%0 Journal Article %T مقایسه‌ی اهمال‌کاری تحصیلی و سرزندگی تحصیلی در دانش‌آموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص %J ناتوانی های یادگیری %I دانشگاه محقق اردبیلی %Z 2251-8673 %A پورعبدل, سعید %A صبحی قراملکی, ناصر %A عباسی, مسلم %D 2015 %\ 05/22/2015 %V 4 %N 3 %P 22-38 %! مقایسه‌ی اهمال‌کاری تحصیلی و سرزندگی تحصیلی در دانش‌آموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص %K اهمال‌کاری تحصیلی %K سرزندگی تحصیلی %K اختلال یادگیری خاص %R %X هدف پژوهش حاضر مقایسه‌ی اهمال‌کاری تحصیلی و سرزندگی تحصیلی در دانش‌آموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص بود. این پژوهشاز نوع علی- مقایسه‌ای است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان پسر کلاس پنجم ابتدایی مدارس شهر اردبیل در سال تحصیلی 1393 می‌باشد. آزمودنی‌های پژوهش شامل 60 نفر از دانش‌آموزان این مدارس بودند که با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها ازمقیاس سرزندگی تحصیلی و اهمال‌کاری تحصیلی استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) نشان داد که بین دانش‌آموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص در اهمال‌کاری تحصیلی و سرزندگی تحصیلی تفاوت معناداری وجود دارد (001/0P<). این نتایج نشان می‌دهد که وجود اهمال‌کاری تحصیلی بالا و همچنینسرزندگی تحصیلی پایین در دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری خاص، با ایجاد تعلل در تکالیف تحصیلی و عدم ایجاد انگیزه مثبت، نقش مؤثری در افت تحصیلی وبالطبع تداوم این اختلال در این دانش‌آموزان می‌شود. لذا می‌توان از طریق آموزش و اعمال روش‌های مناسب تربیتی، موجبات عملکرد تحصیلی بهتر و سلامت روانی این دانش‌آموزان را فراهم آورد. %U https://jld.uma.ac.ir/article_276_0962c73263b4d8130c39a40f1fd135da.pdf