%0 Journal Article %T اثربخشی برنامه ی تلفیقی روانی - آموزشی بر سبک تبیین بدبینانه ی دانش آموزان با ناتوانی های یادگیری %J ناتوانی های یادگیری %I دانشگاه محقق اردبیلی %Z 2251-8673 %A اصلانی, جلیل %A علیزاده, حمید %A ابراهیمی قوام آبادی, صغری %A فرخی, نورعلی %D 2012 %\ 09/22/2012 %V 2 %N 1 %P 6-24 %! اثربخشی برنامه ی تلفیقی روانی - آموزشی بر سبک تبیین بدبینانه ی دانش آموزان با ناتوانی های یادگیری %K برنامه ی تلفیقی روانی آموزشی %K سبک تبیین بدبینانه %K ناتوانی های یادگیری %R jld-2-1-91-7-1 %X هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی برنامه ی تلفیقیِ روانی -آموزشی بر سبک تبیین بدبینانه دانش آموزان با ناتوانی های یادگیری بود.این مطالعه ی نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروهکنترل انجام شد. نمونه ی پژوهش شامل 30 دانش آموز میتلا به اختلالیادگیری در مرکز ناتوای های یادگیری شهر همدان است که به صورتبه (n= و کنترل( 15 (n= در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش( 15صورت تصادفی جایگزین شدند. برای جمع آوری داده های پژوهش ازآزمون هوش ریون، آزمون ریاضی کی- مت، آزمون خواندن وپرسشنامه سبک های اسناد کودکان استفاده شد. آموزش برنامه تلفیقیدر 10 جلسه به مدت یک ماه برگزار شد. نتایج تحلیل کواریانس نشانداد که برنامه ی تلفیقی روانی - آموزشی بر کاهش سبک تبیین بدبینانه یدانش آموزان با ناتوانی یادگیری به صورت معن یداری تأثیر دارد. ایننتایج می تواند پشتوانه ای برای کاربست مداخلات عاطفی- هیجانی درکنار دوره های آموزش تحصیلی برای دانش آموزان با ناتوانی یادگیریباشد %U https://jld.uma.ac.ir/article_108_2d2aac54c13bfc3be0775749315c99cc.pdf