%0 Journal Article %T مقایسه‌ی اثر بخشی راهبردهای آگاهی واج‌شناختی و چند حسی فرنالد بر پیشرفت مهارت های خواندن و درک مطلب دانش آموزان نارساخوان %J ناتوانی های یادگیری %I دانشگاه محقق اردبیلی %Z 2251-8673 %A نریمانی, محمد %A نوری, رویا %A ابوالقاسمی, عباس %D 2015 %\ 05/22/2015 %V 4 %N 3 %P 104-120 %! مقایسه‌ی اثر بخشی راهبردهای آگاهی واج‌شناختی و چند حسی فرنالد بر پیشرفت مهارت های خواندن و درک مطلب دانش آموزان نارساخوان %K آگاهی واج شناختی %K چند حسی فرنالد %K خواندن %K درک مطلب %K نارساخوانی %R %X هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی راهبردهای آگاهی واج‌شناختی و چندحسی فرنالد بر پیشرفت مهارتهای خواندن و درک مطلب دانش‌آموزان نارساخوان بود. این پژوهش آزمایشی و از نوع پیش‌آزمون و پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه‌ی آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان پسر و دختر پایه دوم تا پنجم نارساخوان مراجعه کننده به مرکزمشکلات ویژه یادگیری در سال تحصیلی 91-90 در شهرستان اردبیل تشکیل می‌دهند. نمونه پژوهش شامل 45 نفر از دانش‌آموزان نارساخوان بودند که به صورت دسترس انتخاب و درد و گروه آزمایش ویک گروه گواه جایگزین شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از مقیاس تجدیدنظر شده هوش وکسلر کودکان و آزمون اختلال در خواندن استفاده شد. برای تحلیل داده‌های این پژوهش از آزمون تحلیل کواریانس چند متغیری(MANCOVA) استفاده شد. یافته­ها نشان داد که آموزش‌های راهبردهای آگاهی واج‌شناختی و چندحسی فرنالد نسبت به گروه کنترل به طور معنی‌داری بر بهبود پیشرفت مهارت‌های خواندن و درک مطلب دانش آموزان نارساخوان اثر بخش بوده اند. همچنین نتایج تحلیل واریانس چند متغیری بهبود معناداری را در مهارت خواندن و درک مطلب گروه آگاهی واج‌شناختی نسبت به گروه چند حسی فرنالد در طی جلسات آموزش نشان داد. بنابراین توجه به اثربخشی آموزش‌های راهبردهای آگاهی واج‌شناختی وچند حسی فرنالد بر متغیرهای مرتبط با مهارت‌های خواندن و درک مطلب در دانش­آموزان دارای نارساخوان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. %U https://jld.uma.ac.ir/article_281_58d3f107f5ebfb623d03093a18708d3a.pdf