specific learning disorder was more than that of normal students and cognitive avoidance in students with special learning disorder was more than that of normal students. Therefore, individual and group training of optimistic and cognitive engagement is necessary to improve the psychological state of students with special learning disabilities.}, keywords = {attribution styles,cognitive avoidance,special learning disorder}, title_fa = {مقایسه سبک‌های اسنادی و اجتناب شناختی در دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری خاص و دانش‌آموزان عادی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف مقایسه سبک اسنادی و اجتناب شناختی در دانش‌آموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع علّی- مقایسه‌ای بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش‌آموزان پسر مبتلا به اختلال یادگیری خاص مراجعه کننده به مراکز آموزشی و توانبخشی اختلال‌های یادگیری شهرستان کرمانشاه در سال تحصیلی 94-95 و دانش‌آموزان پسر عادی (فاقد اختلال یادگیری خاص) همان شهر بودند که از بین آن‌ها 60 دانش‌آموز پسر (30 دانش‌آموز با ناتوانی یادگیری و 30 دانش‌آموز عادی به شیوه همتاسازی) و با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های تجدید نظر شدة سبک اسناد کودکان کازلو و تانن‌بام و اجتناب شناختی ساکستون و دوگاس استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از تحلیل واریانس چندمتغیری مانوا (Manova) استفاده گردید. یافته‌ها نشان داد که بین دانش‌آموزان دارای ناتوانی یادگیری خاص و عادی در سبک اسنادی و اجتناب شناختی تفاوت معناداری وجود دارد (001/0>P). بدین ترتیب که سبک تبیین بدبینانه در دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری خاص بیشتر از دانش‌آموزان عادی است و همچنین اجتناب شناختی در دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری خاص بیشتر از دانش‌آموزان عادی است؛ از این رو آموزش فردی و گروهی سبک خوش‌بینانه و درگیری شناختی جهت بهبود وضعیت روان­شناختی در دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری خاص ضروری است}, keywords_fa = {سبک اسنادی,اجتناب شناختی,اختلال یادگیری خاص}, url = {https://jld.uma.ac.ir/article_955.html}, eprint = {https://jld.uma.ac.ir/article_955_cfef986c500c0cad7bbb2c44fec2f71c.pdf} }