%0 Journal Article %T ویژگی‌های روانسنجی مقیاس کیفیت زندگی کودکان و نوجوانان با ناتوانی های ویژه یادگیری %J ناتوانی های یادگیری %I دانشگاه محقق اردبیلی %Z 2251-8673 %A ارخودی قلعه نوئی, مهدی %A سعیدی رضوانی, طلیعه %A تنهای رشوانلو, فرهاد %A امین یزدی, سید امیر %A ارخودی قلعه نوئی, زهره %D 2022 %\ 01/21/2022 %V 11 %N 2 %P 6-19 %! ویژگی‌های روانسنجی مقیاس کیفیت زندگی کودکان و نوجوانان با ناتوانی های ویژه یادگیری %K کیفیت زندگی %K ناتوانی های ویژه یادگیری %K روایی %K پایایی %R 10.22098/jld.2022.6513.1698 %X هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگی‌های روانسجی مقیاس 15 گویه ای کیفیت زندگی کودکان و نوجوانان با ناتوانی های ویژه یادگیری بود. در یک طرح توصیفی-همبستگی و به طور دقیق‌تر انطباق‌یابی آزمون 195 نفر از والدین دانش‌آموزان مراجعه کننده به مراکز ناتوانی های ویژه یادگیری شهر مشهد در سال تحصیلی 1398-1397 به صورت تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند و به مقیاس کیفیت زندگی کودکان و نوجوانان با مشکلات یادگیری ویبر و همکاران (LD/QOL15) پاسخ دادند. تجزیه و تحلیل داده‌ها با تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی، روایی سازه و بررسی همسانی درونی بوسیله نرم افزارهای SPSS24 و AMOS20 انجام گرفت. نتایج نشان داد مقیاس از ساختاری سه عاملی برخوردار است که 28/62 درصد واریانس را تبیین می‌کند. تحلیل عاملی تاییدی نیز این ساختار و نیز ساختار تک عاملی را تأیید کرد. همسانی درونی مقیاس با آلفای کرونباخ برای ابعاد عملکرد تحصیلی، درک مدرسه‌ای، بعد روانشناختی کودک/خانواده وکل مقیاس به ترتیب 80/0، 84/0، 84/0، و 84/0 و ضرایب دونیمه کردن نیز به ترتیب 74/0، 84/0، 81/0 و 68/0 بدست آمد. بنابراین مقیاس کیفیت زندگی کودکان و نوجوانان با ناتوانی های ویژه یادگیری در نمونه دانش آموزان شهر مشهد از روایی و پایایی مطلوبی برخوردار بود و می‌تواند به عنوان ابزاری دقیق در این زمینه مورد استفاده قرار گیرد. %U https://jld.uma.ac.ir/article_1429_7acc66a4d5ecc03f8970c521e15e6afa.pdf