%0 Journal Article %T اثربخشی تمرین ذهن آگاهی به همراه موسیقی بر حافظه کاری و انعطاف پذیری شناختی کودکان با اختلال یادگیری %J ناتوانی های یادگیری %I دانشگاه محقق اردبیلی %Z 2251-8673 %A بهرامی, عبدالله %A طباطبایی, سید موسی %A دلاورپور, محمدآقا %D 2022 %\ 07/23/2022 %V 11 %N 4 %P 6-20 %! اثربخشی تمرین ذهن آگاهی به همراه موسیقی بر حافظه کاری و انعطاف پذیری شناختی کودکان با اختلال یادگیری %K ذهن آگاهی به همراه موسیقی %K حافظه کاری %K انعطاف پذیری شناختی %K اختلال یادگیری %R 10.22098/jld.2022.9667.1960 %X هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی تمرین ذهن آگاهی به همراه موسیقی بر حافظه کاری و انعطاف پذیری شناختی کودکان با اختلال یادگیری بود. این پژوهش کاربردی، از نوع آزمایشی و به صورت پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. تعداد 30 نفر از دانش آموزان دبستانی مبتلا به اختلال یادگیری مرکز روانشناسی خورشید شهر شاهرود در سال تحصیلی 1400-1399 به شیوه تصادفی ساده انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی (15 نفر) و کنترل (15 نفر) گمارده شدند. افراد گروه آزمایش طی 8 جلسه به مدت 2 ساعت تحت جلسات مداخله ذهن آگاهی به همراه موسیقی آرام قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ نوع مداخله‌ای دریافت نکردند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه حافظه کاری حافبک و پرسشنامه انعطاف پذیری شناختی بود. برای تحلیل داده‌های به دست آمده، از تحلیل کوریانس چندمتغیری و تک متغیری استفاده شد. نتایج نشان داد تمرین ذهن آگاهی به همراه موسیقی بر حافظه کاری و انعطاف پذیری شناختی کودکان با اختلال یادگیری تأثیر دارد (001/0P<). بر اساس یافته‌ها می توان نتیجه گرفت که یکی از تمرین‌های مؤثر بر حافظه کاری و انعطاف پذیری شناختی کودکان با اختلال یادگیری، استفاده از ذهن آگاهی به همراه موسیقی است. %U https://jld.uma.ac.ir/article_1715_223d188bb979bc0dd370deff1dcfaf0d.pdf