%0 Journal Article %T بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر مدل هوش چندگانه بر خودپنداره و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان پسر نارساخوان %J ناتوانی های یادگیری %I دانشگاه محقق اردبیلی %Z 2251-8673 %A ربیعی نژاد, محمدرضا %A کجباف, محمدباقر %A مظاهری, محمدمهدی %A طالبی, هوشنگ %A عابدی, احمد %D 2015 %\ 11/22/2015 %V 5 %N 1 %P 69-85 %! بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر مدل هوش چندگانه بر خودپنداره و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان پسر نارساخوان %K هوش چندگانه %K خودپنداره %K پیشرفت تحصیلی %K دانش‌آموزان نارساخوان %R %X هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر مدل هوش چندگانه بر خودپنداره  و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان پسر نارساخوان بود. روش تحقیق آزمایشی و از نوع طرح پیش­آزمون - پس­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش­آموزان پسر نارساخوان پایه چهارم و پنجم شهر قزوین در سال تحصیلی 93- 1392 که به مراکز ویژه­ی اختلالات یادگیری معرفی شدند، می­باشد که تعداد 40 نفر  (20 نفر گروه آزمایش و 20 نفر گروه کنترل) به روش نمونه­گیری تصادفی ساده، از جامعه آماری مورد نظر انتخاب شدند. جهت گردآوری داده­ها از پرسشنامه خودپنداره تنسی استفاده گردید. همچنین معیار پیشرفت تحصیلی از میانگین نمرات دروس دانش­آموزان بدست آمد. پس از انتخاب تصادفی گروه‌های آزمایش و کنترل و اجرای پیش­آزمون، آموزش بر روی گروه آزمایشی به مدت 12 جلسه 60 دقیقه ای به صورت 2 جلسه در هفته اجرا گردید (جمعاً 6 هفته). پس از اتمام برنامه آموزشی از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد. داده‌های بدست آمده با استفاده از روش آماری تحلیل کواریانس، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بررسی دو گروه از نظر میانگین خودپنداره و پیشرفت تحصیلی با استفاده از ابزارهای به کار رفته در مرحله پس آزمون و پیگیری، حاکی از افزایش خودپنداره و پیشرفت تحصیلی در گروه آموزش مبتنی بر مدل هوش چندگانه بعد از مداخله بوده است(001/0> (P. مطابق با نتایج این پژوهش، با استفاده از مدل آموزشی مبتنی بر هوش چندگانه می‌توان خودپنداره و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان نارساخوان را افزایش داد. %U https://jld.uma.ac.ir/article_364_53a59ce896a645079d9ca71b2545451e.pdf