%0 Journal Article %T بررسی مداخلات در اختلال یادگیری خاص با اسپسیفایر ریاضی : مرور سیستماتیک %J ناتوانی های یادگیری %I دانشگاه محقق اردبیلی %Z 2251-8673 %A سیاوشی فر, نسیم %A عابدی, سمیه %D 2023 %\ 02/20/2023 %V 12 %N 2 %P 62-46 %! بررسی مداخلات در اختلال یادگیری خاص با اسپسیفایر ریاضی : مرور سیستماتیک %K مداخلات روانشناختی %K اختلال یادگیری خاص با اسپسیفایر ریاضی %K مرور سیستماتیک %R 10.22098/jld.2022.7593.1812 %X هدف: هدف از مطالعه حاضر بررسی مداخلات روانشناختی اختلال یادگیری ریاضی به صورت سیستماتیک بود. روش ها: ادبیات پژهش از سه مجله علمی پژوهشی- ناتوانی‌های یادگیری، کودکان استثنایی، توانمندسازی کودکان استثنایی، از شماره ابتدا تا کنون - بدون محدودیت زمانی جستجو شد. پس از جستجو، غربالگری و ارزیابی کیفیت مقالات و اعمال معیارهای ورود و خروج ، پژوهش انجام گرفت. در جستجوی اولیه تعداد 918 مقاله چاپ شده در سه مجله بررسی شد که پس از ارزیابی عنوان و چکیده 53 مقاله مرتبط تشخیص داده شد که شرایط لازم برای شرکت در پژوهش را دارا بودند. سپس مقالات بسته به کاربست نوع درمان تقسیم بندی شدند که 5 مقاله به دلیل استفاده از روش تکراری از پژوهش خارج شدند و در نهایت 48 مقاله باقی مانده، وارد پژوهش شدند، که در آنها از 52 روش درمانی استفاده شده بود. یافته ها: با توجه به پژوهش‌های بررسی شده تعداد 52 روش مداخله روانشناختی مختلف در پژوهش‌ها در اختلال یادگیری ریاضی شناسایی شد.نتیجه گیری: با توجه به تعدد نشانه ها تهیه طرح درمان التقاطی شامل جلساتی از برنامه‌های خانواده‌محور و درمان‌های شناختی‌رفتاری که به کاهش استرس در یادگیری می‌پردازند به همراه جلسات درمان نشانه‌های اصلی می‌تواند طرحی جامع از درمان ارایه دهد و مسیر درمان را کوتاهتر و نیز احتمال موفقیت در کاهش نشانه‌ها را بالا ببرد. %U https://jld.uma.ac.ir/article_1822_e17b6a7d5c2258c547f28094b65d4570.pdf